עמוד 1 מתוך 2

לעתיד יתרחב העולם - מקור

פורסם: א' מרץ 25, 2012 8:52 pm
על ידי הבונה
ראיתי בס' נזר הקדש על מ"ר פ' ויצא:
מבואר במדרשות כי לעתיד בימות המשיח יתרחב העולם יותר משיעורו של עכשיו ואמנם לא פורש כמה.

היכן המדרשות הללו?

Re: לעתיד יתרחב העולם - מקור

פורסם: א' מרץ 25, 2012 9:12 pm
על ידי בעלזער
אפשר שהכוונה בזה ע"פ מה שכתב הרז"ה ושיטת החזו"א שבעבר היו יושבים רק בחציו העליון של כדור הארץ דהיינו על מאה ושמונים מעלות ולעתיד יתפזרו על פני כל יושבי תבל. כלומר, על כל שלוש מאות וששים המעלות.
עוד יש לומר בזה שלעתיד יתייבשו חלק מן הימים.

העליתי השערות שונות אך אין לי מקור לדברים האלו רק אנו רואים היום בחוש שיושבי תבל התפזרו יותר מבעבר ואפשר שיש גם ימים שנוסגו וכדומה.

Re: לעתיד יתרחב העולם - מקור

פורסם: א' מרץ 25, 2012 9:15 pm
על ידי הבונה
ביקשתי מקור במדרש, הסברים יש לי כבר בס' הנ"ל.

Re: לעתיד יתרחב העולם - מקור

פורסם: א' מרץ 25, 2012 9:25 pm
על ידי בעלזער
לדעתי המקור הכי טוב הוא עניין תחיית המתים שהרי לא יתכן שמיליארדי אנשים יקומו לתחייה לעולם קטנצי'ק שכזה.
אפשר שגם זה הוא בגדר הסבר, ואולי יותר מכך.

Re: לעתיד יתרחב העולם - מקור

פורסם: א' מרץ 25, 2012 9:52 pm
על ידי מעיין
שהש"ר ז יא
ג) אפך כמגדל הלבנון זה בית המקדש מה האף הזה נתון בגבהו של אדם כך בית המקדש נתון בגבהו של עולם מה האף הזה רוב תכשיטין תלויין עליו כך כהונה ולויה ומלכות מיעקב כמגדל הלבנון שנא' (דברים ג') ההר הטוב הזה והלבנון ר' טביומי אמר שמלבין עונותיהם של ישראל כשלג שנאמר (ישעיה א') אם יהיו חטאיכם כשנים כשלג ילבינו ר' שמעון בן יוחאי אומר שכל הלבבות שמחות בו שנא' (תהלים מ"ח) יפה נוף משוש כל הארץ ורבנן אמרי על שם (מלכים א' ט') והיו עיני ולבי שם כל הימים צופה פני דמשק א"ר יוחנן עתידה ירושלים שתהא מגעת עד שערי דמשק שנא' (זכריה ט') משא דבר ה' בארץ חדרך מהו חדרך ר' יהודה ור' נחמיה רבי יהודה אמר מקום הוא שנקרא חדרך אמר לו ר' יוסי בן דורמסקית העבודה שאני מדמשק ויש שם מקום ששמו חדרך רבי נחמיה אמר זה מלך המשיח שהוא חד ורך חד לאומות ורך לישראל ד"א חדרך זה מלך המשיח שעתיד להדריך כל באי העולם בתשובה לפני הקב"ה ודמשק מנוחתו וכי דמשק מנוחתו והלא אין מנוחתו אלא בית המקדש שנא' (תהלים קל"ב) זאת מנוחתי עדי עד אמר לו עתידה ירושלים להיות מתרחבת בכל צדדיה עד שתהא מגעת לשערי דמשק וגליות באות ונינוחות תחתיה לקיים מה שנא' ודמשק מנוחתו עד דמשק מנוחתו מה מקיים ר' יוחנן (ירמיה ל') ונבנתה עיר על תלה כתאנה זו שקצרה מלמטה ורחבה מלמעלה כך עתידה ירושלים להיות מתרחבת בכל צדדיה וגליות באות ונינוחות תחתיה לקיים מה שנא' (ישעיה נ"ד) כי ימין ושמאל תפרוצי הרי לארך לרחב מנין ת"ל (זכריה י"ד) ממגדל חננאל עד יקבי המלך ר' זכאי רבה אמר עד שיחיה ריפע עד היקבין שיקבן מלך מלכי המלכים הקב"ה הרי לארכה ולרחבה ולמעלה מניין ת"ל (יחזקאל מ"א) ורחבה ונסבה למעלה למעלה לצלעות תני עתידה ירושלים להתרחב ולעלות ולהיות מגעת עד כסא הכבוד עד שתאמר צר לי המקום רבי יוסי ברבי ירמיה אמר עדיין לא למדנו שבח ירושלים מהיכן את למד שבחה מחומותיה שנאמר (זכריה ב') ואני אהיה לה נאום ה' חומת אש סביב:


פסק"ר א

ד"א והיה מדי חודש בחדשו והיאך אפשר שיבא כל בשר בירושלים בכל חודש ובכל שבת א"ר לוי עתידה ירושלים להיות כארץ ישראל וארץ ישראל ככל העולם כולו והיאך הם באין ראש חודש ושבת מסוף העולם אלא העבים באין וטוענים אותם ומביאין אותם לירושלים והם מתפללים שם בבוקר והוא שהנביא מקלסן מי אלה כעב תעופנה וגו' (ישעיה ס' ח'):


ועיין עוד ב"ב עה ב

והנזר הקודש מביא מדרשות אלו בפ' זו גבי קיפל הקב"ה

ואפשר סובר דאם אר"י יתרחב גם חו"ל יתרחב

Re: לעתיד יתרחב העולם - מקור

פורסם: א' מרץ 25, 2012 10:49 pm
על ידי חכם באשי
מעיין,
בכל המדרשים שהבאת לא נזכר מאומה עניין התרחבותה של חוצה לארץ, ואין להקיש מארץ ישראל, די לך חידושה!
המקור הקדום ביותר המדבר בענין, הידוע לי, הוא רס"ג באמונות ודעות (מאמר שביעי או שמיני), התמה, כיצד יהיה מקום אחרי התחייה, ואחד מתירוציו הוא, שהעולם יתרחב. כך זכור לי. וראוי גם לעיין במגדים חדשים עמ"ס ברכות במאמר תחיית המתים שבראשו, המביא כמה מהאחרונים שנו"נ בדברי רס,ג.

Re: לעתיד יתרחב העולם - מקור

פורסם: ב' מרץ 26, 2012 1:36 am
על ידי מעיין
קיצרתי
תלוי האיך לומדים בביאור ענין התרחבות א"י אי הכוונה שכל העולם כולו כמות שהיא
יהי' קדוש כקדושת א"י
או דאר"י יתרחב ככל העולם כולו דלפי"ז על כרחך שגם יהי' מקום שיהי' חו"ל ומן הסתם יהי' גם כן התרחבות לה שחו"ל הרי מקיף אר"י

Re: לעתיד יתרחב העולם - מקור

פורסם: ב' מרץ 26, 2012 8:17 am
על ידי בברכה המשולשת
מעיין כתב:ו דאר"י יתרחב ככל העולם כולו דלפי"ז על כרחך שגם יהי' מקום שיהי' חו"ל ומן הסתם יהי' גם כן התרחבות לה שחו"ל הרי מקיף אר"י


למה על כרחך?
אולי לעת"ל לא תהיה כלל חו"ל?

Re: לעתיד יתרחב העולם - מקור

פורסם: ב' מרץ 26, 2012 12:16 pm
על ידי הבונה
תודה החכם באשי
הוא אמנם כותב "במדרשות", אבל יתכן שלזה הכונה.
אלא שהוא מסיק שהעולם יתרחב בשליש בס"ה האם זה פותר את שאלת הרס"ג? אמנם הוא מדבר שם על מאמר חז"ל שהעולם ישוב יבשה שליש ים ושליש מדבר, ויהיה עוד שליש, אם נאמר ששליש זה יהיה כולו ישוב הרי הישוב יתרחב פי שניים, ואם נביא בחשבון שגם המדבר יהפך לישוב (ישושום מדבר וערבה ...) הרי הישוב יגדל פי 3.

Re: לעתיד יתרחב העולם - מקור

פורסם: ב' מרץ 26, 2012 12:21 pm
על ידי הוגה
הטענה שאיך יהיה מקום וכו' איני מבין, אם יש מקום לכולם בשכיבה לא יהיה מקום בעמידה...?
(ותיכף יטענו שקברו על קברים וחלק רח"ל נשרפו וכו').

חוץ מזה, שהיום חיים בעולם 7-8 מליארד בני אדם ויש עוד מקום פנוי, לא יהיה מקום פנוי לכולם אם יסתלקו כמה מליארד סינים?

Re: לעתיד יתרחב העולם - מקור

פורסם: ב' מרץ 26, 2012 1:11 pm
על ידי אחשדרפנטובסקי
הוגה כתב:הטענה שאיך יהיה מקום וכו' איני מבין, אם יש מקום לכולם בשכיבה לא יהיה מקום בעמידה...?
(ותיכף יטענו שקברו על קברים וחלק רח"ל נשרפו וכו').
חוץ מזה, שהיום חיים בעולם 7-8 מליארד בני אדם ויש עוד מקום פנוי, לא יהיה מקום פנוי לכולם אם יסתלקו כמה מליארד סינים?

כל 70 שנה מתים כל המליארדים ובמקומם באים מליארדים חדשים. אז תאר לך כמה מליארדים צריכים להיות אחר התחיה.
מה שהקשית שיש מקום לכולם בשכיבה. אני מקווה שאתה עדיין בהשפעת פורים ולא ברצינות דיברת.

Re: לעתיד יתרחב העולם - מקור

פורסם: ב' מרץ 26, 2012 1:17 pm
על ידי הוגה
עד כמה שידוע לי, רק מעמינו יקומו בתחיית המתים, וגם בעם ישראל לא כולם, מסופקני אם נגיע למליארד.

Re: לעתיד יתרחב העולם - מקור

פורסם: ב' מרץ 26, 2012 1:25 pm
על ידי אחשדרפנטובסקי
יכול להיות שרק ישראל יחיו, לא בדקתי. עכ"פ אם יקומו רק מליארד, זו תהיה אכזבה גדולה שלא נתקיים בנו כחול אשר על פני הים.

Re: לעתיד יתרחב העולם - מקור

פורסם: ב' מרץ 26, 2012 1:33 pm
על ידי הוגה
"חול אשר על שפת הים" זה ביטוי להרבה, וכמובן לא פשוטו.
וז"ל רב סעדיה גאון:
ספר אמונות ודעות - מאמר שביעי - אות ז:
ואם ישאל ויאמר, כאשר יחייה ה' כל מתי האומה הזו כיצד תכיל אותם הארץ? נאמר, שאם נעשה חשבון נמצא כי מאז שיצאה אומתינו לעולם עד זמן הישועה אלפים ומאתים שנה ועוד כמה שנים יהיו שלשים ושנים דורות בקירוב מאה ועשרים רבוא גברים ונשים, ואם נניח שכולם צדיקים ובעלי תשובה שיהו זכאים לזמן הישועה, כי אז היינו מוצאים שלא ימלאו מן הארץ אלא חלק אחד ממאה וחמשים חלקים, כל זה מתוך הנחה שנתן לכל אחד מהם יותר על מאתים אמות למשכן וזריעה ויתר הצרכים. פירוט הדבר שאם נכפיל מאה ועשרים רבוא שהוא שעור מספר האומה בקירוב במשך הזמנים בשלשים ושנים דורות שהוא מספר הדורות, יהיה זה שלשת אלפים רבוא ושמונה מאות וארבעים רבוא. ואם נתן להם מן הארץ ארבע פרסאות על ארבע פרסאות שהם חלק ממאה וחמשים ונפרטם לאמות כל פרסה שלשה מילין, וכל מיל ארבעת אלפים אמה באמה השחורה שהיא שתי אמות וחצי, יהיה לכל נפש מהם מרחב במקום רפ"ח אמות וזה מה שלא יעלם אלא למי שאינו מתלמידי החכמים:

הרי זה כאמור לעיל, שאין "בעיה" כזו.
(ולע"ע לא מצאתי שהוא כותב שהעולם יתרחב).

Re: לעתיד יתרחב העולם - מקור

פורסם: ב' מרץ 26, 2012 1:54 pm
על ידי אחשדרפנטובסקי
לא הצלחתי להבין את המילים בחישוב מספר האנשים.

חיפשתי ומצאתי בסידור היעבץ שכותב דארץ ישראל ארץ צבי כתיב בה שבזמן שיושבים עליה רווחא. וע"פ הדברים האלו הותר הספק שנסתבך בו רס"ג אם תכיל הארץ כל האנשים אשר יחיו בתחיית המתים וביקש חשבונות רבים שאינם עולים כהוגן. ויש שחשבו לרפא שבר הקושיא וכו'. ויש עוד להגדיל מדורות התמיהה שהרי אפילו הרשעים יקומו בתחיית המתים לקבל עונשם בגוף ונפש וכו', עיין שם.

Re: לעתיד יתרחב העולם - מקור

פורסם: ב' מרץ 26, 2012 2:21 pm
על ידי הוגה
"ארץ הצבי" בגיטין נ"ז שיתרחב - כפשוטו? או שר' חנינא צחק על הצדוקי? (ועכ"פ בדבריו יכול להיות רמזים לעניינים אחרים)

Re: לעתיד יתרחב העולם - מקור

פורסם: ב' מרץ 26, 2012 2:33 pm
על ידי אחשדרפנטובסקי
הוגה כתב:"ארץ הצבי" בגיטין נ"ז שיתרחב - כפשוטו? או שר' חנינא צחק על הצדוקי? (ועכ"פ בדבריו יכול להיות רמזים לעניינים אחרים)

ברור שכפשוטו, עי' ר"ח פאלאג'י ברכת מועדיך דרוש י"א.

Re: לעתיד יתרחב העולם - מקור

פורסם: ב' מרץ 26, 2012 2:37 pm
על ידי הוגה
טוב, בעצם לפני ששאלתי כבר היה ברור שחלק יתייחסו לזה כפשוטו, וכן היעב"ץ שהבאת, וודאי עוד רבים וטובים.
אבל זה כבר תלוי בהסתכלות הכללית על דברים אלו וכיוצ"ב וכידוע. (אלא שכל זה אינו ענין כל כך לאשכול זה, אפשר באשכול נפרד).

Re: לעתיד יתרחב העולם - מקור

פורסם: ב' מרץ 26, 2012 2:57 pm
על ידי חכם באשי
זו שאלה גדולה אם תחיית המתים תהיה גם לרשעים. יש הסוברים שגם הרשעים יקומו לתחייה, ידונו, ויחזרו לגהנום.
השגת היעב"ץ על רס"ג, ידועה, וכמו כן השיגו נוספים. כבר ציינתי ל'מאמר תחיית המתים' שבראש ספר 'מגדים חדשים' על ברכות (עמ' כג-כד). חבל שלא עיינו שם (זה מצוי בכלל ה-40 העמודים הראשונים הפתוחים לכל).
בנוגע לדעת רס"ג, עיינו גם כאן: http://www.shaalvim.co.il/torah/maayan- ... asp?id=546

Re: לעתיד יתרחב העולם - מקור

פורסם: ב' מרץ 26, 2012 3:22 pm
על ידי הבונה
הוגה כתב:"חול אשר על שפת הים" זה ביטוי להרבה, וכמובן לא פשוטו.
וז"ל רב סעדיה גאון:
ספר אמונות ודעות - מאמר שביעי - אות ז:
ואם ישאל ויאמר, כאשר יחייה ה' כל מתי האומה הזו כיצד תכיל אותם הארץ? נאמר, שאם נעשה חשבון נמצא כי מאז שיצאה אומתינו לעולם עד זמן הישועה אלפים ומאתים שנה ועוד כמה שנים יהיו שלשים ושנים דורות בקירוב מאה ועשרים רבוא גברים ונשים, ואם נניח שכולם צדיקים ובעלי תשובה שיהו זכאים לזמן הישועה, כי אז היינו מוצאים שלא ימלאו מן הארץ אלא חלק אחד ממאה וחמשים חלקים, כל זה מתוך הנחה שנתן לכל אחד מהם יותר על מאתים אמות למשכן וזריעה ויתר הצרכים. פירוט הדבר שאם נכפיל מאה ועשרים רבוא שהוא שעור מספר האומה בקירוב במשך הזמנים בשלשים ושנים דורות שהוא מספר הדורות, יהיה זה שלשת אלפים רבוא ושמונה מאות וארבעים רבוא. ואם נתן להם מן הארץ ארבע פרסאות על ארבע פרסאות שהם חלק ממאה וחמשים ונפרטם לאמות כל פרסה שלשה מילין, וכל מיל ארבעת אלפים אמה באמה השחורה שהיא שתי אמות וחצי, יהיה לכל נפש מהם מרחב במקום רפ"ח אמות וזה מה שלא יעלם אלא למי שאינו מתלמידי החכמים:

הרי זה כאמור לעיל, שאין "בעיה" כזו.
(ולע"ע לא מצאתי שהוא כותב שהעולם יתרחב).

אם כך, עדיין אין לנו מקור למה שביקשתי, מישהו יודע בכל זאת?

Re: לעתיד יתרחב העולם - מקור

פורסם: ב' מרץ 26, 2012 3:26 pm
על ידי חכם באשי
הבונה,
חלק מדברי רס"ג במאמר שביעי, הנ"ל, עובדו בכמה עיבודים שונים ומשונים. אחד מהם הוא 'שאלות לר' אליעזר' (כך בערך השם). והוא משום מה הפך ל'מדרש'... הוא נדפס בבית המדרש של ילינק ומשם לאוצר מדרשים (של י"ד אייזנשטיין). אולי משום כך המקור שלפניך קבע שהענין מצוי 'במדרשות'?

Re: לעתיד יתרחב העולם - מקור

פורסם: ב' מרץ 26, 2012 3:49 pm
על ידי הבונה
נזה"ק שנדפס בתע"ט שאב מילניק וורטהימר?!?!?!
עכ"פ, לפי מה שהוגה כתב, לא מופיע ברס"ג ענין זה, ולזה התיחסתי. (וזה לשון הוגה: ולע"ע לא מצאתי שהוא כותב שהעולם יתרחב.)

Re: לעתיד יתרחב העולם - מקור

פורסם: ב' מרץ 26, 2012 3:56 pm
על ידי חכם באשי
צודק, רס"ג לא כותב את הענין, אך עדיין יש לבדוק בעיבודים הנזכרים (השונים בהרבה פרטים מהמקור).
לא התכוונתי שנזר הקודש שאב מילינק (איך שירבבת לכאן את ווריטהמר, הוא לא הדפיס את העיבוד בכלל!...), עדיין איני כה טיפש, אך יש לשער שהיה לפניו בכתב יד כזה נוסח מעובד. ילינק לא הדפיס את הדברים ממוחו הקודח, אלא מכתבי יד שמצא.

Re: לעתיד יתרחב העולם - מקור

פורסם: ב' מרץ 26, 2012 4:08 pm
על ידי הוגה
מגדים חדשים שם הביא דברי המדרש הזה (ועוד עיי"ש):
מדרש תנחומא צו פרק יב
להיכן א"ל אל פתח אהל מועד א"ל משה רבש"ע ששים רבוא אנשים וששים רבוא בחורים היאך אני יכול להעמידן אל פתח אהל מועד ואינו אלא בית סאתים א"ל הקב"ה ועל דבר זה אתה תמיה השמים האלו לא כדוק של עין הם ואני הוא שעשיתים מראש העולם ועד סופו שנאמר (ישעיה מ) הנוטה כדוק שמים וימתחם כאהל לשבת ואף לעתיד לבוא כך אני עושה בציון כל אותן האוכלסין מן האדם הראשון עד שיחיו המתים היכן הם עומדין והם עתידים לומר צר לי המקום גשה לי ואשבה מה אני עושה להם אני מרחיבה שנאמר (שם סד) הרחיבי מקום אהלך מהיכן אתה למד מהר סיני כיון שנגלה הקב"ה עליו מיד נרחב...

לא כתוב כאן מה ש"הבונה" חיפש?

Re: לעתיד יתרחב העולם - מקור

פורסם: ב' מרץ 26, 2012 4:11 pm
על ידי הוגה
אבל כתוב כאן "בציון", אבל מגוף המדרש לכאו' פלא שצריך להכניס כולם לתוך ציון.

Re: לעתיד יתרחב העולם - מקור

פורסם: ב' מרץ 26, 2012 4:54 pm
על ידי הבונה
חכם באשי כתב:איך שירבבת לכאן את ווריטהמר, הוא לא הדפיס את העיבוד בכלל!...

אכן, התכונתי לאייזנשטיין שהזכרת, כיון ששניהם הדפיסו קובץ מדרשים (אייזנשטיין לא ממש קובץ, אלא תערובת של קובץ ואינדקס) התחלף לי לרגע בין זה לזה.

Re: לעתיד יתרחב העולם - מקור

פורסם: ב' מרץ 26, 2012 4:56 pm
על ידי חקר
חכם באשי כתב:מעיין,
בכל המדרשים שהבאת לא נזכר מאומה עניין התרחבותה של חוצה לארץ, ואין להקיש מארץ ישראל, די לך חידושה!

במלא העומר למהרא"ל צונץ על מגילת איכה ב, יג דווקא כן הסיק מכך שאר"י תתרחב שגם שאר העולם יתרחב בהתאם.

Re: לעתיד יתרחב העולם - מקור

פורסם: ב' מרץ 26, 2012 6:05 pm
על ידי מעיין
מעיין כתב:קיצרתי
תלוי האיך לומדים בביאור ענין התרחבות א"י אי הכוונה שכל העולם כולו כמות שהיא
יהי' קדוש כקדושת א"י
או דאר"י יתרחב ככל העולם כולו דלפי"ז על כרחך שגם יהי' מקום שיהי' חו"ל ומן הסתם יהי' גם כן התרחבות לה שחו"ל הרי מקיף אר"י

ארחיב עוד לפרש כוונתי
דרך א'] בכמה ספרים מוסבר המדרש שלעתיד יתקדש כל העולם כקדושת אר"י ולפי ביאור זה לא כתוב כלום בהתרחבות כמות העולם רק באיכות העולם דהיינו קדושתה
דרך ב'] אבל יש כמה ספרים שמוסבר ענין ההתרחבות כפשוטו דהיינו התרחבות בכמות
ואם אר"י יתרחב בכמות כשיעור כל העולם כולו, לא יתכן לומר שלא יהי' כלל חו"ל דא"כ דאר"י יהי' במקום חו"ל היינו שחו"ל יהי' לו קדושת אר"י וזה הלא היא דרך הא' אלא לפי ביאור זה ע"כ שיתרחב אר"י וחו"ל יהי' נשאר במקומו מקיף את אר"י ואין להקשות דאפי' נניח כדבריך מנ"ל דחו"ל דלעתיד יהי' גדול מחו"ל דזמן הזה, ע"ז פשוט דכפי התרחבות אר"י וחו"ל מקיפה מוכרח בטבע הדברים דהיקף דבר גדול היא יותר מהיקף דבר קטן שיתרחב גם חו"ל, ומ"מ אין מוכרח מזה גודל ההרחב שיהי' כיחס התרחבות אר"י, שהרי יתכן שחו"ל לא יתרחב בעצם רק מה דמוכרח מכח ההיקף אר"י הגדול, וזה שדן בנזה"ק בגודל ההתרחבות, אקוה שהדברים מובנים

חכם באשי כתב:
מעיין,
המקור הקדום ביותר המדבר בענין, הידוע לי, הוא רס"ג באמונות ודעות (מאמר שביעי או שמיני), התמה, כיצד יהיה מקום אחרי התחייה, ואחד מתירוציו הוא, שהעולם יתרחב. כך זכור לי.

מן הסתם כוונתך למבי"ט בבית אלקים שער היסודות פנ"ט שכ' זאת לענין תחיית המתים על דברי הגאון, אבל הוא ג"כ לא כתב אלא שיתרחב אר"י

Re: לעתיד יתרחב העולם - מקור

פורסם: ג' מרץ 27, 2012 5:08 pm
על ידי משה ששון
אומנם אין זה מדרש
אבל בספר שפתי כהן על התורה פרשת בארשית משמע שיתרחב כל העולם
ןדבריו הובאו בספר ויואל משה, בעניין כל הדר בארץ ישראל נקרא צדיק
ובשו"ת ציץ אליעזר בעניין קרבן פסח בזמן הזה

Re: לעתיד יתרחב העולם - מקור

פורסם: ג' מרץ 27, 2012 5:15 pm
על ידי אוצר החכמה
המקור הקדום ביותר המדבר בענין, הידוע לי, הוא רס"ג באמונות ודעות (מאמר שביעי או שמיני), התמה, כיצד יהיה מקום אחרי התחייה, ואחד מתירוציו הוא, שהעולם יתרחב. כך זכור לי.

מעניין כי מבחינה חשבונית גרידא, אם השאלה לגבי א"י היא מובנת אבל אם לגבי כלל העולם, לא מובנת הבעייה, ואולי השאלה היא לגבי שנים אחר התחייה ובהנחה שימשיכו לפרות ולרבות אבל לא ימות.

Re: לעתיד יתרחב העולם - מקור

פורסם: ג' מרץ 27, 2012 5:30 pm
על ידי מעיין
בבית אלקים שם האריך בחשבונות אלו

Re: לעתיד יתרחב העולם - מקור

פורסם: ג' יוני 12, 2012 7:16 pm
על ידי ברסלב
חכם באשי כתב:מעיין,
בכל המדרשים שהבאת לא נזכר מאומה עניין התרחבותה של חוצה לארץ, ואין להקיש מארץ ישראל, די לך חידושה!
המקור הקדום ביותר המדבר בענין, הידוע לי, הוא רס"ג באמונות ודעות (מאמר שביעי או שמיני), התמה, כיצד יהיה מקום אחרי התחייה, ואחד מתירוציו הוא, שהעולם יתרחב. כך זכור לי. וראוי גם לעיין במגדים חדשים עמ"ס ברכות במאמר תחיית המתים שבראשו, המביא כמה מהאחרונים שנו"נ בדברי רס,ג.


הרב יעקב ישראל סטל
מספר בני ישראל לאחר תחיית המתים לדעת רב סעדיה גאון

http://www.shaalvim.co.il/torah/maayan- ... %E1&id=546

Re: לעתיד יתרחב העולם - מקור

פורסם: ג' יוני 12, 2012 7:48 pm
על ידי חכם באשי
אוי, איזה שוטה!
אם כבר, תעלה את קובץ הPDF המשובח שיש באותו קישור שרשמת!!
http://www.shaalvim.co.il/uploads/files ... _31-36.pdf

Re: לעתיד יתרחב העולם - מקור

פורסם: ג' יוני 12, 2012 10:43 pm
על ידי יאיר
אני בכל אופן לא הצלחתי למצוא כאן:
http://www.shaalvim.co.il/torah/maayan- ... %E1&id=546
קישור זה:
http://www.shaalvim.co.il/uploads/files ... _31-36.pdf

Re: לעתיד יתרחב העולם - מקור

פורסם: ד' יוני 13, 2012 4:26 am
על ידי למאי_נמ?
ומעניין שלא הזכירו מאמר חז"ל (שבת ל:) עתידה אשה שתלד בכל יום...

Re: לעתיד יתרחב העולם - מקור

פורסם: ו' יוני 15, 2012 12:45 pm
על ידי צביב
ממידת הארץ בסוף ספר יחזקאל אמר לי אחי שאין הוכחה שיתרחב העולם
כי רוחב מקום המקדש כתוב שם
ולא רוחב [מדרום לצפון] של שאר חבלי הארץ

Re: לעתיד יתרחב העולם - מקור

פורסם: ב' יוני 18, 2012 11:39 pm
על ידי הגהמ
שמעתי ביאור נחמד בנוסח התפלה ע"פ מדרש זה. מה שאומרים במוסף לשלש רגלים והביאנו לציון עירך ברנה ולירושלים בית מקדשך בשמחת עולם. מובן ע"פ דברי המדרשים הנ"ל שהרי ציון הוא כינוי לארץ ישראל ולא רק 'עירך' אלא שלעתיד שאנו מבקשים עליו יתרחב ארץ ישראל ואז יהיה ציון כולו עירך וירושלים כולו יהיה בית מקדשך.
ולאמיתו של דבר יצויין שציון במקרא אינו אותו ציון שבפי הציונים ובמקרא הכוונה להר ציון דהיינו ירושלים. גם יתויין שנוסחת הספרדים דייקא לומר ולירושלים עיר מקדשך וכו' .

Re: לעתיד יתרחב העולם - מקור

פורסם: ו' מאי 31, 2013 8:18 am
על ידי הגהמ
גם הלום ראיתי דברי הגר"ד קאהן בהסכמתו לירושלמי מהדורת ארטסקרול שנלאה למצוא מקור בדברי המדרש באימרא הנ"ל ואמנם ביאר הדברים באופן מחודש מאד, דהיינו שהדברים רומזים שלעת"ל לימוד הש"ס הירושלמי יתפשט בכל העולם! עיי"ש.

תחית המתים שיקומו היכן יהיה מקום לכולם

פורסם: א' ינואר 05, 2014 12:02 pm
על ידי שלח
שמעתי על כך כמה תירוצים, האם יש תירוצים בסוגיה זאת מספרים שונים שדברו בזה

Re: תחית המתים שיקומו היכן יהיה מקום לכולם

פורסם: א' ינואר 05, 2014 1:46 pm
על ידי דבר חדש
אם כולם גלגולים, אז כמה אנשים יחזרו בגלגול אחד (יש דיון באיזה גלגול.) וכל נשמות ישראל 600,00 . וגם אם לא, כל הגויים יעלמו ובמקומם יבואו מליארדי יהודים.