עמוד 2 מתוך 5

Re: דחיית חתונה בשל הקורונה

פורסם: א' מרץ 15, 2020 4:59 pm
על ידי יותם
דודי צח כתב:לצערי נכתבו גם דברי הבאי לעיל, הנגועים לכאורה ממחנות שוליות בקרב היראים, המנסים להטיף לנו כי היות ועיקר החתונה הוא שמחתם של החתן והכלה על הקמת ביתם בישראל, הרי כל התפאורה, הריקודים, האוכל, הרעש - מסביב, הוא רק משהו די מיותר. אפשר גם לעשות שמחה 'צמחונית' של החתן והכלה וכמה דודות וחסל.

בהשקפת התורה, כפי הגדוש הרבה בספרות חז"ל, הרי שמחת חתן וכלה בצורה המונית, בצורה של "נערים ממשתה נגינתם" בצורה של "בי הילולא" ששקדו חכמים על תקנת בנות ישראל להרבות סעודה לכבודם, ולהרבות לשמחם, לזרוק חיטים, ולעשות ריקודים והעלאה ע"ג כתפיים וכו' וכו' - משמע בבירור, כי אכן ההמולה והרעש השמח שמסביב, ואם תימצי לומר ה'תשומת לב' המרובה מסביב, היא היא הנותנת את הטון של שמחת חתונה יהודית. והיא הכרחית עד למאוד.
כי באמת כבר נתקשו רבים, מדוע באמת המצוה כ"כ גדולה לשמח חתן וכלה, שהפריזו בשכר העושים כן ובהפסדם של העוקפים זאת, וכי שבורי לב המה החתן והכלה עד שאנו הציבור חייבים לשמחם, הלא הם בעצמם הם לכאורה בשיא זמן שמחתם.
כמה תירוצים דרושיים נאמרו על השאלה הזאת, וכנראה שהכותבים דלעיל עדיין ראשם עטוף עם השאלה הזאת. אך המוכרח מכאן, כי איך שלא נפרש, אופי השמחה של החתן והכלה, היא דווקא כאשר חבריהם ורעיהם ובני משפחתם משתתפים 'פעילים' בשמחתם. כי כך טבע האדם שנקרא 'מדבר' שהוא יצור 'חברתי', כי אין לו שמחה אישית ופנימית גרידא עד שיחוג אותו עם הרבים, עם ההמון מסביב.

ולכן הכלות שרוצות שמחה הגונה, אינן תמהוניות כפי שהוצגו ברמיזה לעיל, אלא הן הן הכלות האמיתיות שעליהם הגדישו חכמינו ז"ל את סאת הדיבורים אודות גודל החיוב לשמחן, ולעבור עם הכלות בעיר, ולבטל תורה בשביל שמחתן. אין כאן דברים של מה בכך !!

אם כי ברור, כי כל עוד שהגזירה היתה להיות 100 איש, דהיינו 200 משני עברי האולם, נשים וגברים, יש מקום לשכנע את החתן והכלה, כי גם זה חתונה טובה תיקרא. אבל עתה שכבר לא מרשים אפילו לעשות את החופה "במקהלות" ובמעמד עשרה איש מישראל (עיין כתובות ז':), בוודאי יש מקום לדחות את החתונה על נקלה. וכל הסיבות החסידיות האחרות מתגמדות לעומת הסיבה הגדולה והנוראה הזאת, של 'שמחה בלי שמחה' [מה גם שבהבנת הסיבה החסידית-קבלית, יש להבין שאין המדובר בעת מלחמה או מגיפה אלא סתם בדחיית שמחה בלי סיבה רצינית].

ייש"כ!

Re: דחיית חתונה בשל הקורונה

פורסם: א' מרץ 15, 2020 6:42 pm
על ידי זאב ערבות
דודי צח כתב:לצערי נכתבו גם דברי הבאי לעיל, הנגועים לכאורה ממחנות שוליות בקרב היראים, המנסים להטיף לנו כי היות ועיקר החתונה הוא שמחתם של החתן והכלה על הקמת ביתם בישראל, הרי כל התפאורה, הריקודים, האוכל, הרעש - מסביב, הוא רק משהו די מיותר. אפשר גם לעשות שמחה 'צמחונית' של החתן והכלה וכמה דודות וחסל.

בהשקפת התורה, כפי הגדוש הרבה בספרות חז"ל, הרי שמחת חתן וכלה בצורה המונית, בצורה של "נערים ממשתה נגינתם" בצורה של "בי הילולא" ששקדו חכמים על תקנת בנות ישראל להרבות סעודה לכבודם, ולהרבות לשמחם, לזרוק חיטים, ולעשות ריקודים והעלאה ע"ג כתפיים וכו' וכו' - משמע בבירור, כי אכן ההמולה והרעש השמח שמסביב, ואם תימצי לומר ה'תשומת לב' המרובה מסביב, היא היא הנותנת את הטון של שמחת חתונה יהודית. והיא הכרחית עד למאוד.
כי באמת כבר נתקשו רבים, מדוע באמת המצוה כ"כ גדולה לשמח חתן וכלה, שהפריזו בשכר העושים כן ובהפסדם של העוקפים זאת, וכי שבורי לב המה החתן והכלה עד שאנו הציבור חייבים לשמחם, הלא הם בעצמם הם לכאורה בשיא זמן שמחתם.
כמה תירוצים דרושיים נאמרו על השאלה הזאת, וכנראה שהכותבים דלעיל עדיין ראשם עטוף עם השאלה הזאת. אך המוכרח מכאן, כי איך שלא נפרש, אופי השמחה של החתן והכלה, היא דווקא כאשר חבריהם ורעיהם ובני משפחתם משתתפים 'פעילים' בשמחתם. כי כך טבע האדם שנקרא 'מדבר' שהוא יצור 'חברתי', כי אין לו שמחה אישית ופנימית גרידא עד שיחוג אותו עם הרבים, עם ההמון מסביב.

ולכן הכלות שרוצות שמחה הגונה, אינן תמהוניות כפי שהוצגו ברמיזה לעיל, אלא הן הן הכלות האמיתיות שעליהם הגדישו חכמינו ז"ל את סאת הדיבורים אודות גודל החיוב לשמחן, ולעבור עם הכלות בעיר, ולבטל תורה בשביל שמחתן. אין כאן דברים של מה בכך !!

אם כי ברור, כי כל עוד שהגזירה היתה להיות 100 איש, דהיינו 200 משני עברי האולם, נשים וגברים, יש מקום לשכנע את החתן והכלה, כי גם זה חתונה טובה תיקרא. אבל עתה שכבר לא מרשים אפילו לעשות את החופה "במקהלות" ובמעמד עשרה איש מישראל (עיין כתובות ז':), בוודאי יש מקום לדחות את החתונה על נקלה. וכל הסיבות החסידיות האחרות מתגמדות לעומת הסיבה הגדולה והנוראה הזאת, של 'שמחה בלי שמחה' [מה גם שבהבנת הסיבה החסידית-קבלית, יש להבין שאין המדובר בעת מלחמה או מגיפה אלא סתם בדחיית שמחה בלי סיבה רצינית].

כבוד הרב דודי צח, אני משער שאני אחד מאותם שאתה מרמז עליהם שכתבו דברי הבאי בקשר למהות שמחת חתונה יהודית. אני מסכים מאוד עם דבריך שצריך לשמח חתן וכלה עד כמה שאפשר, וכבר ידוע שבזכות שאיזבל שמחה חתן וכלה נשארו לה האצבעות... ואיני מזלזל בכך כלל וכלל וכבר חיתנו 8 ילדים וב"ה היתה שמחה עם כל ההידורים שהזכרת. אלא מאי? כנראה לא הבנת את משמעות דברי. יש שמחה ויש הוללות וגדר דק מפריד ביניהם, ולצערי הרב הרבה מהחתונות היום הם מהסוג השני, ואיני בא להוציא ח"ו לעז אך זו המציאות בהם ויש וידאו להוכיח את הדברים, כלומר השמחה יוצאת מדי שליטה (יתכן שכבר כתבו על כך גם בפורום). כך שמה שכתבתי הוא שאולי המצב כעת יגרום שהדבר יחזור לקדמותו שהשמחה היא שמחה אמיתית ולא שמחה של הוללות. בגלל הסיבה הזו אני נהנה יותר מחתונות חסידיות שבהם יש בד"כ סדר מופתי והניגונים ניגונים מסורתיים ולא כל מיני רעשים בווליום מחריש אזניים וכמובן בדחן כפי שהיה נהוג ומצווה טאנץ ולא צריכים לכל הטריקים כגון זיקוקי דינור ותפאורת לייזר שצר לי לומר לך לקוחים ממנהגי הגויים של היום ואצלם אכן רחמנות זה מה שנחשב השמחה כי אין להם שמחה אמיתית כפי שמתואר בשמחת בית השואבה.

Re: דחיית חתונה בשל הקורונה

פורסם: א' מרץ 15, 2020 7:11 pm
על ידי סגי נהור
באמת שאלה גדולה על חלות הקידושין אם חסר ב'צורה' (כיווץ פנים) של ה'בי הילולא' (נפנוף אגודלים).

בשורה התחתונה, אני מסכים שהכל תלוי בחתן ובכלה. הם אנשים מבוגרים, ואם הם לא מסוגלים לוותר על האירוע המפואר אי אפשר להכריח אותם להתחתן.

Re: דחיית חתונה בשל הקורונה

פורסם: א' מרץ 15, 2020 7:21 pm
על ידי שש ושמח
הקיק כתב:אני לא מצליח להבין איך החתן יכול לדחות מצוה דאורייתא שהגיע זמנה בגלל כל מיני בעיות טכניות? יש לו אשה שמחכה לו, יש לו דירה, יש לו אפשרות לקדש, אבל החברים לא יגיעו לרקוד. זו סיבה לדחות מצוה חשובה דאורייתא שהגיע זמנה שעליה העולם עומד? כל התירוצים שיש היום לדחות את החתונה כמה שנים כבר לא קיימים כאן! נשגב מבינתי. הק' יואל

האם אתה מצליח להבין למה כל חתן שמתארס אינו מתחתן תוך שבוע? איך הותר לחכות כמה חודשים בין האירוסין לחתונה? עכצ"ל שצורת המצוה היא לנהוג כדרך העולם, ושמחת חתן וכלה החשיבוה חז"ל מאד.
ואם לשיטתך יש הלכה חדשה שלא לדחות חתונה מזמן הקבוע, היכן מקור הלכה זו? [וגם יש לפלפל אולי הוי קביעה בטעות...]

Re: דחיית חתונה בשל הקורונה

פורסם: א' מרץ 15, 2020 7:29 pm
על ידי בברכה המשולשת
דודי צח כתב:לצערי נכתבו גם דברי הבאי לעיל, הנגועים לכאורה ממחנות שוליות בקרב היראים, המנסים להטיף לנו כי היות ועיקר החתונה הוא שמחתם של החתן והכלה על הקמת ביתם בישראל, הרי כל התפאורה, הריקודים, האוכל, הרעש - מסביב, הוא רק משהו די מיותר. אפשר גם לעשות שמחה 'צמחונית' של החתן והכלה וכמה דודות וחסל.

בהשקפת התורה, כפי הגדוש הרבה בספרות חז"ל, הרי שמחת חתן וכלה בצורה המונית, בצורה של "נערים ממשתה נגינתם" בצורה של "בי הילולא" ששקדו חכמים על תקנת בנות ישראל להרבות סעודה לכבודם, ולהרבות לשמחם, לזרוק חיטים, ולעשות ריקודים והעלאה ע"ג כתפיים וכו' וכו' - משמע בבירור, כי אכן ההמולה והרעש השמח שמסביב, ואם תימצי לומר ה'תשומת לב' המרובה מסביב, היא היא הנותנת את הטון של שמחת חתונה יהודית. והיא הכרחית עד למאוד.
כי באמת כבר נתקשו רבים, מדוע באמת המצוה כ"כ גדולה לשמח חתן וכלה, שהפריזו בשכר העושים כן ובהפסדם של העוקפים זאת, וכי שבורי לב המה החתן והכלה עד שאנו הציבור חייבים לשמחם, הלא הם בעצמם הם לכאורה בשיא זמן שמחתם.
כמה תירוצים דרושיים נאמרו על השאלה הזאת, וכנראה שהכותבים דלעיל עדיין ראשם עטוף עם השאלה הזאת. אך המוכרח מכאן, כי איך שלא נפרש, אופי השמחה של החתן והכלה, היא דווקא כאשר חבריהם ורעיהם ובני משפחתם משתתפים 'פעילים' בשמחתם. כי כך טבע האדם שנקרא 'מדבר' שהוא יצור 'חברתי', כי אין לו שמחה אישית ופנימית גרידא עד שיחוג אותו עם הרבים, עם ההמון מסביב.

ולכן הכלות שרוצות שמחה הגונה, אינן תמהוניות כפי שהוצגו ברמיזה לעיל, אלא הן הן הכלות האמיתיות שעליהם הגדישו חכמינו ז"ל את סאת הדיבורים אודות גודל החיוב לשמחן, ולעבור עם הכלות בעיר, ולבטל תורה בשביל שמחתן. אין כאן דברים של מה בכך !!

אם כי ברור, כי כל עוד שהגזירה היתה להיות 100 איש, דהיינו 200 משני עברי האולם, נשים וגברים, יש מקום לשכנע את החתן והכלה, כי גם זה חתונה טובה תיקרא. אבל עתה שכבר לא מרשים אפילו לעשות את החופה "במקהלות" ובמעמד עשרה איש מישראל (עיין כתובות ז':), בוודאי יש מקום לדחות את החתונה על נקלה. וכל הסיבות החסידיות האחרות מתגמדות לעומת הסיבה הגדולה והנוראה הזאת, של 'שמחה בלי שמחה' [מה גם שבהבנת הסיבה החסידית-קבלית, יש להבין שאין המדובר בעת מלחמה או מגיפה אלא סתם בדחיית שמחה בלי סיבה רצינית].



ימחל לי כתר"ה, אבל מדברי חז"ל (והראשונים) עולה ברורות שהיו כל מיני סוגי חתונות. והרי מזה שרב מנגיד על קידושין בשוק מוכח שגם זה היה קיים (וככה"נ לא מעט, שהרי אין מלקים מכת מרדות על דברים נדירים וכך גם משמע מההקשר) וכל מה שזה אסור זה כי זה מחזי כפריצות כי זה בשוק, אבל אם זה היה בצנעא שפיר דמי.
בוודאי שיש עניין גדול לשמח חתן וכלה, והמנהג היה שכל העיר באה (ואותם מהקרובים שהיה זה באפשרותם). אבל הרבה פעמים "כל העיר" זה לא הרבה יותר מעשרה.
ובני אשכנז ומזרח אירופה (וכמדומני שכך נהגו בירושלים עד לפני דורות ספורים) נהגו לערוך חתונה דווקא ביום ששי אחה"צ כדי לחסוך סעודה, וכל אחד היה מביא את האוכל שלו בעצמו.
ולדחות את החתונה (ולא בגלל עניין דחיית המועד שנקבע אלא עצם העיכוב) זו בעיה אם זה לא נעשה מסיבה מספקת. וכן, עריכת מסיבה מפוארת למאות מוזמנים היא לא סיבה מספקת.

(ושוב אעיר, שבחתונתי, לפני קצת יותר מעשרים שנה, היו פחות ממאתיים איש, והיא ארכה בסה"כ שלוש שעות, ובכ"ז אמרו לי אנשים שזו הייתה חתונה מאוד שמחה לא רק בשבילנו.
וכמה חודשים אח"כ הייתי בחתונה של חבר בע"ת שהיו בה כששים מוזמנים והיא הייתה חתונה שמחה מאוד)

ואה"נ, אם הכלה לא מסוגלת לעמוד בזה אז באמת אין ברירה אלא לדחות.

Re: דחיית חתונה בשל הקורונה

פורסם: א' מרץ 15, 2020 7:36 pm
על ידי יוֹסֵפֶר
הגראי"ל שטיינמן זצ"ל התחתן במנין (וכמדומני שכל אחד מהם נשא דרשה)

Re: דחיית חתונה בשל הקורונה

פורסם: א' מרץ 15, 2020 7:44 pm
על ידי זאב ערבות
בברכה המשולשת כתב:ואה"נ, אם הכלה לא מסוגלת לעמוד בזה אז באמת אין ברירה אלא לדחות.

ייש"כ על דבריך ולמרבה הצער הרבה פעמים הכלה לא מסוגלת לעמוד בזה זה מפני לחץ חברתי שמה יאמרו.... ושהחתונה ח"ו לא תהיה שיחת העיר...

Re: דחיית חתונה בשל הקורונה

פורסם: א' מרץ 15, 2020 7:49 pm
על ידי לבי במערב
זאב ערבות כתב: . . ולמרבה הצער הרבה פעמים הכלה לא מסוגלת לעמוד בזה זה מפני לחץ חברתי שמה יאמרו.... ושהחתונה ח"ו לא תהיה שיחת העיר . .

במצב הנוכחי, דוקא חתונה קטנה ומצומצמת תהי' ל'שיחת העיר' ותצרב בזכרון, מאשר כל חתונה מפוארת כיו"ב...

Re: דחיית חתונה בשל הקורונה

פורסם: א' מרץ 15, 2020 7:55 pm
על ידי יוֹסֵפֶר
1. אולי גם בלי הקורונה היה כדאי לוותר על כמה דברים בהוצאות החתונה.

2. היות ולא ברור בכלל כמה זמן יארך המצב הנוכחי לא הייתי ממליץ לחתן וכלה לדחות את יום נישואיהם לזמן לא ידוע.. כי לדעתי זה לא חכם ולא נכון לדחות משום כך, אע"פ שבהחלט זה נחשב ויתור גדול מאד ובפרט עבור הכלה כאמור, ואם אינם מסוגלים שלא ידחו, אבל כל הכבוד לאלו שיותרו מרצון על כך בשביל לעשות את החכם והנכון.

3. רבים בלחץ גדול מחוסר השגרה והבלבול מהמצב החדש שנוצר רח"ל, לענ"ד אם הם יוסיפו ללא נודע גם זמן בלתי ידוע לדחיית הנישואין זה לא ישפר את הרגשתם, ולעומת זאת כזוג יהיה להם הרבה יותר טוב בתקופה זו.

Re: דחיית חתונה בשל הקורונה

פורסם: א' מרץ 15, 2020 7:59 pm
על ידי שש ושמח
בברכה המשולשת כתב:מדברי חז"ל (והראשונים) עולה ברורות שהיו כל מיני סוגי חתונות. והרי מזה שרב מנגיד על קידושין בשוק מוכח שגם זה היה קיים (וככה"נ לא מעט, שהרי אין מלקים מכת מרדות על דברים נדירים וכך גם משמע מההקשר) וכל מה שזה אסור זה כי זה מחזי כפריצות כי זה בשוק, אבל אם זה היה בצנעא שפיר דמי.
בוודאי שיש עניין גדול לשמח חתן וכלה, והמנהג היה שכל העיר באה (ואותם מהקרובים שהיה זה באפשרותם). אבל הרבה פעמים "כל העיר" זה לא הרבה יותר מעשרה.
ובני אשכנז ומזרח אירופה (וכמדומני שכך נהגו בירושלים עד לפני דורות ספורים) נהגו לערוך חתונה דווקא ביום ששי אחה"צ כדי לחסוך סעודה, וכל אחד היה מביא את האוכל שלו בעצמו.
ולדחות את החתונה (ולא בגלל עניין דחיית המועד שנקבע אלא עצם העיכוב) זו בעיה אם זה לא נעשה מסיבה מספקת. וכן, עריכת מסיבה מפוארת למאות מוזמנים היא לא סיבה מספקת.

מה ענין קידושין בשוק לביטול שמחת נישואין?
ומה ענין מקומות שכל העיר זה לא הרבה יותר מעשרה למקומותינו שהרבה פעמים המשפחה והחברים הם כמה מאות?
ומה מקור האיסור לדחות חתונה?

Re: דחיית חתונה בשל הקורונה

פורסם: א' מרץ 15, 2020 8:03 pm
על ידי סגי נהור
בענין הקפידא שלא לדחות חתונה ראיתי מצוין לספר נעימת החיים ע' קפ.
אין לי גישה כעת לאוצר. אם יוכל מישהו להביא משם את הדברים תע"ב.

Re: דחיית חתונה בשל הקורונה

פורסם: א' מרץ 15, 2020 8:08 pm
על ידי זאב ערבות
הבעיה עם כל האשכול הזה שהציבור נהיה מפונק ויש לו צפיות ושכח מה זה ימי צנע. אני נולדתי ממש בסוף ימי הצנע של קום המדינה ואחיותי סיפרו לי איך היו צריכים לעמוד עם הג'ריקנים בחוץ למשאית המובילה מים וכאשר נגמרו המים בג'ריקן לאותו יום אז זהו... ולפעמים המשאית לא הגיע ושלא נדבר שלא היה כמעט אוכל ואפילו אם היה לא היה עם מה לקנות וממש היתה מלחמת השרדות שלא נדבר על שרותי רפואה ירודים ועוד ועוד ובאותם ימים הציבור החרדי היה קטן ביותר ועצם זה שבכלל השגת שידוך כבר היה שמחה גדולה ואת מי בכלל ענין כמה מוזמנים יהיו בחתונה, בכלל לא היה מה להאכיל אותם, וכעת יושבים על סיר הבשר וכל מה שמעניין הוא שח"ו בעת צרה זו הוא שלא יחסר מהכלה את אותה החתונה כמו שהיתה לחברתה...

Re: דחיית חתונה בשל הקורונה

פורסם: א' מרץ 15, 2020 8:11 pm
על ידי חלמישצור
סגי נהור כתב:בענין הקפידא שלא לדחות חתונה ראיתי מצוין לספר נעימת החיים ע' קפ-קפב.
אין לי גישה כעת לאוצר. אם יוכל מישהו להביא משם את הדברים תע"ב.

1.png
1.png (632.22 KiB) נצפה 7428 פעמים

Re: דחיית חתונה בשל הקורונה

פורסם: א' מרץ 15, 2020 8:12 pm
על ידי נוטר הכרמים
מחכים לראות תגובות כ"כ מנוגדות מן הקצה אל הקצה.

משונה בעיני להביא מחתונת הרב שטינמן או מכל מיני אירועים במרחק של שמונים שנה.

המציאות היא שבמקרה הזה כמו הרבה נידונים הכל לפי המבייש והמתבייש, וכפי שנגעו בזה לעיל.

חויתי את הדבר על בשרי. הבר מצוה שלי אירעה באמצע מלחמת המפרץ. הורי הציעו לי לוותר על האירוע באולם כמקובל מחמת המצב, ולערוך בבית במתכונת מצומצמת.
התנגדתי בכל תוקף. זכורני שאמרתי, אני לא הקרבן של המלחמה. ז"א מאחר שלרגל הנוהל אצל כל החברים שלי שעשו במתכונת מסוימת, וכך אצל אחי הגדול, היה קשה לי השינוי, וגם כך הרגשתי מקופח כשהשמחה נערכה בצהרים ונעדרו ממנה המון חגיגיות ושמחה.

למעשה אצל משפחתי בשנים האחרונות, כולל אצל בני הבכור שיחי', ערכנו שמחות בר מצוה במתכונת מצומצמת (תוך עריכת קידוש מכובד בבית כנסת בשבת העליה לתורה) מתוך הסכמה מלאה עם חתן הבר מצוה, וללא שום מרמור.
וללמדך, שהכל תלוי באוירה שמשדרים, ובנורמות הסביבתיות.

חתן וכלה שנוחתים למציאות כזאת של סעודת בועז, בקושי, זה מאוד לא קל, וראוי לשאת עמם בעול, דבר ראשון, ולהיכנס לתוך העולם של בחור בן עשרים פלוס ובת גילו ממוצעים. לא ערכיים ובוגרים מדי ולא ילדותיים מדי, ולהבין שאחרי הכל זה שינוי דרסטי ופתאומי.

Re: דחיית חתונה בשל הקורונה

פורסם: א' מרץ 15, 2020 8:18 pm
על ידי שש ושמח
סגי נהור כתב:בענין הקפידא שלא לדחות חתונה ראיתי מצוין לספר נעימת החיים ע' קפ.
אין לי גישה כעת לאוצר. אם יוכל מישהו להביא משם את הדברים תע"ב.

אין שם שום טיעון הלכתי

Re: דחיית חתונה בשל הקורונה

פורסם: א' מרץ 15, 2020 8:23 pm
על ידי יוֹסֵפֶר
נוטר הכרמים כתב:משונה בעיני להביא מחתונת הרב שטינמן או מכל מיני אירועים במרחק של שמונים שנה.

חתונת הרב שטיינמן וכד' היא רק תשובה לאומרים שחתונה מצומצמת מנוגדת למשתמע בש"ס בתיאור החתונה הראויה. ולהרגיע את המציירים חתונה כזו כדבר פסול.

Re: דחיית חתונה בשל הקורונה

פורסם: א' מרץ 15, 2020 8:25 pm
על ידי זאב ערבות
נוטר הכרמים כתב:מחכים לראות תגובות כ"כ מנוגדות מן הקצה אל הקצה.

משונה בעיני להביא מחתונת הרב שטינמן או מכל מיני אירועים במרחק של שמונים שנה.

המציאות היא שבמקרה הזה כמו הרבה נידונים הכל לפי המבייש והמתבייש, וכפי שנגעו בזה לעיל.

חויתי את הדבר על בשרי. הבר מצוה שלי אירעה באמצע מלחמת המפרץ. הורי הציעו לי לוותר על האירוע באולם כמקובל חמת הצב, ולערוך בבית במתכונת מצומצמת.
התנגדתי בכל תוקף. זכורני שאמרתי, אני לא הקרבן של המלחמה. ז"א מאחר שלרגל הנוהל אצל כל החברים שלי שעשו במתכונת מסוימת, וכך אצל אחי הגדול, היה קשה לי השינוי, וגם כך הרגשתי מקופח כשהשמחה נערכה בצהרים ונעדרו ממנה המון חגיגיות ושמחה.

למעשה אצל משפחתי בשנים האחרונות, כולל אצל בני הבכור שיחי', ערכנו שמחות בר מצוה במתכונת מצומצמת (תוך עריכת קידוש מכובד בבית כנסת בשבת העליה לתורה) מתוך הסכמה מלאה עם חתן הבר מצוה, וללא שום מרמור.
וללמדך, שהכל תלוי באוירה שמשדרים, ובנורמות הסביבתיות.

חתן וכלה שנוחתים למציאות כזאת של סעודת בועז, בקושי, זה מאוד לא קל, וראוי לישרא עמם בעול, דבר ראשון, ולהיכנס לתוך העולם של בחור בן עשרים פלוס ובת גילו ממוצעים. לא ערכיים ובוגרים מדי ולא ילדותיים מדי, ולהבין שאחרי הכל זה שינוי דרסטי ופתאומי.

דברים יפים. אני אכן מבין ללבם אך אין זאת אומרת שאני צריך להסכים! כל מה שאני כתבתי לעיל ואתה מחזק את דברי שזה קשור לטרנד חברתי ותו לא. כלומר אם זה מה שמקובל בחברה שלך בזמן הזה, אז לא ראוי לשנות בין הבנים (או בין הכלות), ואם אכן הדבר אפשרי, מדוע לא? שיעשו חתונה כאוות נפשם ויזמינו אלף אנשים וירקדו עד עלות השחר. השאלה היא על חשבון מי עושים זאת? על חשבון המוזמנים שכל אחד צריך להביא צק על סך כמה מאות שקלים? על חשבון אנשים כמוני שדופקים על דלתי ומבקשים עבור הכנסת כלה וכאשר שאלתי בחור כמה נחוץ לך וענה 20000 דולר! שאלתי אותו כמה אנשים אתה מזמין וענה 400!

Re: דחיית חתונה בשל הקורונה

פורסם: א' מרץ 15, 2020 8:29 pm
על ידי נוטר הכרמים
ר' זאב, הדעה שלך על היקף ואופי השמחות בדורינו לא קשור לנושא שלנו בכלל, ואין כאן מקומו.
זה כמו אלו שתפסו טרמפ נגד פאה נכרית בגלל הצניעות בסערת חשש עבודה זרה.

ר' יוספר,
אין דבר פסול בחתונה מצומצמת וצנועה, ואולי זה טוב. השאלה באיזה תנאים ובגלל מה. אם כך זה הלכתחילה בנסיבות הקיימות,
לחתן ולכלה אין הרבה קרובים וחברים וזו האוירה והמקובל, ניחא, אבל אם ישנם המון קרובים בדרגה ראשונה וחברים בקשר יומיומי
שנעדרים מהשמחה, והכל בשל הוראות שנוחתות בפתע פתאום, זה לא קל.

Re: דחיית חתונה בשל הקורונה

פורסם: א' מרץ 15, 2020 8:57 pm
על ידי זאב ערבות
נוטר הכרמים כתב:ר' זאב, הדעה שלך על היקף ואופי השמחות בדורינו לא קשור לנושא שלנו בכלל, ואין כאן מקומו.
זה כמו אלו שתפסו טרמפ נגד פאה נכרית בגלל הצניעות בסערת חשש עבודה זרה.

אתה צודק וקבלתי את דבריך, אך לא אני התחלתי בסטיה מהנושא אלא רק הגבתי לדברי כמה הודעות כאן ותפסתי עליהם טרמפ...

Re: דחיית חתונה בשל הקורונה

פורסם: א' מרץ 15, 2020 9:57 pm
על ידי צביב
אח מרבותי אמר שיש לו עצה ( לו ישמעו לו)
לשכור מלון למנין גברים ומנין נשים, ( וזה יכלול חברים קרובים , ובני משפחה קרובים)
והם ישמחו עם החתן והכלה שבועיים ימים.

המחיר הכללי לא יהיה יותר מחתונה רגילה,
בתי המלון ישמחו לאורחים,
החברים ילמדו לשמוח היטב בשמחת החבר,

Re: דחיית חתונה בשל הקורונה

פורסם: א' מרץ 15, 2020 10:00 pm
על ידי צביב
נוטר הכרמים כתב:
ר' יוספר,
אין דבר פסול בחתונה מצומצמת וצנועה, ואולי זה טוב. השאלה באיזה תנאים ובגלל מה. אם כך זה הלכתחילה בנסיבות הקיימות,
לחתן ולכלה אין הרבה קרובים וחברים וזו האוירה והמקובל, ניחא, אבל אם ישנם המון קרובים בדרגה ראשונה וחברים בקשר יומיומי
שנעדרים מהשמחה, והכל בשל הוראות שנוחתות בפתע פתאום, זה לא קל.


האם זו הסיבה לדחות חתונה?
לא כדי שהחתן והכלה ישמחו,
אלא כדי שרוב חבריהם יוכלו לשמוח.

Re: דחיית חתונה בשל הקורונה

פורסם: א' מרץ 15, 2020 10:21 pm
על ידי הפצת המעיינות
היום נקבע המנהג שבמצב הנוכחי אין דוחים חתונה ומנהג ישראל תורה!

Re: דחיית חתונה בשל הקורונה

פורסם: א' מרץ 15, 2020 10:36 pm
על ידי לענין
אנצל במה זו להביע התרגשותי הרבה מכמה וכמה אנשים בעלי לב יהודי חם, שבשמחה רבה תרמו את בתיהם-וילותיהם על חצרותיהם לעריכת נישואין של חתן וכלה שאינם מכירים כלל!
מי כעמך ישראל.
מרגש מאד.
מזל טוב לכולם.

Re: דחיית חתונה בשל הקורונה

פורסם: א' מרץ 15, 2020 11:05 pm
על ידי באר בשדה
דרומי כתב:מדבר בענין דחיית חתונה בספר 'שולחן מנחם' ח"ו עמ' קמח ועמ' קנא, ויעויין בהערה ו' שם.

שלחן מנחם.pdf
(161.39 KiB) הורד 271 פעמים

Re: דחיית חתונה בשל הקורונה

פורסם: א' מרץ 15, 2020 11:21 pm
על ידי אהרון 37
לא היה לי פנאי לראות את כל הנכתב כאן. אז אכתוב רק הנלענ"ד.
ברור שמצד ההלכה אין כל איסור לדחות חתונה, אף שבוודאי רצון חז"ל היה שלא ידחו חתונות, וכמו שרואים בגמ', שזה אחד הטעמים שלא נושאים נשים במועד, אבל, מאחר ואין בכך איסור, אז הדבר תלוי בהרגשת החתן והכלה.
רואים הרי שחז"ל נתנו משקל כבד לשמחת חתן וכלה, והסיבה, לפחות אחד מהסיבות, כי זה תורם הרבה מאוד לשלמות הבית, שמתחיל בשמחה, וזה יכול לפגום הרבה מאוד בשלמות הבית אם יתחיל בהרגשה דפוקה, ולכן, אם החתן והכלה רוצים לקיים את החתונה בזמן, לא בגלל פחדים מיסטיים מעצם דחיית החתונה, אלא באמת כך רצונם, או מרוב אהבתם זה לזה, או אולי אפילו מפחד לחשש של ביטול הזיווג, שיעשו את זה בזמן בצורה שניתן לעשות, אבל אם לא, והם מרגישים שזה יקשה עליהם שידחו החתונה.
יש כאן עוד נקודה, והוא, העניין הבריאותי. כי כמעט ברור שאף שיעשו את זה בצורה מצומצמת, זה יהיה לא כפי ההוראות הנדרשות, ולכן, גם את זה צריך לקחת בשיקול.

Re: דחיית חתונה בשל הקורונה

פורסם: א' מרץ 15, 2020 11:28 pm
על ידי שמש
לענין כתב:אנצל במה זו להביע התרגשותי הרבה מכמה וכמה אנשים בעלי לב יהודי חם, שבשמחה רבה תרמו את בתיהם-וילותיהם על חצרותיהם לעריכת נישואין של חתן וכלה שאינם מכירים כלל!
מי כעמך ישראל.
מרגש מאד.
מזל טוב לכולם.

אכן. סיפר לי חבר שברשותו דירת פנטהאוז באחד הפרויקטים החרדיים (שאינו מתגורר בה) שהתקשר אליו היום שכן בבניין וביקש לערוך בדירה את חתונת בנו בסוף השבוע, כאשר בכל חדר (מתוך 7) יתארחו 10 אנשים והחופה תערך במרפסת הגג... כמובן שהסכים, הן לא בכל יום מזדמן לאדם לקיים כך מצוות הכנסת כלה כפשוטו.
אגב לעניין השתתפות החברים ניתן אולי להציע פתרון דומה לזה שפורסם שנעשה היום בישיבת מרכז הרב, חופה בחצר הישיבה עם מס' משתתפים מצומצם כשכל המרפסות מסביב מלאות בחברים מפזזים ומכרכרים בכל עוז. אך כמובן שהכול לפי העניין והזוג והמשפחות וכו', ובמקום שיש צער בדבר מוטב 'להקל' ב'עניינים' של דחיית חתונה מלצער חתן וכלה.

Re: דחיית חתונה בשל הקורונה

פורסם: א' מרץ 15, 2020 11:35 pm
על ידי נוטר הכרמים
אכן, בינתיים אנחנו שומעים רק על הקדמה של חתונות ביום יומיים, ובכל מיני רעיונות מהסוג האמור.
חופה ברחבה, וסעודת חתונה במספר מצומצם יחסית תוך חלוקה לחדרים.
היום היה בבני ברק במהלך היום, וכן מחר אי"ה.
שיהיו רק בשורות טובות, ושהקב"ה ישמח את כולם.

(הרי ל'שמחה' אין הגדרה קבועה ומותחמת, "משמח חתן עם הכלה").

Re: דחיית חתונה בשל הקורונה

פורסם: א' מרץ 15, 2020 11:57 pm
על ידי שש ושמח
אהרון 37 כתב:בוודאי רצון חז"ל היה שלא ידחו חתונות, וכמו שרואים בגמ' [מו"ק ח' ב'], שזה אחד הטעמים שלא נושאים נשים במועד, אבל, מאחר ואין בכך איסור, אז הדבר תלוי בהרגשת החתן והכלה.

ראיה יפה. אבל שם אין ראיה לחומרא מיוחדת לדחיית החתונה לאחר קביעת התאריך אלא שרצו חז"ל שלא יקבעו הזמן לתאריך מאוחר [יותר מי"ב חודש...].
[והיום דווקא אלו שמאחרים זמן החתונה כמה וכמה חדשים לאחר האירוסין הם המקפידים שלא לאחר התאריך הקבוע, ולכאו' היה להם לנהוג להיפך].

Re: דחיית חתונה בשל הקורונה

פורסם: א' מרץ 15, 2020 11:58 pm
על ידי ברוז
קבלתי עכשיו במייל:
זה עתה יצאתי מהשטיבל של חסידי סקווירא ברחוב אור החיים בבני ברק.
התקיימה שם שמחת נישואין לבנו של הר"ר אליעזר כהן מעסקני החסידות.
(הנשים היו באולם הפרטי של ר' יעקב יהושע ענגלנדר).
מה אומר לכם, מי שלא ראה שמחה זו, לא ראה שמחה מימיו!
שמחת חתן יהודית אוטנתית, עשרות קרובים וידידים שמשתתפים ומשמחים מכל הלב, רקדנים סטאז'רים שלא מביישים ותיקים מאוד בתחום.
היה אורגניסט אחד עם זמר ששר בקול ערב, וכן כמה אברכים עם אקורדיון, מצלתיים מאולתרים ועוד על זה הדרך.
כובעים מכל הסוגים, ומגפיים אמיתיים...
רק עכשיו תוך כדי כתיבה אני שם לב שבעצם לא ראיתי בר כיבוד או משהו בסגנון, יתכן שהיה ופשוט לא שמתי לב.
גם הרבי האוהב ישראל ממחנובקא – בעלזא הגיע להשתתף עם פמליא מכובדת.
סוף דבר, לא היה נראה שהיה חסר כי הוא זה משמחת חתן וכלה, ואולי אפילו להיפך!
מי כעמך ישראל!!!

Re: דחיית חתונה בשל הקורונה

פורסם: ב' מרץ 16, 2020 1:15 am
על ידי זאב ערבות
ואכן זה מה שכתבו כאן כמה ובתוכם הרב בברכה המשולשת ששמחה אמיתית לא תלויה בכמות המשתתפים אלא באיכותם. רעש מחריש וזיקוקי דינור הם לא מה שמשמחים אלא הרגש והקרבה שמרגישים לחתן ולכלה ובפרט במצבים כאלה כידוע השמחה פורצת ומן הסתם זוגות המתחתנים בימים אלו יזכו לחווית שמחה יחודית וכפי שאתה מתאר.

Re: דחיית חתונה בשל הקורונה

פורסם: ב' מרץ 16, 2020 1:42 am
על ידי איש קריות
אולי יש לקוות שהמצב יימשך תקופה ארוכה, ללא ח"ו נפגעים בנפש, ובזמן הזה נתרגל ונלמד שהשמחה איננה תלויה ב400 מוזמנים ולא בחמישה כלי נגינה ולא בצלמים ולא בכסא כלה מפואר ומאכלות ומשקאות רבים וכו', וכך גם כשתחלוף בעז"ה הסכנה נמשיך לחגוג בצניעות ובפשטות...

Re: דחיית חתונה בשל הקורונה

פורסם: ב' מרץ 16, 2020 1:56 am
על ידי טברייני
השתדלתי לקרוא את כל האמור באשכול זה, הרשו לי לכתוב את דעתי דעת הדיוט:

אף אחד מן הכותבים כאן לא חווה דילמה כזו במעגל האישי שלו (הוא עצמו, בנו או ביתו, ואפילו לא קירבה ראשונה) ומשכך הדיונים נראים קצת מתנשאים.

כיום, בהסתכלות לאחור על חתונתי אני מתחרט על כל שקל שבוזבז שם, אבל כשגיסתי מתכננת להוציא 10,000 שקל על צלם, אני מבין אותה (לא מצדיק), כי היא נמצאת עכשיו שם.

לבוא ממקום כל כך רחוק ולומר שאיבדו צורת חתונה וערך נישואין כשאף אחד לא נמצא שם לצערי זוהי התנשאות.

וכבר אמרו חז"ל אל תדון את חברך עד שתגיע למקומו.

בברכת והסירותי מחלה מקרבך, אל נא רפא נא לה, ולא יהיה בנו נגף ומשחית.

Re: דחיית חתונה בשל הקורונה

פורסם: ב' מרץ 16, 2020 2:46 am
על ידי זאב ערבות
טברייני היקר, לאט לאט לך. כאשר באים לכתוב דברים בומבסטיים כמו אף אחד מן הכותבים כאן... צריך משנה זהירות שלא תתבדה. וכי מנין לך הבטחון הזה?
ומה תאמר אם אגיד לך שאני וזוגתי היינו במצב דומה? אמנם לא היתה מגפה אבל עמדה בפנינו דילמה לא פשוטה. איני יכול לפרט כעת אך לפחות תבין שמה שאני כותב בענין בא מנסיון אישי ולא סתם גיבובי מלים ללא כיסוי.

Re: דחיית חתונה בשל הקורונה

פורסם: ב' מרץ 16, 2020 2:58 am
על ידי טברייני
מצב דומה אינו עד שתגיע למקומו דייקא.

אתה מן הסתם קרוץ מחומר אחר המנטליות שלך שונה והתחתנת בעידן אחר לחלוטין, אינני ממעיט בערכך חלילה, רק מבאר את ההבדל.

Re: דחיית חתונה בשל הקורונה

פורסם: ב' מרץ 16, 2020 4:50 am
על ידי זאב ערבות
אנחנו לא דנים כאן בעשיית תשובה אלא בדילמה של מה לעשות במצב שבגללו צריך לוותר על עשיית החתונה כמו שתיכננו או לדחותה למועד לא ידוע. במקרה כזה אין רמב"ם שאומר שצריך להיות ממש אותם תנאים כגון שהעיכוב יהיה בדווקא מגיפה. וזה גם לא משנה באיזו תקופה מדובר ומה המנטליות. בכל דור היו סטנדרטים ולכל כלה יש צפיות שזה יהיה ערב בלתי נשכח. זו לא המצאה של היום. בכל אופן מצאתי אשכול זה המדבר בנושא שכדאי לעיין בו.
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 8146&hilit

Re: דחיית חתונה בשל הקורונה

פורסם: ב' מרץ 16, 2020 8:38 am
על ידי לענין
טברייני כתב:השתדלתי לקרוא את כל האמור באשכול זה, הרשו לי לכתוב את דעתי דעת הדיוט:

אף אחד מן הכותבים כאן לא חווה דילמה כזו במעגל האישי שלו (הוא עצמו, בנו או ביתו, ואפילו לא קירבה ראשונה) ומשכך הדיונים נראים קצת מתנשאים.


לא נכון ולא נכון. אני מכבד אותך להכין מנה אחרונה לחתונת הישיבע בוחר שלנו שקורמת עור וגידים ברגעים אלו ממש. בשמחות אצל כולם.
(החתן והכלה מרוצים עד הגג, כולם מסורים לשמחה ושמחים בה באמת, בלי כל הנצנצים שמסביב).

Re: דחיית חתונה בשל הקורונה

פורסם: ב' מרץ 16, 2020 8:48 am
על ידי גביר
גביר כתב:
גביר כתב:פתרון שנמצא במשפחה - החתונה תיערך בעזהי"ת בשעטומ"צ בס"ט ובמז"ט בבית הורי הכלה, בהשתתפות הורי הזוג, אחיהם, ואחיותיהם בלבד, ובנוסף עליהם שני עדים כשרים. ללא גיסים גיסות אחיינים וכו'.


הלילה ישבתי עם הילדים וצפינו בחתונה שהועברה למעגלים הרחבים יותר באפליקציה מתאימה, זו אכן הייתה הרגשה משונה שלא להיות שם אך דומה שעדיין, לפחות במקרה דנן, במצב הנתון מוטב כך מאשר לדחות את החתונה

Re: דחיית חתונה בשל הקורונה

פורסם: ב' מרץ 16, 2020 2:39 pm
על ידי יהודי טבעי
צריך למנוע צער וכאב הכלות והמחותנים, וזה על ידי הבטחה שעכשיו אמנם יתחתנו רק הלכתית עם מספר מצומצם של אנשים, אבל אחר כך יעשו אירוע כלולות גדול לאחר שיסתיים הסגר, וכפי ההלכה שכל סעודה שעושים בכל השנה הראשונה לכבוד הנישואין מברכים ברכת חתנים.
וכדי שהכלה תהיה משוכנעת ושמחה, צריך להנהיג נורמה כזאת בציבור, שזו תהיה שמחה שלימה כמו שהיה צריך להיות, אולם עם הזמנות צלם ופרחים ותלבושות, ריקודים וחברים, רק בלי חופה.
זה יהיה חלק מהפשרה עם בעלי האולמות, ונקודה חשובה שזה גם יימנע את הצורך של ידידים להגיע עכשיו לסכן ולהסתכן, מכיון שעוד נוכל לקיים את חובתנו החברתית. וכך נמנע הרבה כאב לב ודמעות כבושות לכל החיים. למרות שזה יעלה מעט כסף.

Re: דחיית חתונה בשל הקורונה

פורסם: ב' מרץ 16, 2020 3:34 pm
על ידי זאב ערבות
יהודי טבעי כתב:צריך למנוע צער וכאב הכלות והמחותנים, וזה על ידי הבטחה שעכשיו אמנם יתחתנו רק הלכתית עם מספר מצומצם של אנשים, אבל אחר כך יעשו אירוע כלולות גדול לאחר שיסתיים הסגר, וכפי ההלכה שכל סעודה שעושים בכל השנה הראשונה לכבוד הנישואין מברכים ברכת חתנים.
וכדי שהכלה תהיה משוכנעת ושמחה, צריך להנהיג נורמה כזאת בציבור, שזו תהיה שמחה שלימה כמו שהיה צריך להיות, אולם עם הזמנות צלם ופרחים ותלבושות, ריקודים וחברים, רק בלי חופה.
זה יהיה חלק מהפשרה עם בעלי האולמות, ונקודה חשובה שזה גם יימנע את הצורך של ידידים להגיע עכשיו לסכן ולהסתכן, מכיון שעוד נוכל לקיים את חובתנו החברתית. וכך נמנע הרבה כאב לב ודמעות כבושות לכל החיים. למרות שזה יעלה מעט כסף.

בגמרא יש סוגיא של נסתחפה שדהו... איך אתה יכול לתת הבטחה על העתיד? יכולים לקרות כל מיני דברים...ניתן לומר שבע"ה אם יהיו התנאים המתאימים יעשו שמחה. ויתכן אף מאוד שכעבור כמה זמן מהקידושין והמסיבה הצנועה יגיעו למסקנה שאין צורך במאורע גדול עם כל ההוצאות המיותרות. ומה שאתה כותב להנהיג נורמה, כפי שהיום אין נורמה מסוימת אלא לכל חוג יש את הנורמות שלו, ואינך יכול להבטיח שהשמחה תהיה שלימה... שמחה אמיתית היא שמחה ספונטנית ולא שמחה מאולצת. ולבסוף: האם לשמח חתן וכלה זה "חוב חברתי" או מצוה?

Re: דחיית חתונה בשל הקורונה

פורסם: ב' מרץ 16, 2020 3:59 pm
על ידי לבי במערב