עמוד 1 מתוך 8

נמנע מבידוד - האם מותר למסור לשלטון

פורסם: ד' מרץ 11, 2020 12:26 am
על ידי פייביש אופטובסקי
היודע בחבירו שעל פי חוק המדינה עליו להיות בבידוד מחשש קורונה והוא מפר את החוק - האם מותר/צריך למסור למשטרה?

Re: נמנע מבידוד - האם מותר למסור לשלטון

פורסם: ד' מרץ 11, 2020 3:21 am
על ידי אישצפת
שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א

שלום לכבוד הרב
האם מותר ע"פ ההלכה להלשין למשרד הבריאות על אדם שחזר ממדינה שחייבים בה בבידוד, ומסתובב ברחובות, האם יש בזה חב לאחריני, או שהוא מוסר למלכות?
תשובה
הרי הוא מזיק ברשות הרבים ומסכן חיי אנשים, וצריכים להודיע לרשויות הבריאות. למה זה דומה למשוטט ברחוב עם אקדח טעון.

Re: נמנע מבידוד - האם מותר למסור לשלטון

פורסם: ד' מרץ 11, 2020 9:27 pm
על ידי אישצפת
עוד מהנ"ל
שאלה - 194815
לכבוד הרב
מי שרשויות הבריאות גזרו עליו בידוד, והוא ממשיך ללכת למקומות ציבור ואינו מתייחס לכך, מה עלינו לעשות בנגדו?
תשובה
למסור דו"ח לשלטונות משרד הבריאות, למשטרת ישראל, ולרשויות בעלות הסמכות. כי דינו כרוצח נפש, ויכול לגרום הידבקות המונית חלילה.

מפרי בידוד

פורסם: ב' מרץ 16, 2020 10:57 am
על ידי אש משמים
בימים האחרונים שמעתי על אנשים שחלקם אף ממשפחות אנשי רפואה ואף רב שכונה בירושלים וק"ו שאר אנשים שלא מקיימים את חובת הבידוד ויוצאים ביודעים ומדביקים את הסובבים אותם בטענות קש של חוסר כח לשהות בבידוד וכדו'.
כמובן שבהיבט המוסרי המינימאלי מדובר באנשים פושעים חסרי לב אגוצנטרים מרושעים אך השאלה כאן היא:
א. האם הם מוגדרים כ'רודף' או מאחר שאין הכרח שידביקו וגם אם ידביקו אחוזי המוות כרגע הם באיזור ה2% אז אין דינם כך.
ב. האם מותר לפרסם את שמם של רשעים אלו מדין תורה ולהבדיל ע"פ חוקי המדינה על מנת להיזהר מקירבתם וגם ע"מ להרתיע את הרוצים ללכת בדרכי אלו.

אגב, אתמול שמעתי שבספרד כולם בבידוד והמפר את הבידוד צפוי לקנס השווה לכמיליון וחצי ש"ח!!

Re: מפרי בידוד

פורסם: ב' מרץ 16, 2020 10:58 am
על ידי ח. רוזנברג
למה שיהיה אסור לפרסם?
לשיטתם לא מדובר בלה"ר, ואתה בסה"כ עוזר לאחרים לא להידבק.

Re: מפרי בידוד

פורסם: ב' מרץ 16, 2020 11:01 am
על ידי יעקב בורלשטיין
אש משמים כתב:בימים האחרונים שמעתי על אנשים שחלקם אף ממשפחות אנשי רפואה ואף רב שכונה בירושלים וק"ו שאר אנשים שלא מקיימים את חובת הבידוד ויוצאים ביודעים ומדביקים את הסובבים אותם בטענות קש של חוסר כח לשהות בבידוד וכדו'.

שפיכות דמים
קודם כל תתקשר למשטרה, הנזק שיקרה להם יהיה הרבה פחות ממה שהם גורמים חציבור

Re: מפרי בידוד

פורסם: ב' מרץ 16, 2020 11:03 am
על ידי אש משמים
המדינה מפרסמת את החולים כמספרים ולא בשמותם כנראה כדי לא לפגוע בפרטיות.
ע"פ ההלכה אסור לפרסם שם של אדם אם הוא עלול להיפגע מכך בכל צורה שהיא וע"י פרסום שמו של מפר בידוד שמו יפגע מאוד מאוד בהרבה מובנים ובודאי אם הוא רב שכונה או איש רפואה.

Re: מפרי בידוד

פורסם: ב' מרץ 16, 2020 11:12 am
על ידי יעקב בורלשטיין
על פי ההלכה חובה לפגוע באדם שפוגע בציבור, כל שכן בפרסום שמו
פשוט חוסר אחריות וחוסר הבנה של המציאות מצד אותו אדם
והיא הנותנת, זה ששמו יפגע הוא בגלל שאכן הוא נוקט בקלות דעת מפחידה בנושאים הנוגעים לשפיכות דמים

(המדינה לא מפרסמת שמות כי היא יוצאת מנקודת הנחה שאנשים מקיימים את חובת הבידוד)

Re: מפרי בידוד

פורסם: ב' מרץ 16, 2020 11:19 am
על ידי לעולם יהיה אדם

Re: מפרי בידוד

פורסם: ב' מרץ 16, 2020 1:04 pm
על ידי שומע ומשמיע
הגרי"מ רובין [מהרנוף]
כתוב ב'פוסקים' שכשיש דברים שהם 'צורך הציבור', מכריזים עליהם באמצע התפילה, ואפילו לפני 'ברכו' ו'ישתבח'. עת צרה היא ליעקב, ובעזרת השם ממנה נוושע.

לפי איך שאני רואה, הציבור לא מודע למה שקורה, כיוון שהמערכות הציבוריות לא מסבירות די הצורך, וזה מגיע טיפין טיפין. לכן ההתייחסויות משתנות בין בני אדם, ובין משפחה למשפחה.

אתמול הייתי באיזה שהוא כינוס מאוד חשוב שהיה כאן, כל ראשי הקהילות בירושלים, ודיברו שם אנשים שאחראים ומבינים, בתוך התחום הזה. הנקודה הכי חשובה לדעת, היא שהחולי הזה עובר בצורה כל כך מהירה, ומספיק שיש חמישים אנשים שלא יודעים שהם חולים ואין להם שום תסמינים שהם חולים, בתוך 18 יום עד 20 יום הם יגרמו לכך בצורה ודאית שמיליון ומאתיים חמישים איש יהיו חולים. זה חשבון מאוד מאוד פשוט.

האזור של ירושלים לבד, כולל בית שמש, מישור אדומים ומעלה אדומים, מגיע באופן מאוד פשוט למיליון ומאתיים וחמישים איש. ישנם רק שלושה בתי חולים שמשרתים את האזור, ומספר המיטות הפנויות נכון להבוקר מגיע לצערנו לקרוב לאפס. ברגע שחס ושלום יגיעו אנשים, והם יצטרכו להיות מבודדים עם מכשירי הנשמה, יולדת שתצטרך להגיע לא יהיה לה מקום, אדם שיעבור התקף לב לא יהיה לו מקום, מישהו שנשבר לו יד לא יהיה לו מקום - וכל מערכת הבריאות קורסת.

מערכת הבריאות בהחלטות שלה לא עושה פה איזה דברים מוזרים או רחוקים מהדעת. הם עושים את הדברים בשיקול דעת. החיסון היחיד שקיים היום לקורונה זה בעצם המרחק שיש בין בני אדם, ולכן הם מבקשים לצמצם כמה שיותר. אי אפשר לבוא ולסגור הכל הרמטי. לעניות דעתי זה יקרה תוך כמה ימים, שיסגרו פה את הכול כמו באיטליה.

נכון להיום הם עושים את זה בהדרגה. אנחנו רואים שהתחבורה הציבורית עובדת, אז יבוא מישהו וישאל, הרי אמרו שלא יתכנסו יותר מעשרה אנשים, ובאוטובוס מתכנסים יותר מעשרה ונמצאים שם בצורה הרבה יותר צפופה... מה מבקשים? לעשות מה שאפשר. פה בבית הכנסת המקום רחב, אז אפשר לפחות את שני המטרים שמבקשים להקפיד בין אדם לאדם, אז אפשר לעשות את זה ברווח.

Re: מפרי בידוד

פורסם: ב' מרץ 16, 2020 1:18 pm
על ידי עזריאל ברגר
יעקב בורלשטיין כתב:על פי ההלכה חובה לפגוע באדם שפוגע בציבור, כל שכן בפרסום שמו

מהיכן דנתוני?
לפנות למשטרה - רבנים רבים התירו.

אבל לפרסם?!

Re: מפרי בידוד

פורסם: ב' מרץ 16, 2020 5:02 pm
על ידי יעקב בורלשטיין
אם להודיע למשטרה לא מועיל או שמועיל פחות, פשוט שמותר לפרסם, כשם שמותר להכות את המזיק את היחיד ואת הציבור
וכמבואר בתחילת חו''מ דעביד איניש דינא לנפשיה במקום פסידא וכל שכן בנידו''ד שנוגע בסכנת נפשות

והדברים מפורשים בח''ח לשה''ר כלל י' סעיף יג

וְאַף עַל פִּי כֵן נִרְאֶה לִי, דְּאִם הוּא מְשַׁעֵר, שֶׁעַל יְדֵי זֶה, שֶׁיְּסַפֵּר לַאֲנָשִׁים, הַאֵיךְ שֶׁפְּלוֹנִי (לג) עָשָׂה לוֹ עַוְלָה בְּעִנְיַן מָמוֹן וְכַיּוֹצֵא בָּזֶה, תּוּכַל לָבוֹא לוֹ מִזֶּה תּוֹעֶלֶת עַל לְהַבָּא, כְּגוֹן, שֶׁיְּסַפֵּר לַאֲנָשִׁים, שֶׁדִּבְרֵיהֶן נִשְׁמָעִין לוֹ, אִם יוֹכִיחוּהוּ עַל זֶה, וְאוּלַי עַל יְדֵי זֶה יָשִׁיב לוֹ הַגְּזֵלָה וְהַהֶזֵּק וְכַיּוֹצֵא בָּזֶה, (לד) מֻתָּר לוֹ לְסַפֵּר לָהֶם וּלְבַקֵשׁ מֵאִתָּם, שֶׁיְּסַיְּעוּהוּ בָּזֶה. וְלִפְעָמִים יְצֻיַּר תּוֹעֶלֶת עַל לְהַבָּא מֵהַסִפּוּר, אֲפִלּוּ שֶׁלֹּא בְּעִנְיַן מָמוֹן, (דְּהַיְנוּ עִנְיַן צַעַר וּבֹשֶת וְאוֹנָאַת דְּבָרִים וְכַיּוֹצֵא בָּזֶה), כְּגוֹן, אִם נוֹדַע לוֹ בְּבֵרוּר, אֵיךְ שֶׁפְּלוֹנִי רוֹצֶה לְחָרְפוֹ וּלְגַדְּפוֹ עַל דָּבָר פְּלוֹנִי וּפְלוֹנִי, אִם יְסַפֵּר זֶה לַאֲנָשִׁים חֲשׁוּבִים אוֹ לִקְרוֹבָיו שֶׁל פְּלוֹנִי, וְיַעֲרִיךְ לִפְנֵיהֶם אֶת אֲמִתַּת הָעִנְיָן, וְיִרְאוּ בְּעַצְמָם שֶׁהַדִּין עִמוֹ, אֶפְשָׁר שֶׁיִּמְנְעוּהוּ מִזֶּה, אוֹ אֲפִלּוּ הוּא דָּבָר, שֶׁכְּבָר עָבַר, שֶׁכְּבָר חֵרֵף אוֹתוֹ, אַךְ שֶׁהוּא מְשַׁעֵר, שֶׁאִם לֹא יְסַפֵּר הַדָּבָר לִקְרוֹבָיו, אוֹ לַאֲנָשִׁים חֲשׁוּבִים, כְּדֵי שֶׁיִּמְנְעוּהוּ מִזֶּה, יָבוֹא עוֹד לְחָרְפוֹ וּלְגַדְּפוֹ (לה) בְּכָל אֵלּוּ הָאֳפָנִים וְכַיּוֹצֵא בָּזֶה, מֻתָּר לְסַפֵּר הַדָּבָר לִבְנֵי אָדָם, אַף שֶׁעַל יְדֵי הַסִפּוּר יִתְבַּזֶּה חֲבֵרוֹ לִפְנֵי הַשּׁוֹמְעִים, כֵּיוָן דְּאֵין כַּוָּנַת הַמְסַפֵּר לָזֶה, רַק הוּא רוֹצֶה לִשְׁמֹר אֶת עַצְמוֹ, שֶׁלֹּא יִהְיֶה לוֹ מִמֶנּוּ נְזֶק בְּעִנְיַן מָמוֹן אוֹ צַעַר וּבִיּוּשׁ.



Re: נמנע מבידוד - האם מותר למסור לשלטון

פורסם: ב' מרץ 16, 2020 5:19 pm
על ידי עזריאל ברגר
אתה צודק שיש היתר לפרסם במקרים מסוימים.
אבל ידוע שאחת ההגבלות של לשה"ר לתועלת, היא שלא יגיע לו נזק יותר ממה שהיה מגיע לו אם היית מעיד עליו בדין תורה.
ולכאורה מסירתו למשטרה היא נזק יותר קטן מאשר הפרסום, ועדיף לעשות אותה לפני ששוקלים את צעד הפרסום.

כבר הזכרת במקום אחר ששפיכות דמים היא דבר שנהיה זול בימינו, ולפענ"ד גם הלבנת פנים הזדלזלה ביותר, ואנשים "עם אצבע קלה על ההדק" של ה"שיימינג".

Re: נמנע מבידוד - האם מותר למסור לשלטון

פורסם: ב' מרץ 16, 2020 5:58 pm
על ידי יוֹסֵפֶר
היות וישנם חייבי בידוד שחלו בחולי האדישות, והחליטו על דעתם לעשות צחוק מכל העסק, לפעמים חובה לפרסם לקרוביו וחביריו למען יתרחקו ממנו בתקופה זו או עד שיתעשת ויתפקח משטותו.

אני מכיר לצערי כמה כאלו, הגדיל לעשות אחד מהם שממש הסתובב וחילק לחיצות יד, מרגיש גיבור גדול. לאחר שלחץ את ידי, נזכרתי שחזר מחו"ל ונזפתי בו קשות בפרהסיה, אבל הוא הגיב בביטול.
טוב עשו שכיניו ותלו מודעה גדולה בבנין להזהר ממשפחת פלוני אשר חזרו מחו"ל ולא נשמעים להוראות הבידוד. באמת זה עזר! מאז הוא התבודד. (כעת כבר סיים את בידודו)

Re: נמנע מבידוד - האם מותר למסור לשלטון

פורסם: ב' מרץ 16, 2020 6:55 pm
על ידי יעקב בורלשטיין
עזריאל ברגר כתב:אתה צודק שיש היתר לפרסם במקרים מסוימים.
אבל ידוע שאחת ההגבלות של לשה"ר לתועלת, היא שלא יגיע לו נזק יותר ממה שהיה מגיע לו אם היית מעיד עליו בדין תורה.
ולכאורה מסירתו למשטרה היא נזק יותר קטן מאשר הפרסום, ועדיף לעשות אותה לפני ששוקלים את צעד הפרסום.

כבר הזכרת במקום אחר ששפיכות דמים היא דבר שנהיה זול בימינו, ולפענ"ד גם הלבנת פנים הזדלזלה ביותר, ואנשים "עם אצבע קלה על ההדק" של ה"שיימינג".

כמדומה שאין ויכוח בינינו, כתבתי במפורש שאני מדבר כאשר ההודעה למשטרה לא מועילה כפי הראוי (כמו שכנראה המצב כרגע שהמשטרה לא באמת עומדת במטלותיה)

Re: נמנע מבידוד - האם מותר למסור לשלטון

פורסם: ב' מרץ 16, 2020 7:08 pm
על ידי אשרי יושבי ביתך
שמעתי מהגאון הגדול רבי אשר וייס שליט"א שמותר ומצוה למסור לשלטונות.
ואמר שלדונו כ"רודף" ממש (ויהיה מותר להורגו) - לא מסתברא, אך חשיב סוג של רדיפה, ומצוה למוסרו לשלטונות.
וכן הורה מרן הגאון הגדול רבי יצחק זילברשטיין שליט"א ועוד כמה וכמה רבנים.

Re: נמנע מבידוד - האם מותר למסור לשלטון

פורסם: ב' מרץ 16, 2020 8:00 pm
על ידי שמש
פורסם שכל ההידבקות בטלזסטון (יש שם כבר כמה נדבקים ביניהם יולדת טריה וכמה משפחות 'חשודות' וכ-1600 איש בבידוד ושוקלים להטיל הסגר על כל הישוב) החלה ממישהי שהגיעה מצרפת ולא שמרה על תנאי הבידוד. אבל לחכמולוגים כאן זה עדיין נושא לפילפולא..

Re: נמנע מבידוד - האם מותר למסור לשלטון

פורסם: ד' אפריל 01, 2020 9:12 am
על ידי ברוז
.

Re: נמנע מבידוד - האם מותר למסור לשלטון

פורסם: ד' אפריל 01, 2020 9:26 am
על ידי יעקב בורלשטיין
יש לציין שהגרח''ק בשו''ת שלו, והרבה רבנים הורו שמצוה למסור לשלטון, והוא תיקון למצער של זה שאנו עצמנו איננו יכולים להעמיד ולקיים מצוות 'שופטים ושוטרים תתן לך'.

Re: נמנע מבידוד - האם מותר למסור לשלטון

פורסם: ד' אפריל 01, 2020 9:53 am
על ידי עושה חדשות
יל"ע האם שייך בזה ההגבלות שנאמרו כאן וכאן
ומסתמא בעניננו שהוא מזיק גדול לרבים להדיא אין לדקדק בזה.

אגב, האם ה"ה למסור מי שנוהג במהירות מופרזת, או עם פלאפון באוזן, לפי חוקי המקום
או רק בנידו"ד שנתקבל כעת על כל העולם להחמיר בזה טובא, והסכנה מוחשית יותר.

Re: המתפלל בציבור במקום שאין מתפללים בציבור לועג לרש...!

פורסם: ד' אפריל 01, 2020 11:02 am
על ידי חד ברנש
ולא רק ש"המתפלל בציבור במקום שאין מתפללים בציבור לועג לרש...!", אלא גם שיש מצוה וחובה עצומה להלשין עליו לשלטונות (אפילו כשברור שאין כל חשש סכנה)!! בושה וחרפה.

Re: נמנע מבידוד - האם מותר למסור לשלטון

פורסם: ד' אפריל 01, 2020 11:26 am
על ידי עזריאל ברגר
עושה חדשות כתב:יל"ע האם שייך בזה ההגבלות שנאמרו כאן וכאן
ומסתמא בעניננו שהוא מזיק גדול לרבים להדיא אין לדקדק בזה.

אינו שייך לכאן כלל! יש ד דיני מוות הזכורים לי בתורה:
א. ד מיתות בית דין.
ב. המלך והסנהדרין רשאים להרוג במקרי הצורך.
ג. רודף.
ד. קנאי.

ומה שדיברו בשני הקישורים שהבאת - זה לגבי ב וד, שהם (קרובים להיות) רשות. לא לגבי א וג שחייבים מן הדין להורגם.

Re: המתפלל בציבור במקום שאין מתפללים בציבור לועג לרש...!

פורסם: ד' אפריל 01, 2020 11:31 am
על ידי עתניאל בן קנז
עוד מן המצוות החדשות שנתחדשו בדורינו
מצוה להלשין...

(הרבנים שהורו להלשין כתבו זאת על המחויב בידוד שאינו משגיח, ולא על כל מי שהקיל באיזה פרט מהוראות משה"ב).

ואני מדגיש שאני מדבר במקום שאין חשש סכנה!!! שמירת מרחק כראוי - כפי שהיה לפני ההנחיות החדשות




אני מתנצל שאני מתנסח כך. אבל בימים האחרונים אני רואה בפרץ רב של 'רשעות' אמיתית, במסוה של מצוה.
חלקם ממידות מושחתות שכעת מצאו מקומם להתפרץ. וחלקם מתוך קנאה וחוסר פרגון. אם פלוני מחמיר בכל חומר שלא לצאת מביתו, ויוצא מדעתו, קשה לו לפרגן שחבירו מעיז לצאת לטייל חוץ לבית מעבר ל100 מטר המותרים (יצא לטייל בחורשה), וכבר מדבר על 'רודף' וכו'.

צריך להכנס לפרופורציה.


ושוב אחזור ואדגיש, שאני מדבר על מקום שאין סיכון, אלא שכמה יחידים החליטו להתפלל במנין במרחבים גדולים, ושלא בדיוק לפי הוראות משה"ב או רבני ב"ב.

א' מהזכיות שנגאלו ישראל ממצרים - בזכות שלא היה בהם דלטורין. (מסתמא גם אז 'צדיקים' שטענו שחייבים למסור את היולדות בשדה, בניגוד להוראות משה"ב המצרי...).

Re: המתפלל בציבור במקום שאין מתפללים בציבור לועג לרש...!

פורסם: ד' אפריל 01, 2020 11:43 am
על ידי חד ברנש
מה שהכי כואב הוא, באיזה שמחה ומתיקות הם מלשינים. ממש מתיקות והנאה צרופה.
אם באמת הם עושים זאת לשם שמים, הם היו צריכים להזיל דמעות ולרעוד מצער כשהם מחייגים למספר הארור.
אחד אכל טריפות משום פיקוח נפש. אמרו לו: "אל תלקק את העצמות"!

Re: נמנע מבידוד - האם מותר למסור לשלטון

פורסם: ד' אפריל 01, 2020 11:45 am
על ידי עתניאל בן קנז
אבקש להעיר
מבלי להכנס כעת בענין החובה למסור לשלטונות. אבל דומני שלשון 'רודף' שנקטו הרבנים זהו כמליצה בעלמא בשביל להגביר את חומר הדבר ולהקטין השאננות.
אבל באמת הכוונה מצד 'מזיק' לציבור ולא באמת 'רודף' (שדיניו מוגדרים).



וזאת מהסיבה הפשוטה, רודף הכוונה שרוצה להרוג, ואם לא יעצרוהו הוא יהרוג.
משא"כ מי שבבידוד ויצא, הסיכוי שהוא 'יהרוג' מישהו הוא אפסי ממש.


להמחשה: עקבתי אחרי כמה מהמקרים המוכרים לי, שחייבו בידוד (מישהו שנתגלה כחולה [חולה ממש לא רק נשא], וחייבו בבידוד את הקרובים אליו בסביבה, ולפי הוראות משה"ב היכן שהסתובב וכו'). וכבר עברו 3 שבועות, ואף אחד לא חלה!. [מדובר בכמה מקרים, ובמקרה א' בני המשפחה הקרובים כן נמצאו חיובו, אבל לא מן הסביבה].

ז"א שגם החייב בבידוד, לא חייב להיות שידביק. אם אומרים שלולי הבידוד כל נשא מדביק בממוצע 2 אנשים , והרי הוא בא במגע עם מאות ואלפים, ז"א שאחוז הדבקה הוא פחות מאחוז מתוך האנשים שהוא מסתובב שם.
הסיכון כמובן, שיש לא רק א' כזה, אלא יש עשרות מאות ואלפים כאלו, ולכן יש סיכון לכולם להדבק (ולכן הוראות משה"ב המחמירות). אבל כאשר דנים על הפרט היחיד, ז"א אילו היה רק חולה יחיד א' בעולם, הסיכוי שהוא ידביק את סובביו. הרי מתוך כל מאות ואלפי סובביו הוא ידביק פחות מאחוז מהם.

גם מתוך אלו הנדבקים, הרי אחוז המוות הוא פחות מעשרים אחוז - גם לשיטת המחמירים ביותר.

נמצא שגם החולה המסתובב סתם, הסכוי שהוא 'יהרוג' מישהו, קטן.

החייב בבידוד הוא רק ספק ספיקא שמא הוא חולה (רוב רובם של החייבים בבידוד לא נמצאו חולים). נמצא שהסכוי שהחייב בבידוד יהרוג מישהו, מזערי לחלוטין.

ושוב נדגיש, ח"ו להקל בהוראות הבידוד!!!, שכן ההוראות נתנו מחמת הכלל, שישנם אלפים כאלו המסתובבים ועלולים להדביק את כל העם. אבל כאשר רוצים להחיל על הפרט היחידי הזה דין 'רודף', וודאי שאינו ענין לכאן.

אלא שהוא מזיק גדול, ופורץ גדר ובגין מעשיו עלול להגרם (ע"י 'מדביק' אחר) דברים חמורים, ולכן חובה לעצרו. וזהו הוראות הרבנים.
אבל דין 'רודף' יש להשאיר למקרים שזה שייך באמת.

Re: נמנע מבידוד - האם מותר למסור לשלטון

פורסם: ד' אפריל 01, 2020 11:48 am
על ידי עושה חדשות
עזריאל ברגר כתב:
עושה חדשות כתב:יל"ע האם שייך בזה ההגבלות שנאמרו כאן וכאן
ומסתמא בעניננו שהוא מזיק גדול לרבים להדיא אין לדקדק בזה.

אינו שייך לכאן כלל! יש ד דיני מוות הזכורים לי בתורה:
א. ד מיתות בית דין.
ב. המלך והסנהדרין רשאים להרוג במקרי הצורך.
ג. רודף.
ד. קנאי.

ומה שדיברו בשני הקישורים שהבאת - זה לגבי ב וד, שהם (קרובים להיות) רשות. לא לגבי א וג שחייבים מן הדין להורגם.

בקישור השני שהבאתי מדובר לגבי סעיף ג.

(ואם תטען שמדובר שם רק לגבי רודף אחר עבירה ולא ברודף אחר חבירו להורגו, זה איני יודע, אולם הח"ח המצויין שם העתיק זאת גם לגבי רודף להרוג)

Re: המתפלל בציבור במקום שאין מתפללים בציבור לועג לרש...!

פורסם: ד' אפריל 01, 2020 12:00 pm
על ידי הפצת המעיינות
חד ברנש כתב:מה שהכי כואב הוא, באיזה שמחה ומתיקות הם מלשינים. ממש מתיקות והנאה צרופה.

נו אם עמדת מספיק קרוב כדי לראות בעיניך את "ההנאה והשמחה והמתיקות" למה לא עצרת בעדו?

Re: נמנע מבידוד - האם מותר למסור לשלטון

פורסם: ד' אפריל 01, 2020 12:01 pm
על ידי חד ברנש
חסתי על גופי.

Re: נמנע מבידוד - האם מותר למסור לשלטון

פורסם: ד' אפריל 01, 2020 12:06 pm
על ידי דרומי
אני לא גר בריכוז חרדי, אבל כמראה בעלמא אסכם את מה שאני מבין מהתגובות המצטברות כאן:

חלק מהציבור התברך בטוב לב עצום, אבל ביחד ע"ז הוא ניחון בטפשות, קטנוניות ואנוכיות ילדותית.

חלק אחר לוקה בקנאה וחוסר פירגון, אבל מצד שני יש שם יותר פקחות ולקיחת אחריות בוגרת.

יש מן הסתם חלקים שהתברכו רק במעלות, ויש גם וכו'.

בקיצור: מעניין ומגוון.

ה' עוז לעמו יתן, ה' יברך את עמו בשלום ויבואו כבר ימות המשיח שבהם לא יהיה לא רעב ולא מלחמה ולא קנאה ותחרות, שהטובה תהי' מושפעת הרבה וכל המעדנים מצויין כעפר, ולא יהא עסק כל העולם אלא לדעת את ה' בלבד.

Re: נמנע מבידוד - האם מותר למסור לשלטון

פורסם: ד' אפריל 01, 2020 12:15 pm
על ידי יעקב בורלשטיין
מצו''ב הוראת הגר''ח קנייבסקי

זה אגב לא נקרא להלשין, זה נקרא לקיים מצוות 'שופטים ושוטרים תתן לך', שאמנם אין לנו האפשרות לעשות זאת בעצמנו מחמת השלטון הכפרני, אך כיוון שאין לנו אפשרות לעשות זאת בעצמנו אנו יכולים להשתמש בהם שיעשו זאת עבורנו.
ולא, אין שום שמחה בליבי על אדם שקיבל קנס של 500 ש''ח, רק צער וכאב, אם כי כמובן ההכרח לא יגונה וסכנת נפשות שאנשים לא זהירים גרמו בשבועות האחרונים חמורה בהרבה
הגר''ח קנייבסקי.jpg
הגר''ח קנייבסקי.jpg (90.89 KiB) נצפה 9844 פעמים

Re: נמנע מבידוד - האם מותר למסור לשלטון

פורסם: ד' אפריל 01, 2020 4:09 pm
על ידי איש_ספר
שכן שלי דתי לאומי איש ירא שמים, גילה שסמוך לביתו ישנו כולל אברכים שממשיך בפעילותו בניגוד לכללים של הרשויות (אני כבר לא מחזיק ראש בתאריכים הרצים והכללים המשתנים), הוא שאל שכן אחר, האם אין מחובתו להזעיק את המשטרה?! אמר לו השכן, ח"ו ! הרי הרב פלוני שהוא מגדולי הדור מתיר ! והרי זה ממש מסירה! השכן לא קיבל והזמין, קרא לו שכנו ברבים: מסור!

האם עתה בעקבות שינוי ההוראות עליו לבקש ממנו מחילה?

או בלשון אחר: מה הופך בן אדם ל"רודף", הפרת כללים של הרשויות או הוראה של חכמים? מה משית תואר "מסור" על אדם, כשהוא פועל בניגוד לחובת הזהירות או לחובת הציות?

Re: נמנע מבידוד - האם מותר למסור לשלטון

פורסם: ד' אפריל 01, 2020 6:59 pm
על ידי דרומי
אם רואים אדם הרוצה לאבד ח"ו עצמו לדעת והולכים ומספרים למשטרה והיא באה ומונעת אותו מכך - האם עוברים על איסור 'מסירה'?

Re: נמנע מבידוד - האם מותר למסור לשלטון

פורסם: ה' אפריל 02, 2020 10:37 am
על ידי תם מה הוא אומר
נתפרסם פסק חדש להתיר/לחייב להתקשר למשטרה בשבת באם רואים שמקיימים מנין אפי' ברחובה של עיר, דהוי פיקו"נ גמור.

Re: נמנע מבידוד - האם מותר למסור לשלטון

פורסם: ה' אפריל 02, 2020 11:15 am
על ידי חד ברנש
הזוי.

והנה ליצמן, שר הבריאות בכבודו ובעצמו, שאין ספק שהוא שמר מכל משמר על כל ההנחיות הדקדקניות, נדבק בנגיף.
ללמדנו?

Re: נמנע מבידוד - האם מותר למסור לשלטון

פורסם: ה' אפריל 02, 2020 11:29 am
על ידי בברכה המשולשת
תם מה הוא אומר כתב:נתפרסם פסק חדש להתיר/לחייב להתקשר למשטרה בשבת באם רואים שמקיימים מנין אפי' ברחובה של עיר, דהוי פיקו"נ גמור.


אפשר להעלות אותו לכאן, בבקשה?

Re: נמנע מבידוד - האם מותר למסור לשלטון

פורסם: ה' אפריל 02, 2020 11:32 am
על ידי מקדש מלך
חד ברנש כתב:הזוי.

והנה ליצמן, שר הבריאות בכבודו ובעצמו, שאין ספק שהוא שמר מכל משמר על כל ההנחיות הדקדקניות, נדבק בנגיף.
ללמדנו?

ללמדנו שהסיכון קיים אפילו כששומרים את ההוראות, כלומר, כל יציאה לרחוב היא סיכון, אלא שיש דברים שלא היתה ברירה והתירו (עדיין) לקחת את הסיכון הקטן. ומכאן תשובה למי שטוען שמניין במרחק שתי מטר אין בו שום בעיה.

Re: נמנע מבידוד - האם מותר למסור לשלטון

פורסם: ה' אפריל 02, 2020 11:34 am
על ידי בברכה המשולשת
מקדש מלך כתב:
חד ברנש כתב:הזוי.

והנה ליצמן, שר הבריאות בכבודו ובעצמו, שאין ספק שהוא שמר מכל משמר על כל ההנחיות הדקדקניות, נדבק בנגיף.
ללמדנו?

ללמדנו שהסיכון קיים אפילו כששומרים את ההוראות, כלומר, כל יציאה לרחוב היא סיכון, אלא שיש דברים שלא היתה ברירה והתירו (עדיין) לקחת את הסיכון הקטן. ומכאן תשובה למי שטוען שמניין במרחק שתי מטר אין בו שום בעיה.


מסתבר יותר שבגלל תפקידו וטיפולו (הרצוף והמסור!) במשבר, הרב ליצמן נחשף לנגיף יותר מרובא דאינשי, ובוודאי יותר מאשר במנין במרחק של שני מטר.

Re: נמנע מבידוד - האם מותר למסור לשלטון

פורסם: ה' אפריל 02, 2020 11:35 am
על ידי עתניאל בן קנז
ידועים דברי חז"ל (סנהדרין צז.)
"אין בן דוד בא עד שירבו המסורות"

ופירש"י "שתלך ותחזק ידן של מסורות ומצליחין במלשינותן".


ותמהתי, וכי חשידי ישראל שיגיעו לשפל כזה? [בכל הדורות היו יחידים שפלים כאלו. אבל 'שירבו המסורות'...].

אבל כמה עמקו דברי חז"ל שנבאו על דורינו...

ואין לנו אלא לקוות לדברי הגמ' שם "כי יראה כי אזלת יד ואפס עצור ועזוב" ומיד בן דוד בא.

Re: נמנע מבידוד - האם מותר למסור לשלטון

פורסם: ה' אפריל 02, 2020 11:37 am
על ידי חד ברנש
עתניאל בן קנז כתב:ידועים דברי חז"ל (סנהדרין צז.)
"אין בן דוד בא עד שירבו המסורות"
ופירש"י "שתלך ותחזק ידן של מסורות ומצליחין במלשינותן".
ותמהתי, וכי חשידי ישראל שיגיעו לשפל כזה? [בכל הדורות היו יחידים שפלים כאלו. אבל 'שירבו המסורות'...].
אבל כמה עמקו דברי חז"ל שנבאו על דורינו...
ואין לנו אלא לקוות לדברי הגמ' שם "כי יראה כי אזלת יד ואפס עצור ועזוב" ומיד בן דוד בא.

השווה
ספר ישמח משה - פרשת וישב דף פג/א
. ועל פי זה תבין דלמה בגלות מצרים אמרו בשביל שלא היה בהן דלטורים, ובגלות זה אמרו רז"ל (בסנהדרין דף צ"ז [ע"א]) אין בן דוד בא עד שירבה המסורות בישראל. והנ"ל בדרך אמת על פי דקיימא לן (יור"ד סי' ב' ס"ט) מסור הרי הוא כמומר לכל התורה ויצא מכלל ישראל, והנה ידוע החילוק שבין גאולת מצרים לגאולתינו שיהיה במהרה בימינו, כי אז לא היה נשלם התיקון לגמרי וגם ערב רב עלה אתם (שמות יב לח), אבל הגאולה לעתיד יהיה בלי סיגים, לכך וצרפתים וגו' (זכריה יג ט), וכמו שמפרשין מאמרם (סנהדרין צ"ו ע"א) או כולו חייב או כולו זכאי, (ור"ל שהזכאי יהיה כולו זכאי, והחייב כולו חייב ולא יהיה תערובות טוב ורע). וזהו הפירוש עד שירבה המסורת, ר"ל דזה יהיה בהשגחה פרטיות מאת ה' שהפושעים המעכבים את הגאולה יהיה מוסרים, ועל ידי זה יצאו מכלל ישראל כולו זכאי, ויבא לציון גואל אמן:

Re: נמנע מבידוד - האם מותר למסור לשלטון

פורסם: ה' אפריל 02, 2020 11:37 am
על ידי דרומי
אכן, עיקר הבעיה בחיידק המשונה שהוא חמקמק ודרכי פעולתו נסתרות מאתנו.

אבל זה ברור שמי שיושב בביתו פחות חשוף אליו, וכל יציאה מצריכה מחשבה.

וברור שהטיילים היושבים בביתם כל היום מוגנים יותר מאשר מי שצריך לצאת לעבודתו ולהיפגש עם אנשים ולגעת בכל מיני משטחים וכדומה.

וכמובן אחרי ולפני הכל יש את יד ה' המכוונת.

[ותמהני על העקשנים שטח מראות עיניהם ולא ירפו].