עמוד 1 מתוך 1

מקור למ"ש בספר מעורר ישנים

פורסם: א' ינואר 07, 2024 10:42 pm
על ידי דרומי
בספר מעורר ישנים, מאת ר"מ ממזריטש, יצא לאור בוורשא שנת תרפ"ו -

כותב בסימן כו אות לח וזה תוכן דבריו:

יש הנוהגים בעת שמברכים ברכת התורה (בעליה לס"ת) לנענע את ספר התורה באמירת שם ה' בחתימת הברכה. ומנהג זה יש לו מקור בקבלה, אבל איש פשוט לא יעשנו. עכ"ד.

ואני בער ולא אדע, היכן בקבלה מצינו מקור למנהג זה?

[ועוד אשאל, מי הוא מחבר הספר, ועד כמה יש לקחת את דבריו ברצינות?]

Re: מקור למ"ש בספר מעורר ישנים

פורסם: א' ינואר 07, 2024 10:52 pm
על ידי מה שנכון נכון
כ"ה בברכת המוציא, ולכו לחמו בלחמי...
עכ"פ מהפו' שכ"כ שם משמע שלא חשו שיראה כאו' כן לפת.

Re: מקור למ"ש בספר מעורר ישנים

פורסם: א' ינואר 07, 2024 10:56 pm
על ידי ר' גרונם יקום פורקן
מעניין כי באותה שנה עצמה ובאותה עיר עצמה נדפס ספר נוסף בשם "מעורר ישנים" בוורשה תרפ"ו, ושם מחברו: יצחק אייזיק אייזענשטאדט מנאשעלסק.

ר' מרדכי פרידמן ממעזריטש הוא ידידו של ר' משה ממעזריטש, מדייני העיר, תלמיד ישיבת וואלוז'ין, שחיבר ספר 'אהל משה' על פירוש הרמב"ן על התורה, ווארשא תרל"ח (זכה להסכמת "ידידו" רב העיר, הלא הוא הגאון רבי ישראל איסר שפירא), ושו"ת 'אהל משה', שנדפס בשנת תרמ"ט. בסוף הספר האחרון צירף המחבר קונטרס ביאורים על הלכות תפילין והלכות שבת, מאת ידידו ר' מרדכי פרידמן הנ"ל.
מקורות: די יידן-שטא מעזריטש, בואנוס אייריס, תשי"ז; עץ חיים לר"מ צינוביץ, עמ' 109.

Re: מקור למ"ש בספר מעורר ישנים

פורסם: א' ינואר 07, 2024 11:10 pm
על ידי יהודה בן יעקב
דרומי כתב:[ועוד אשאל, מי הוא מחבר הספר, ועד כמה יש לקחת את דבריו ברצינות?]

ביה"ל סי' רעג, ג ד"ה לאלתר, ציין לקונ' פתח דבר, והכוונה לקונ' פותח דברים, להנ"ל.
הגר"ח קניבסקי זצ"ל בספרו על הל' מזוזה, ציין לדבריו כמה פעמים.

בתקווה שיש בזה לענות על שאלתך

Re: מקור למ"ש בספר מעורר ישנים

פורסם: א' ינואר 07, 2024 11:14 pm
על ידי מה שנכון נכון
על המחבר יעוי' ישורון כג מעמ' תרכה.

Re: מקור למ"ש בספר מעורר ישנים

פורסם: א' ינואר 07, 2024 11:16 pm
על ידי דרומי
יישר כח לכל העונים והמשיבים בטוטו"ד, ובפרט להגאון הרב משנ"נ שליט"א.

(כמובן שיש לחלק בין פת לתורה מבחינת דמיונו של האיש הפשוט)

אך עדיין לא נמצא מקור בקבלה למנהג הזה.

[יצויין שבספר אחר ממלקט מהדור הקודם ("לקט הקמח החדש") כותב שהמנהג הזה הוא מנהג בורות שאין לו כל מקור. עכ"פ מדברי שניהם נמצא שהיה מנהג כזה, אך בחיפושיי בספרים לא מצאתי שום איזכור נוסף שלו, וזה לכאורה מוזר מאוד כיון שהמנהג (אינו מתייחס לאיזה אירוע נדיר פעם בשנה, אלא) מתייחס למעשים שבכל שני וחמישי ושבת כך שהוא לכאורה היה אמור להיות נידון היכן שהוא בספרים הנפוצים].

Re: מקור למ"ש בספר מעורר ישנים

פורסם: א' ינואר 07, 2024 11:28 pm
על ידי ר' גרונם יקום פורקן

Re: מקור למ"ש בספר מעורר ישנים

פורסם: א' ינואר 07, 2024 11:33 pm
על ידי דרומי
ייש"כ!