עמוד 1 מתוך 1

"אין צו אלא מלכות" • מקור ל"אור החיים"

פורסם: ג' מרץ 27, 2012 2:41 pm
על ידי הוגה
.
אור החיים במדבר (כ"ז כ"ג) על הפסוק "ויסמוך... ויצוהו..." כתב: "עוד ירמוז אל המלכות על דרך אומרם ז"ל אין צו אלא מלכות דכתיב ויצוני ה' לנגיד, וידויק גם כן אומרו כאשר דבר ה' ביד משה, פירוש כי המלכות דבר ה' שתהיה ביד משה במקום שמן המשחה".

וכן הביא ג"כ מאמר "אומרם ז"ל" זה, בשמות (כ"ז כ') ובדברים (ג כ"ח; ל"ג ד'), וע"ע בשמות (ו' י"ג) ובדברים (ל"ד י"ד).

וכתב ר' משלם ראטה ב"קול מבשר" חלק א' סימן עו סוף עמ' רז, וז"ל: "ועיין אור החיים על התורה פרשת פנחס... ירמוז על המלכות, על דרך אמרם ז"ל אין צו אלא מלכות... וכן פירש באור החיים פרשת וילך... וכן פרשת וארא... ואף כי בעניי נעלם ממני מקום המאמר 'אין צו אלא מלכות', מכל מקום נאמן עלינו רבינו הקדוש בעל אור החיים שהביא כן בשם חז"ל, בודאי נמצא כן באיזה מקום במדרש".

היכן נמצא חז"ל זה ?

* * *
עוד יש להעיר (ואולי זה יתיישב אם נידע מקור החז"ל הנ"ל), שבדברי האור החיים הנ"ל, בבמדבר ובשאר המקומות מעתיק לשון הפסוק בשמואל "ויצוני ה' לנגיד", ואילו בקרא כתיב "ויצוהו"? (ובדפוסים החדשים "תיקנו" - או שכן או שלא).

ור' משלם ראטה ב"קול מבשר" הנ"ל, כתב בהמשך דבריו: "רק טעות סופר יש בכל שלשת המקומות האלה באור החיים שנדפס 'דכתיב ויצוני ה' לנגיד', ובמקרא בשמואל א' י"ג כתוב 'ויצוהו', כי שמואל אמר זה על דוד".

מה פשר הדברים ? ?
.

Re: "אין צו אלא מלכות" • מקור ל"אור החיים"

פורסם: ג' מרץ 27, 2012 3:27 pm
על ידי שבע
ראה רמב"ן במדבר כז,יט


ולפי דעתי בפשט הכתוב, טעם "וצויתה אותו לעיניהם" הוא המנוי שימנה אותו במעמדם להיות נגיד עליהם,
כלשון מיום אשר צוה אותי להיות וגו' (נחמיה ה יד),
וכן ויצוהו ה' לנגיד על עמו (ש"א יג יד),
וכן למן היום אשר צויתי שופטים על עמי ישראל (ש"ב ז יא), מניתי:

Re: "אין צו אלא מלכות" • מקור ל"אור החיים"

פורסם: ג' מרץ 27, 2012 3:36 pm
על ידי הוגה
ייש"כ,
אבל רק מחזק הבעיה, כי מדברי רמב"ן משמע שלא היה לפניו חז"ל כזה, שהרי א"כ מדוע מפרש זאת מדעתו, הי"ל להביא החז"ל.

מה פשר כוונת האור החיים ?
(אולי באור החיים החדש של עוז והדר נגעו בזה?)

Re: "אין צו אלא מלכות" • מקור ל"אור החיים"

פורסם: ג' מרץ 27, 2012 4:03 pm
על ידי הוגה
ראה כאן על דברי האור החיים בחפץ ה' "כאומרם ז"ל שהארץ פרה ורבה", ועדיין לא נתחוורה כוונתו: viewtopic.php?f=7&t=8789&p=78414#p78414

מבדיקה לשונותיו של האור החיים "אומרם ז"ל", בדר"כ כוונתו לשסי"ם/מדרשים/זוהר/כתבי האר"י, מה עוד יכול להיות ?

Re: "אין צו אלא מלכות" • מקור ל"אור החיים"

פורסם: ג' מרץ 27, 2012 6:48 pm
על ידי מעיין
צו ר"ת ציון וירושלים (קהלת יעקב ערך צו) ומבואר כמה פעמים בכתבי האר"י [לדוגמא שער מאמרי רשב"י פ' תרומה פירוש כי המלכות...ירצה כי יש לה שתי שמות ציון וירושלים... עיי"ש
ובשער הפסוקים תצא ...סוד הענין מהו, דע, כי יש במלכות שני נקודות, והם נקודת ציון וירושלים. והם סוד יסוד ומלכות שבמלכות...ועוד] דמלכות יש בה שתי בחינות ציון וירושלים

Re: "אין צו אלא מלכות" • מקור ל"אור החיים"

פורסם: ג' מרץ 27, 2012 7:22 pm
על ידי בברכה המשולשת
מעיין כתב:צו ר"ת ציון וירושלים (קהלת יעקב ערך צו) ומבואר כמה פעמים בכתבי האר"י [לדוגמא שער מאמרי רשב"י פ' תרומה פירוש כי המלכות...ירצה כי יש לה שתי שמות ציון וירושלים... עיי"ש
ובשער הפסוקים תצא ...סוד הענין מהו, דע, כי יש במלכות שני נקודות, והם נקודת ציון וירושלים. והם סוד יסוד ומלכות שבמלכות...ועוד] דמלכות יש בה שתי בחינות ציון וירושלים


אבל אז מה פשר הפסוק שמביא האוה"ח הקדוש להוכיח זאת, אם אין הכוונה למלה "צו" אלא לר"ת?

Re: "אין צו אלא מלכות" • מקור ל"אור החיים"

פורסם: ג' מרץ 27, 2012 7:32 pm
על ידי מעיין
לא באתי רק להעיר