עמוד 1 מתוך 1

מנהג פירות נכרים בירושלים

פורסם: ו' ספטמבר 24, 2021 1:46 am
על ידי ש. ספראי
לאחרונה שוחחתי עם כמה תלמידי חזו"א סלבודקא וטענו שאין כזה דבר מנהג ירושלים בפירות נכרים.
להלן קטע מהגרמ"ד והגרמ שטרנבוך.
‏‏לכידה.PNG
‏‏לכידה.PNG (614.9 KiB) נצפה 3826 פעמים

Re: מנהג פירות נכרים בירושלים

פורסם: ו' ספטמבר 24, 2021 9:05 am
על ידי יהושפט
ש. ספראי כתב:לאחרונה שוחחתי עם כמה תלמידי חזו"א סלבודקא וטענו שאין כזה דבר מנהג ירושלים בפירות נכרים.
להלן קטע מהגרמ"ד והגרמ שטרנבוך.
‏‏לכידה.PNG

ברור שהיה מנהג בדורות האחרונים, הויכוח מה היה המנהג הקדום לפחות בחלק מהזמן [שגם בזה די ברור שהמנהג היה שאין], וכמה היה תוקפו של המנהג [דהיינו כמה ראו מקום כן להחמיר, ובזה יש ראיות שונות].

בנוגע למהריל"ד, מתשובתו הידועה בענין האתרוגים לחו"ל, תשובה שהיתה בנוגע לאחרים ולא על עצמו, מבואר שממש לא סמך על המנהג שאין קדו"ש בפירות נכרים, ולא הסכים להקל בזה אף לא לענין הוצאת פ"ש לחו"ל.
viewtopic.php?f=74&t=57425

Re: מנהג פירות נכרים בירושלים

פורסם: ו' ספטמבר 24, 2021 11:27 am
על ידי יוצא פוניבז'
כמדומה בעץ חיים הקודם היה מאמר מקיף בזה

(וחשוב לציין שמנהגי ירושלים נחשבים בעיני תלמידי החזו"א כקליפת השום, כך שלדידם הנידון אם היה מנהג או לא כלל לא תופס מקום)

Re: מנהג פירות נכרים בירושלים

פורסם: ו' ספטמבר 24, 2021 11:34 am
על ידי יהושפט
יוצא פוניבז' כתב:כמדומה בעץ חיים הקודם היה מאמר מקיף בזה

(וחשוב לציין שמנהגי ירושלים נחשבים בעיני תלמידי החזו"א כקליפת השום, כך שלדידם הנידון אם היה מנהג או לא כלל לא תופס מקום)

אכן
אבל בנושא הזה ספציפית היה גם ויכוח על המנהג

Re: מנהג פירות נכרים בירושלים

פורסם: ו' ספטמבר 24, 2021 11:57 am
על ידי אור עולם
יוצא פוניבז' כתב:כמדומה בעץ חיים הקודם היה מאמר מקיף בזה

(וחשוב לציין שמנהגי ירושלים נחשבים בעיני תלמידי החזו"א כקליפת השום, כך שלדידם הנידון אם היה מנהג או לא כלל לא תופס מקום)

וע"כ פלא גדול בעיני מה ראה לוח לא"י להכניס לשם קובץ הלכות מהחזו"א וללכת לקבל את הסכמת מרן הגרח"ק שליט"א, ושמא שיקולי מכירות יש כאן ודוק...

Re: מנהג פירות נכרים בירושלים

פורסם: א' אוקטובר 03, 2021 9:56 am
על ידי פלוריש
אריכות בזה יש בסוף ספר מנחת ירושלים (פסקי ה'ישוב הישן' על שמיטה)

Re: מנהג פירות נכרים בירושלים

פורסם: א' אוקטובר 03, 2021 10:21 am
על ידי יהושפט
פלוריש כתב:אריכות בזה יש בסוף ספר מנחת ירושלים (פסקי ה'ישוב הישן' על שמיטה)

אלא שהוא מטבע הדברים ספר חד צדדי, ולא נותן את התמונה השלימה, וכרגיל בפולמוסים מהסוג הזה בכל הצדדים

Re: מנהג פירות נכרים בירושלים

פורסם: א' אוקטובר 03, 2021 12:12 pm
על ידי פלוריש
יהושפט כתב:אלא שהוא מטבע הדברים ספר חד צדדי, ולא נותן את התמונה השלימה, וכרגיל בפולמוסים מהסוג הזה בכל הצדדים

כמובן, אבל הוא מביא מידע שכמדומני לא מובא במאמר של הרב אהרונוב בעץ חיים, וגם מבחין בין מי שהורה להחמיר ובין מי שהחמיר לעצמו, שזו חלוקה שלא כל הכותבים עשו.
אגב, מקור שלא הובא אצל שניהם הוא שבת הארץ, אף שהראי"ה קוק מראה שם פנים בסוגיה גם לשיטת הב"י וגם לשיטת המבי"ט, הוא מסיים שהמנהג הוא כב"י.

Re: מנהג פירות נכרים בירושלים

פורסם: א' אוקטובר 03, 2021 1:42 pm
על ידי יהושפט
פלוריש כתב:
יהושפט כתב:אלא שהוא מטבע הדברים ספר חד צדדי, ולא נותן את התמונה השלימה, וכרגיל בפולמוסים מהסוג הזה בכל הצדדים

כמובן, אבל הוא מביא מידע שכמדומני לא מובא במאמר של הרב אהרונוב בעץ חיים, וגם מבחין בין מי שהורה להחמיר ובין מי שהחמיר לעצמו, שזו חלוקה שלא כל הכותבים עשו.
אגב, מקור שלא הובא אצל שניהם הוא שבת הארץ, אף שהראי"ה קוק מראה שם פנים בסוגיה גם לשיטת הב"י וגם לשיטת המבי"ט, הוא מסיים שהמנהג הוא כב"י.

כאמור ברור שבזמן הרב קוק כך היה המנהג, כמדומני שאין על זה ויכוח.

Re: מנהג פירות נכרים בירושלים

פורסם: א' אוקטובר 03, 2021 10:16 pm
על ידי דרומי
כמדומני שבירושלים נהגו להקל בפירות נכרים, אבל לאידך המנהג הישן היה להחמיר בענין ירקות שנלקטו בשביעית לאוסרן מדין ספיחין וכדעת הרמב"ם, ורק כשהחמירו בבני ברק לאסור פירות נכרים הוצרכו להקל בירקות שנלקטו בשביעית וד"ל.

ומעתה פלא קצת על אלו שנוקטים כקולי שניהם ולא נוהגים קדו"ש בפירות נכרים וביחד ע"ז משתמשים בירקות שנלקטו בשביעית.

Re: מנהג פירות נכרים בירושלים

פורסם: א' אוקטובר 03, 2021 10:17 pm
על ידי עץ הזית
פלוריש כתב:
יהושפט כתב:אלא שהוא מטבע הדברים ספר חד צדדי, ולא נותן את התמונה השלימה, וכרגיל בפולמוסים מהסוג הזה בכל הצדדים

כמובן, אבל הוא מביא מידע שכמדומני לא מובא במאמר של הרב אהרונוב בעץ חיים, וגם מבחין בין מי שהורה להחמיר ובין מי שהחמיר לעצמו, שזו חלוקה שלא כל הכותבים עשו.
אגב, מקור שלא הובא אצל שניהם הוא שבת הארץ, אף שהראי"ה קוק מראה שם פנים בסוגיה גם לשיטת הב"י וגם לשיטת המבי"ט, הוא מסיים שהמנהג הוא כב"י.

אך הוא מורה שם (עכ"פ לכתחילה) להחמיר ולחשוש גם לשיטת המבי"ט.

Re: מנהג פירות נכרים בירושלים

פורסם: ו' אוקטובר 15, 2021 3:42 pm
על ידי משוש דורים
פשוט שהמנהג בין כלל אנשי ירושלים היה כדעת הב"י, אמנם היו רבים מהיחידים שהחמירו כהמבי"ט, וראה כן בספר בהר יראה, לרבי אליעזר ברגמן, (מתלמידי הגר"א העולים לירושלים), שכתב שצריך להחמיר בשל נכרים דלא כהפאת השלחן. וכמו שהובאה לעיל הנהגת מהריל"ד, וכן נהגו לעצמם רבים וטובים.

Re: מנהג פירות נכרים בירושלים

פורסם: ה' אוקטובר 21, 2021 11:31 pm
על ידי EMES
דרומי כתב:כמדומני שבירושלים נהגו להקל בפירות נכרים, אבל לאידך המנהג הישן היה להחמיר בענין ירקות שנלקטו בשביעית לאוסרן מדין ספיחין וכדעת הרמב"ם, ורק כשהחמירו בבני ברק לאסור פירות נכרים הוצרכו להקל בירקות שנלקטו בשביעית וד"ל.

ומעתה פלא קצת על אלו שנוקטים כקולי שניהם ולא נוהגים קדו"ש בפירות נכרים וביחד ע"ז משתמשים בירקות שנלקטו בשביעית.



אין איסור ספיחין בנכרי לכו''ע ולהדיא מבואר כך ברמב''ם,

Re: מנהג פירות נכרים בירושלים

פורסם: ו' אוקטובר 22, 2021 10:53 am
על ידי בתבונה
מנהג המקום משום לא תתגודדו הוא לא איזה קניין על הקרקע במקום פלוני שהמנהג יהיה כך וכך.
היה פעם קהילה בארץ ישראל עם מנהגים חלקם לקולא וחלקם לחומרא יתכן ונהגו ללבוש תרבוש בשעת התפילה, שם בדרך כלל לא החמירו בפירות שביעית בקרקע של גוי. (זה לפני שהיה בקרקעות הגויים שותפות ישראל - הקניין של שרי העיר שהם ישראל , אותו קניין מוכר של שר העיר שלגבי העירוב)
היום אחרי הקיבוץ גלויות הגדול זו קהילה אחרת לחלוטין, וכיום המנהג של בוגרי הישיבות לנהוג קדושת שביעית ביבול נכרי (על כל פנים ישיבות אשכנזיות לא חסידיות).
(מה גם שמנהג הישוב הישן היה לגבי מצב שונה ששר העיר היה גוי(

Re: מנהג פירות נכרים בירושלים

פורסם: א' אוקטובר 24, 2021 12:21 am
על ידי יחד נהלל
עיין בספר שר התורה תולדות הגאון מטשבין שמעולם לא החמיר בפירות נכרים בקדושת שביעית. וסתם איני מבין שלכאורה המחמירים בזה מקילים בסחורה בפירות שביעית???? מחמירים בקדושת הפירות ומקילים בסחורתם??? אשמח לביאור הענין.
ב. הג"ר יהודה עדס שליטא סיפר שכשהקים את ישיבתו קול יעקב שאל למרן הגרשז"א אם להחמיר בזה? ואסר עליו משום מוציא לעז על הראשונים שכך נהגו בירושלים.

Re: מנהג פירות נכרים בירושלים

פורסם: א' אוקטובר 24, 2021 1:40 am
על ידי משוש דורים
יחד נהלל כתב:עוסתם איני מבין שלכאורה המחמירים בזה מקילים בסחורה בפירות שביעית???? מחמירים בקדושת הפירות ומקילים בסחורתם??? אשמח לביאור הענין.

יש לזה כמה פתרונות, א. הבלעה או הקפה, כך נהג מהרי"ל דיסקין. ב. להחזו"א מועיל למנות מראש את החנווני לשליח ע"מ שירכוש עבורי תוצרת מהנכרי.
בחוגי בריסק וכו', באמת משתמשים רק בסחורה מחו"ל.

Re: מנהג פירות נכרים בירושלים

פורסם: א' אוקטובר 24, 2021 3:10 pm
על ידי מעט דבש
משוש דורים כתב:יש לזה כמה פתרונות, א. הבלעה או הקפה, כך נהג מהרי"ל דיסקין.

הבלעה ניחא, שנותן לו את פירות השביעית במתנה. אבל מה מועיל הקפה?
לכאורה כל ענין ההקפה הוא משום שבקניית הפירות הדמים מתקדשים בקדושת שביעית, וההקפה מועילה שלא יתקדשו, ופותר בזה את הבעיה שלא למסור דמי שביעית למי שלא ינהג בהם קדושה.
אבל מה פותר בזה את איסור סחורה? בהקפה לא נחשב סחורה?

Re: מנהג פירות נכרים בירושלים

פורסם: א' אוקטובר 24, 2021 8:18 pm
על ידי גל של אגוזים
מעט דבש כתב:
משוש דורים כתב:יש לזה כמה פתרונות, א. הבלעה או הקפה, כך נהג מהרי"ל דיסקין.

הבלעה ניחא


לשי' החזו"א [מפי השמועה] גם הבלעה אינה מועילה וכפשטות הסוגיא דסוכה ל"ט ע"א [אך רבו המתירים]

Re: מנהג פירות נכרים בירושלים

פורסם: א' אוקטובר 24, 2021 11:57 pm
על ידי מחולת המחנים
יחד נהלל כתב:וסתם איני מבין שלכאורה המחמירים בזה מקילים בסחורה בפירות שביעית???? מחמירים בקדושת הפירות ומקילים בסחורתם??? אשמח לביאור הענין.

כבר כתב המבי"ט שאף שיש קדושת שביעית בפירות נכרים, מכל מקום היתה דעתו להקל שאין איסור סחורה בפירות נכרים, ואולם החזון איש שהחמיר לנהוג קדו"ש בפירות נכרים החמיר גם לאסור סחורה בפירות נכרים.

Re: מנהג פירות נכרים בירושלים

פורסם: ב' אוקטובר 25, 2021 12:21 am
על ידי גל של אגוזים
מחולת המחנים כתב:
יחד נהלל כתב:וסתם איני מבין שלכאורה המחמירים בזה מקילים בסחורה בפירות שביעית???? מחמירים בקדושת הפירות ומקילים בסחורתם??? אשמח לביאור הענין.

כבר כתב המבי"ט שאף שיש קדושת שביעית בפירות נכרים, מכל מקום היתה דעתו להקל שאין איסור סחורה בפירות נכרים, ואולם החזון איש שהחמיר לנהוג קדו"ש בפירות נכרים החמיר גם לאסור סחורה בפירות נכרים.


כמדומני לא כתב כן המבי"ט מדעתו אלא מביא כן מהר"ש מצד סברת קאתינא כו' ולא הזכיר זה רק בתשובה אחת אך אולי אני מתבלבל עם מש"כ לגבי ביעור.

Re: מנהג פירות נכרים בירושלים

פורסם: ב' אוקטובר 25, 2021 12:44 am
על ידי גל של אגוזים
שמעתי שבגליון 'מבי מדרשא' שי"ל ע"י ביהמ"ד נחלת יעקב בראשות הג"מ צבי מאיר זילברברג שליט"א נדפס לפני כמה שבועות מערכה שלימה בענין קדושת שביעית בפירות נכרים והגם שאין כמעט מה לחדש בנושא מ"מ סודר בסדר נכון.

אשמח אם מישהו יועיל נא בטובו להעלותו

ואני מעתיק הודעה זו מאשכול זה
מחולת המחנים כתב:ומה נעמו דבריו הנמלצים של זך הרעיון רבי יוסף ליס זצ"ל (יוסף דעת עמ' רמ"ז):
ובדורנו זה בפרט בעת האחרונה לבש ענין המחלוקת צורה אחרת שונה לגמרי מכל המחלוקות שהיו בישראל, ואולי שרי לומר שטרם היה כבושם הזה בעולם, והיינו מי שחולק עלי אחת דתו ואינו כלום, דוגמא לזה פיאה נכרית או פירות עכו"ם בשמיטה וכיו"ב, כאלו שמכניסים ראשיהם בין הרים גדולים או מחמת חומרא שנהגו במקום זה רוצים להטיל גם על כל העולם, ענין מפלגה הוא ולא אלו ואלו דא"ח.

Re: מנהג פירות נכרים בירושלים

פורסם: ב' אוקטובר 25, 2021 10:30 am
על ידי יושב ירושלים
מעט דבש כתב:
משוש דורים כתב:יש לזה כמה פתרונות, א. הבלעה או הקפה, כך נהג מהרי"ל דיסקין.

הבלעה ניחא, שנותן לו את פירות השביעית במתנה. אבל מה מועיל הקפה?
לכאורה כל ענין ההקפה הוא משום שבקניית הפירות הדמים מתקדשים בקדושת שביעית, וההקפה מועילה שלא יתקדשו, ופותר בזה את הבעיה שלא למסור דמי שביעית למי שלא ינהג בהם קדושה.
אבל מה פותר בזה את איסור סחורה? בהקפה לא נחשב סחורה?

באמת שהחשש העיקרי הוא 'מסירת דמי שביעית לע"ה',
[דאיסור סחורה הוא על המוכר, ולא שייך 'לפני עור' כשהמוכר סומך על חכמים המתירים, [וצ"ע להבין השמועה בשם החזו"א ש'אין להם על מי לסמוך']]

ועל זה מועיל ב' העצות הנ"ל.