עמוד 17 מתוך 17

Re: סגירת בתי כנסיות. גלה כבוד מישראל. שבת משוש תשב"ר

פורסם: ש' אפריל 25, 2020 11:19 pm
על ידי דרופתקי דאורייתא
ישא ברכה כתב:2. אני לא בא כעת לתרץ תירוצים למה לא, אבל יש נתון ברור שצריך לקחת בחשבון. אינו דומה משהו חד פעמי למשהו קבוע. הפעלת הישיבות ובתי כנסיות וכו' מדובר על משהו קבוע ורחב, שבינתיים אין משהו בהיקף החשיפה הציבורית שלו.


צה"ל

Re: סגירת בתי כנסיות. גלה כבוד מישראל. שבת משוש תשב"ר

פורסם: ש' אפריל 25, 2020 11:22 pm
על ידי דרופתקי דאורייתא
בברכה המשולשת כתב:
ישא ברכה כתב: 3. האמת היא שיש בעיה מאד גדולה בכל הגישה שלנו אל הנושא. מבחינת מדינת ישראל, השיקולים הם מורכבים. מצד אחד זו מדינה שבהחלט עושה הרבה בשביל חיי אדם, יותר מכל מדינה אחרת בעולם (יהודים זה יהודים!), והם בהחלט עושים הרבה כדי שכמה שפחות ימותו כאן. מצד שני כמדינה יש להם שיקולים נוספים, בראש ובראשונה שהכלכלה תמשיך לפרוח, איכות חיים סבירה לאזרחים, ועוד. לצורך כך הם מוכנים לקחת סיכונים למרות שהם יודעים בוודאות שאנשים ימותו כאן מחמת ההקלות, אבל יש מספר מתים שבעיניהם הוא סביר.
וכאן הבן שואל, מה נכון לפי התורה, הרי כל הרבנים מכל החוגים והעדות מורים שיש להיזהר מחמת חשש פיקוח נפש, וא"כ איך נקל בשעה שהקולא שלהם נובעת מתוך שהם מוכנים לקחת על עצמם מספר מתים שבעיניהם הוא סביר? ובאמת כדי למגר את הנגיף לחלוטין אין לדבר סוף.
מצד שני. ברור לכל מי שדעת בראשו, שבאמת גם אילו היתה פה מדינת חרדית הרי היו לוקחים שיקולים כאלו בחשבון, כי הרי בסופו של דבר, כלכלה זה חיים, איכות חיים זה גם חיים. ובאמת השאלה היא, מה הם הלכות מדינה של מדינת היהודים. מה עשו במלכותם של דוד, של שלמה, של יאשיהו?


וכפי שכבר כתבתי- זה פקו"נ מול פקו"נ.
ואדרבה, הראיה המכלולית היא שהמשך הסגר הוא הרבה יותר פקו"נ מהסיכון מהקורונה.
וזה גופא ההסתכלות הותרנית
וכבר כתבתי כן בס"ד בספרי ונכב"ב.


היכן כתבת? אם אפשר לצרף שוב.

לכאורה זה בגדר חשש רחוק של פיקו"נ, כאשר הסכנה היא רק לאחוז קטן מאד, לא חוששים בזה לפיקו"נ. כך בהל' שבת וכך גם בהל' כאלה. וממילא, אם ברור שבהנחיות כאלה וכאלה, לא יהיו מתים כי אם עד כמות מסויימת של אחוזים, הרי שא"א להשבית את קול (כל) התורה מפני פיקו"נ. אף שבודאי צריכים להיזהר ככל האפשר.

Re: סגירת בתי כנסיות. גלה כבוד מישראל. שבת משוש תשב"ר

פורסם: ש' אפריל 25, 2020 11:25 pm
על ידי שומע
נוטר הכרמים כתב:כוונתי היתה להוראה לפיה תפילה במרפסות ובבית עדיפה על פני תפילה במרחב הפתוח.
לפי מיטב ראייתי, הן מחלון ביתי, והן בכל הדרך הארוכה שעשיתי כמ"פ,
במניני החצרות וכ"ש במניני הרחוב ההוראות נשמרות מצוין, ואף למעלה מכך.

[אגב, אני לא חושב שאם אדם עומד במרחק 4 מטר מחבירו, והוא ללא מסכה, זו הפרת הכללים. כך זה ברבים מן המקרים שהיו ללא מסיכה.
כך היה גם לפי החוק היבש שהאכיפה היתה על נשיאת מסיכה ברחוב ולא על לבישתה בכל מצב, עד שעודכן ממש עכשיו].


פשוט מדהים איך כל אחד רואה משהו אחר. אני ראיתי מנינים ששומרים ומנינים שלא. מסכה בהתקהלות היא חובה בדיוק כמו שהיא חובה במקום סגור.

Re: סגירת בתי כנסיות. גלה כבוד מישראל. שבת משוש תשב"ר

פורסם: ש' אפריל 25, 2020 11:39 pm
על ידי איתן
בברכה המשולשת כתב:
ישא ברכה כתב: 3. האמת היא שיש בעיה מאד גדולה בכל הגישה שלנו אל הנושא. מבחינת מדינת ישראל, השיקולים הם מורכבים. מצד אחד זו מדינה שבהחלט עושה הרבה בשביל חיי אדם, יותר מכל מדינה אחרת בעולם (יהודים זה יהודים!), והם בהחלט עושים הרבה כדי שכמה שפחות ימותו כאן. מצד שני כמדינה יש להם שיקולים נוספים, בראש ובראשונה שהכלכלה תמשיך לפרוח, איכות חיים סבירה לאזרחים, ועוד. לצורך כך הם מוכנים לקחת סיכונים למרות שהם יודעים בוודאות שאנשים ימותו כאן מחמת ההקלות, אבל יש מספר מתים שבעיניהם הוא סביר.
וכאן הבן שואל, מה נכון לפי התורה, הרי כל הרבנים מכל החוגים והעדות מורים שיש להיזהר מחמת חשש פיקוח נפש, וא"כ איך נקל בשעה שהקולא שלהם נובעת מתוך שהם מוכנים לקחת על עצמם מספר מתים שבעיניהם הוא סביר? ובאמת כדי למגר את הנגיף לחלוטין אין לדבר סוף.
מצד שני. ברור לכל מי שדעת בראשו, שבאמת גם אילו היתה פה מדינת חרדית הרי היו לוקחים שיקולים כאלו בחשבון, כי הרי בסופו של דבר, כלכלה זה חיים, איכות חיים זה גם חיים. ובאמת השאלה היא, מה הם הלכות מדינה של מדינת היהודים. מה עשו במלכותם של דוד, של שלמה, של יאשיהו?


וכפי שכבר כתבתי- זה פקו"נ מול פקו"נ.
ואדרבה, הראיה המכלולית היא שהמשך הסגר הוא הרבה יותר פקו"נ מהסיכון מהקורונה.
וזה גופא ההסתכלות הותרנית
וכבר כתבתי כן בס"ד בספרי ונכב"ב.

סה"כ סגר גורם למשבר כלכלי, ובעקיפין לעלייה בתמותה.
מה שכן באחוזים הקורונה הסינית ממיתה הרבה יותר משפעת (אף שהרבה פחות מדבר אבעבועות שחורות, כולירה ושאר מרעין בישין), ואם לא היו עושים שום סגר - הייתה כמות המתים הרבה יותר גבו, אולי מעל מליון כבר עכשיו.
קשה להכריע בדבר.

אולי אחטוף צעקות, אך לענ"ד יותר מסתבר לפתוח חנויות לפני בתי כנסיות. בחנויות לא חייבים מנין וכו'
ולחלק קנסות ביד נדיבה לכל מי שקצת מפר כללים חבישת מסיכה, שמירת מרחק, עודף לקוחות וכדו'
לדרוש אלכוג'ל בכניסה לכל עסק וכו'

נ.ב. כמובן המדינה עושה ככל יכולתה ע"מ להחריב את הכלכלה גם הרבה לפני הקורונה.

Re: סגירת בתי כנסיות. גלה כבוד מישראל. שבת משוש תשב"ר

פורסם: ש' אפריל 25, 2020 11:58 pm
על ידי ישא ברכה
דרופתקי דאורייתא כתב:
בברכה המשולשת כתב:
ישא ברכה כתב: 3. האמת היא שיש בעיה מאד גדולה בכל הגישה שלנו אל הנושא. מבחינת מדינת ישראל, השיקולים הם מורכבים. מצד אחד זו מדינה שבהחלט עושה הרבה בשביל חיי אדם, יותר מכל מדינה אחרת בעולם (יהודים זה יהודים!), והם בהחלט עושים הרבה כדי שכמה שפחות ימותו כאן. מצד שני כמדינה יש להם שיקולים נוספים, בראש ובראשונה שהכלכלה תמשיך לפרוח, איכות חיים סבירה לאזרחים, ועוד. לצורך כך הם מוכנים לקחת סיכונים למרות שהם יודעים בוודאות שאנשים ימותו כאן מחמת ההקלות, אבל יש מספר מתים שבעיניהם הוא סביר.
וכאן הבן שואל, מה נכון לפי התורה, הרי כל הרבנים מכל החוגים והעדות מורים שיש להיזהר מחמת חשש פיקוח נפש, וא"כ איך נקל בשעה שהקולא שלהם נובעת מתוך שהם מוכנים לקחת על עצמם מספר מתים שבעיניהם הוא סביר? ובאמת כדי למגר את הנגיף לחלוטין אין לדבר סוף.
מצד שני. ברור לכל מי שדעת בראשו, שבאמת גם אילו היתה פה מדינת חרדית הרי היו לוקחים שיקולים כאלו בחשבון, כי הרי בסופו של דבר, כלכלה זה חיים, איכות חיים זה גם חיים. ובאמת השאלה היא, מה הם הלכות מדינה של מדינת היהודים. מה עשו במלכותם של דוד, של שלמה, של יאשיהו?


וכפי שכבר כתבתי- זה פקו"נ מול פקו"נ.
ואדרבה, הראיה המכלולית היא שהמשך הסגר הוא הרבה יותר פקו"נ מהסיכון מהקורונה.
וזה גופא ההסתכלות הותרנית
וכבר כתבתי כן בס"ד בספרי ונכב"ב.


היכן כתבת? אם אפשר לצרף שוב.

לכאורה זה בגדר חשש רחוק של פיקו"נ, כאשר הסכנה היא רק לאחוז קטן מאד, לא חוששים בזה לפיקו"נ. כך בהל' שבת וכך גם בהל' כאלה. וממילא, אם ברור שבהנחיות כאלה וכאלה, לא יהיו מתים כי אם עד כמות מסויימת של אחוזים, הרי שא"א להשבית את קול (כל) התורה מפני פיקו"נ. אף שבודאי צריכים להיזהר ככל האפשר.


בפיקוח נפש חוששים גם לספק ולחשש רחוק.
צד שני ברור שאין לדבר סוף ואי אפשר לחשוש בלי גבול.
מה הכללים מתי חוששים לספק רחוק ומתי לא?

(אני הקטן לא בקי בנושא אבל ההרגשה שלי כך. פיקוח נפש הוא דבר שטבע בני אדם לחוש אליו, ובני אדם חוששים גם בחשש מועט. אבל אין דרך רוב בני אדם לחוש לחששות רחוקים מאד, או לדבר שדשו בו רבים. ולכן היתר פיקוח נפש משתנה בין מקומות שיש בהם הרגלים שונים, ואולי אפילו זה אינדודואלי לכל אדם כפי טבעו. במקרה הנוכחי. אכן המצב כיום שרוב בני אדם לא מסתכלים על המציאות כספק פיקוח נפש, והראיה שרוב האנשים עושים מה שעושים מחמת הוראות הממשלה ולא מרצונם הפרטי. מצד שני, מה שהיום הרוב מזלזלים בזה כל כך הוא בין היתר כי המצב טוב בגלל הוראות הממשלה! (בדרך הטבע. את ההשגחה של ה' יתברך אנחנו לא מוסמכים לפרשן), ובמקומות שהמצב חמור יותר, אכן אנשים מטבעם נרתעים ומתכנסים בבתים, כפי שהיה באיטליה וכפי שכעת בארצות הברית הרחובות שוממים מתוך ההבנה האישית של כל אדם בלי קשר להוראות כל שהן, ש"מ שסכנה זו כן גורמת לאנשים תחושת פיקוח נפש שמתיר לעבור על כל התורה חוץ מג' חמורות. ולכן ברמה מסוימת לכאורה יש כאן מקום לפיקוח נפש.

מצד שני. יש לי צד גדול שאכן מצד הלכות פיקוח נפש לית לן, כי לכל אדם החשש הוא מועט, אבל יש כאן הלכות מדינה, כמו הרבה גזירות חז"ל שגזרו על הציבור בגלל היחידים, היות ואופי הסכנה היא בהתנהלות ציבורית, וכל קבוצת בני אדם חייבים מנגנון שינהל את חיי הציבור, ויש מושג גם של פיקוח נפש ציבורי, ומפורסמת הדוגמא של רבי שלמה זלמן על גחלת ברשות הרבים. קיצרתי כעת מחוסר פנאי, ויש להאריך.

Re: סגירת בתי כנסיות. גלה כבוד מישראל. שבת משוש תשב"ר

פורסם: ש' אפריל 25, 2020 11:59 pm
על ידי ישא ברכה
איתן כתב:
בברכה המשולשת כתב:
ישא ברכה כתב: 3. האמת היא שיש בעיה מאד גדולה בכל הגישה שלנו אל הנושא. מבחינת מדינת ישראל, השיקולים הם מורכבים. מצד אחד זו מדינה שבהחלט עושה הרבה בשביל חיי אדם, יותר מכל מדינה אחרת בעולם (יהודים זה יהודים!), והם בהחלט עושים הרבה כדי שכמה שפחות ימותו כאן. מצד שני כמדינה יש להם שיקולים נוספים, בראש ובראשונה שהכלכלה תמשיך לפרוח, איכות חיים סבירה לאזרחים, ועוד. לצורך כך הם מוכנים לקחת סיכונים למרות שהם יודעים בוודאות שאנשים ימותו כאן מחמת ההקלות, אבל יש מספר מתים שבעיניהם הוא סביר.
וכאן הבן שואל, מה נכון לפי התורה, הרי כל הרבנים מכל החוגים והעדות מורים שיש להיזהר מחמת חשש פיקוח נפש, וא"כ איך נקל בשעה שהקולא שלהם נובעת מתוך שהם מוכנים לקחת על עצמם מספר מתים שבעיניהם הוא סביר? ובאמת כדי למגר את הנגיף לחלוטין אין לדבר סוף.
מצד שני. ברור לכל מי שדעת בראשו, שבאמת גם אילו היתה פה מדינת חרדית הרי היו לוקחים שיקולים כאלו בחשבון, כי הרי בסופו של דבר, כלכלה זה חיים, איכות חיים זה גם חיים. ובאמת השאלה היא, מה הם הלכות מדינה של מדינת היהודים. מה עשו במלכותם של דוד, של שלמה, של יאשיהו?


וכפי שכבר כתבתי- זה פקו"נ מול פקו"נ.
ואדרבה, הראיה המכלולית היא שהמשך הסגר הוא הרבה יותר פקו"נ מהסיכון מהקורונה.
וזה גופא ההסתכלות הותרנית
וכבר כתבתי כן בס"ד בספרי ונכב"ב.

סה"כ סגר גורם למשבר כלכלי, ובעקיפין לעלייה בתמותה.
מה שכן באחוזים הקורונה הסינית ממיתה הרבה יותר משפעת (אף שהרבה פחות מדבר אבעבועות שחורות, כולירה ושאר מרעין בישין), ואם לא היו עושים שום סגר - הייתה כמות המתים הרבה יותר גבו, אולי מעל מליון כבר עכשיו.
קשה להכריע בדבר.

אולי אחטוף צעקות, אך לענ"ד יותר מסתבר לפתוח חנויות לפני בתי כנסיות. בחנויות לא חייבים מנין וכו'
ולחלק קנסות ביד נדיבה לכל מי שקצת מפר כללים חבישת מסיכה, שמירת מרחק, עודף לקוחות וכדו'
לדרוש אלכוג'ל בכניסה לכל עסק וכו'

נ.ב. כמובן המדינה עושה ככל יכולתה ע"מ להחריב את הכלכלה גם הרבה לפני הקורונה.


?

Re: סגירת בתי כנסיות. גלה כבוד מישראל. שבת משוש תשב"ר

פורסם: א' אפריל 26, 2020 12:11 am
על ידי איתן
כוונתי הייתה שיש כאן מדינה עם כלכלה די סוציאליסטית: מכסות על ביצים, חלב, דבר וכו' ביורוקרטיה בענף הבנין.
פניסיות תקציביות מטורפות לשוטרים וותיקים.
חלוקה של משאבים ע"י הטלת מס גבוה על עשירים (הדא הוא דאמר הכתוב (משלי א, יד) גּוֹרָלְךָ תַּפִּיל בְּתוֹכֵנוּ כִּיס אֶחָד יִהְיֶה לְכֻלָּנוּ:). מה שגזל מוחלט. כי המס יש להטיל לפי ההנאה.
אם תלמיד חכם לא אמור לשלם מס על הביטחון משום שהתורה מגנת והוא לא נהנה מי החומה של העיר ואינו זקוק לה - כך גם מי שמטיל מס מטורף על העשירים עובר בגזל.
אם זה לא יתכן שוועד הבית יתחיל לקחת כסף לא רק על "מוצר ציבורי" שכולם נהנים ממנו כנקיון או צביעה של חדר המדרגות ויתחיל להתעסק בתחום הרבה יותר רחב: לשלם לתושב אחד חשבון המים שלו, לשני לקנות רכב חדש וכו' וכו' ואז יאלצו להעלות את דמי ועד הבית לאלפי שקלים בחודש, ואז יחלקו אותו לא בצורה שווה אלא אחד ישלם שמונה אלף ש"ח בחודש ושני - רק שלוש מאות בחודש. אם זה לא יעלה על הדעת ביחס לוועד הבית, זה לא יעלה על הדעת גם ביחס למדינה.
כל קבוצה שהיא באוכלוסייה מטילה לחץ על הממשלה על מנת שיביאו להם הטבות על חשבון אחרים.
וכו' וכו'
כל אחד רוצה לחיות על חשבון המדינה ובסוף היא חיה על חשבון כולם.

זה לא מגיע במדיניות מכוונת, אך זה מה שיוצא בסוף.

לפחות אנחנו לא מגיעים לרמה של צפון קוריאה או ונצאולה, כבר טוב.

נ.ב. בברכה המשולשת כתב את דבריו באשכול על "תסמונת סטוקהולם", אין לי מראה מקום מדויק.

Re: סגירת בתי כנסיות. גלה כבוד מישראל. שבת משוש תשב"ר

פורסם: א' אפריל 26, 2020 1:20 am
על ידי חיים סגל
נוטר הכרמים כתב:נהניתי מאוד מההודעה הפרטית שקבלתי עכשיו, הנה היא:
אם הייתם שואלים לי עיצה, הייתי אומר לך תפתח ניק חדש עם שם חדש, ואז אולי אולי אולי נהיה דיון לגופו של עניין.
אבל החודש האחרון הוכיח שכל מי שקורה מה שכתבתם, גם כשתכותב הדברים הכי ברורים ופשוטים (כמו מה שכתבתם עכשיו), משום מה קוראים "מה העצניק אומר", ולא מצליחים לנתק את מי שאמר מול מה שאמר... ולכן מרגישים חובה לענות מה הציבור "שלנו" עונים לציבור העצניקים...
חבל


מה דעתכם?

אגב, אם תרצו, יד החסידים על העליונה גם בחלק התקשורתי.
התקשורת החרדית (אולי עם מרכאות) המודרנית עוסקת בתעמולה שעדיף להתפלל במרפסות (בשם הגרי"ג שליט"א , ר' אשר וייס, האדמו"ר מקרלין).
אני מאמין שדעתם כלפי טבילה במקוה ג"כ אינה חיובית, ומשום מה לפי מה ששמעתי ממישהו שמעודכן, אין איזכור.

לא יודע איפה ביררת. אך לגבי האדמו"ר מקרלין [שכמובן לא נותן הוראות לכלל הציבור אלא לקהילתו], ההוראה ברורה שאין שום היתר ללכת למקוה, גם כעת לאחר ההיתר מהרשויות.

Re: סגירת בתי כנסיות. גלה כבוד מישראל. שבת משוש תשב"ר

פורסם: א' אפריל 26, 2020 1:30 am
על ידי צביב
נוטר הכרמים כתב:לא באתי להקשות על מישהו.
אני אישית מכיר גדולי תורה ליטאים שפוקדים מקווה רק כחמש פעמים בשנה.
אני מרגיש, להבדיל מ'טוען' או מתריס, שלחסידים יותר חשוב המקוה מאשר לנו בתי המדרש, זה הכל.

שום חסיד לא יצליח לשכנע אותי שהוא מרגיש 'זיפט' מסגירת המקוה כמו מסגירת בית המדרש,
ולמרות כל הררי ההסברים, יש את ההרגשה הבסיסית.


כמדומה בשו''ת מהרש''ם שיש מי שרגיל בטבילת מקוה, אינו מסוגל ללמוד ללא מקוה,
( אולי ראיתי בשו''ת דברי יציב על יוהכ''פ)
ושמעתי מאחד שאת כל סדרי לימודו לא קיים בשבועות אלו,
וסידר לו סדרים אחרים, ואת רוב לימודו שלמד בתקופה זו שכח ,

Re: סגירת בתי כנסיות. גלה כבוד מישראל. שבת משוש תשב"ר

פורסם: א' אפריל 26, 2020 1:35 am
על ידי צביב
ראש ישיבת אור אלחנן, אמר שכידוע יש הכשר של הרבנות,
אבל זה לא מספיק,
אע''פ שמצד הממשלה זה כשר,

וכן לענין תקנות הבריאות,
מה שכשר ומותר לפי הממשלה,
יש למקפידים להוסיף חומרות.

Re: סגירת בתי כנסיות. גלה כבוד מישראל. שבת משוש תשב"ר

פורסם: א' אפריל 26, 2020 1:42 am
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
צביב כתב:
נוטר הכרמים כתב:לא באתי להקשות על מישהו.
אני אישית מכיר גדולי תורה ליטאים שפוקדים מקווה רק כחמש פעמים בשנה.
אני מרגיש, להבדיל מ'טוען' או מתריס, שלחסידים יותר חשוב המקוה מאשר לנו בתי המדרש, זה הכל.

שום חסיד לא יצליח לשכנע אותי שהוא מרגיש 'זיפט' מסגירת המקוה כמו מסגירת בית המדרש,
ולמרות כל הררי ההסברים, יש את ההרגשה הבסיסית.


כמדומה בשו''ת מהרש''ם שיש מי שרגיל בטבילת מקוה, אינו מסוגל ללמוד ללא מקוה,
( אולי ראיתי בשו''ת דברי יציב על יוהכ''פ)
ושמעתי מאחד שאת כל סדרי לימודו לא קיים בשבועות אלו,
וסידר לו סדרים אחרים, ואת רוב לימודו שלמד בתקופה זו שכח ,

מצורף עצה.

Re: סגירת בתי כנסיות. גלה כבוד מישראל. שבת משוש תשב"ר

פורסם: א' אפריל 26, 2020 1:50 am
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
צביב כתב:
נוטר הכרמים כתב:לא באתי להקשות על מישהו.
אני אישית מכיר גדולי תורה ליטאים שפוקדים מקווה רק כחמש פעמים בשנה.
אני מרגיש, להבדיל מ'טוען' או מתריס, שלחסידים יותר חשוב המקוה מאשר לנו בתי המדרש, זה הכל.

שום חסיד לא יצליח לשכנע אותי שהוא מרגיש 'זיפט' מסגירת המקוה כמו מסגירת בית המדרש,
ולמרות כל הררי ההסברים, יש את ההרגשה הבסיסית.


כמדומה בשו''ת מהרש''ם שיש מי שרגיל בטבילת מקוה, אינו מסוגל ללמוד ללא מקוה,
( אולי ראיתי בשו''ת דברי יציב על יוהכ''פ)
ושמעתי מאחד שאת כל סדרי לימודו לא קיים בשבועות אלו,
וסידר לו סדרים אחרים, ואת רוב לימודו שלמד בתקופה זו שכח ,

viewtopic.php?f=7&t=3341&hilit=%D7%9E%D7%A7%D7%95%D7%94+%D7%AA%D7%95%D7%A8%D7%94+%D7%98%D7%91%D7%99%D7%9C%D7%94#p24895

Re: סגירת בתי כנסיות. גלה כבוד מישראל. שבת משוש תשב"ר

פורסם: א' אפריל 26, 2020 7:10 am
על ידי בברכה המשולשת
דרופתקי דאורייתא כתב:
בברכה המשולשת כתב:
ישא ברכה כתב: 3. האמת היא שיש בעיה מאד גדולה בכל הגישה שלנו אל הנושא. מבחינת מדינת ישראל, השיקולים הם מורכבים. מצד אחד זו מדינה שבהחלט עושה הרבה בשביל חיי אדם, יותר מכל מדינה אחרת בעולם (יהודים זה יהודים!), והם בהחלט עושים הרבה כדי שכמה שפחות ימותו כאן. מצד שני כמדינה יש להם שיקולים נוספים, בראש ובראשונה שהכלכלה תמשיך לפרוח, איכות חיים סבירה לאזרחים, ועוד. לצורך כך הם מוכנים לקחת סיכונים למרות שהם יודעים בוודאות שאנשים ימותו כאן מחמת ההקלות, אבל יש מספר מתים שבעיניהם הוא סביר.
וכאן הבן שואל, מה נכון לפי התורה, הרי כל הרבנים מכל החוגים והעדות מורים שיש להיזהר מחמת חשש פיקוח נפש, וא"כ איך נקל בשעה שהקולא שלהם נובעת מתוך שהם מוכנים לקחת על עצמם מספר מתים שבעיניהם הוא סביר? ובאמת כדי למגר את הנגיף לחלוטין אין לדבר סוף.
מצד שני. ברור לכל מי שדעת בראשו, שבאמת גם אילו היתה פה מדינת חרדית הרי היו לוקחים שיקולים כאלו בחשבון, כי הרי בסופו של דבר, כלכלה זה חיים, איכות חיים זה גם חיים. ובאמת השאלה היא, מה הם הלכות מדינה של מדינת היהודים. מה עשו במלכותם של דוד, של שלמה, של יאשיהו?


וכפי שכבר כתבתי- זה פקו"נ מול פקו"נ.
ואדרבה, הראיה המכלולית היא שהמשך הסגר הוא הרבה יותר פקו"נ מהסיכון מהקורונה.
וזה גופא ההסתכלות הותרנית
וכבר כתבתי כן בס"ד בספרי ונכב"ב.


היכן כתבת? אם אפשר לצרף שוב.

לכאורה זה בגדר חשש רחוק של פיקו"נ, כאשר הסכנה היא רק לאחוז קטן מאד, לא חוששים בזה לפיקו"נ. כך בהל' שבת וכך גם בהל' כאלה. וממילא, אם ברור שבהנחיות כאלה וכאלה, לא יהיו מתים כי אם עד כמות מסויימת של אחוזים, הרי שא"א להשבית את קול (כל) התורה מפני פיקו"נ. אף שבודאי צריכים להיזהר ככל האפשר.

Re: סגירת בתי כנסיות. גלה כבוד מישראל. שבת משוש תשב"ר

פורסם: א' אפריל 26, 2020 11:43 am
על ידי עובדיה חן
בימים האחרונים התפרסמו דברים נפלאים שכתב רבינו הרמח"ל זי"ע בספרו 'דעת תבונות' ב'מאמר הגאולה', דברים המצטרפים גם הם לסימני הגאולה הרבים ההולכים ומתגשמים בימינו.

בשורות שלפניכם מובאים דברי הרמח"ל כלשונם, כאשר במקומות שהלשון קשה מעט להבנה, נוסף הסבר קצר בתוך סוגריים מרובעים.

"ועתה אשוב אפרש לך מה יהיה בסוף הדברים בהגיע עת מועד קץ, ועל זה הסוד אמר אדונינו משה רבינו עליו השלום (דברים ד ל) 'בצר לך ומצאוך כל הדברים האלה', ודוד בהסתכלו בזה הזמן אמר גם כן (תהלים י א) 'למה ה' תעמוד ברחוק תעלים לעתות בצרה', והבן היטב.

"דע, כי הנה פתח גדול [=בית המקדש] היה נפתח בראשונה על הארץ הקדושה, והוא השער שממנו היו יוצאים כל הברכה וכל השלום בריווח ולא בצמצום. וכאשר גרמו העוונות והבית הקדוש חרב, אז נסגר השער הזה ונפתחו תחתיו חלונות קטנים [=בתי מקדש מעט]. והאמת, כי חלונות האלה הם ממשלות קטנות מממשלת השער מאד [=כלומר, קטנות הרבה יותר מהשער], ועליהם נאמר (שיר השירים ב ט) 'משגיח מן החלונות מציץ מן החרכים'.

"והנה החלונות האלה, מאז נפתחו ניתן להם חוק וגבול לעמוד פתוחים כל ימי הגלות, ולא ייסגרו, פן יחרב העולם רגע אחד. וכאשר תבוא גאולתנו במהרה בימינו, הנה ייפתח השער הסגור שנית והחלונות לא ייזכרו [=בית המקדש ייבנה, ובבתי מקדש-מעט שוב לא יהיה צורך]. והאמת כי כבר כילו פעולתם והלכו להם, וכבר נאמר (סנהדרין ח א) 'דַבָּר אחד לדור ולא שני דַבָּרִים לדור'. ועל כן, בבוא ממשלת השער לא תעמוד ממשלת החלונות כלל.

"וסוד הענין (ברכות מח ב) 'אין מלכות נוגעת בחברתה אפילו כמלא נימא', ונמצא, שכשיגיע זמן הגאולה יתחיל השער ויתעורר להיפתח, ובהתעוררו יזרח אור הגדול ויצא דרך החלונות עצמם, כי אין מקום לממשלה אחרת בזמן ההוא. ומאותו היום והלאה יהיה השער הולך ונבנה בכל פרטיו ומשפטי בניניו, והחלונות יהיו הולכים ומסתלקים, ונמצא שהשער יהיה נבנה – אבל למעלה, ולא נודע ממנו למטה עד תום ממשלת החלונות באשר ניתן להם בראשונה. [=כלומר, השער – בית המקדש, ייבנה למעלה, ולא ירגישו בזה למטה. אלא ירגישו רק שהחלונות הקטנים – בתי הכנסת, הולכים ומסתלקים]. והבן מאד, כי הדברים עצומים ומושרשים בעמקי החכמה.

"ועל כן [=כיון שלא ירגישו למטה בכך שבית המקדש נבנה למעלה, ורק ירגישו את סגירת בתי הכנסת], האור יהיה הולך ומחשיך, כי החלונות נסתמים ואור השער לא נגלה.

"והנה בשעה אחת ישלימו להיסתם החלונות, ותתגלה מיד פתיחת השער, ונמצא שאין בין זה לזה כלום, אלא זה נכנס וזה יוצא, שאם לא כן באותו הרגע היה העולם חרב. אך עם כל זה [=למרות שלמעשה זה נכנס וזה יוצא, ואין בין זה לזה כלום, בכל זאת תורגש בעולם חשכה גדולה], כיון שכבר יגיעו החלונות לסתימה הזאת, נראית פעולתם למטה, והיא עת חשיכה גדולה. [אבל] – והיא לא תעמוד הרבה, כי פתיחת השער תתחזק וישוב האור חזק מבראשונה".

Re: סגירת בתי כנסיות. גלה כבוד מישראל. שבת משוש תשב"ר

פורסם: ה' אפריל 30, 2020 9:06 am
על ידי גימפעל
צדיק גוזר.jpeg
צדיק גוזר.jpeg (66.88 KiB) נצפה 6502 פעמים

Re: סגירת בתי כנסיות. גלה כבוד מישראל. שבת משוש תשב"ר

פורסם: ה' אפריל 30, 2020 10:11 am
על ידי שייף נפיק
מציאה נפלאה שהראוני על סגירת בתי הכנסיות
כלי יקר על בתי כנסת ובתי מדרש.pdf
(83.26 KiB) הורד 275 פעמים

Re: סגירת בתי כנסיות. גלה כבוד מישראל. שבת משוש תשב"ר

פורסם: ה' אפריל 30, 2020 10:24 am
על ידי אשרי יושבי ביתך
"שבת משוש תשב"ר" [עכ"פ בכמות, או באיכות] - או לא?

שמוע שמעתי כי גדולי ישראל הורו שילדי הגנים ותלמודי התורה לא ישובו ללימודים, עקב שלא יודעים לשמור כראוי על הוראות משרד הבריאות,
ואילו בחורי הישיבות שכן יודעים לשמור - הם אלו שיכולים לשמור על ההוראות.

האם יצא מכתב עם הוראה כזו?

Re: סגירת בתי כנסיות. גלה כבוד מישראל. שבת משוש תשב"ר

פורסם: ה' אפריל 30, 2020 11:25 am
על ידי דרומי
קיבלתי במייל, כיוון מוזר אך אולי יש בו משהו...

לידידיי ומכריי קוראי ומתענגי הגליון 'מעדני הפרשה'.
אינני מוכיח בשערים וגם אינני אוהב לחטט בחסרונות היחיד והרבים ועל כן אין להתייחס לדבריי כאל דברי מוסר שהרי עלי הקטן ודאי חל הכלל: 'קשוט עצמך תחילה'.
אך לפעמים עולה רעיון כלשהו שמנקר במוח וכדרך בני אדם, רוצים לבטא את מחשבותיהם, גם אני אבטא את הרהורי ליבי ולא חלילה לקטרג, כי אם לתשומת לב בעלמא, ואם יועילו הדברים אפילו לאחד והיה זה שכרי.

אמרו חז"ל: לוחות הראשונות שניתנו בפומבי, שלטה בהם עין הרע ונשתברו, משא"כ בלוחות שניות שניתנו בצנעה ונתקיימו, ונשאלת השאלה:אם שייך עין הרע גם באירוע כזה שהקב"ה מקדש את עמו ונותן להם לוחות כנדוניא בחיבה גדולה כחתן לכלה, מדוע לא עשה זאת בצנעה?, או לחילופין לא מנע עין הרע מהמאורע, הרי אין דבר מוגבל אצלו?
ותירצתי: כי אכן, לו היה הכל בשלימות לא היה יכול עין הרע לשלוט בלוחות, אך כיון שהיה פגם בכך שלא התעוררו בזמן למעמד הר סיני ואף היה צריך לכפות עליהם הר כגיגית, בדבר שיש פגם יכול עין הרע לחדור ולשלוט.
מאמר חז"ל זה עלה לנגד עיני בחגיגות סיום הש"ס שנחגגו בפומבי ובקול רעש גדול, ועשו זאת בצדק, כמו שמעמד הר סיני היה בפומבי ובקול רעש גדול, והרגעתי את עצמי, כי כאן יש דבר השלם, סיום הש"ס של רבבות אלפי ישראל על כל חוגיו באחדות נפלאה ולא יתכן שיהיה פגם בזה.
אך סמוך ונראה, מיד לאחר מכן פגעה בנו יד ה' בנגיף שלא היה כמותו מזה עידן ועידנים, ואין פורענות באה לעולם אלא בשביל ישראל, וכבר חודשיים שתמה אני לדעת ולהשכיל מה פגם יש במעמד כה אדיר וקדוש כסיום הגדול והנורא הזה.
ובשבת קודש שעבר עלתה במחשבה התשובה לכך, וממש מידה כנגד מידה.
רבינו הקדוש חיבר ששה סדרים משניות, ועליהם נבנה התלמוד בבלי שאנו לומדים אותו דף ליום ומסיימים אותו אחת לשבעה, אך באמת אין זה סיום מושלם, שהרי לאחר המסכת הראשונה (ברכות) מגיעה מסכת פיאה, המסכת הראשונה מתוך כעשרים מסכתות שנותרו במשניות ואין עליהם בבלי, וכאשר אין לומדים אותם חסר בסיום הש"ס והמה נותרים נכלמים ומבויישים כדלים בפתח, מקנאים באחיותיהן המסכתות הנלמדות בחדוה ובשקיקה.
ומהי המשנה הראשונה במסכת פיאה הפותחת את סדרת המסכתות הנכלמות הנ"ל? 'אלו דברים שאין להם שיעור', הבה ונתבונן מה המשנה הזאת מונה ונראה כי כל מה שמופיע בה היכה בנו וכהה לנגד עינינו בכאב גדול. כדלהלן:
'כיבוד אב ואם', עינינו כלות ללכת לבקר את ההורים היושבים בדד בכאב בלי ביקור הילדים והנכדים.
'גמילות חסדים' בגוף נתמעט הרבה, ואפי' גמחי"ם רגילים סגורים כיום, כאשר מחוץ תשכל חרב ומחדרים אימה.
'ביקור חולים, הכנסת כלה, הלוית המת', שלושתם נותרו כמעט מיותמים לצערנו ולדאבוננו, החולים יושבים בדד ללא מבקרים, החתונות בצמצום גדול ללא ידידים וקרובים, והלויות המת ללא משתתפים.
'השכמת בית המדרש שחרית וערבית', הרי ננעלו לחלוטין 'ותלמוד תורה כנגד כולם', כל התתי"ם והישיבות ננעלו.
הרי לנו תמונה ברורה של המשנה הראשונה הזועקת את זעקתה וזעקת חברותיה.
אז מה הפתרון? קל מאוד, כל יום אחר לימוד הדף היומי, ללמוד סה"כ 2 משניות בודדות ובאופן כזה נסיים כל המסכתות שאין עליהם בבלי יחד עם סיום הש"ס והשמחה תהיה שלימה בלי פגם כלשהו ובלי מסכתות נכלמות ומבוישות.
ולכל מי שאומר כעת: אויך מיר א' מאן דאמר, תקראו שוב את השורות הראשונות בהן התחלתי את המאמר.
שבת שלום ומבורך רפואות וישועות לכלל ולפרט
ישראל אהרן קלצקין

Re: סגירת בתי כנסיות. גלה כבוד מישראל. שבת משוש תשב"ר

פורסם: ו' מאי 01, 2020 1:04 am
על ידי אותה אבקש
מיהו הכותב התמהוני שמשתמש בכ"ק אדמו"ר מאמשינוב שליט"א ברעשניות כזו ולהיפך מדרכו ממש.

Re: סגירת בתי כנסיות. גלה כבוד מישראל. שבת משוש תשב"ר

פורסם: ו' מאי 01, 2020 1:16 am
על ידי גל של אגוזים
אותה אבקש כתב:מיהו הכותב התמהוני שמשתמש בכ"ק אדמו"ר מאמשינוב שליט"א ברעשניות כזו ולהיפך מדרכו ממש.


מישהו שאין לו 'מושג' כלל מי הוא האדמו"ר מאמשינוב שליט"א

Re: סגירת בתי כנסיות. גלה כבוד מישראל. שבת משוש תשב"ר

פורסם: ו' מאי 01, 2020 1:50 am
על ידי חיים סגל
בכלל לא הבנתי מדוע מופיע 'פשקויל' בפורומינו
אם רוצים יש עוד הרבה פשקוילים יותר מעניינים

Re: סגירת בתי כנסיות. גלה כבוד מישראל. שבת משוש תשב"ר

פורסם: ו' מאי 01, 2020 10:28 am
על ידי עתניאל בן קנז
גל של אגוזים כתב:
אותה אבקש כתב:מיהו הכותב התמהוני שמשתמש בכ"ק אדמו"ר מאמשינוב שליט"א ברעשניות כזו ולהיפך מדרכו ממש.


מישהו שאין לו 'מושג' כלל מי הוא האדמו"ר מאמשינוב שליט"א

בלי שום קשר לפרסום, שאכן מנוגד לסגנונו של האדמו"ר
הרי הדברים כשלעצמם אכן נאמרו על ידו בהקשר זו, ואודות מעשים מסוימים שגרמו לסגירת מקום תורה.
ומי שבאמת רוצה לדעת את דעתו, יוכל לברר...

Re: סגירת בתי כנסיות. גלה כבוד מישראל. שבת משוש תשב"ר

פורסם: ו' מאי 01, 2020 1:02 pm
על ידי גימפעל
הגר''נ הכהן קופשיץ שליט''א.jpg
הגר''נ הכהן קופשיץ שליט''א.jpg (95.77 KiB) נצפה 6204 פעמים

Re: סגירת בתי כנסיות. גלה כבוד מישראל. שבת משוש תשב"ר

פורסם: א' מאי 03, 2020 9:14 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
הכתב סופר.

Re: סגירת בתי כנסיות. גלה כבוד מישראל. שבת משוש תשב"ר

פורסם: א' מאי 03, 2020 10:13 pm
על ידי איש קריות
יוסף חיים אוהב ציון כתב:הכתב הסופר.

צ"ל ה"כתב סופר".