עמוד 1 מתוך 1

הכינוי "השם" לקב"ה

פורסם: ג' פברואר 27, 2024 8:50 pm
על ידי איבן עזרא
יתכן ועלתה פה השאלה הזו אי פעם:
ממתי התחילו לכנות את הקב"ה בכינוי "השם", ולקרוא פסוקים באופן ששם [שצריך להיקרא ב]אדנות אומרים "השם"?
(לגבי שם הוי"ה כשהוא נקרא ככתבו, מקורו אולי מהמשנה ביומא לגבי וידויו של הכהן גדול: "אנא השם... אנא בשם", ושם המשנה באה לציין במילה אחת "כאן מזכיר את השם המפורש", אך ממתי התחילו להשתמש בזה גם לשם אדנות?)
ומענין לענין: מאימתי התחילו לסמן בקיצור "ה'"?

Re: הכינוי "השם" לקב"ה

פורסם: ג' פברואר 27, 2024 8:58 pm
על ידי בברכה המשולשת
זכורני שיש על זה מאמר מפרופ' ר' יעקב שפיגל (או שזה באחד מכרכי ספרו עמודים)

Re: הכינוי "השם" לקב"ה

פורסם: ג' פברואר 27, 2024 9:42 pm
על ידי כדכד
פסוק מפורש בתורה "ליראה את השם הנכבד והנורא הזה את ה' אלקיך" (דברים כח)

Re: הכינוי "השם" לקב"ה

פורסם: ג' פברואר 27, 2024 9:54 pm
על ידי איבן עזרא
מה הקשר?
"ליראה את השם" אין הכוונה לירוא מהקב"ה, אלא לירוא משמו הגדול (והשכר ע"ז "וזרחה לכם יראי שמי שמש צדקה ומרפא בכנפיה" וגו')
ועוד הרבה מקומות במקרא מצינו שמייחסים לשמו. להודות לשמו, לשבח לשמו, לקרוא בשמו וכו' וכו'.

Re: הכינוי "השם" לקב"ה

פורסם: ג' פברואר 27, 2024 10:24 pm
על ידי עזריאל ברגר
ב"ק קט,ב: קנאו השם ונתנו לכהן.
(שמעתי אומרים שזו פעם יחידה בש"ס)

Re: הכינוי "השם" לקב"ה

פורסם: ג' פברואר 27, 2024 10:27 pm
על ידי סגי נהור
האם הכינוי היה שגור בפי קהילות נוספות מלבד בני אשכנז?

Re: הכינוי "השם" לקב"ה

פורסם: ג' פברואר 27, 2024 10:30 pm
על ידי במסתרים
עזריאל ברגר כתב:שמעתי אומרים שזו פעם יחידה בש"ס

מימרא זה גם במנחות מה:

Re: הכינוי "השם" לקב"ה

פורסם: ג' פברואר 27, 2024 10:33 pm
על ידי עזריאל ברגר
במסתרים כתב:
עזריאל ברגר כתב:שמעתי אומרים שזו פעם יחידה בש"ס

מימרא זה גם במנחות מה:

וערכין כח,ב.

Re: הכינוי "השם" לקב"ה

פורסם: ג' פברואר 27, 2024 11:56 pm
על ידי במסתרים
עזריאל ברגר כתב:וערכין כח,ב.

דיינו בפעם אחת נוספת להוציאה מכלל 'יחידה'...

Re: הכינוי "השם" לקב"ה

פורסם: ד' פברואר 28, 2024 12:16 am
על ידי חד ברנש
בברכה המשולשת כתב:זכורני שיש על זה מאמר מפרופ' ר' יעקב שפיגל (או שזה באחד מכרכי ספרו עמודים)

עמודים, ב, עמ' 611 ואילך.

Re: הכינוי "השם" לקב"ה

פורסם: ד' פברואר 28, 2024 4:16 am
על ידי שמואל דוד

Re: הכינוי "השם" לקב"ה

פורסם: ד' פברואר 28, 2024 1:02 pm
על ידי כדכד
איבן עזרא כתב:מה הקשר?
"ליראה את השם" אין הכוונה לירוא מהקב"ה, אלא לירוא משמו הגדול (והשכר ע"ז "וזרחה לכם יראי שמי שמש צדקה ומרפא בכנפיה" וגו')
ועוד הרבה מקומות במקרא מצינו שמייחסים לשמו. להודות לשמו, לשבח לשמו, לקרוא בשמו וכו' וכו'.

ליראה את השם הנכבד והנורא הזה
דהיינו
את ה' אלקיך
כוונת הכתוב: יראת השם
היא יראת ה'.
כמו שכתוב "אז נדברו יראי ה' אל רעהו ויקשב ה' וישמע ויכתב ספר זכרון לפניו ליראי ה' ולחושבי שמו"
אם כן היראה מתייחסת לה' ולא דווקא לשמו.

Re: הכינוי "השם" לקב"ה

פורסם: ד' פברואר 28, 2024 1:54 pm
על ידי עזריאל ברגר
גם בזבחים: לשם ששה דברים הזבח נזבח, ואחד מהם "לשם השם".

אלא שאפשר לפרש שהכוונה לשם שמו של ה'.

Re: הכינוי "השם" לקב"ה

פורסם: ד' פברואר 28, 2024 4:37 pm
על ידי כן מסתבר
עזריאל ברגר כתב:ב"ק קט,ב: קנאו השם ונתנו לכהן.
(שמעתי אומרים שזו פעם יחידה בש"ס)


ברוב המקומות הגמרא אומרת בלשון ארמי ’רחמנא’ וכאן זה בלה”ק.

ויש לבדוק האם בלשון המשנה הכינוי ’השם’ הוא כינוי רווח, או שיש כינוי אחר.

Re: הכינוי "השם" לקב"ה

פורסם: ד' פברואר 28, 2024 4:38 pm
על ידי כן מסתבר
עזריאל ברגר כתב:גם בזבחים: לשם ששה דברים הזבח נזבח, ואחד מהם "לשם השם".

אלא שאפשר לפרש שהכוונה לשם שמו של ה'.


זו הכוונה תמיד במילה ’השם’.

Re: הכינוי "השם" לקב"ה

פורסם: ד' פברואר 28, 2024 4:41 pm
על ידי כן מסתבר
כדכד כתב:
איבן עזרא כתב:מה הקשר?
"ליראה את השם" אין הכוונה לירוא מהקב"ה, אלא לירוא משמו הגדול (והשכר ע"ז "וזרחה לכם יראי שמי שמש צדקה ומרפא בכנפיה" וגו')
ועוד הרבה מקומות במקרא מצינו שמייחסים לשמו. להודות לשמו, לשבח לשמו, לקרוא בשמו וכו' וכו'.

ליראה את השם הנכבד והנורא הזה
דהיינו
את ה' אלקיך
כוונת הכתוב: יראת השם
היא יראת ה'.
כמו שכתוב "אז נדברו יראי ה' אל רעהו ויקשב ה' וישמע ויכתב ספר זכרון לפניו ליראי ה' ולחושבי שמו"
אם כן היראה מתייחסת לה' ולא דווקא לשמו.


לכאורה הפסוק ’ליראי ה’ ולחושבי שמו’ הוא כמו הפסוק ’הודו לו ברכו שמו’ - כפל המשפט בתארים שונים.

אבל בפסוק ’ליראה את השם וגו’ את ה”א’ אי אפשר לומר כן, כי שם זה משפט אחד, וצ”ע.

Re: הכינוי "השם" לקב"ה

פורסם: ד' פברואר 28, 2024 4:42 pm
על ידי כן מסתבר
במסתרים כתב:
עזריאל ברגר כתב:וערכין כח,ב.

דיינו בפעם אחת נוספת להוציאה מכלל 'יחידה'...

אם בכולם מדובר באותה מימרא, ניתן עדיין לומר שזו המימרא היחידה בש”ס בה נקטו לשון זה.

Re: הכינוי "השם" לקב"ה

פורסם: ד' פברואר 28, 2024 4:43 pm
על ידי עזריאל ברגר
כן מסתבר כתב:
במסתרים כתב:
עזריאל ברגר כתב:וערכין כח,ב.

דיינו בפעם אחת נוספת להוציאה מכלל 'יחידה'...

אם בכולם מדובר באותה מימרא, ניתן עדיין לומר שזו המימרא היחידה בש”ס בה נקטו לשון זה.

זה לא ממש אותה המימרא, פעמיים זה לגבי גזל הגר ופעם אחת לגבי שתי הלחם.

Re: הכינוי "השם" לקב"ה

פורסם: ד' פברואר 28, 2024 4:44 pm
על ידי עזריאל ברגר
כן מסתבר כתב:
עזריאל ברגר כתב:גם בזבחים: לשם ששה דברים הזבח נזבח, ואחד מהם "לשם השם".

אלא שאפשר לפרש שהכוונה לשם שמו של ה'.


זו הכוונה תמיד במילה ’השם’.

כשאנחנו אומרים "השם" אנחנו מתכוונים "הקדוש ברוך הוא".
אבל שם בזבחים - ייתכן שהכוונה היא "שמו של הקדוש ברוך הוא".

Re: הכינוי "השם" לקב"ה

פורסם: ד' פברואר 28, 2024 4:46 pm
על ידי כן מסתבר
עזריאל ברגר כתב:
כן מסתבר כתב:
במסתרים כתב:
עזריאל ברגר כתב:וערכין כח,ב.

דיינו בפעם אחת נוספת להוציאה מכלל 'יחידה'...

אם בכולם מדובר באותה מימרא, ניתן עדיין לומר שזו המימרא היחידה בש”ס בה נקטו לשון זה.

זה לא ממש אותה המימרא, פעמיים זה לגבי גזל הגר ופעם אחת לגבי שתי הלחם.

אם כן, נשאר לנו רק לציין ש’קנאו השם’ זהו המטבע הלשון היחיד בו נקטו חכמי התלמוד לשון זה.
ויתכן שזהו מטבע לשון שקיבלו מהתנאים, שהרי התנאים בודאי נקטו לשון זה, וכמו שהביאו לעיל באשכול ’אנא השם’ ו’לשם השם’.

Re: הכינוי "השם" לקב"ה

פורסם: ד' פברואר 28, 2024 4:48 pm
על ידי כן מסתבר
עזריאל ברגר כתב:
כן מסתבר כתב:
עזריאל ברגר כתב:גם בזבחים: לשם ששה דברים הזבח נזבח, ואחד מהם "לשם השם".

אלא שאפשר לפרש שהכוונה לשם שמו של ה'.


זו הכוונה תמיד במילה ’השם’.

כשאנחנו אומרים "השם" אנחנו מתכוונים "הקדוש ברוך הוא".
אבל שם בזבחים - ייתכן שהכוונה היא "שמו של הקדוש ברוך הוא".


בזבחים כתוב ’ריח ניחוח להוי”ה’, ולכך התכוונו חכמים כשאמרו לשם ’השם’.
וכמו שמצאנו בוידוי כה”ג שהוא אומר ’אנא השם’, וביארו המפרשים שהיה אומר שם הוי”ה.

נ.ב. הביטוי ’לשם השם’ הוא ביטוי מושאל, כשהכוונה היא ’לשם הוי”ה’, שהרי אין סיבה לכפול את המילה ’שם’, ודו”ק.

Re: הכינוי "השם" לקב"ה

פורסם: ד' פברואר 28, 2024 4:50 pm
על ידי כן מסתבר
כן מסתבר כתב:
עזריאל ברגר כתב:ב"ק קט,ב: קנאו השם ונתנו לכהן.
(שמעתי אומרים שזו פעם יחידה בש"ס)


ברוב המקומות הגמרא אומרת בלשון ארמי ’רחמנא’ וכאן זה בלה”ק.

ויש לבדוק האם בלשון המשנה הכינוי ’השם’ הוא כינוי רווח, או שיש כינוי אחר.


לכאורה הכינוי הרווח בלשון התנאים הוא ’הקדוש’, ועובר לאמירתו מוצמדת מיד הברכה ’ברוך הוא’, ובקיצור ’הקב”ה’.

אך לא זכור לי כעת כינוי זה במשנה עצמה.

Re: הכינוי "השם" לקב"ה

פורסם: ד' פברואר 28, 2024 4:57 pm
על ידי כן מסתבר
כן מסתבר כתב:
ברוב המקומות הגמרא אומרת בלשון ארמי ’רחמנא’ וכאן זה בלה”ק.

נדמה לי שכינוי ’רחמנא’ הוא רק כשמצטטים משהו מפסוק בתורה - אמר רחמנא/רחמנא אמר, ולא בע”א.

Re: הכינוי "השם" לקב"ה

פורסם: ד' פברואר 28, 2024 5:55 pm
על ידי כדכד
רחמנא ליבא בעי

Re: הכינוי "השם" לקב"ה

פורסם: ד' פברואר 28, 2024 5:58 pm
על ידי כדכד
כן מסתבר כתב:
כדכד כתב:
איבן עזרא כתב:מה הקשר?
"ליראה את השם" אין הכוונה לירוא מהקב"ה, אלא לירוא משמו הגדול (והשכר ע"ז "וזרחה לכם יראי שמי שמש צדקה ומרפא בכנפיה" וגו')
ועוד הרבה מקומות במקרא מצינו שמייחסים לשמו. להודות לשמו, לשבח לשמו, לקרוא בשמו וכו' וכו'.

ליראה את השם הנכבד והנורא הזה
דהיינו
את ה' אלקיך
כוונת הכתוב: יראת השם
היא יראת ה'.
כמו שכתוב "אז נדברו יראי ה' אל רעהו ויקשב ה' וישמע ויכתב ספר זכרון לפניו ליראי ה' ולחושבי שמו"
אם כן היראה מתייחסת לה' ולא דווקא לשמו.


לכאורה הפסוק ’ליראי ה’ ולחושבי שמו’ הוא כמו הפסוק ’הודו לו ברכו שמו’ - כפל המשפט בתארים שונים.

אבל בפסוק ’ליראה את השם וגו’ את ה”א’ אי אפשר לומר כן, כי שם זה משפט אחד, וצ”ע.

לא הבנתי
הראיה שלי היא מ"ליראי ה'" שהיראה מתייחסת אל ה' ולא אל "השם" כמו בפסוק מהתורה
גם לא הבנתי למה במשפט אחד לא יכול לחזור על עצמו אותו דבר בכינויים שונים ועוד יותר לא הבנתי למה "ליראי ה' ולחושבי שמו" זה כפל ענין במלים שונות. אלו דברים שונים לחלוטין!

Re: הכינוי "השם" לקב"ה

פורסם: ד' פברואר 28, 2024 7:03 pm
על ידי כן מסתבר
כתוב ’לדוד ברכי נפשי את הוי”ה וכל קרבי את שם קדשו’, ויש בפסוק זה ברכה לה’, וברכה על הזכרת שם קדשו.
וכן הוא גם ביראה, דמצאנו לשון ’ליראי הוי”ה’, ומצאנו לשון ’ליראה את השם’ שזוהי היראה מפני הזכרת שמו יתעלה.

ול’כדכד’, בשולי דברי הערתי כי בדר”כ כשבא בכתוב אחד לשון הוי”ה ולשון ’השם’ זה בא בשתי משפטים מקבילים (ואכן, לאו דוקא כפולים), וכאן שתיהם באים באותו משפט גופו.
אקווה שכעת זה יותר מובן.

Re: הכינוי "השם" לקב"ה

פורסם: ד' פברואר 28, 2024 10:13 pm
על ידי כדכד
"וכל קרבי את שם קדשו" אינה ברכה על הזכרת שם קדשו אלא ברכת כל ה קרבים את שם קדשו
מה שכתב מר הבנתי גם בתחילה אבל איני רואה איך זה קשור לעניננו.

Re: הכינוי "השם" לקב"ה

פורסם: ה' פברואר 29, 2024 5:46 pm
על ידי כן מסתבר
כדכד כתב:"וכל קרבי את שם קדשו" אינה ברכה על הזכרת שם קדשו אלא ברכת כל ה קרבים את שם קדשו
מה שכתב מר הבנתי גם בתחילה אבל איני רואה איך זה קשור לעניננו.

1. לכאו’ ’זכר קדשו’ ו’שם קדשו’ היינו הך, כמו ששם האדם הוא הזכרתו.
2. ניסיתי לבדוק אם יש היתכנות לשיטתך, ש’ליראה את השם’ הכוונה ליראה מהוי”ה, גם לפי מה שהערתי שבכתובים יש הבחנה מסוימת בין ’הודו לו’ לבין ’ברכו שמו’ וכמשנ”ת.