"אין צו אלא מלכות" • מקור ל"אור החיים"
פורסם: ג' מרץ 27, 2012 2:41 pm
.
אור החיים במדבר (כ"ז כ"ג) על הפסוק "ויסמוך... ויצוהו..." כתב: "עוד ירמוז אל המלכות על דרך אומרם ז"ל אין צו אלא מלכות דכתיב ויצוני ה' לנגיד, וידויק גם כן אומרו כאשר דבר ה' ביד משה, פירוש כי המלכות דבר ה' שתהיה ביד משה במקום שמן המשחה".
וכן הביא ג"כ מאמר "אומרם ז"ל" זה, בשמות (כ"ז כ') ובדברים (ג כ"ח; ל"ג ד'), וע"ע בשמות (ו' י"ג) ובדברים (ל"ד י"ד).
וכתב ר' משלם ראטה ב"קול מבשר" חלק א' סימן עו סוף עמ' רז, וז"ל: "ועיין אור החיים על התורה פרשת פנחס... ירמוז על המלכות, על דרך אמרם ז"ל אין צו אלא מלכות... וכן פירש באור החיים פרשת וילך... וכן פרשת וארא... ואף כי בעניי נעלם ממני מקום המאמר 'אין צו אלא מלכות', מכל מקום נאמן עלינו רבינו הקדוש בעל אור החיים שהביא כן בשם חז"ל, בודאי נמצא כן באיזה מקום במדרש".
היכן נמצא חז"ל זה ?
* * *
עוד יש להעיר (ואולי זה יתיישב אם נידע מקור החז"ל הנ"ל), שבדברי האור החיים הנ"ל, בבמדבר ובשאר המקומות מעתיק לשון הפסוק בשמואל "ויצוני ה' לנגיד", ואילו בקרא כתיב "ויצוהו"? (ובדפוסים החדשים "תיקנו" - או שכן או שלא).
ור' משלם ראטה ב"קול מבשר" הנ"ל, כתב בהמשך דבריו: "רק טעות סופר יש בכל שלשת המקומות האלה באור החיים שנדפס 'דכתיב ויצוני ה' לנגיד', ובמקרא בשמואל א' י"ג כתוב 'ויצוהו', כי שמואל אמר זה על דוד".
מה פשר הדברים ? ?
.
אור החיים במדבר (כ"ז כ"ג) על הפסוק "ויסמוך... ויצוהו..." כתב: "עוד ירמוז אל המלכות על דרך אומרם ז"ל אין צו אלא מלכות דכתיב ויצוני ה' לנגיד, וידויק גם כן אומרו כאשר דבר ה' ביד משה, פירוש כי המלכות דבר ה' שתהיה ביד משה במקום שמן המשחה".
וכן הביא ג"כ מאמר "אומרם ז"ל" זה, בשמות (כ"ז כ') ובדברים (ג כ"ח; ל"ג ד'), וע"ע בשמות (ו' י"ג) ובדברים (ל"ד י"ד).
וכתב ר' משלם ראטה ב"קול מבשר" חלק א' סימן עו סוף עמ' רז, וז"ל: "ועיין אור החיים על התורה פרשת פנחס... ירמוז על המלכות, על דרך אמרם ז"ל אין צו אלא מלכות... וכן פירש באור החיים פרשת וילך... וכן פרשת וארא... ואף כי בעניי נעלם ממני מקום המאמר 'אין צו אלא מלכות', מכל מקום נאמן עלינו רבינו הקדוש בעל אור החיים שהביא כן בשם חז"ל, בודאי נמצא כן באיזה מקום במדרש".
היכן נמצא חז"ל זה ?
* * *
עוד יש להעיר (ואולי זה יתיישב אם נידע מקור החז"ל הנ"ל), שבדברי האור החיים הנ"ל, בבמדבר ובשאר המקומות מעתיק לשון הפסוק בשמואל "ויצוני ה' לנגיד", ואילו בקרא כתיב "ויצוהו"? (ובדפוסים החדשים "תיקנו" - או שכן או שלא).
ור' משלם ראטה ב"קול מבשר" הנ"ל, כתב בהמשך דבריו: "רק טעות סופר יש בכל שלשת המקומות האלה באור החיים שנדפס 'דכתיב ויצוני ה' לנגיד', ובמקרא בשמואל א' י"ג כתוב 'ויצוהו', כי שמואל אמר זה על דוד".
מה פשר הדברים ? ?
.