מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

'כלה' על שם שכלולה בעטרת

חיפושי מקורות וכדומה
חד ברנש
הודעות: 5814
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

'כלה' על שם שכלולה בעטרת

הודעהעל ידי חד ברנש » ה' נובמבר 09, 2023 12:30 am

חד מקמאי מסביר על שום מה נקראת 'כלה' בשם זה:
נקראת כלה על שהיא מוכללת בכללים של עטרת.

מישהו מכיר מקור או מקבילה לדברים?

במסתרים
הודעות: 1872
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: 'כלה' על שם שכלולה בעטרת

הודעהעל ידי במסתרים » ה' נובמבר 09, 2023 2:04 am

גם רד"ק בשרשיו כְלָלָם כולם - כליל, כל, כַלה - בענין אחד

kalla.jpg
kalla.jpg (38.08 KiB) נצפה 337 פעמים

חד ברנש
הודעות: 5814
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: 'כלה' על שם שכלולה בעטרת

הודעהעל ידי חד ברנש » ה' נובמבר 09, 2023 11:05 am

תודה רבה וגדולה!
ה'חד מקמאי' שהבאתי, קדם לרד"ק, אבל מהפנייתך נזכרתי שיש לבדוק ב'מחברת הערוך' לר"ש אבן פרחון, ואכן גם הוא הכניס את 'כלה' בערך 'כלל' (וגם הסביר שזו הסיבה שהלמ"ד ב'כלה' דגושה, לכפל האות).
ייש"כ!

אור עולם
הודעות: 1374
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: 'כלה' על שם שכלולה בעטרת

הודעהעל ידי אור עולם » ה' נובמבר 09, 2023 11:16 am

הגרב"מ אזרחי רצה לקרוא לבתו 'עטרת', ומפני שחשש שיתלוצצו על הקשר בין השם לישיבה קראה 'כלילה'.

צופה_ומביט
הודעות: 4795
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: 'כלה' על שם שכלולה בעטרת

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' נובמבר 09, 2023 12:28 pm

חד ברנש כתב:חד מקמאי מסביר על שום מה נקראת 'כלה' בשם זה:
נקראת כלה על שהיא מוכללת בכללים של עטרת.

מישהו מכיר מקור או מקבילה לדברים?

עצם זה שכלה נקראת כלה ע"ש קישוטיה [ולא כשם עצם לאשה בזמן נישואיה] מבואר בתנחומא וירא סימן א', שקישטה ככלה שנאמר ויבן וכו' שבכרכי הים קוראים לכלה בונה. ע"כ, ולפי"ז אם נחזור ללשון הפסוק, הרי שהמילה "ויבן" מתפרשת "כלה" [כי כלה = בונה], וכלומר שהפסוק רק אמר שהקב"ה עשה את חוה כלה, וא"כ היכן כתב הפסוק שהקב"ה קישט אותה ככלה? אלא כנ"ל, שכלה נקראת כלה ע"ש קישוטיה, ובלא"ה אין טעם לשם זה. ודוק.
[אמנם עצם הגרסה הזו בתנחומא צ"ב, שבכל המקבילות נאמר שלשון "בניה" בכרכי הים מתייחס לקליעת השערות, ובתנחומא ישן על אתר כתב הר"ש בובר שצריך לשנות משו"כ את הגרסה בתנחומא הנדפס ולגרוס כשאר מקומות. ולקיים גרסת הנדפס (אם כי צ"ע לומר שזהו מקור יחידאי ומחודש נגד כל שאר המקבילות) אולי היה מקום לומר שלשון אותם כרכי הים המוזכרים כאן הוא על יסוד מה שנמצא בלטינית וסעיפיה שבהם "טוב" אומרים "בונום, בֶנֶה" וכיו"ב, ואולי מזה היה נגזר באותם כרכי הים שם לכלה בכלל, ע"ש שהיא טובה במראיתה במיוחד].

ואולי נרמז גם בפסוק ישעיה סא, י:
כַכַּלָּה תַּעְדֶּה כֵלֶיהָ.
ואולי נוכל אף לפרש בפסוק ש"כליה" היינו "כליליה", עטרותיה. ויהיה אז מקביל ל"כחתן יכהן פאר" שהוא כובע, כמש"כ "פארי מגבעות", "פארך חבוש עליך".

בחפשי כותב
הודעות: 228
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2021 6:04 pm

Re: 'כלה' על שם שכלולה בעטרת

הודעהעל ידי בחפשי כותב » ה' נובמבר 09, 2023 9:20 pm

נקראת כלה על שהיא מוכללת בכללים של עטרת.


אגב, יש לעיין מסוטה (דף מט) 'עטרות חתנים', הרי שגם החתן היה כלול בעטרת.

ואולי מפני שעטרת הכלה היתה מהודרת ויקרה יותר מעטרת החתן, וכמבואר בגמ' שם, שעטרות החתנים היו עשויות מאבן של מלח וגפרית (עיי' רש"י ד"ה של מלח), ועטרות כלות היו עשויות מזהב, עיי"ש. על כן רק היא נקראת כלה, על שם שכלולה בעטרת זהב גדולה ויקרה, משא"כ החתן.


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 19 אורחים