עמוד 1 מתוך 1

יש כח לרופאים לגזור גזירות דרבנן ?

פורסם: ה' אפריל 02, 2020 6:30 pm
על ידי נקדש את שמך בעולם
לפי נתוני משרד הבריאות וארגון הבריאות העולמי די במרחק של שני מטרים בכדי למנוע אפשרות של הידבקות, סברא פשוטה היא שיש להקפיד על זה מכל משמר,
קיום מנין במרחקים אלו לכאורה אינו סכנה כלל, והראיה שגם הממשלה התירה לכמה מנינים נבחרים להמשיך להתקיים (וכמו כן התירו עוד דברים המוגדרים כ'חיוניים'), אלא שכפי שהעירו יש חשש (סביר) שאנשים יקיימו מנינים כאלו ללא הקפדה על המרחק הנ"ל, ולכן חשבו במשרד הבריאות שראוי לגזור ולתקן שכלל לא יתפללו במנין,
אני רוצה לשאול במישור ההלכתי יש סיבה כלשהי לנקוט שיש לממשלה סמכות הלכתית לתקן תקנות שיחייבו מבחינה הלכתית, אפי' חכמי ישראל כבר דורות רבים נמנעים מלהגדיר את סייגיהם כתקנה דרבנן המחייבת מבחינה הלכתית,
ראיתי שמישהו רצה לדמות מכך ששואלים רופא ביוה"כ, אך לכאורה אינו עניין כלל דשם הרופא אומר המציאות לפי הבנתו מה יקרה אם החולה שלפנינו יצום, אך זה לא שמענו שרופא יוכל לחשב חשבונות ציבוריים מה יקרה אם חולה אחד יצום אף שהוא לא ינזק אחרים שעלולים ללמוד ממנו יצומו וינזקו.

Re: יש כח לרופאים לגזור גזירות דרבנן ?

פורסם: ה' אפריל 02, 2020 6:41 pm
על ידי חלמישצור
כמדומה כוחה של ממשלה נבחרת דומה ל"טובי העיר", שבכוחם לקבוע תקנות לפי צורך השעה, לכל הפחות כאשר קיבלו חכמי התורה את תקנותיהם. וכבר כתבו בזה הרבה.

Re: יש כח לרופאים לגזור גזירות דרבנן ?

פורסם: ה' אפריל 02, 2020 6:49 pm
על ידי אש משמים
מה אתה רוצה?
השאלה היא נידון הלכתי בהלכות פיקו"נ ויוה"כ? אם כן אז תפנה לאיזור ביהמ"ד ותברר שם.
אם השאלה איזה כח יש להחלטות כל הרופאים כל הרבנים וכל מי שטיפת שכל בקודקודו אז דע לך שכל הנהגה טובה שקיבלו אותה על עצמם אנשי המקום וק"ו כל הארץ וכ"ש כל העולם כולו ומקורה בשכל הישר והפשוט הרי היא מחייבת את כל באי המקום כולם ללא יוצא מהכלל.
אין כאן גזירה או דין והנהגה יש כאן הצלת חיי אדם במובן הכי פשוט שיש.
נאמר לי פעם משם החזו"א "המצווה הראשונה בתורה היא לא להיות טמבל"!

Re: יש כח לרופאים לגזור גזירות דרבנן ?

פורסם: ה' אפריל 02, 2020 6:52 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
לא שונה מחוקי התנועה, שנפסק שחייבים לציית להם, וק"ו.

Re: יש כח לרופאים לגזור גזירות דרבנן ?

פורסם: ה' אפריל 02, 2020 7:04 pm
על ידי טברייני
נקדש את שמך בעולם כתב:לפי נתוני משרד הבריאות וארגון הבריאות העולמי די במרחק של שני מטרים בכדי למנוע אפשרות של הידבקות, סברא פשוטה היא שיש להקפיד על זה מכל משמר,
קיום מנין במרחקים אלו לכאורה אינו סכנה כלל,


די במרחק של שני מטרים כדי שלא ינתז רוק מאחד על חבירו תוך כדי דיבור, אבל בהתעטשות והשתעלות הרוק ניתז אף לעשרה מטרים.

וכבר דובר על כך שגם עשרה זהו נזק, ליצמן עצמו וכמה מגדו"י הורו להתפלל ביחידות כבר לפני כן.
הסיבה היחידה שמלכתחי' התירו עשרה זה כי לא רצו להילחם בחרדים, אבל כשהבינו שאין סיכוי ליישם זאת. מנעו את זה.
המניינים הבודדים הם נטו פוליטיקה.

Re: יש כח לרופאים לגזור גזירות דרבנן ?

פורסם: ה' אפריל 02, 2020 8:25 pm
על ידי בברכה המשולשת
חלמישצור כתב:כמדומה כוחה של ממשלה נבחרת דומה ל"טובי העיר", שבכוחם לקבוע תקנות לפי צורך השעה, לכל הפחות כאשר קיבלו חכמי התורה את תקנותיהם. וכבר כתבו בזה הרבה.


נכון, וגם יש ע"ז הרבה מחלוקות, ויעויין מה שדנתי בזה בס"ד בספרי.

Re: יש כח לרופאים לגזור גזירות דרבנן ?

פורסם: ו' אפריל 03, 2020 1:20 pm
על ידי נקדש את שמך בעולם
אש משמים כתב:אם השאלה איזה כח יש להחלטות כל הרופאים כל הרבנים וכל מי שטיפת שכל בקודקודו אז דע לך שכל הנהגה טובה שקיבלו אותה על עצמם אנשי המקום וק"ו כל הארץ וכ"ש כל העולם כולו ומקורה בשכל הישר והפשוט הרי היא מחייבת את כל באי המקום כולם ללא יוצא מהכלל.

לא הבנתי, אני שאלתי על יחידים שמקפידים על מרחק שני מטר זה מזה (ולמחמירים תתרחקו חמש מטר ותחבשו מסכות) ומקיימים מנין תפילה בצנעה ללא חשש שיקררו את הזהירות בנושא, האם הם מחויבים מבחינה הלכתית להימנע מכך,
מה הסמכות ההלכתית של אותו שכל ישר שציטטת בשמו.
אפרקסתא דעניא כתב:לא שונה מחוקי התנועה, שנפסק שחייבים לציית להם, וק"ו.

אני לא מכיר אנשים שכשיגיעו לכביש שומם לחלוטין באמצע הלילה ויתקלו ברמזור אדום יהססו לחצות מחשש 'עבירה על חוקי התנועה' (לאחר שכמובן יבדקו היטב שאין משטרה באזור).
וה"ה לעניננו, רוב האנשים כשצריכים צורך חיוני בימים אלו יוצאים מבתיהם (גם במקרים שלא נכללים בהיתר מהרשויות) ונזהרים בשני מטר וכו', ואינם חוששים במישור ההלכתי מסמכות תקנות הממשלה אלא מקפידים לשמור על הבריאות ולהמנע מלעבור על התקנות לעיני שוטר, וק"ו לצורך מצוה.

Re: יש כח לרופאים לגזור גזירות דרבנן ?

פורסם: ו' אפריל 03, 2020 4:32 pm
על ידי אש משמים
נקדש את שמך בעולם כתב:מה הסמכות ההלכתית של אותו שכל ישר שציטטת בשמו.

כדאי מאוד שתבדוק איך הגעת למצב של שאלה כזו. (זה סיפטום לבעיה קשה המערערת את כל ישותך כאדם)
אם צריך להסביר את כוחו ההלכתי של השכל הישר מישהו צריך לעשות בדק בית דחוף מאוד. לענ"ד אולי מרוב פילפולי הבל ולומדע'ס עקום תוך בלבול בין לימוד ישיבתי ובין הלכה כשכל ראש ישיבה נשאל בהלכות פיקו"נ בו בזמן שלא פתח טוש"ע בחצי שנה האחרונה וכל מו"צ שלמד מעט משנ"ב הופך לראב"ד (כשכמובן כולם תחת ועדת רבני עיתון מה מותר לומר ומה אסור) כך מצאנו עצמינו עם עשרות דיעות איך לנהוג להלכה ובשל מה באה הצרה עלינו מגוג ומגוג ועד הפיאות הטמאות. אכן, דור יתום זה לא מילה!

Re: יש כח לרופאים לגזור גזירות דרבנן ?

פורסם: ו' אפריל 03, 2020 4:41 pm
על ידי לעולם יהיה אדם
נקדש את שמך בעולם כתב:וק"ו לצורך מצוה

זה לא מצווה, זה חטא.

Re: יש כח לרופאים לגזור גזירות דרבנן ?

פורסם: ו' אפריל 03, 2020 4:53 pm
על ידי הפצת המעיינות
אש משמים כתב:אם צריך להסביר את כוחו ההלכתי של השכל הישר מישהו צריך לעשות בדק בית דחוף מאוד. לענ"ד אולי מרוב פילפולי הבל ולומדע'ס עקום תוך בלבול בין לימוד ישיבתי ובין הלכה כשכל ראש ישיבה נשאל בהלכות פיקו"נ בו בזמן שלא פתח טוש"ע בחצי שנה האחרונה וכל מו"צ שלמד מעט משנ"ב הופך לראב"ד (כשכמובן כולם תחת ועדת רבני עיתון מה מותר לומר ומה אסור) כך מצאנו עצמינו עם עשרות דיעות איך לנהוג להלכה ובשל מה באה הצרה עלינו מגוג ומגוג ועד הפיאות הטמאות. אכן, דור יתום זה לא מילה!

טוב אז אתה מאלו שהם גם נגד הלימוד בישיבות גם בדעה שראשי ישיבות לא יודעים ללמוד גם המוצ"ים לא יודעים וכו' וכו'. הבנתי.

Re: יש כח לרופאים לגזור גזירות דרבנן ?

פורסם: ו' אפריל 03, 2020 5:34 pm
על ידי אש משמים
הפצת המעיינות כתב:
אש משמים כתב:אם צריך להסביר את כוחו ההלכתי של השכל הישר מישהו צריך לעשות בדק בית דחוף מאוד. לענ"ד אולי מרוב פילפולי הבל ולומדע'ס עקום תוך בלבול בין לימוד ישיבתי ובין הלכה כשכל ראש ישיבה נשאל בהלכות פיקו"נ בו בזמן שלא פתח טוש"ע בחצי שנה האחרונה וכל מו"צ שלמד מעט משנ"ב הופך לראב"ד (כשכמובן כולם תחת ועדת רבני עיתון מה מותר לומר ומה אסור) כך מצאנו עצמינו עם עשרות דיעות איך לנהוג להלכה ובשל מה באה הצרה עלינו מגוג ומגוג ועד הפיאות הטמאות. אכן, דור יתום זה לא מילה!

טוב אז אתה מאלו שהם גם נגד הלימוד בישיבות גם בדעה שראשי ישיבות לא יודעים ללמוד גם המוצ"ים לא יודעים וכו' וכו'. הבנתי.

כמעט. אני מאלה שהם בעד הלימוד בישיבות. בעד שראשי הישיבות שאינם יודעים הלכה לא יפסקו מהמותן כל שאלה. אני גם בעד שהמוצ"ים יבינו את ערכם. בקיצור אני בעד כולם כל עוד הם יודעים מי הם ובעיקר מה הם.
אה, אני נגד מי שאין לו שכל ישר והסיבה היא שהם הופכים לרוצחים ואפילו לא מבינים את זה או מה הבעיה בזה.

Re: יש כח לרופאים לגזור גזירות דרבנן ?

פורסם: ש' אפריל 04, 2020 9:16 pm
על ידי מעט דבש
מתוך דברי הגרד"א מורגנשטרן כאן:

מתוך דרשת הגרד''א מורגנשטרן.PNG
מתוך דרשת הגרד''א מורגנשטרן.PNG (87.13 KiB) נצפה 3466 פעמים