מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חודש ניסן מסוגל לישועות בזמן הזה - מקור קדום?

חיפושי מקורות וכדומה
חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

חודש ניסן מסוגל לישועות בזמן הזה - מקור קדום?

הודעהעל ידי חכם באשי » ב' פברואר 13, 2012 8:48 pm

בניסן נגאלו ובניסן עתידים להגאל (ראש השנה יא ע"א).
האם ישנו מקור (מחז"ל או מראשונים), שגם בזמן הזה (היינו, לא בגאולה העתידה) החודש מסוגל לישועה, לניסים וכדומה?
(ואל תביאו ראיה מדברי הקלירי "החודש אשר בו ישועות מקיפות", שאין פירושו כמקובל בפי הבריות)

ארי שבחבורה
הודעות: 1348
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: חודש ניסן מסוגל לישועות בזמן הזה - מקור קדום?

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ב' פברואר 13, 2012 9:41 pm

לגבי ליל הסדר עצמו זו מכילתא מפורשת בפרשת בא (סוף פרשה י"ד) על הפסוק "ליל שמרים הוא לה' להוציאם מארץ מצרים הוא הלילה הזה לה' שמרים לכל בני ישראל לדרתם", וז"ל: "שמרים לכל בני ישראל" - מגיד שכל בני ישראל עתידין להשתמר בו, עכ"ל, ובטעמו של דבר כותב הנצי"ב ב'העמק דבר' (שם), וז"ל: "שמרים לכל בני ישראל לדרתם" - אז היתה שעה המוכשרת להיותם נגאלים מכל צרות, באשר היתה אז גאולה ראשונה על כן היא שעת הכושר לעולם כי "זה היום עשה ה'" להיות גורם לזה, כמו שכתבתי לעיל פסוק א', עכ"ל, וז"ל שם: ...וכלל גדול הוא שבאותו יום שנברא אותו דבר מסוגל זה היום גם לדורות להתחזק יותר, ומזה הטעם טבע האש במוצאי שבת קודש רותח יותר משום שאז נברא, וכך כתב הרשב"א בשו"ת סימן תי"ג... עכ"ל, ועיי"ש עוד.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: חודש ניסן מסוגל לישועות בזמן הזה - מקור קדום?

הודעהעל ידי חכם באשי » ב' פברואר 13, 2012 9:47 pm

יפה! תודה רבה לך. עזרתני, אך עדיין אני זקוק לענין בנוגע לכל חודש ניסן.
ובאמת, מכך שאמרו 'בניסן נגאלו ובניסן עתידין להגאל', והכוונה לט"ו בו (שאז נגאלו בעָבר ויגאלו לעתיד), משמע, ש'ניסן' שבלשון חכמים נתכוונו ל-ט"ו בו!

ערער בערבה
הודעות: 494
הצטרף: ש' נובמבר 19, 2011 11:18 pm

Re: חודש ניסן מסוגל לישועות בזמן הזה - מקור קדום?

הודעהעל ידי ערער בערבה » ב' פברואר 13, 2012 10:00 pm

דומני שיש גירסא במאן דאית ליה דינא בהדי גוי וכו', על חודש ניסן. בל"נ תיכף אבדוק.

ארי שבחבורה
הודעות: 1348
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: חודש ניסן מסוגל לישועות בזמן הזה - מקור קדום?

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ב' פברואר 27, 2012 10:47 pm

אליה-רבה תרפה,ח:
גרסינן בתענית דף כ"ט [ע"א]: כשם כשנכנס אדר מרבין בשמחה כך כשנכנס אב ממעטין בשמחה, הלכך בר ישראל דאית ליה דינא בהדי כותי לישתמיט מיניה באב ולימצי נפשיה באדר. פרש"י (בד"ה "ניזיל בהדיה"): בערכאות שלהן. ונ"ל דניסן הוא כאדר, שהרי פרש"י: "משנכנס אדר" - ימי נסים היו לישראל - פורים ופסח, וזה נ"ל כוונת רש"י - דמה שאמר "משנכנס אדר" כוונתו נמי אניסן, דקשה לרש"י - נימא נמי 'משנכנס ניסן'? לכן פירש דבאמת כן כוונתו.
ואם כי אני מתאר לעצמי שה'אליה רבה' איננו מקור קדום דיו עבורך, אולם בכל זאת מכיון שהוא מדייק זאת מדברי רש"י אני מקוה שתמצא בכך תועלת.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: חודש ניסן מסוגל לישועות בזמן הזה - מקור קדום?

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' מרץ 22, 2012 3:41 pm

הקפצה. דבר בעתו מה טוב.
חודש טוב.

שבטיישראל
הודעות: 1848
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: חודש ניסן מסוגל לישועות בזמן הזה - מקור קדום?

הודעהעל ידי שבטיישראל » ה' מרץ 22, 2012 5:08 pm

חכם באשי כתב:ובאמת, מכך שאמרו 'בניסן נגאלו ובניסן עתידין להגאל', והכוונה לט"ו בו (שאז נגאלו בעָבר ויגאלו לעתיד), משמע, ש'ניסן' שבלשון חכמים נתכוונו ל-ט"ו בו!


מהיכי תיתי ?

מדברי הקליר בשבעתא לפרשת החודש דיסד :
"לְצִיּוֹן דְּרוֹר חַשְׁתָּ בּוֹ קְפוֹת. דְּבַר אוֹר יְקָרוֹת לִקְפוֹת. הַחֹדֶשׁ אֲשֶׁר יְשׁוּעוֹת בּוֹ מַקִּיפוֹת. הַחוֹסִים בּוֹ מַתְקִיפוֹת. וּמֶנּוּ מַתְחִילוֹת וְתוֹקְפוֹת. וֻעַד רֹאשׁ לְאַרְבַּע תְּקוּפוֹת"
נראה דהכוונה לכללות חודש ניסן ולאו דווקא יום ט"ו בניסן !!
קבצים מצורפים
החודש - tripartite.PNG
החודש - tripartite.PNG (288.85 KiB) נצפה 3980 פעמים
החודש - nurenburg.PNG
החודש - nurenburg.PNG (68.37 KiB) נצפה 3980 פעמים
החודש p1.PNG
החודש p1.PNG (8.81 KiB) נצפה 3980 פעמים
החודש p2.PNG
החודש p2.PNG (8.62 KiB) נצפה 3980 פעמים
החודש - hamburg 152.PNG
החודש - hamburg 152.PNG (38.49 KiB) נצפה 3980 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12704
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חודש ניסן מסוגל לישועות בזמן הזה - מקור קדום?

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' מרץ 20, 2016 9:24 pm

אולי הנימוק של דרשות הר"ן בדרוש השמיני יכול להועיל כאן קצת. ז"ל -
ההקדמה השלישית, שהענין כאשר קיבל צורה אחת, גם כי תסתלק הצורה ההיא מן הענין ההוא, שיקבל הדבר ההוא, הצורה ההיא שנית, יותר בקלות במעט פעולה. וזה מבואר נגלה, כי המים כשהוחמו וקיבלו צורת החום, גם כי נתקררו, יקבלו החום שנית יותר בקלות, מפני שהחום הראשון חלחלו ודקדקו חלקיהם, ולכן יקבלוהו שנית בקלות יותר, וביחוד כאשר לא עמדו בקרירותם זמן רב. גם העץ והפתילה כשידליקו האש או הנר בהם, הם יותר מוכנים לקבלו פעם שנית אחר היכבותם, מאשר היו קודם הפעם הראשונה. ומזאת ההקדמה הוציא ר' יהושע בפרק קמא דראש השנה (יא א) תולדה אחת, והוא שבניסן עתידין ישראל ליגאל, (והוא) כי מאחר שכבר הוכן החדש ההוא לגאולת האבות, הדין נותן שבו יגאלו הבנים פעם אחרת. אמר(ו) בניסן נולדו אבות, בניסן נגאלו, ובו עתידין ליגאל

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: חודש ניסן מסוגל לישועות בזמן הזה - מקור קדום?

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' מרץ 20, 2016 9:54 pm

אפרופו, אמרה חסידית נאה
ש'נס' זהו בעצם הפירוש של שם החודש 'ניסן'
ו'ניסן' זהו רק התואר, כמו 'זכרן' 'ידען'
וביותר דקדוק, ע"פ הגמרא ב"מ ל"ג. לגבי פריקה
רובץ ולא רבצן

וברש"י
רובץ. מקרה הוא לו שרובץ תחת משאו בפעם הזאת: ולא רבצן. הרגיל בכך:

ולכן הפירוש הוא שהחודש הזה רגיל בניסים ולא שנותן ניסים 'במקרה' חד פעמיים על כן צורת שמו היא לא 'נס' או 'ניסים' אלא 'ניסן'

ועל דרך זו, עוד וורט נפלא
שזהו ההסבר בשינוי טופס התפילה ביו"כ
שבכל יום אומרים מוחל וסולח אתה
אבל ביו"כ אומרים כי אתה סלחן לישראל ומחלן לשבטי ישורון
כי ביו"כ הקב"ה בחינת 'רבצן', רגיל בכך לכסות כעב פשעינו וכענן חטאתינו

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: חודש ניסן מסוגל לישועות בזמן הזה - מקור קדום?

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' מרץ 20, 2016 10:07 pm

חכם באשי כתב:יפה! תודה רבה לך. עזרתני, אך עדיין אני זקוק לענין בנוגע לכל חודש ניסן.
ובאמת, מכך שאמרו 'בניסן נגאלו ובניסן עתידין להגאל', והכוונה לט"ו בו (שאז נגאלו בעָבר ויגאלו לעתיד), משמע, ש'ניסן' שבלשון חכמים נתכוונו ל-ט"ו בו!

לכאורה איפכא הוה לך למימר
אם חז"ל לא היו כותבים את שכתבו היינו יכולים לחשוב שאפילו שיציאת מצרים משאירה השפעה לדורות, אבל השפעה זו שייכת רק לליל יציאת מצרים, או יכול מבעוד יום זמן הקרבת הקרבן
אך מכיוון שחז"ל אמרו בניסן נגאלו ובניסן עתידים להגאל, א"כ רואים שחז"ל הבינו שיצי"מ לא השאירה רושם רק בליל ט"ו כי אם בכל החודש

נחום וואהלינער
הודעות: 300
הצטרף: ג' מרץ 08, 2016 6:11 pm

Re: חודש ניסן מסוגל לישועות בזמן הזה - מקור קדום?

הודעהעל ידי נחום וואהלינער » ב' מרץ 21, 2016 4:59 pm

ביוצרות לשבת הגדול אומרים "החודש אשר ישועות בו מקיפות" והוא מפיוט של הקליר שלפי דעה אחת הוא התנ"א רבי אלעזר בר"ש. א"כ יש מקור מאוד קדום לזה.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: חודש ניסן מסוגל לישועות בזמן הזה - מקור קדום?

הודעהעל ידי חכם באשי » ב' מרץ 21, 2016 5:40 pm

עי' בבקשה בהודעה הראשונה שבאשכול זה!

עזריאל ברגר
הודעות: 13108
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: חודש ניסן מסוגל לישועות בזמן הזה - מקור קדום?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' פברואר 18, 2020 1:30 pm

ע"ד הצחות אפשר לומר, שברסלב וחב"ד מסכימים, שחודש ניסן ראוי לתואר "חודש שנולד בו מושיען של ישראל"...


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 40 אורחים