עמוד 4 מתוך 17

Re: סגירת בתי כנסיות.

פורסם: א' מרץ 22, 2020 9:10 pm
על ידי נוטר הכרמים
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:אני רואה פה הרבה 'נישט שבת גערעדט'.

אם הם לא סגרו קנינונים, מה לנו ולהם? כן, הם חושבים שקניונים הם חשובים. אז מה? הם טועים ותועים ולא יודעים שקניונים הם לא חשובים. מה זה משנה לגבי רמת הסיכון? האם עכשיו זה כן בריא. אנשים כותבים ש'חלילה אין לזלזל, אבל....'. מה זה ה'אבל' הזה? אח"כ כבר ראוי לזלזל?


אדרבא, הם לא מבינים את המציאות בבתי כנסיות שלנו, איך אנחנו מתקרבים אחד להשני וכדו', ולכן עלינו להחמיר יותר מהם.

ובבקשה להפסיק עם ה'מגני ומצלי'. זה לא סברא הלכתית, וא"א לבנות כלום עליה. בשו"ע זה לא מובא, וגם לא ברמב"ם, וע"כ זה לא ריאליסטי. הבונים הלכות על אגדתות, מבלים הם את העולם.

קודם כל, הביאו כאן מהחת"ס ועוד שסמכו ע"ז הלכה למעשה, והמקור הוא לא חוט המשולש, אלא דרשות חת"ס.
עם ישראל הוא לא קטן שנולד, ידוע שסמכו ע"ז בכל מיני מצבים לאודך הדורות, אם זה בישיבת מיר בגלויותיה ואם זה בירושלים העתיקה בתקופת ר' שמואל סלנט ועוד,
אני לא מוסמך להחליט מתי וכו', אבל הגרח"ק שליט"א שב ואומר את דעתו למי שרוצה לשמוע שלא לסגור ישיבות ו'תורה מגנא ומצלא', והוא לא דעת יחיד בכלל, לעת עתה.
וכאמור לעיל, ישנם ישיבות שעדיין לא סגרו את שעריהם.

יתירה מזו, יש סוגיא של שלוחי מצוה אינם ניזוקין, זה אגדתא?

ובעיקר, הרי בגדרי ההלכה, אין כאן גדרים ברורים ויצוקים מה חייבים ומה לא, זה ענין של שיקול הדעת, ויש כאן הרבה מחלוקות בין הרופאים החרדיים בענין,
ואני לא אכתוב כלום, כי אין לי ענין לקרר מישהו מחובת ההשתדלות מאומה, ולזלזל בחיי אדם!!
אך אין ספק שבמקום ביטול תורה ותפילה יש מקום להקל בהחמרות של השתדלות.

Re: סגירת בתי כנסיות.

פורסם: א' מרץ 22, 2020 9:47 pm
על ידי נוטר הכרמים
הבהרה: איני מגיד ישרים או דובר תוכחות, צדיק או משהו,
אני פשוט אוהב מאוד צלילים יהודיים,
שהיו נחלתם של כל יהודי פשוט בצר ובמצוק לפני לא כ"כ הרבה שנים,
בגיטאות ובמחנות, ב'סגר' האמיתי ובמגפות ד' ירחם.

בכל הספרים שקראתי מתוארים ה'עבירות' של היהודים הפשוטים שהסתכנו בשביל ללמוד תורה ובשביל להניח תפילין,
אז נכון שאנחנו לא בדיוק במצב דומה,
אבל גם, ב"ה, ירחם ד', לא במצב דומה מבחינת הסכנות.

ממש חבל שהילדים שלנו לא ישמעו צלילים יהודיים של אמונה ובטחון, וגם קצת אמונה בדברי חז"ל באגדתא
שתורה מגנא ומצלא וכיוצא בזה. שאט נישט. זה לא מזיק.

קראתי כעת סיפור על ר' יעקב קמינצקי, היו שני בחורים בישיבה, אחד תלש קיסמים מהסטנדר של הישיבה,
ואחד זרק ציפרניים על הרצפה,
ר' יענקב הגיב, במחשבה ראשונה, הבחור הראשון יותר גרוע, אבל באמת הבחור השני הוא יותר מזיק,
הוא לא מאמין בדברי חז"ל...

Re: סגירת בתי כנסיות.

פורסם: א' מרץ 22, 2020 9:50 pm
על ידי חבר פורום אוצר החכמה
נוטר הכרמים כתב:אני פשוט אוהב מאוד צלילים יהודיים,
שהיו נחלתם של כל יהודי פשוט בצר ובמצוק לפני לא כ"כ הרבה שנים,
בגיטאות ובמחנות, ב'סגר' האמיתי ובמגפות ד' ירחם.

במגפות?
כל יהודי פשוט?

Re: סגירת בתי כנסיות.

פורסם: א' מרץ 22, 2020 9:52 pm
על ידי מחולת המחנים
זכותו של אדם למסור את עצמו, אבל לא את נפשו של זולתו.
מלבד שיש לדון אם זה בכלל דומה לשואה, שאולי יש להחשיבה כשעת השמד, מה שכאן אינו שייך כלל.
וגם אלו שעשו כן בשואה, לא בטוח בכל המקרים שהם עשו כן על פי דין, אלא שלאחר מעשה אנו מעריכים את המסירות נפש לתורה.

Re: סגירת בתי כנסיות.

פורסם: א' מרץ 22, 2020 9:53 pm
על ידי נוטר הכרמים
חבר פורום אוצר החכמה כתב:
נוטר הכרמים כתב:אני פשוט אוהב מאוד צלילים יהודיים,
שהיו נחלתם של כל יהודי פשוט בצר ובמצוק לפני לא כ"כ הרבה שנים,
בגיטאות ובמחנות, ב'סגר' האמיתי ובמגפות ד' ירחם.

במגפות?
כל יהודי פשוט?

הצלילים היו אצל כל יהודי פשוט,
כמו ששמענו מזקינינו הניצולים.

ב'למעשה' יש בזה אלפי דרגות, כמובן, שלא נדע.

Re: סגירת בתי כנסיות.

פורסם: א' מרץ 22, 2020 9:55 pm
על ידי דרומי
הסיפורים שקראת מתאימים למצב שבו יש אויב חיצוני, 'סטרא אחרא' שאנו נלחמים כנגדו ואפילו מתוך סכנה -

סיפורים כאלה מעוררים לחיזוק הנאמנות היהודית בכל מצב, עד כדי מסירות נפש.

אולם בנידון דידן אין שום 'סטרא אחרא', אלא הכל רואים כי מאת ה' היתה זאת

ואין אתנו יודע על מה ולמה,

ואם הקב"ה הורה לנו שבמצב של סכנה נשמע לרופאים ומומחי הבריאות -

מה שייך כאן להסתכן ולהתחכם כנגדו חלילה?!

ומה שמתאים כאן הוא הסיפור עם שאול המלך, שאמר לו שמואל

'הלוא שמוע מזבח טוב, להקשיב מחלב אילים'!

[כמובן שבנוסף לכך יש את ענין הצער מזה שנמנע מאתנו לקיים איזה הידור מצוה כו',

ויתכן שהקב"ה מעוניין בצער זה גופא שבזה אנו מגלים את רצוננו לדבקה בו עד לצער מזה שאין לנו את האפשרות.

אולם בפועל ממש רצונו של הקב"ה ברור]

Re: סגירת בתי כנסיות.

פורסם: א' מרץ 22, 2020 9:55 pm
על ידי נוטר הכרמים
מחולת המחנים כתב:זכותו של אדם למסור את עצמו, אבל לא את נפשו של זולתו.
מלבד שיש לדון אם זה בכלל דומה לשואה, שאולי יש להחשיבה כשעת השמד, מה שכאן אינו שייך כלל.
וגם אלו שעשו כן בשואה, לא בטוח בכל המקרים שהם עשו כן על פי דין, אלא שלאחר מעשה אנו מעריכים את המסירות נפש לתורה.

לזה בדיוק התכוונתי במה שכתבתי "אז נכון שאנחנו לא בדיוק במצב דומה,
אבל גם, ב"ה, ירחם ד', לא במצב דומה מבחינת הסכנות".

ואתה יודע מה, גם אם אני טועה לגמרי,
לא דברתי על מה לעשות,
אלא על הצלילים.

את הצלילים האלה נשמתי בכניסה למקוה העירונית...

Re: סגירת בתי כנסיות.

פורסם: א' מרץ 22, 2020 10:01 pm
על ידי דרופתקי דאורייתא
כבר עמדו בזה שיש חילוק בין שליח לדבר מצוה במקום דשכיח היזקא,
שאינו אלא שליח,
לבין ת"ת בעצמו.

וכבר הזכירו דברי האור שמח בס' משך חכמה ס"פ תרומה ולחביבות הדברים אעתיקנו שוב,
יומא דף לח, א: (ניקנור נעשו נסים לדלתותיו. ת"ר, מה נסים נעשו לדלתותיו? אמרו כשהלך ניקנור להביא דלתות מאלכסנדריא של מצרים, בחזירתו עמד עליו נחשול שבים לטבעו. נטלו אחת מהם והטילוה לים, ועדיין לא נח הים מזעפו. ביקשו להטיל את חברתה) עמד הוא וכרכה, אמר להם הטילוני עמה! (מיד נח הים מזעפו, והיה מצטער על חברתה. כיון שהגיע לנלמה של עכו היתה מבצבצת ויוצאת מתחת דופני הספינה. ויש אומרים, בריה שבים בלעתה והקיאתה ליבשה. ועליה אמר שלמה (שיר השירים א, יז) "קורות בתינו ארזים ברותים" - אל תקרי "ברותים" אלא "ברית ים". לפיכך כל השערים שהיו במקדש נשתנו להיות של זהב) חוץ משערי ניקנור מפני שנעשו בו נסים. ויש אומרים מפני שנחושתן מוצהבת היתה. (רבי אלעזר בן יעקב אומר נחושת קלוניתא היתה, והיתה מאירה כשל זהב).

ונראה הא דלא ניחא ליה בתירוץ קמא כדאמר בפרק הכונס (בבא קמא סא, א): כך מקובלני מבית דין של שמואל הרמתי כל המוסר עצמו למות על דברי תורה אין אומרים דבר הלכה בשמו. "ויסך אותם לה" (בשלמא למאן דאמר הני תרתי, משום דעבד לשם שמים, אלא למאן דאמר טמון באש מאי "ויסך אותם לה"?! - דאמרינהו משמא דגמרא. וכן כאן שמסר עצמו על דבר זה, מפני זה לא היה ראוי להזכיר שמו ושלא להחליפם ודו"ק. וזה שאמר (תהלים טז, ג) "לקדושים אשר בארץ המה ואדירי כל חפצי בם", פירוש, הגבורים אשר כל חפצי אני מוצא בהם "ירבו עצבותם", למה? ש"אחר מהרו" - לילך ולשאול לסנהדרין, "בל אסיך נסכיהם מדם ובל אשא את שמותם על שפתי".

אמנם על תלמוד תורה דרבים צריך למסור עצמו למיתה ולסכן עבור זה. ואדרבא, נענש יהושע מפני שלא עסק בתורה בעת המלחמה. ולכן משה שנתן נפשו על תורה של כל ישראל אמרו שלפיכך נקראת על שמו שנאמר (מלאכי ג, כב) "זכרו תורת משה עבדי" כדדריש במכילתא בשלח ריש פרשה א, יעויין שם. (ד"ה ויקח משה את עצמות יוסף עמו).


יש לעורר גם מיומא עם המעשה עם הלל, שמסר נפשו עם השלג, וכבר דנו בזה.

בקיצור, זה סוגיא לא פשוטה,
וכמדומה שבכל כיוצא בזה, הכלל הוא "צאי לך בעקבי הצאן", מה נהגו כלל ישראל כשבאה לפניהם גזירה כזו,
אז יש לנו בדומה לזה בגמרא על ריב"ל,
יש לנו חת"ס שלא סגר ישיבה של מאות בחורים, הגם שהם מדבקים על ידי "הבל" הדיבור (כלשונו שם),
יש את דברי הגר"א לתלמידו, ועוד ועוד,

אבקשה נא תיאור על סגירת ישיבות ומקומות תורה במגיפת החולירע,
וכיוצא בזה,
כי בינתיים מצאנו כל בתר איפכא.

Re: סגירת בתי כנסיות.

פורסם: א' מרץ 22, 2020 10:03 pm
על ידי מחולת המחנים
נוטר הכרמים כתב:לא דברתי על מה לעשות,
אלא על הצלילים.

את הצלילים האלה נשמתי בכניסה למקוה העירונית...

ודאי שצריך להצטער מאד ולהזיל דמעות על שנמנע מאתנו הרבה מצוות עקב המצב, ולהצטער בצערן של ישראל, ולהשתתף בצער וכאב החולים.
אך מצד שני עלינו לדעת בבירור שאנחנו מקיימים את הדבר שצריך וחייבים לעשותו, ולא להתרפק על סיפורים של מסירות נפש, וסיפורי גבורה שאינם מן הענין.

Re: סגירת בתי כנסיות.

פורסם: א' מרץ 22, 2020 10:07 pm
על ידי דרומי
איני זוכר את הפרטים המדוייקים אבל רוח הדברים ברורה.

היה גדול אחד בדורות הקודמים שלעת זקנתו חש שלא בטוב והורו לו שלא להתענות ביום הכפורים.

למעשה הוא לא הצליח לעצור בעצמו והתענה ביום הכפורים, ואכן נחלש והגיע למצב של סכנה ר"ל.

בשכבו על ערש דוי, אמר שיש לו קפידא על הרבנים שסביבו, למה לא השתדלו והתאמצו יותר למנוע ממנו את התענית.

[וכל ההשוואות למצבים שונים של דבר שהיו בדורות הקודמים אין להם שום מקור הלכתי, בשו"ע סי' שכח וכו' נאמר שצריך לשמוע לרופאים ואין שום הבדל בין 'מגפה' לבין כל 'מחלה' אחרת. ומי אמר בכלל שמה שקורה עכשיו נקרא בשם 'דבר' או 'מגפה', ובכלל זה לא נפק"מ. רצון התורה בזה ברור שאין לך דבר שעומד בפני סכנת נפשות ותל"מ].

Re: סגירת בתי כנסיות.

פורסם: א' מרץ 22, 2020 10:11 pm
על ידי הפצת המעיינות
אם כל אחד ואחד יש לו דעת תורה באופן הכי נעלה זה סוג של מאי אהני לן רבנן ואולי משוםכך לקח הקב"ה את המנהיג

Re: סגירת בתי כנסיות.

פורסם: א' מרץ 22, 2020 10:12 pm
על ידי אחרון התלמידים
דרופתקי דאורייתא כתב:
אחרון התלמידים כתב:בס"ד
משום שבטוח אני שכבודו יודע ספר ומעבר לכך, אולי סוף סוף יבאר לנו מר היכן נאמר 'תורה מגנא ומצלא' בחז"ל, ועל מה זה נאמר, ואיך זה אמור להיות נוגע לנ"ד. אודה לכבודו מאוד. ומקוה אני שברור לך שאם טועה אתה הרי מסקנה היא חמורה ביותר.
ואנא אל תתרץ שלא כיוונת דווקא למאמר חכמינו זה- אלא למאמרים רבים בענין חשיבות התורה. אם אכן כך, אנא, הבא כל מאמר חכמים בנידון שלדעתך קשור לנ"ד, ובאר את הקשר, ושוב אודה לכבודו מאוד.


כתובות עז: לגבי בעלי ראתן שהוא ג"כ חולי המדבק כמבואר שם
ריב"ל מיכרך בהו ועסיק בתורה, אמר: אילת אהבים ויעלת חן - אם חן מעלה על לומדיה, אגוני לא מגנא?

ורש"י פירש,
מיכרך בהו - נדבק אצלם בשעה שעוסק בתורה ומושיבן אצלו ומובטח הוא שתגין התורה עליו ולא יוזק.

וראה עוד שם בחידושי הריטב"א.

בס"ד
ראשית יישר כח.
א. כך הבנת את הגמרא בסוטה? פיקו"נ דוחה שבת ואינו דוחה לימוד תורה? לדבריך הרי גם מצוות לדעת רב יוסף בזמן שעסוק בהם מצילות. ומדוע שבת נדחית?
וחבל על הוויכוח, הגמ' לא מדברת כלל בפן המעשי של הנמצא בסכנת נפשות, אלא מה כחה של תורה להגן על האדם מהדינים מהעבירות מיצה"ר ופורענות וכו'.
לגבי הגמ' במסכת כתובת בפשטות לא מדובר בפיקו"נ, אלא מנזקים אחרים. וגם זו ממידת חסידות בדרגה שלא שייכת אלינו.
ומה שברור שבמסכת יומא (פב.) ועוד, שהגמ' דנה מתי יהרג ובל יעבור ולהיפך, לא העלו צד שת"ת דוחה פיקו"נ! לא אמרו זאת מעולם! וכן ברמב"ם ובשו"ע ובכל ספרי הפוסקים לא העלו כזה צד בשו"א.

לדעתי, אין הנידון כאן הלכתי כלל, אלא שברחמי ה' אין אנו יודעים בדורות האחרונים פירושה של המילה 'מגיפה', מה שקורה כעת בעווה"ר. לכן מתייחסים להוראות כהמלצות בריאות גרידא, ורואים במציאות שאט אט כולם נכנעים להוראות שרואים את המצב הנורא ה"י.

מגיפה היא בעצם כיציאת הציבור לקרב, ובקרב לא כולם חוזרים ר"ל, ורק לאחר שרואים בעין מהי מגיפה שפלוני המפורסם חולה מאוד, ועוד אדם מוכר, ועוד, מבינים אנו עד כמה החרדה צריכה להיות נוראה, ומדובר בנפשות רבות. והי"ת ברחמיו יאמר למשחית הרף (כפשוטו).

ורצוני להביא כאן דברי מרן החזו"א זצ"ל בקו"א לה. הגם שמכתב זה ייתכן שלא נכון לפרסמו כלל כי יכול לגרום רפיון אצל חלושי דעת בלימוד התורה הקדושה, נראה שלעת כזו דיבר:
אין כאן לא חטא ולא אשמה רק מחוקי הטבע להתעיף, ואין ראוי לזלזל בחוקי הטבע כי מה שאנו קוראים טבע המכון בזה רצון היותר מתמיד של המהוה כל הויות ית', ולכן חובתך להפסיק מלימודך לגמרי על משך שני שבועות ותרבה בכלכלה ומזון מבריא ולהוסיף על השנה והטיול ועוד מעניני הבטלה (קוב"א לה)

Re: סגירת בתי כנסיות.

פורסם: א' מרץ 22, 2020 10:14 pm
על ידי יואל שילה
דרומי כתב:בשכבו על ערש דוי, אמר שיש לו קפידא על הרבנים שסביבו, למה לא השתדלו והתאמצו יותר למנוע ממנו את התענית.

מישהו פעם אמר לי שהוא מקפיד עלי שלא נתתי לו סטירת לחי לפני שגירש את אשתו.
מאז הזכרתי לו כמה פעמים שכעת הוא זמן לתת לך סטירת לחי - אבל לא עזר לי להשפיע עליו.

Re: סגירת בתי כנסיות.

פורסם: א' מרץ 22, 2020 10:16 pm
על ידי שבע
נוטר הכרמים כתב:יתירה מזו, יש סוגיא של שלוחי מצוה אינם ניזוקין, זה אגדתא?

הנידון אינו על ה'ניזוקין', אלא על ה'מזיקין', ואם הם עלולים להזיק אין כאן 'שליחות' של מצוה, כי אם ההפך!

ותלמוד תורה דרבים - יכול להתקיים גם בשלשה ועוד שיעורים שמנו חכמים, ואין כאן שום שייכות לדברי האור-שמח הנז' באשכול

Re: סגירת בתי כנסיות.

פורסם: א' מרץ 22, 2020 10:19 pm
על ידי דרופתקי דאורייתא
אחרון התלמידים כתב:
ורצוני להביא כאן דברי מרן החזו"א זצ"ל בקו"א לה. הגם שמכתב זה ייתכן שלא נכון לפרסמו כלל כי יכול לגרום רפיון אצל חלושי דעת בלימוד התורה הקדושה, נראה שלעת כזו דיבר:
אין כאן לא חטא ולא אשמה רק מחוקי הטבע להתעיף, ואין ראוי לזלזל בחוקי הטבע כי מה שאנו קוראים טבע המכון בזה רצון היותר מתמיד של המהוה כל הויות ית', ולכן חובתך להפסיק מלימודך לגמרי על משך שני שבועות ותרבה בכלכלה ומזון מבריא ולהוסיף על השנה והטיול ועוד מעניני הבטלה (קוב"א לה)


[על כל שאר דבריך, אי"ה אולי מחר אשיב]

על דברי החזו"א הנ"ל - ראה מ"ש כאן viewtopic.php?f=7&t=46445&hilit=%D7%97%D7%96%D7%95%D7%9F+%D7%90%D7%99%D7%A9

Re: סגירת בתי כנסיות.

פורסם: א' מרץ 22, 2020 10:25 pm
על ידי עפר לרגלם
נוטר הכרמים כתב:
יתירה מזו, יש סוגיא של שלוחי מצוה אינם ניזוקין, זה אגדתא?

היכא דשכיח היזיקא שאני.

Re: סגירת בתי כנסיות.

פורסם: א' מרץ 22, 2020 10:33 pm
על ידי נוטר הכרמים
עפר לרגלם כתב:
נוטר הכרמים כתב:
יתירה מזו, יש סוגיא של שלוחי מצוה אינם ניזוקין, זה אגדתא?

היכא דשכיח היזיקא שאני.

למי שלא הבין, אדגיש שוב,
לא הגעתי להוראה, בעוה"ר,
ואינני מתיימר להורות ואפילו לחוות דעה בדיני פיקו"נ החמורים.

אחרי שכבר יש חילוקי דעות, כידוע לכל מי שמתגורר כאן בארץ,
ולא אפרט את מרכזי התורה שלומדים בהם כעת, מחשש שיבולע להם,
באתי לומר שאף אם לא מסכימים לזה הלכה למעשה,
מותר שדברי חז"ל הללו יהיו חלק מן השיח, ולא רק 'ונשמרתם'.

ראיתי כאן בפורום את דברי פרופ' אליצור מחוגי הדת"ל שמתלונן על הרה"ר שלא מנצל את המצב לחיזוק אמונה
רק להוראות בריאות, ודבריי - כלפי בית המדרש פנימה זועקים שבעתיים.
זוהי ההזדמנות לשנן דברי אמונה ובטחון גם אם אתה חושב שאתה לא בדרגה, וזה לא אמיתי.
האמנתי - כי אדבר.
אם תדבר אמונה, אולי זה יחדור,
אם תדבר בסגנון של כופר, מאמין כבר לא תהיה, רח"ל.

אחד שנשמע להוראות רבותיו ומקיים את חובת ההשתדלות על פיהם בתמימות ובדייקנות,
אינו מזיק!!
הזהירות איננה אלא חובת השתדלות ולא קובעת את המציאות בשטח,
זה מיסודי האמונה.

Re: סגירת בתי כנסיות.

פורסם: א' מרץ 22, 2020 10:37 pm
על ידי עפר לרגלם
רק שמואל לא הסכים לשמוע למצוות ה' ללכת לשאול כי הוא חשש משום דשכיח היזיקא, אבל שאר אינשי יכולים להסתכן בהוראת רבותיהם?
אל תמציא יסודי אמונה חדשים, וכל יתר כנטול דמי. מה שקובע את חובת ההשתדלות זה המציאות, ואם מצד המציאות יש להיזהר אז הזהירות קובעת את המציאות בשטח.

Re: סגירת בתי כנסיות

פורסם: א' מרץ 22, 2020 10:43 pm
על ידי דרומי
כבר העירו לנכון שכאן החשש הגדול הוא כמ"ש אצל יעקב: "ויירא יעקב מאוד ויצר לו", וראה רש"י שם שהיה לו חשש כפול - שמא יוזק ושמא יזיק.

ובמלים פשוטות, אם היתה ישיבה שלומדת במקום בודד על פי הוראת רבה וכל התלמידים היו מסתגרים שם ביחד עד תשעה באב יהפך לשמחה - נו...

אבל המצב הרי הוא שאותם תלמידים הולכים לחזור מהישיבה למקומות מגוריהם בבין הזמנים וכו' וכו'.

ועל זה צריך היתר הלכתי ברור של רב מורה הוראה גדול שיכול לקחת אחריות הלכתית על כך, ולא די בהסתמכות על מ"ש שומר פתאים ה'.

Re: סגירת בתי כנסיות.

פורסם: א' מרץ 22, 2020 10:45 pm
על ידי חבר פורום אוצר החכמה
נוטר הכרמים כתב:זוהי ההזדמנות לשנן דברי אמונה ובטחון
אם תדבר בסגנון של כופר, מאמין כבר לא תהיה, רח"ל.

באמת משננים דברי אמונה ובטחון. פוק חזי יש עולם מחוץ לפורום.
מישהו מדבר בסגנון של כופר? הגזמת!

Re: סגירת בתי כנסיות.

פורסם: א' מרץ 22, 2020 10:49 pm
על ידי שש ושמח
נוטר הכרמים כתב:אחד שנשמע להוראות רבותיו ומקיים את חובת ההשתדלות על פיהם בתמימות ובדייקנות,
אינו מזיק!!
הזהירות איננה אלא חובת השתדלות ולא קובעת את המציאות בשטח,
זה מיסודי האמונה.

מה שייך הוראות רבותיו, התורה היא אמת, ואם רבותיו של זה טעו, ובמציאות הוא הדביק מישהו במחלה, הריהו רוצח, נעבאך רוצח הוא ג"כ רוצח.
מלבד זאת שלענ"ד סברא פשוטה שבדבר הנוגע להיזק דאחריני אין זכות לאדם לנהוג כרבו אלא עליו לנהוג כפי כללי הפסק הרגילים, שהלכה כרבים, ושבמקום סכנה הולכים אחר המיקל, וכמו שנתבאר כאן viewtopic.php?f=17&t=49847&p=608981#p608981

Re: סגירת בתי כנסיות.

פורסם: א' מרץ 22, 2020 10:50 pm
על ידי נוטר הכרמים
חבר פורום אוצר החכמה כתב:
נוטר הכרמים כתב:זוהי ההזדמנות לשנן דברי אמונה ובטחון
אם תדבר בסגנון של כופר, מאמין כבר לא תהיה, רח"ל.

באמת משננים דברי אמונה ובטחון. פוק חזי יש עולם מחוץ לפורום.
מישהו מדבר בסגנון של כופר? הגזמת!

לא כתבתי על מישהו מסוים, ח"ו, ואך למותר.
אלא שההתמקדות כל הזמן בנתונים ובשמירת כללי הבריאות באה על חשבון דיבורי אמונה.
פוק חזי.

Re: סגירת בתי כנסיות

פורסם: א' מרץ 22, 2020 10:54 pm
על ידי דרומי
גם כשיולדת נוסעת ללדת בליל שבת ומבקשת מבעלה שיצטרף אליה בנסיעתה -

זה בא על חשבון ה'טיש' או ה'שיעור' שהיה רגיל להשתתף בו...

Re: סגירת בתי כנסיות.

פורסם: א' מרץ 22, 2020 11:31 pm
על ידי מחולת המחנים
נוטר הכרמים כתב:ראיתי כאן בפורום את דברי פרופ' אליצור מחוגי הדת"ל שמתלונן על הרה"ר שלא מנצל את המצב לחיזוק אמונה
רק להוראות בריאות, ודבריי - כלפי בית המדרש פנימה זועקים שבעתיים.
זוהי ההזדמנות לשנן דברי אמונה ובטחון גם אם אתה חושב שאתה לא בדרגה, וזה לא אמיתי.
האמנתי - כי אדבר.
אם תדבר אמונה, אולי זה יחדור,
אם תדבר בסגנון של כופר, מאמין כבר לא תהיה, רח"ל.

אחד שנשמע להוראות רבותיו ומקיים את חובת ההשתדלות על פיהם בתמימות ובדייקנות,
אינו מזיק!!
הזהירות איננה אלא חובת השתדלות ולא קובעת את המציאות בשטח,
זה מיסודי האמונה.

במחכ"ת דבריך מקוממים, אדם שנכנס לניתוח ל"ע או שעומד לעבור טיפול רפואי נחוץ מדברים אתו דברי אמונה ובטחון ומחזקים ומתחזקים אתו.
אבל אדם שמסרב להכנס לניתוח, ולא זו בלבד אלא שהוא מסכן את הציבור בהתנהגותו המופקרת, דבר ראשון תופסים ומאשפזים אותו.
והוא הדין כאן.

פרשת ויקהל וקורונה -איך משכנעים יהודים תמימים לותר על מנין וכו'

פורסם: ב' מרץ 23, 2020 12:08 am
על ידי מן הדרום
רצ"ב דברים בענין זה ,אולי צריך מישהו שיכתוב סיפור על ניסן תשצ"ה שמתאים לציבור מסורתי וכו'?

Re: סגירת בתי כנסיות

פורסם: ב' מרץ 23, 2020 12:09 am
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
נוטר הכרמים

סליחה, ההלכה ודרכה לא השתנה. לא אגדתא, ולא סיפורים של החתם סופר הם הקובעים בהלכה.

אכן יש אגדתא בתורה, וגם זה צריכים ללמוד היטב. אבל לא להכריע מזה להלכה.

איני יודע מה אמר הגר"ח ועל מה, ואין זה מסוגייתינו פה. שוב, הדברים האלו הם סיפורים, לא הלכות. כאשר מישהו יספר הלכה משמו, אשמח לדון בדבריו, כמו בהרבה דברים טובים שאמרו כמה חכמי הדורות.

יש מה להוציא מהמצב הנוכחי בחינוך הילדים (ועצמינו), אבל לא סיסמאות. אנחנו אוחזים עכשיו במצב של בדיעבד, מתפללים ביחידות, לומדים בבית ועוד. אפשר ללמד איך להתנהג כאשר המצב היא בדיעבד, איך לומדים בשקידה גם כאשר הבית הומה מכל הילדים וההכנות להחג. איך להתפלל במתינות אף כאשר אין מנין ונוסח התפלה וכו', איך להתגבר על המדות גם כאשר כל המשפחה הולכת על העצבים, ועוד ועוד.

Re: סגירת בתי כנסיות

פורסם: ב' מרץ 23, 2020 2:32 am
על ידי חיימשה
כאשר מדובר בחשש רציחה אין 2 מהלכים.
הלא רוב הרופאים שבעולם מסכימים על גודל הסכנה עד שמאבדים כל ממונם ע"כ, ואילו היו אומרים שהדרך היחידה להצלה היא לאכול שפנים היינו חייבים לעשות זאת.
אילו היה מושב בית דין ובראשו הגר"ח, אשר שמעו את דבר הרופאים ופוסקים לא לסגור את הישיבות היה מקום לויכוח., אך משמועות בעלמא איננו רשאים להקל בשפיכות דמים.

Re: סגירת בתי כנסיות.

פורסם: ב' מרץ 23, 2020 6:38 am
על ידי צ. למדן
גימפעל כתב:תפלה בציבור - מסוגל למגפה.

Re: סגירת בתי כנסיות

פורסם: ב' מרץ 23, 2020 8:19 am
על ידי החושב
שמעתי טענה שבארצות הברית (בפרט בברוקלין) הציבור החרדי הוא מן המוקדים העיקריים להתפשטות.
נשמע לי כמו אנטישימיות (למרות ששמעתי ממקור קצת מוסמך).
מישהו שהמקומיים יודע להפריך או (חלילה) לאשר? האם בארצות הברית בציבור החרדי יותר מזלזלים בהוראות מאשר בציבור הכללי?

Re: סגירת בתי כנסיות

פורסם: ב' מרץ 23, 2020 8:50 am
על ידי נוטר הכרמים
בוקר טוב.

אני קורא את התגובות לדבריי,
וצובט את עצמי, איך אני כזה טיפש וסומא ורשע.

אני מוותר על זכות התגובה,
מקוה וכמעט בטוח בכך שדבריי בין כה וכה לא משפיעים על מישהו הלכה למעשה,
ומתפלל בשביל כולנו לבשורות טובות.

מצו"ב ממכחולו של צייר הנפש, אמן הבעת התחושות, ר' דוד זריצקי זצ"ל,
קצת על המצב. הקטע האחרון, לטעמי, שווה קריאה איטית ומעמיקה.

Re: סגירת בתי כנסיות

פורסם: ב' מרץ 23, 2020 9:59 am
על ידי קו ירוק
חיימשה כתב:כאשר מדובר בחשש רציחה אין 2 מהלכים.
הלא רוב הרופאים שבעולם מסכימים על גודל הסכנה עד שמאבדים כל ממונם ע"כ, ואילו היו אומרים שהדרך היחידה להצלה היא לאכול שפנים היינו חייבים לעשות זאת.
אילו היה מושב בית דין ובראשו הגר"ח, אשר שמעו את דבר הרופאים ופוסקים לא לסגור את הישיבות היה מקום לויכוח., אך משמועות בעלמא איננו רשאים להקל בשפיכות דמים.

מעניין שכאשר מדובר על חשש רציחה, אז פתאום היועץ של משרד הבריאות לעניני קורונה אומר שהפאניקה וההתנהלות הקיימת - מיותרת!
ומעניין שהד"ר דניאלה כ"ץ בהצהרה לתקשורת אומרת די עם הפאניקה, ולהחזיר את הילדים למוסדות הלימוד.. ואנחנו יודעים כיצד לטפל באוכלוסיה בסיכון.
שלא לדבר על גדול עסקני הציבור החרדי בעניני רפואה שגם אומר (בשקט) שזה חורג מהפרופורציה, וא"צ להכנס ללחץ!

ברור ששוטה אסור להיות, ויש מקום לזהירות, השאלה מהי זהירות.

מסתבר שאין תמימות דעים, בין המומחים. כן, יתכן שההיא נמאס לה מהילדים בבית, אך יתכן שהם שם במשרד רה"מ והבריאות חוששים מהפוליטיקה.. אז בא גם השוטה התורן (הותיק?)ודוחף את שעון הקיץ קדימה (כשהמערכת הממוחשבת מתעוותת בשל כך, וסכנה לחולים בבתי חולים יכולה להיות מיידית). כל מישהו שמחזיק מפתחות נועל משהו כדי לתפוס כותרות.
תמימות דעים יש אחת, לסגור את כל בתי הכנסת והישיבות! חופי הים והפארקים - המשטרה אפילו לא אוכפת.
יופי לרוקדים למחול מה יפית מול הפריץ.
כנראה ש - ה', זה מושג שונה אצל כמה מיני ציבורים, ויש ציבורים שקידוש 'השם' היא ההכרזה ה'רבתי' שהציבור החרדי נשמע להוראת משרד הבריאות...
אם זה לא היה מגוחך להחריד זה היה קורע את הלב.

Re: סגירת בתי כנסיות

פורסם: ב' מרץ 23, 2020 10:04 am
על ידי איש_ספר
היום התפרסם מהרב דוד לאו, ביקורת על מה שנשמע כלהיטות לסגור בתי כנסיות.

Re: סגירת בתי כנסיות.

פורסם: ב' מרץ 23, 2020 10:11 am
על ידי חבר פורום אוצר החכמה
יעקב בורלשטיין כתב:קיבלתי
ברמת שלמה החליטו כל הרבנים לסגור את כל בתי הכנסת על מסגר ובריח!

הם נפתחו שוב אחרי ש"ק

Re: סגירת בתי כנסיות

פורסם: ב' מרץ 23, 2020 10:19 am
על ידי יעקב בורלשטיין
אכן
עושה רושם שאנשים הפנימו את ההוראות

Re: סגירת בתי כנסיות

פורסם: ב' מרץ 23, 2020 10:48 am
על ידי יואל שילה
משום מה נזכרתי בדברי הב"ח המחלק בין חנוכה לפורים, שבפורים הסכנה היתה על הנפשות - ותפסו פלך התפילה והצום, ובחנוכה הסכנה היתה רק ליידישקייט - ותפסו חרב.
ומן הסתם הרב הנוטר למד משם, שכשהסכנה רק לנפשות - די לנו להתחזק ביידישקייט, וכנגד הגוזרים על סגירת בתי כנסיות יש לתפוס את החרב, או עכ"פ להתחמק מכניעה להוראות.
אמנם, לענ"ד יש להציג את הדברים אחרת.
בפורים הסכנה היתה לגוף, אך לא היתה שום השתדלות שניתן לעשות, שהרי אף האחות בבית המלך התיידדה עם המן.
אך בגזירת הקורונה - פשוט צריך להכנס הביתה, ולא לבוא בין אנשים, ואז אין גזירה ואין סכנה, עכ"פ על היחיד.
ונמצא שהמשוואה היא - להכנס הביתה או למסור נפש על לימוד ותפילה בצוותא.
והפתרון למשוואה הזו לא נמצא בב"ח על גזירת המן, אלא בסוגיות העוסקות בשמירת הנפש, שדוחה כל התורה פרט לג' עבירות.

Re: סגירת בתי כנסיות

פורסם: ב' מרץ 23, 2020 10:50 am
על ידי החושב
קו ירוק כתב:
חיימשה כתב:כאשר מדובר בחשש רציחה אין 2 מהלכים.
הלא רוב הרופאים שבעולם מסכימים על גודל הסכנה עד שמאבדים כל ממונם ע"כ, ואילו היו אומרים שהדרך היחידה להצלה היא לאכול שפנים היינו חייבים לעשות זאת.
אילו היה מושב בית דין ובראשו הגר"ח, אשר שמעו את דבר הרופאים ופוסקים לא לסגור את הישיבות היה מקום לויכוח., אך משמועות בעלמא איננו רשאים להקל בשפיכות דמים.

מעניין שכאשר מדובר על חשש רציחה, אז פתאום היועץ של משרד הבריאות לעניני קורונה אומר שהפאניקה וההתנהלות הקיימת - מיותרת!
ומעניין שהד"ר דניאלה כ"ץ בהצהרה לתקשורת אומרת די עם הפאניקה, ולהחזיר את הילדים למוסדות הלימוד.. ואנחנו יודעים כיצד לטפל באוכלוסיה בסיכון.
שלא לדבר על גדול עסקני הציבור החרדי בעניני רפואה שגם אומר (בשקט) שזה חורג מהפרופורציה, וא"צ להכנס ללחץ!

ברור ששוטה אסור להיות, ויש מקום לזהירות, השאלה מהי זהירות.

מסתבר שאין תמימות דעים, בין המומחים. כן, יתכן שההיא נמאס לה מהילדים בבית, אך יתכן שהם שם במשרד רה"מ והבריאות חוששים מהפוליטיקה.. אז בא גם השוטה התורן (הותיק?)ודוחף את שעון הקיץ קדימה (כשהמערכת הממוחשבת מתעוותת בשל כך, וסכנה לחולים בבתי חולים יכולה להיות מיידית). כל מישהו שמחזיק מפתחות נועל משהו כדי לתפוס כותרות.
תמימות דעים יש אחת, לסגור את כל בתי הכנסת והישיבות! חופי הים והפארקים - המשטרה אפילו לא אוכפת.
יופי לרוקדים למחול מה יפית מול הפריץ.
כנראה ש - ה', זה מושג שונה אצל כמה מיני ציבורים, ויש ציבורים שקידוש 'השם' היא ההכרזה ה'רבתי' שהציבור החרדי נשמע להוראת משרד הבריאות...
אם זה לא היה מגוחך להחריד זה היה קורע את הלב.

רק לי נראה שהרב קו מוציא את הדברים מהקשרם בצורה אומנותית ממש?
קצת לא דייק פה וקצת שיקר שם, והופה, בסך הכללי נראה כאילו מדובר על חיים בפלנטה אחרת...

Re: סגירת בתי כנסיות

פורסם: ב' מרץ 23, 2020 10:58 am
על ידי קו ירוק
אז כך, על קריאת התיגר שיש שקר בדברים שכתבתי, אפילו אינני עונה.
לומר שזה מגמתי - הרי אין פעולה שאדם עושה שאיננה מגמתית. מגמה=מטרה.

נותר לדון האם המגמה מוטית או לא.
אני חושב שהתגובה כנגד דברי - מוטית עוד יותר, אני יכול לשער את המניעה ואת תת ההכרה שמאחוריה..
לא רק לך זה נראה.. יש עוד כאלו, ובדיוק בגין אותם אנשים כתבתי את דברי.

Re: סגירת בתי כנסיות

פורסם: ב' מרץ 23, 2020 11:55 am
על ידי אפרקסתא דעניא
מדינה שמפסידה 80,000,000,000 (שמונים מיליארד) ש"ח בגלל הסגר והפסקות המסחר והטיסות, לא עושה זאת כנגד הישיבות ובתי הכנסת, אלא מתוך תפיסה רצינית מאוד של האיום.

אז מצאת איזו מישהי (מומחית באורתופדיה אונקולוגית! מה הקשר לנושא, רבש"ע???) שאמרה שאפשר לחדש את הלימודים. ביג דיל.

מצאת גם מישהו שאומר שאפשר לחדש את הטיסות? להחזיר חצי מיליון מפוטרים לעבודה?

ואיפה העיניים? אינך רואה מה קורה באיטליה? בלונדון? בניו יורק?

Re: סגירת בתי כנסיות

פורסם: ב' מרץ 23, 2020 12:57 pm
על ידי איש_ספר
לא עברתי על כל האשכול ומקווה שאני לא טוחן מים.
ברור לגמרי שיש לציית לכל ההוראות, וא"א לערער עליהם באופן מעשי בשל העדר התמצאות מצד המערערים על אופי המחלה וגורמי הסיכון.
ואף מי שהוא מבעלי הבטחון בדרגה הגבוהה שאין להם חלק ברופאים (ורוב המערערים אינם מהם כלל ועיקר !) אין לו אפשרות לבטל את ההוראות בשל הסיכון שהוא גורם לאחרים.

ואחרי כל זה, ישנה מחשבה, חוצה מגזרים, שההנחיות לא לוקחות בחשבון את הערך הנכון של תלמוד תורה ושל תפילה בציבור ועוד.
גם ההתלהבות מעבודת ה"ונשמרתם" לא מריחה טוב, כשהיא מגיעה ממי ששאר עבודת ה' שלו מאופקת ושקטה.

ומעין הפתיחה, בפועל אין עצה ואין תבונה ואין מנוס אלא לקיים את ההוראות ככתבן וכלשונן.

Re: סגירת בתי כנסיות

פורסם: ב' מרץ 23, 2020 1:00 pm
על ידי חיימשה
הרב קו ירוק, במחילה!

אנחנו רובנו אנשים בריאים בגוף ובנפש.
אין לנו כאבי בטן ישנים שמטים את תגובתינו, האהבה לשלטון או השנאה והסלידה ממנו לא תופסת כאן שום מקום, וכלל אינה מענייננו כרגע.
יש הרבה הונאה בהשוואה להתנהלות שלנו בישיבות ובשטיבלאך להתנהגות בקניונים ובפארקים להבדיל. פשוט שהסכיוי להעברת הנגיף בישיבה בדרך הטבע הוא עשרות מונים, ואכמ''ל.
הטענה המגוחכת שזה מנופח לצרכי פוליטיקה נאמרה בינתיים אך ורק ע''י הצורר לפיד...

כששמעתי לראשונה על גודל סכנת המגפה וההבדל בין סין ואיטליה לטייוואן בהערכות, הדבר היחיד שחשבתי לעצמי היה:
[b]. ב''ה שבאופן לא רגיל למדינת ישראל, הפעם נהגו כאן עפ''י הצורך.[/b]כמה טוב שמערכת הבריאות נתונה כרגע בידי האדם הכי מתאים בעולם. גם יהודי ת''ח ויר''ש שיודע ערך חיי אדם, גם גערער שרגיל להקצין עד הסוף בסגנון צבאי, וגם אדם נטול התנהלות פוליטית ותקשורתית באופן קיצוני, אשר בוודאות לא יעשה שום צעד לפי תגובות הציבור וסקרים

כלל לא מעניין אותי מה המשטרה אוכפת וחושבת.יש לי מספיק נתונים מהנעשה בארה''ב החרדית כדי לדעת שהתנהלות של שטיבלאך כרגע היא התנהלות שגובלת בשפיכות דמים.
גם אם תמצא פה ושם רופא חובב כותרות שיש לו דעה שונה, זה לא היה מתיר לצום ביום הכיפורים. נקודה.


לסיום הנני להעתיק את הדברים שאמר בבכיה הגה''צ ר' אברהם שאר, רב דקהילת נזר גדליהו בפלטבוש:
יהודים יקרים תושבי בארא פארק, התוה''ק אומרת לא תעמוד על דם רעך. ה' רוצה לנסות את אהבת ישראל שלנו, לראות כמה אנחנו דואגים ליהודים אחרים.
היצה''ר התלבש באידישקייט של לצאת להתפלל וללכת למקווה, ומביא אנשים לידי סכנה.
שיהי לכם רחמנות על אחב''י. אל תצאו מהבתים, תישארו בבית ותתפללו ביחידות כמו שהקב''ה רוצה מאיתנו.תשפכו את הלב שלכם להקב''ה בבית. אל תעמידו את אחיכם בסכנה . שיהיה לכם רחמנות על אחכים ששוכבים במיטות. רחמנות על ילדיכם שינצלו מהמחלה ולא יעשו את אחרים חולים.. תשאירו אותם בבית!