עמוד 1 מתוך 1

שו"ת עשה לך רב - מראה מקום

פורסם: ג' ינואר 31, 2012 10:16 pm
על ידי אדג
היכול אי מי, שהספר תח"י, לומר לי איזה סי' עוסק בטעם האיסור בצפייה בטלוויזיה בשבת?

Re: שו"ת עשה לך רב - מראה מקום

פורסם: ד' פברואר 01, 2012 1:41 am
על ידי ציבור
מה הדיון שם, האם איסור חל על איסור?

Re: שו"ת עשה לך רב - מראה מקום

פורסם: ד' פברואר 01, 2012 1:50 am
על ידי היא שיחתי
מה זה "טלוויזיה" ?

Re: שו"ת עשה לך רב - מראה מקום

פורסם: ד' פברואר 01, 2012 3:40 am
על ידי אדג
האם איסור מבטל איסור...
ועכשיו ברצינות: יש לכך נפק"מ (לסברתו) גם לדברים אחרים, המותרים.

Re: שו"ת עשה לך רב - מראה מקום

פורסם: ד' פברואר 01, 2012 9:33 am
על ידי אוצר החכמה
נפ"מ פשוטה מישהו משתמש באופציה (הקיימת באוצר החכמה אם כי לא לזה ) ופתח ספר באוצר באופן שכל כמה דקות מתחלף דף האם מותר לו להשתמש וללמוד בזה בשבת?
(אני לא יודע מה הסברות שדן עליהם אבל אני יכול לשער כל מיני סברות שיכולות להיות נפ"מ כאן)

Re: שו"ת עשה לך רב - מראה מקום

פורסם: ד' פברואר 01, 2012 12:04 pm
על ידי אדג
הוא דן האם יכולים אנו לגזור גזירה משום דדמי לגזירה דגזרו רבנן, דהרי במכשיר כזה (וכאן תשובה לשאלת "היא שיחתי"...), הדרך היא להחליף מידי פעם את הדבר הנראה, וא"כ הוא ממש דין שאסור לקרות לאור הנר. כך דן שם, ולא ראיתי, אלא אחר ציין בלא מראה מקום. והספר אינו לפני, ובית הדפוס דוחק...

Re: שו"ת עשה לך רב - מראה מקום

פורסם: ד' פברואר 01, 2012 12:59 pm
על ידי אגרת
.
אדג כתב:הוא דן האם יכולים אנו לגזור גזירה משום דדמי לגזירה דגזרו רבנן, דהרי במכשיר כזה (וכאן תשובה לשאלת "היא שיחתי"...), הדרך היא להחליף מידי פעם את הדבר הנראה, וא"כ הוא ממש דין שאסור לקרות לאור הנר. כך דן שם, ולא ראיתי, אלא אחר ציין בלא מראה מקום. והספר אינו לפני, ובית הדפוס דוחק...

בעשה לך רב חלק א' סימן ל"ה עמוד ק"ט. כותרת הסימן-מדוע אסור להפעיל רדיו וטלביזיה באמצעות שעון חשמלי. אך במבט מלמעלה לא ראיתי שדן מהפן הזה.

Re: שו"ת עשה לך רב - מראה מקום

פורסם: ד' פברואר 01, 2012 4:15 pm
על ידי צh33
אוצר החכמה כתב:נפ"מ פשוטה מישהו משתמש באופציה (הקיימת באוצר החכמה אם כי לא לזה ) ופתח ספר באוצר באופן שכל כמה דקות מתחלף דף האם מותר לו להשתמש וללמוד בזה בשבת?
(אני לא יודע מה הסברות שדן עליהם אבל אני יכול לשער כל מיני סברות שיכולות להיות נפ"מ כאן)

בעיניי ראיתי ביכנ"ס מפורסם בירושלים עם צג מחשב של זמני המניינים המתחלף בכל שעה ואין פוצה פה ומצפצף.
יש לחלק?

Re: שו"ת עשה לך רב - מראה מקום

פורסם: ד' פברואר 01, 2012 4:36 pm
על ידי הוגה
מן הסתם האוסרים ידונו מצד עובדין דחול.

Re: שו"ת עשה לך רב - מראה מקום

פורסם: ד' פברואר 01, 2012 8:37 pm
על ידי היא שיחתי
אדג כתב:הוא דן האם יכולים אנו לגזור גזירה משום דדמי לגזירה דגזרו רבנן, דהרי במכשיר כזה (וכאן תשובה לשאלת "היא שיחתי"...), הדרך היא להחליף מידי פעם את הדבר הנראה, וא"כ הוא ממש דין שאסור לקרות לאור הנר. כך דן שם, ולא ראיתי, אלא אחר ציין בלא מראה מקום. והספר אינו לפני, ובית הדפוס דוחק...


לפי איך שאני מבין שהמכשיר הזה עובד
אזי יש לאסור מצד עובדין דחול דזוכרני שעל כגון דא אסרו מצד עובדין דחול כגון מכשיר העובד על גלי רדיו וטייפ להדליקם בשבת על ידי שעון או אפי' להשאירם דלוקים מער"ש (אין ר"מ פיינשטיין בעניין?)

Re: שו"ת עשה לך רב - מראה מקום

פורסם: ד' פברואר 01, 2012 10:35 pm
על ידי תוך כדי דיבור
צh33 כתב:
אוצר החכמה כתב:נפ"מ פשוטה מישהו משתמש באופציה (הקיימת באוצר החכמה אם כי לא לזה ) ופתח ספר באוצר באופן שכל כמה דקות מתחלף דף האם מותר לו להשתמש וללמוד בזה בשבת?
(אני לא יודע מה הסברות שדן עליהם אבל אני יכול לשער כל מיני סברות שיכולות להיות נפ"מ כאן)

בעיניי ראיתי ביכנ"ס מפורסם בירושלים עם צג מחשב של זמני המניינים המתחלף בכל שעה ואין פוצה פה ומצפצף.
יש לחלק?



אכן יש לחלק, בין דבר שביום חול דרך האדם להתעסק איתו בעצמו, כגון רדיו או מחשב וכדומה, אלא שבשבת הוא מסדר אופן שההתעסקות תהיה אוטומטית, ע"כ פשוט שהוא בגדר עובדין דחול, שסוף סוף עצם השימוש בו (גם באופן כזה) הוא הוא עניין החול - - - לבין דבר כמו לוח זמני התפילות הנ"ל של בית הכנסת, שגם בחול אין שימושו אלא בהבטה בעלמא בלי שום עיסוק של חול (ורק הגבאי או כדומה מסדר אותו מדי זמן רחוק), שאף שאפשר להתווכח לגבי שייכותו לאווירת שבת וכדומה, אבל עיקר דינא דעובדין דחול אין כאן.

Re: שו"ת עשה לך רב - מראה מקום

פורסם: ה' פברואר 02, 2012 6:39 pm
על ידי צh33
החילוק נאה
אבל רציתיל הבין לכאורה גם בפלטה חשמלית ביום חול האדם מתעסק בו ואפ"ה בשבת מותר
או שלדעתך דווקא פלטה בלי שום כפתור מותר?
מיהו גם אז יש לדון מצד החוט שבתקע. צ"ע.

Re: שו"ת עשה לך רב - מראה מקום

פורסם: ה' פברואר 02, 2012 6:47 pm
על ידי תוך כדי דיבור
כיוון שהתירו חז"ל להשהות מער"ש על כירה גו"ק, או אף להחזיר אליה בשבת באופנים המותרים, וכו', פשיטא שלא שייך להכניס עיסוק בזה בכלל עובדא דחול.

Re: שו"ת עשה לך רב - מראה מקום

פורסם: ו' פברואר 03, 2012 11:32 am
על ידי צh33
גם כאו נאמר שהתירו להשתמש בתור שלט בבית הכנסת?!
ועוד שגם שם סוף סוף הגבאי של בית הכנסת דרכו להתעסק בזה בחול?

Re: שו"ת עשה לך רב - מראה מקום

פורסם: ו' פברואר 03, 2012 1:00 pm
על ידי תוך כדי דיבור
א. הקשית, לפי החילוק א"כ לכאורה היה לצדד איסור בפלטה, שכן מתעסקים בה בענייני האוכל? והשבתי שעיסוק זה התירו חז"ל. (ובכלל ענייני הבישול והכנת האוכל גדר אחר להם).
ב. מה שעושה הגבאי שמסדר הלוח, אינו דרך השימוש הרגיל של הלוח, אפילו בשבילו. ולכן מצד זה (או אחר) אין לאסור הבטה בעלמא.