עמוד 1 מתוך 1

דברי הראשונים בענין איסור לא תיקום

פורסם: ב' אוגוסט 21, 2023 12:29 am
על ידי עושה חדשות
רשום אצלי -
בענין איסור "לא תיקום", הק' הראשונים (עה"ת ועל התו"כ) הרי גם הראשון לא השאיל מגלו, ומה השני גרע, ויש בזה כמה תי', ויש שתי' דאין הכי נמי אלא דרבותא קמ"ל קרא איסור גם על השני אף שיש לו סיבה לכאו' שלא להשאיל ואי"ז מתוך רוע וצרות עין כהראשון.


כעת אינני מוצא מי תירץ כך. ממה שראיתי כעת התירוץ הרווח הוא שהראשון לא השאיל כי צרה עינו, ואת זה התורה לא אסרה, משא"כ השני שלא השאיל מחמת שנאה. אבל לא ראיתי מי שתירץ שבאמת גם את הראשון יש לאסור והתורה רק באה להוסיף איסור על השני למרות שיש לו הצדקה לכאו' על כך שאינו משאיל.

אודה למשיב אבידתי.

Re: דברי הראשונים בענין איסור לא תיקום

פורסם: ה' אוקטובר 12, 2023 6:49 pm
על ידי תורת המן
כ"כ במושב זקנים, ובטור בפי' הארוך:
ויש מפרשים שהראשון עונשו מרובה ואין צריך להזהיר עליו, כדאמר דנגעים באים על צרי העין.

Re: דברי הראשונים בענין איסור לא תיקום

פורסם: ה' אוקטובר 12, 2023 7:13 pm
על ידי הרועה