עמוד 1 מתוך 1

גדרי הלוואה ומקח לענין שמיטת כספים

פורסם: א' יוני 19, 2022 2:45 pm
על ידי עושה חדשות
אשמח לקבל הפניות ומ"מ לנושא זה, מה הגדרים של מקח והלוואה לגבי שמיטת כספים.
בנוגע לאיסור ריבית, (שהוא ג"כ שייך מדאו' רק בהלוואה ולא במקח), האריכו האחרונים לבאר מה נחשב הלוואה ומה מקח או שכירות,
אבל לא ראיתי שם ברור אם הגדרים הם כלליים או שצריך לדון כל נושא לגופו.

Re: גדרי הלוואה ומקח לענין שמיטת כספים

פורסם: א' יוני 19, 2022 11:41 pm
על ידי פלוריש

Re: גדרי הלוואה ומקח לענין שמיטת כספים

פורסם: ב' יוני 20, 2022 10:07 am
על ידי עושה חדשות
יש"כ.
אפרט יותר את שאלתי. הנה החוו"ד בסי' קסא כ' שהמלווה סאה חיטים בעד סאה דוחן, אין בזה איסור ריבית מדאו', כיון דהוי כמקח ולא כהלוואה, מכיון שמחזיר מין אחר ממה שלקח. כעת יש לשאול האם כ"ה הדין גם לענין שמיטת כספים דבכה"ג לא ישמט.

Re: גדרי הלוואה ומקח לענין שמיטת כספים

פורסם: ו' ספטמבר 02, 2022 2:38 pm
על ידי יעקל
הידוע למישהו שבארץ אשכנז במיוחד אצל בני משפ' באמבערגער (צאצאי ה"רב" מוירצבורג) ואויערבך (מצאצאי הנחל אשכול) נהגו לפסוק שבזה"ז שמיטת כספים מדרבנן כך ששם לא נהגו להשתמש בפרוזבול ?

Re: גדרי הלוואה ומקח לענין שמיטת כספים

פורסם: ד' ספטמבר 21, 2022 2:28 pm
על ידי עושה חדשות
האם "פסיקה" נשמטת? [אם יש לו, אם יצא השער], או דהוי כמקח ולא כהלוואה.

עריכה: שו"ר דברי הגר"מ לובין ב'אהלי-שביעית' גליון 43.

Re: גדרי הלוואה ומקח לענין שמיטת כספים

פורסם: ה' ספטמבר 22, 2022 12:13 pm
על ידי כדכד
יעקל כתב:הידוע למישהו שבארץ אשכנז במיוחד אצל בני משפ' באמבערגער (צאצאי ה"רב" מוירצבורג) ואויערבך (מצאצאי הנחל אשכול) נהגו לפסוק שבזה"ז שמיטת כספים מדרבנן כך ששם לא נהגו להשתמש בפרוזבול ?

הקשר בין חלקי המשפט לא ברור.
אם לא פוסקים ששמיטה בזה"ז דרבנן אי אפשר להשתמש בפרוזבול.
הלל תיקן פרוזבול דייקא משם ששמיטת כספים בזה"ז דרבנן.
ועוד, וכי משפחות הנ"ל לא חששו לאיסורי דרבנן?

Re: גדרי הלוואה ומקח לענין שמיטת כספים

פורסם: ה' ספטמבר 22, 2022 1:11 pm
על ידי עזריאל ברגר
כדכד כתב:אם לא פוסקים ששמיטה בזה"ז דרבנן אי אפשר להשתמש בפרוזבול

מחלוקת ראשונים, האם ה"הפקר בית דין הפקר" שהוזכר בסוגיא זו הוא על השמיטה או על הפרוזבול.

Re: גדרי הלוואה ומקח לענין שמיטת כספים

פורסם: ה' ספטמבר 22, 2022 4:21 pm
על ידי כדכד
אנא תלמודא ידענא גיטין לו.
"הלל התקין פרוסבול.... ומי איכא מידי דמדאורייתא משמטא שיעית והתקין הלל דלא משמטא? אמר אביי בשביעית בזה"ז ורבי היא... ותקינו רבנן דתשמט זכר לשביעית... עמד והתקין פרוסבול"...
אח"כ דנה הגמרא בהפקר ב"ד הפקר אבל לפי איך שנסביר את הגמרא על הפקר ב"ד הגמ' שלפני כן תולה את אפשרות תקנת הפרוסבול בכך ששמיטה דרבנן בזה"ז

Re: גדרי הלוואה ומקח לענין שמיטת כספים

פורסם: ה' ספטמבר 22, 2022 5:28 pm
על ידי עזריאל ברגר
אינני זוכר בעל-פה את מחלוקת הראשונים, וייתכן שיש להם גירסא שונה בגמרא (יכול להיות שבתוספת של "אלא" וכיו"ב משתנה כל הסוגיא).

Re: גדרי הלוואה ומקח לענין שמיטת כספים

פורסם: ה' ספטמבר 22, 2022 10:35 pm
על ידי כדכד
אכן
צודק מר
חידושי הרשב"א מסכת גיטין דף לו עמוד ב
רבא אמר הפקר ב"ד הפקר. אקושיא קמייתא דאקשי' ומי איכא מידי דמדאורייתא משמטא שביעית ומתקני דלא תשמט קאי, ואוקמה אפי' כרבנן דפליגי עליה דרבי לומר דשמיטה בזמן הזה דאורייתא ואפ"ה אתא הלל והתקין פרוזבול דהפקר ב"ד הפקר כדדריש לה מקראי ואזיל, והכא נמי אפקורי אפקר הלל ממונו של לוה לגבי מלוה ומגבי ליה וכן פרש"י ז"ל דאקושיא קמייתא קאי, ומינה שמעי' דכח ב"ד יפה להפקיר ממון מזה ולזכותו לזה אפי' קודם שבא לידו, וכן מוכח מקרא דאלה הנחלות אשר נחלו דמה אבות מנחילין ואומרים שדה פלוני לפלוני וזכה בו מיד ואף קודם שבא לידו אף ראשים מנחילין לכל מי שירצו ואומרין ממון ראובן יהא לשמעון וזוכה בו שמעון מעתה.

Re: גדרי הלוואה ומקח לענין שמיטת כספים

פורסם: ד' פברואר 15, 2023 12:07 am
על ידי עושה חדשות
ראיתי בחוו"ד (קסו,ד) שכ' "דהרווחת זמן הוי כנתינה עכשיו ואם כן בחוב של מכר כנתינה מחדש דמיא בשעה שמרויח זמן והוי רבית קצוצה". מה לגבי שמיטת כספים?

Re: גדרי הלוואה ומקח לענין שמיטת כספים

פורסם: ד' פברואר 15, 2023 9:58 am
על ידי עזריאל ברגר
עושה חדשות כתב:ראיתי בחוו"ד (קסו,ד) שכ' "דהרווחת זמן הוי כנתינה עכשיו ואם כן בחוב של מכר כנתינה מחדש דמיא בשעה שמרויח זמן והוי רבית קצוצה". מה לגבי שמיטת כספים?

ועד"ז יש לשאול, האם מי שהלווה ולא קבע זמן "לעשר שנים" ואחר כך הרחיב את הזמן ללווה "לעשר שנים" - האם שביעית משמטתו?

אגב, במה נקנית הרווחת-זמן? בדברים בעלמא?

Re: גדרי הלוואה ומקח לענין שמיטת כספים

פורסם: ד' פברואר 15, 2023 4:54 pm
על ידי חלא בר חמרא
עזריאל ברגר כתב:ועד"ז יש לשאול, האם מי שהלווה ולא קבע זמן "לעשר שנים" ואחר כך הרחיב את הזמן ללווה "לעשר שנים" - האם שביעית משמטתו?

אגב, במה נקנית הרווחת-זמן? בדברים בעלמא?

סמ"ע סי' ע"ג סק"ז נסתפק אי בעינן קנין להרווחת זמן, והש"ך ושאר פוס' פשיטא להו דא"צ קנין.
ולענין שמיטה פשוט שכל שבבוא ר"ה אינו יכול לנוגשו, אין שביעית משמטתו, ואין חילוק אם זה מכח הרווחת זמן מאוחרת. [ולכן הקשה הקבא דקשייתא סי' מ"ו דתמיד יאריך מלוה את הזמן וינצל משימוט].

עושה חדשות כתב:ראיתי בחוו"ד (קסו,ד) שכ' "דהרווחת זמן הוי כנתינה עכשיו ואם כן בחוב של מכר כנתינה מחדש דמיא בשעה שמרויח זמן והוי רבית קצוצה". מה לגבי שמיטת כספים?

לא גרע מזקיפה דמהניא להפכו לחוב רגיל ולשמטו, חו"מ סי' ס"ז סי"ד
וכן דיונים נוספים שיש פה, מפורשים בסימן הנ"ל

Re: גדרי הלוואה ומקח לענין שמיטת כספים

פורסם: ד' פברואר 15, 2023 5:36 pm
על ידי עושה חדשות
חלא בר חמרא כתב:
עושה חדשות כתב:ראיתי בחוו"ד (קסו,ד) שכ' "דהרווחת זמן הוי כנתינה עכשיו ואם כן בחוב של מכר כנתינה מחדש דמיא בשעה שמרויח זמן והוי רבית קצוצה". מה לגבי שמיטת כספים?
לא גרע מזקיפה דמהניא להפכו לחוב רגיל ולשמטו, חו"מ סי' ס"ז סי"ד
יש"כ. חשבתי -בטעות- שזקיפה במלווה אינה נעשית אלא ע"י קנין וכד', ולכן שאלתי על הרווחת זמן, אבל בשו"ע שם מבואר דתנאי הזקיפה קלים יותר.