עמוד 1 מתוך 1

המתפלל במקום שלדעת הרופאים אסור להתקהל, עלתה לו תפילה?

פורסם: ו' מרץ 20, 2020 2:19 am
על ידי איש_ספר
הראני הגרש"ח דומב שליט"א דברי הגרעק"א אלו. בתוך פסקים ותקנות שהו"ל הגר"נ גשטטנר, הוראות מפורטות להנהגות במגיפה, ובכללם הוראה זו (מתורגמת מלשון אשכנז):

פסקים.jpg
פסקים.jpg (69.26 KiB) נצפה 5982 פעמים



לכאורה הוא כנידון העונג יו"ט הידוע למי שאכל מצה כשהיה מסוכן.

ולנדו"ד יש לחלק בין אם המתפלל הוא עצמו מסוכן לבין אם מסכן אחרים בתפילתו. ופשוט.

Re: המתפלל במקום שלדעת הרופאים אסור להתקהל, עלתה לו תפילה?

פורסם: ו' מרץ 20, 2020 10:37 am
על ידי יוצא פוניבז'
לכאו' הכוונה שהתוקע אינו מוציאו י"ח בתקיעת שופר.
ובכלל צריך זהירות בדברים שהם תרגום מלשון אחר.

Re: המתפלל במקום שלדעת הרופאים אסור להתקהל, עלתה לו תפילה?

פורסם: ו' מרץ 20, 2020 11:45 am
על ידי מה שנכון נכון
יוצא פוניבז' כתב:ובכלל צריך זהירות בדברים שהם תרגום מלשון אחר.

המלים "יוצא ע"פ דין" נכתבו במקור בלה"ק. וכן שאר המלים המודגשות.
ואולי עדיין יל"פ שר"ל אינו נוהג כפי שורת הדין וההלכה.

Re: המתפלל במקום שלדעת הרופאים אסור להתקהל, עלתה לו תפילה?

פורסם: ו' מרץ 20, 2020 2:50 pm
על ידי איש_ספר
ידועים ד' רמ"א בשם מנהגים, שבעל תוקע שאמר איני מוציא פלוני, לא יצאו כל הקהל.

Re: המתפלל במקום שלדעת הרופאים אסור להתקהל, עלתה לו תפילה?

פורסם: ו' מרץ 20, 2020 3:11 pm
על ידי יוצא פוניבז'
איש_ספר כתב:ידועים ד' רמ"א בשם מנהגים, שבעל תוקע שאמר איני מוציא פלוני, לא יצאו כל הקהל.

פשוט דזהו דווקא כשעושה כן על דעתו האישית, ובזה אף הפקיע עצמו מלהיות שלוח הקהל. אך כשעושה כן על דעת הקהל רבותיו ופרנסיו, אין בזה חשש.
כמדומני היה בזה תשובה באחד מספריו האחרונים של הרב שלמה זעפראני אודות מרא דאתרא שהודיע לפני קריאת המגילה שאינו מוציא בקריאתו מי שמרעיש בתיבות המרמזות על מפלגות שונות.

Re: המתפלל במקום שלדעת הרופאים אסור להתקהל, עלתה לו תפילה?

פורסם: ו' מרץ 20, 2020 4:09 pm
על ידי איש הגבעה
קטע הרב קאהן.jpg
קטע הרב קאהן.jpg (40.74 KiB) נצפה 5786 פעמים

הרב קאהן מגדולי הפוסקים באמריקה -מבואר בדבריו שאנו רק מצוה הבאה בעבירה, אלא זה עבירה בחפצא

Re: המתפלל במקום שלדעת הרופאים אסור להתקהל, עלתה לו תפילה?

פורסם: ו' מרץ 20, 2020 5:01 pm
על ידי גימפעל
תפלה בציבור - מסוגל למגפה.jpg
תפלה בציבור - מסוגל למגפה.jpg (418.88 KiB) נצפה 5771 פעמים

Re: המתפלל במקום שלדעת הרופאים אסור להתקהל, עלתה לו תפילה?

פורסם: ד' מרץ 25, 2020 6:00 pm
על ידי עזריאל ברגר
איש_ספר כתב:הראני הגרש"ח דומב שליט"א דברי הגרעק"א אלו. בתוך פסקים ותקנות שהו"ל הגר"נ גשטטנר, הוראות מפורטות להנהגות במגיפה, ובכללם הוראה זו (מתורגמת מלשון אשכנז):

פסקים.jpg



לכאורה הוא כנידון העונג יו"ט הידוע למי שאכל מצה כשהיה מסוכן.

ולנדו"ד יש לחלק בין אם המתפלל הוא עצמו מסוכן לבין אם מסכן אחרים בתפילתו. ופשוט.

שייך לכאורה לדיון על המתפלל בבית החיים וכיו"ב, כמדובר בכסף משנה על הלכות ק"ש פ"ג ה"ב.

Re: המתפלל במקום שלדעת הרופאים אסור להתקהל, עלתה לו תפילה?

פורסם: ד' מרץ 25, 2020 9:07 pm
על ידי שייף נפיק
בשפת אמת לכריתות ו' כתב שהיכא שמקיים עבירה בעשיית המצוה אמרינן שהוי מהב''ע. (אף שאין קיום המצוה בחפץ שנעשה בו עבירה)
אמנם יל''ע כל הנידון באחרון שבא אחר המנין אבל מי שכבר היה ובא אחר ועבר על התקנות ולא הלכו הראשונחם שהיו בהיתר אם נאמר ג''כ הכי.

Re: המתפלל במקום שלדעת הרופאים אסור להתקהל, עלתה לו תפילה?

פורסם: ה' מרץ 26, 2020 12:27 am
על ידי צביב
אם הבל פיו אל הקיר וכדומה נמצא שכעת אינו מזיק כלל,
ואם נכנס בהיתר יכול להמשיך,

( בעניית איש''ר אני משתדל להפנות את הפה לרצפה)

Re: המתפלל במקום שלדעת הרופאים אסור להתקהל, עלתה לו תפילה?

פורסם: ה' מרץ 26, 2020 2:55 am
על ידי אהרון 37
הנושא לדון שלא יצא כמובן בגלל מצוה הבאה בעבירה.
אמנם כאן המצווה דרבנן, מצוות תפילה, ובמצוה דרבנן דנו האם אמרינן מצוה הבאה בעבירה, וזה מחלוקת השו"ע והרמ"א לגבי ד' המינים גזולים בשאר ימים.
מלבד זה, הרי יכול היה להתפלל גם בלי הבית כנסת, וזה עוד סיבה לדון של"ש מצהב"ע, בגוונא שהמצוה מתקיימת גם בלי העבירה.
מעבר לזה במצוות שעניינם ברור ומובן, י"ל שסו"ס התפלל.

אמנם יל"ד שבתפילה יהיה יותר חמור, מצד זבח רשעים תועבה, כמו שמצינו לגבי המתפלל בצריך לנקביו.

Re: המתפלל במקום שלדעת הרופאים אסור להתקהל, עלתה לו תפילה?

פורסם: ו' מרץ 27, 2020 3:21 am
על ידי לבי במערב
מתוך 'אספקלריא', מדור 'תשועה ברב יועץ':
הרב מנחם צבי גולדבאום, בעקבות בירור של הרב שמשון גרוסמן, ראש כולל 'תפארת התורה', חבר בי"ד ירושלים - מקור חיים:
המתפלל בניגוד להנחיות הרפואיות - האם נחשב מצוה הבאה בעבירה?
האם מי שהתפלל באופן האסור על פי ההנחיות הרפואיות למניעת הידבקות, חייב להתפלל שוב אותו תפילה בביתו? וכן שאר המצוות שעשה שלא על פי ההוראות הנ"ל, האם עלו לו לרצון?

הבהרת השאלה: נניח לדבר פשוט שזו עבירה, אך השאלה היא האם יש גם מצוה? או שהמצוה היא לא מצוה? ואולי יש כאן גם עבירות של ברכה לבטלה? האם אפשר לומר ש"תפילתו תועבה"? האם קיים מצות תפילה בציבור?
מקורות ותוספת הבהרת השאלה: עיין עונג יו"ט [או"ח סמ"א] באכל מצה נגד הוראת הרופאים, שדן האם קיים המצוה - מכיון שלא היה מצווה לאכול הוה כמי שאכל מצה בעת שטותו. [כאן יתכן שנחשב כמזיק וגרע יותר, או שמא בחשש סכנה אין לו גדר אלא של ספק מזיק? ועוד, הרי יש שיטות שמותר להכנס בספק סכנה לצורך מצוה ויש לדון היטב בדבריהם, ראה בפ"ת יו"ד קנ"ז ג שמותר, וכן הוא בשו"ת כת"ס יו"ד קנ"ז ועוד שמותר להכנס לספק סכנה לצורך מצוה. ויש לדון שזה רק כלפי סכנת עצמו, אבל כלפי אחרים, ובפרט בספק שמא מסכן רבים, בכה"ג ודאי אין שום היתר].
ועיין שו"ת זכר יצחק (ח"א סימן ל ול"א) שדנו לגבי מל במקום פקוח נפש האם קיים המצוה, ויתכן שבמסכן אחרים שעובר גם בלפני עור, וגם על אולי לא תשים דמים בביתך.
אמנם המצוות שהם מדרבנן אין פשוט שיש פסול של מהב"ע [ראה שאגת ראיה סימן צ"ט], ותפילה בציבור אינו פשוט האם זה דאורייתא, אבל הרי הדבר ספק, ממילא לא ילך לעשות מצוה דרבנן שמספק שמא לא יקיימו, והרי עובר עבירה, וודאי יש בזה או ספק עבירה, וכל שכן לגבי עניית קדושה שי"א שזה דאורייתא.

הערה צדדית ונוספת: ידוע בשם הגר"א שהיכן שכתוב "מאוד" אז הדבר בלי שיעור וגבול וכל המוסיף שמירה קיים המצוה והרי הוא בכלל החיוב.
לשון המחבר [תכ"ז] וכל הנזהר בהם תבוא עליו ברכת טוב.
וראה גם חזו"א יו"ד סנ"ט לגבי חשש רחוק של סכנה האם מותר, ויש לדון מה הוא הגדר של חשש רחוק, וצ"ע היטב.

בכבוד רב

Re: המתפלל במקום שלדעת הרופאים אסור להתקהל, עלתה לו תפילה?

פורסם: ו' מרץ 27, 2020 4:57 am
על ידי זאב ערבות
איש הגבעה כתב:
קטע הרב קאהן.jpg

הרב קאהן מגדולי הפוסקים באמריקה -מבואר בדבריו שאנו רק מצוה הבאה בעבירה, אלא זה עבירה בחפצא

מדוע אינך מציין למקור ממנו לקחת "קטע" זה?
viewtopic.php?f=73&t=49967#p607960

Re: המתפלל במקום שלדעת הרופאים אסור להתקהל, עלתה לו תפילה?

פורסם: ו' מרץ 27, 2020 12:56 pm
על ידי איש הגבעה
ידוע כבר בשם החזו"א וכך נוקט מרן הגר"ח קניבסקי שעל מראה מקום אין אומר דבר בשם אומרו....
ובכל מקרה ייש"כ להרב זאב ערבות.

Re: המתפלל במקום שלדעת הרופאים אסור להתקהל, עלתה לו תפילה?

פורסם: ו' מרץ 27, 2020 4:59 pm
על ידי זאב ערבות
ראשית אני מבקש מחילה אולי לקחת את הקטע ממקום אחר. לא הערתי את הנ"ל מתוך קטנוניות אלא ששם מופיע הקטע במלואו וכאן רק מחציתו. המכתב הזה פורסם ברבים ואין לי בעלות עליו.
אם אכן לקחת חלק מאותה הודעה בלי לציין זאת, בקשר למה שידוע בשם החזון איש...כאן זה לא מראה מקום אלא לקיחת קטע והדבקתו במקום אחר בלי לציין מי העלה את הקטע לראשונה. משמע אתה מביא איזה צילום מספר בלי לציין את שם הספר שבו מופיע הצילום. זה אינו דומה לסתם מראה מקום שאינך צריך להעיר היכן ראית אותו. כך לכאורה נראה לי החילוק.

Re: המתפלל במקום שלדעת הרופאים אסור להתקהל, עלתה לו תפילה?

פורסם: ב' מרץ 30, 2020 2:53 pm
על ידי הברכות
באותו ענין:
בני משפחה המתקהלים בליל הסדר שלא עפ''י התקנות.
האם יכולים לברך 'על אכילת מצה' ?
(ודומה למבואר במ''ב שהיושב בסוכה בזמן שפטור - כגון שהוא עוסק במצוה - אינו יכול לברך לישב בסוכה)

Re: המתפלל במקום שלדעת הרופאים אסור להתקהל, עלתה לו תפילה?

פורסם: ב' מרץ 30, 2020 3:22 pm
על ידי איש גלילי
הברכות כתב:באותו ענין:
בני משפחה המתקהלים בליל הסדר שלא עפ''י התקנות.
האם יכולים לברך 'על אכילת מצה' ?
(ודומה למבואר במ''ב שהיושב בסוכה בזמן שפטור - כגון שהוא עוסק במצוה - אינו יכול לברך לישב בסוכה)

אתה רציני בשאלתך (ובפרט בדימוי המלתא למלתא)?