איש קריות כתב:פרי יהושע כתב:איש קריות כתב:רוצה לגעת יותר בענין הכוללים, פחות בענין הישיבות.
לפני שנים מספר נמנתי על חובשי ספסלי ישיבת מיר. יחד עם כל נהר האדם נשפכתי מהאוטובוסים מדי בוקר בדרכנו לעשרות בתי המדרשות.
הרהור קטן נכנס בי כבר אז ולא עזב אותי עד היום: הלא תורה מונחת בקרן זוית, וקרן זוית ישנה גם בשכונתי, מדוע אם כן להשחית כל יום קרוב לשעתיים תמימות בנסיעות (הלוך וחזור סדר א' ושוב הלוך וחזור בסדר ב')?
שמא תאמר מועטים הכוללים בשכונתי?
נכון אך אם ישארו כל הלומדים בשכונה יהיה מבחר גדול של מסגרות לכל אשר יחפצו הלומדים.
אלא מאי, אין מימון לכולם?
מדוע שלא תפתח ישיבת מיר סניפים בכל שכונה ושכונה? מה האינטרס שלה לשנע כל יום אלפי אברכים מכל קצוות העיר?
אולי שמע אלוקים לתפילתי והחליט לערוך רה ארגון בכל עניני הכוללים בחסות הנגיף.
חסל סדר נסיעות. יישב נא כל אברך סמוך לביתו וישקוד בבית המדרש הסמוך על תלמודו. ישיבת מיר וכמוה מן הסתם שאר ממלכות התורה יתאימו את עצמם למצב החדש ויפתחו כנובהרדוק בשעתו עשרות סניפים ותתי סניפים. ימונו עשרות ראשי כוללים שהדבר יהווה מקפצה אדירה בשבילהם.
וכך אולי נוכל בעוד תקופה להודות לה' על הסדר העולמי החדש בחסות הקורונה, כפי שכבר אנו מודים כעת על החתונות ושאר האירועים שיצאו משליטה ובחסות הנגיף חזרו למימדיהם הטבעיים.
השאלה המרכזית תהיה "ואם תאמר מה נאכל"?
במצב שיווצר מן הסתם ממלכות התורה לגווניהם יתאימו את עצמם למצב החדש ויפתחו סניפים בכל אתר ואתר.
שמש כתב:אתה רוצה לקחת עכשיו בחורים לקיאקים או טיול בצפון? אתה מחפש צרות? קנסות? עוד א ביסאלע הסתה נגד החרדים שיוצאים לטיולים המוניים בימים אלו (אישור לטיול לא יינתן כנראה בחודשים הקרובים)?
שמש כתב:אתה רוצה לקחת עכשיו בחורים לקיאקים או טיול בצפון? אתה מחפש צרות? קנסות? עוד א ביסאלע הסתה נגד החרדים שיוצאים לטיולים המוניים בימים אלו (אישור לטיול לא יינתן כנראה בחודשים הקרובים)?
לבי במערב כתב:לי הוקשה בעצם ענין ה'למידה מרחוק' במוסדות החרדיים:
לרוב ככל הילדים אין מכשיר טלפון; כך גם לרבים מבחורי הישי"ק.
איך, במשפחה מרובת-ילדים כ"י, ינהלו סדר-יום לימודי?
[והרי כל מוסד דורש, לפחות, את רוב יומו של הילד, מבן החמש ועד הבחור בן ה-16; ובד"כ, מדובר בשעות חופפות למדי...].
נוטר הכרמים כתב:אוי ויי, רק זה חסר לנו.
במסגרת הקורונה, הכל שרויים ומותרים לכם, (וגם כמובן מצוה למסור את העבריינים), ח"ו לבער את החמץ, וח"ו לשמוע קריאת התורה,
והנה יש לנו דרך להכניס את משאת נפשנו בדלת הראשית, מכשירים 'חכמים'. מייראדיג.
זה בא אחרי שהיה קירוב לבבות היסטורי בין ילידי השבט הבניברקי האומללים לבין החיילים הנדיבים
שסובבו על הפתחים עם 'חמגשיות' וכל מיני דברים מוזרים שמן הסתם לא באו אל פיהם של התושבים.
העיקר שתדעו שיש מי שדואג לכם וחושב עליכם. הידד.
איש קריות כתב:לשמחתנו הדיון הוא, כפי הנראה, תיאורטי בלבד. על פי המסתמן יחזרו ילדי ישראל לספסל הלימודים בהדרגה.
אבל נניח לצורך הענין שאנו יודעים מראש שהמצב הנוכחי יימשך חודשים מספר, כשהאפשרות הריאלית היחידה היא למידה ברחוק בעזרת המחשב. האם לדעתך אין צורך לחשב מסלול מחדש? עד כמה אכן מחשב עם סינון הגון יכול להוות כיום סכנה אמיתית מול בטלה מתמשכת של חודשים ארוכים?
נוטר הכרמים כתב:איש קריות כתב:לשמחתנו הדיון הוא, כפי הנראה, תיאורטי בלבד. על פי המסתמן יחזרו ילדי ישראל לספסל הלימודים בהדרגה.
אבל נניח לצורך הענין שאנו יודעים מראש שהמצב הנוכחי יימשך חודשים מספר, כשהאפשרות הריאלית היחידה היא למידה ברחוק בעזרת המחשב. האם לדעתך אין צורך לחשב מסלול מחדש? עד כמה אכן מחשב עם סינון הגון יכול להוות כיום סכנה אמיתית מול בטלה מתמשכת של חודשים ארוכים?
מותר לנו לקוות לעת עתה כי הבעיה האמיתית לא תימשך חודשים ארוכים,
ונקוה שמי שהאחריות מוטלת לפתחו יתעקש כי לא יווצר מצב של 'רחל וילדיה אחרונים', שכל המדינה תחזור לשיגרה,
והישיבות לא יפתחו את שעריהם.
מה שבטוח, שהכנסת מנגנון כזה של תקשורת לגילאי הנוער שלנו זה דבר משמעותי ודרסטי מאוד, ואם אתה מכניס את זה,
לא תוכל להוציא את זה, זה בבחינת כל באיה לא ישובון.
ב"ה, שבקרב הסביבה שלי, ההתמודדות של בחור סטנדרט בישיבה גדולה היא האם להחזיק מכשיר בכלל,
כאשר יש ישיבות שמצליחות יותר באכיפה וישנם שפחות, תלוי גם בגלאים ובמשפחות.
אתה מציע שבעצם כבר ניתן לבחור בישיבה קטנה מכשיר ביד, ולא רק נייד רגיל,
אלא מה שבינתיים אין לאבא שלו, כלומר, ל90 אחוז מן האבות?
דודי צח כתב:הצעה משונה אך אולי אפשר להציע:
מכיון שאחוזי התחלואה המסוכנת בקרב צעירים בגיל בחורי הישיבות, היא אפסית יחסית או אפסית ממש, לרובם גם אין תסמינים וסימפטומים בשעת מחלתם, ולכל היותר רק חולים ומותשים כמו בעת שפעת חמורה, ואין מדובר בגיל שלהם בסכנת חיים. (מתוך 133,000 אנשים שנפטרו בכל העולם עד כה מהמחלה, איני יודע אם היו שם 'מניין' מתים בגילים של עד עשרים המוקדמות). ואולי גם זה הגזמה. כך שסכנת התמותה בגיל זה היא לכאורה פחות מתאונות דרכים.
אם כי עיקר הבעיה היא, שכאשר הם 'נשאים' של המחלה, אזי הם יכולים להעבירו למשפחתם ולמכריהם, בכל מיני גילים ובכל מיני מחלות רקע, והם הופכים לרודפים בעל כורחם.
לכן אולי אפשר לייעץ כדי לא לבטל היכלי תורה, לסגור את הישיבות עם כוננות של סגירה למשך כל זמן הקיץ - באופן ששום בחור מהישיבה לא יוכל לצאת את הישיבה (כמדומני שבצבא עשו כן לאחרונה) - ואז כל היכלי התורה ישוקקו חיים סוערים של תורה, באווירה של התעלות עצומה, ולכל היותר יהיו אחוזים נכבדים של בחורים שיחוו באמצע איזה היעדרות מהיכל הישיבה למשך שבוע ימים, עקב הרגשת חולי הקורונה שיידבקו באחוז גבוה. בחורים חולים יטופלו על ידי מקצוענים בתוך פנימיית הישיבה, במקום ייעודי. ויחלימו תוך כמה ימים ויחזרו לתלמודם (כשהם גם 'חסינים' מהמחלה).
ואף שיש לפקפק שמא אסור לכתחילה ליצור מצב של חממת הדבקה של 'מחלה' גם כשהיא מחלה שאין בה סכנת חיים (לגיל הייעודי) - ואיך נייסד ישיבה על חשבון שהבחורים יחלו בזה אחר זה לימים ספורים. אולם לענ"ד מאחר שהצד השני הוא סגירת היכלי התורה למשך כל זמן הקיץ (לפחות! ועינינו יורדות מים!) הרי בוודאי יש להעדיף מצב מוזר זה בשופי. בצוק העתים.
הבעיה היחידה היא עם הרמי"ם וצוות הישיבה, שהם בדרך כלל מבוגרים, ולהם המצב מסוכן. אך בזה ניתן למצוא פתרונות מסוימים. ואף להביא רמי"ם זמניים שכבר חוו את המחלה והם חסינים. וייאמרו שיעורים שונים על ידי אברכים ובחורים מבוגרים (בפרט שאין פיתרון הנ"ל שייך ליישום אצל 'כוללים' ויש אלפי אברכים פנויים, ובהם כמה וכמה מוכשרים וראויים להיות רמי"ם חליפיים, גם אברכים צעירים ביותר), כמו כן יוכלו לשמוע שיעורים כלליים מראשי הישיבות הקבועים, מתוך גזוזטראות ומקומות מבודדים בתוך מתחמי הישיבה. ועדיין לא נסגור את היכלי התורה.
הבוקר (חמישי) נחשף ב'כיכר השבת' הדיון שהתקיים בין ראשי הישיבות להנהלת וועד הישיבות בניסיון לגבש מתווה לחזרת תלמידים לישיבות כבר בא' אייר תחילת זמן קיץ. כעת אנו מביאים לראשונה את המתווה המלא שהונח בפני ראשי המפלגות החרדיות.
על פי המסמך שהוכן על ידי וועד הישיבות נכתבו שורת תנאים שיאפשרו אולי את חזרתם של התלמידים לישיבות:
1. מתחם מגודר מכל צדדיו עם אפשרות שליטה מוחלטת על השערים.
2. הישיבה תשכור על חשבונה עובדי משרד שמירה שיפקחו על השערים.
3. מנהל המוסד או בא כוחו וכן המרצים ישהו במוסד בכל שעות היממה משך כל התקופה באותם תנאים שיחולו על התלמידים.
4. כל התלמידים יעברו לפני כניסתם למתחם בדיקה השוללת הימצאות הנגיף בגופם, למעט אותם שחלו והחלימו, וכן ייבדק המצב בבני משפחתם תחלואה/בידוד של בני המשפחה הגרעינית.
5. לא תותר כניסה למתחם להוציא עובדים חיוניים. 6. היציאה מהמתחם אסורה אלא אם כן ניתן אישור לכך על ידי מנהל המוסד או בא כוחו תוך עמידה בקשר עם נציג משרד הבריאות. תלמיד שקיבל רשות לצאת מן המתחם לא יהיה רשאי לחזור אלא לאחר 14 ימי בידוד.
6. תיעשה הפרדה מוחלטת בין השוהים לבין הצוות האדמניסטרטיבי של המוסד, לרבות כניסה ויציאה נפרדים לעובדים אלו.
7. שיעורים והרצאות על ידי מורים שמחוץ לתחום יינתנו אך ורק על ידי מערכות דיגיטליות.
8 .כניסה ויציאה נפרדים לאספקת סחורה.
9. אזור עובדי המטבח ושרותי ההסעדה יוגדר כאזור נפרד ואין לתלמידים כניסה אליו.
10. עובדי שירותי ההסעדה יכינו את הארוחות במטבח ויניחום בחדר האוכל שיהיה סגור בפני התלמידים בכל שעות היממה להוציא זמני הארוחות..
11. בשעות הארחות תהיה הפרדה מוחלטת בין חדר האוכל לבין המטבח.
12. מנות האוכל תוגשנה בחמגשיות. אזור הפנימייה יהיה סגור לכניסת תלמידים בשעות שפועלי הניקיון מועסקים באזור.
יחויב כל תלמיד בחתימה על שמירת הכללים הנ"ל וכן בהפקדת צ'ק של ההורים על סך 2500 שקלים להבטחת התנהלותו על פי הכללים. בכל מקרה של הפרת הכללים הצ'ק יחולט. טרם פתיחת המוסד, יינתן אישור על ידי משרד הבריאות. מוסד שלא יעמוד בתנאים יוטלו עליו סנקציות משמעותיות עד כדי סגירת המוסד.
ראה"מ מסר, כי יוקצו כ-50 מליון ש"ח לרכישת מחשבים למשפחות מעוטות-יכולת, ע"מ שילדיהם אף הם יוכלו להשתתף בלמידה המקוונת.
סיכומו של דבר, מדובר על כ-30 אלף מחשבים; רבים מהם, ככל הנראה, עבור המגזר החרדי ו(להבדיל אא"ה) הציבור הערבי.
לבי במערב כתב:ובמקביל לכך, הודיעו היום:ראה"מ מסר, כי יוקצו כ-50 מליון ש"ח לרכישת מחשבים למשפחות מעוטות-יכולת, ע"מ שילדיהם אף הם יוכלו להשתתף בלמידה המקוונת.
סיכומו של דבר, מדובר על כ-30 אלף מחשבים; רבים מהם, ככל הנראה, עבור המגזר החרדי ו(להבדיל אא"ה) הציבור הערבי.
מבית לוי כתב:לבי במערב כתב:ובמקביל לכך, הודיעו היום:ראה"מ מסר, כי יוקצו כ-50 מליון ש"ח לרכישת מחשבים למשפחות מעוטות-יכולת, ע"מ שילדיהם אף הם יוכלו להשתתף בלמידה המקוונת.
סיכומו של דבר, מדובר על כ-30 אלף מחשבים; רבים מהם, ככל הנראה, עבור המגזר החרדי ו(להבדיל אא"ה) הציבור הערבי.
אני רואה את כל הדיון על המחשבים, אפי' עם הסינון הטוב ביותר
לא נראה לי לרגע שיהיה לזה אישור מגדולי ישראל
אז צריך לחשוב על משהו אחר...
איש קריות כתב:בואו ננסה לנהל דיון תיאורטי.
הפצת המעיינות כתב:איש קריות כתב:בואו ננסה לנהל דיון תיאורטי.
לשם מה?
מבית לוי כתב:לבי במערב כתב:ובמקביל לכך, הודיעו היום:ראה"מ מסר, כי יוקצו כ-50 מליון ש"ח לרכישת מחשבים למשפחות מעוטות-יכולת, ע"מ שילדיהם אף הם יוכלו להשתתף בלמידה המקוונת.
סיכומו של דבר, מדובר על כ-30 אלף מחשבים; רבים מהם, ככל הנראה, עבור המגזר החרדי ו(להבדיל אא"ה) הציבור הערבי.
אני רואה את כל הדיון על המחשבים, אפי' עם הסינון הטוב ביותר
לא נראה לי לרגע שיהיה לזה אישור מגדולי ישראל
אז צריך לחשוב על משהו אחר...
איש קריות כתב:כדי לבחון האם אנחנו כחברה מסוגלים לגלות גמישות והבנה למצב, או שאנו תקועים במציאות שכבר איננה רלוונטית, דבר שעלול להוות סכנה גדולה לחברה בריאה וחפצת חיים.
איש קריות כתב:כדי לבחון האם אנחנו כחברה מסוגלים לגלות גמישות והבנה למצב, או שאנו תקועים במציאות שכבר איננה רלוונטית, דבר שעלול להוות סכנה גדולה לחברה בריאה וחפצת חיים.
הפצת המעיינות כתב:איש קריות כתב:כדי לבחון האם אנחנו כחברה מסוגלים לגלות גמישות והבנה למצב, או שאנו תקועים במציאות שכבר איננה רלוונטית, דבר שעלול להוות סכנה גדולה לחברה בריאה וחפצת חיים.
"חברה בריאה וחפצת חיים" מתי נולד לשון זה ועל ידי מי?
חיפוש באוצר החכמה לא העלה תוצאות
לבי במערב כתב:איש קריות כתב:כדי לבחון האם אנחנו כחברה מסוגלים לגלות גמישות והבנה למצב, או שאנו תקועים במציאות שכבר איננה רלוונטית, דבר שעלול להוות סכנה גדולה לחברה בריאה וחפצת חיים.
לשם הבהרת עמדות טרם שיח:
למידה פרונטאלית חלף-עבר זמנה מן העולם, מפני שבעיתות חירום אין אפשרות לקיימהּ?
מהו ההבדל המהותי בין המצב כיום למגפות הנפוצות, ל"ע, באירופה וכו' במאות השנים שלפנינו - שכתוצאה מכך הלמידה הפרונטאלית, כנראה, אינה רלוונטית עוד?
הפצת המעיינות כתב:איש קריות כתב:כדי לבחון האם אנחנו כחברה מסוגלים לגלות גמישות והבנה למצב, או שאנו תקועים במציאות שכבר איננה רלוונטית, דבר שעלול להוות סכנה גדולה לחברה בריאה וחפצת חיים.
"חברה בריאה וחפצת חיים" מתי נולד לשון זה ועל ידי מי?
חיפוש באוצר החכמה לא העלה תוצאות
איש קריות כתב:הדיון הוא רק על הלמידה בזמן החירום עצמו, כשלא מתאפשרת למידה רגילה רק מרחוק
איש קריות כתב:כדי לבחון האם אנחנו כחברה מסוגלים לגלות גמישות והבנה למצב, או שאנו תקועים במציאות שכבר איננה רלוונטית, דבר שעלול להוות סכנה גדולה לחברה בריאה וחפצת חיים.
חזור אל “מנע מגיפה מנחלתך - הקורונה והשלכותיה”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 15 אורחים