מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כלל ישראל תהיה ידם ג"כ בהריגת הס"מ לעת"ל-מקור

חיפושי מקורות וכדומה
יודל'ה
הודעות: 274
הצטרף: ה' פברואר 23, 2012 4:53 pm

כלל ישראל תהיה ידם ג"כ בהריגת הס"מ לעת"ל-מקור

הודעהעל ידי יודל'ה » ה' אוגוסט 23, 2012 9:35 pm

האוה"ח הק' הביא את זה בפרשתן עה"פ הזה וז"ל:
דברים יט-(יא) וכי יהיה איש שונא וגו'. פרשה זו רומזת מה שאמרו בגמ' מכות דף י"ב שלשה טעיות עתיד שרו של אדום לטעות לעתיד לבא, ואחד מהם הוא שערי מקלט קולטות ההורג בשוגג והוא מזיד, וידוע כי שרו של אדום הוא ס"מ הוא שטן (ב"ב ט"ז א) הוא יצר הרע ועליו העיד הכתוב כאן, ואמר כי יהיה איש שונא כי אין שונא לאדם כיצרו הרע והוא מקור השנאה, לרעהו כי הוא מראה ריעות לכל כי לטובתם מיעצם, והוא שונא לו ומבקש רעתו בדרך אהבה וריעות, וארב שאורב לו להחטיאו כי יש לך לדעת שעבירה ראשונה שעושה האדם אינו עושה אלא כשגגה ובזה מוצא שער הצר ליכנס לנפש, גם מקדים להאדם כאומרו (בראשית ד') לפתח חטאת רובץ קודם בא המנגדו באדם, גם מסביר לו פנים על מעשה הרע ויאמר לרע טוב ואין לך אורב גדול מזה, ובזה מתגבר עליו, והוא אומרו וקם עליו מה שאין כן קודם לכן שהיה כחוט השערה הלך בתוך האדם (סוכה נ"ב ב) ועל ידי החטא יתגבר ויקום עליו.
ואומר והכהו נפש כאן העיר שהוא מדבר על ס"מ ולזה אמר והכהו נפש פירוש שחובל בנפשו כי על ידי החטא תמות הנפש, ונס אל אחת פירוש אם ינוס אל אחת הערים האל לבצר עצמה שהיא מערי המקלט, ושלחו זקני עירו הם בית דין של מעלה שהיא עיר של השר של אדום, ולקחו אותו ועל פי המשפט יתנוהו ביד גואל הדם הוא אבינו שבשמים:
ואומרו ומת כאן רמז סוד אומרם ז"ל (סנהדרין לח ב) מושיט אצבעו בהם ושרפם, והוא אומרו ביד גואל הדם ומת פירוש בנגיעת יד ה' בו בזה הוא מת מעצמו, ולפי שאמרו ז"ל
כי הריגת ס"מ תהיה גם כן על ידי ישראל שידם תהיה בו להמיתו עם ה' ברוך הוא
, לזה אמר לא תחוס עליו, והגם שהצדיקים הרויחו באמצעותו, יש להם להביט אל דם נקי כמה דמים רבים ששפך באורבו, ואז וטוב לך תהיה נחלטת בחינת הטוב לך, כי בהבטל רוח הטומאה תהיה נשלמת בחינת הטוב במקומה שהם בני ישראל:
למי פתרונים-היכן מצינו לקדמונים שיאמרו דבר זה.

ברקים רב
הודעות: 673
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2011 4:49 pm

Re: כלל ישראל תהיה ידם ג"כ בהריגת הס"מ לעת"ל-מקור

הודעהעל ידי ברקים רב » ה' אוגוסט 23, 2012 9:46 pm

איני יודע המקור, אך זכור לי תיאור - אולי מהאוה"ח עצמו במקו"א - שהקב"ה יחזיק הסכין בצד א' והצדיקים בצד א'.

ברקים רב
הודעות: 673
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2011 4:49 pm

Re: כלל ישראל תהיה ידם ג"כ בהריגת הס"מ לעת"ל-מקור

הודעהעל ידי ברקים רב » ה' אוגוסט 23, 2012 9:56 pm

הנה:

אוה"ח פרשת צו:

עוד ירמוז באומרו ולזבח השלמים, כי תכלית הבירור יהיה באמצעות הזבח דכתיב (ישעיה לד ו) כי זבח לה' בבצרה, ואמרו ז"ל (סוכה נב) עתיד הקב"ה לשחוט את השטן, ופירוש שחיטה זו שיסיר ממנו בחינה המחייהו שהוא ניצוץ הקדושה ובזה השלמים ג נשלמו כל הבירורים והודיע הכתוב כי גם הדבר הזה יושג באמצעות עסק התורה, כי בזכות עסק התורה שעוסקים הצדיקים בעולם הזה יהיה הדבר:
ולזה רמזו ז"ל בדבריהם (שם) כי השחיטה הלז תהיה על זה הדרך הקדוש ברוך הוא מצד אחד, וכל הצדיקים תופסין הסכין מצד אחר, לזבוח זבח ההוא, כי בכחם היה המושג הא למדת זאת התורה לכל הדברים הנפלאים, לעולה, למנחה, כנגד העלאת השכינה ויחודה עם הקדוש ברוך הוא, לחטאת ולאשם, לברר שני בחינות הבירורים שהם עיקר העולם, ולמלואים ולזבח השלמים, ליחד ניצוצות היורדות למלאותם במקומם, ולזבוח יצרו זביחה שאין אחריה קיום גם יעמד חי לפני ה', לשלוח יד במבקשי רעתו לזבוח זבח, והיה ה' למלך וגו' יהיה ה' אחד ושמו אחד (זכריה יד ט), והוא אומרו השלמים, פירוש שנשלמו כל בחינות הקדושה ונתיחדו יחד:

הבינני
הודעות: 63
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 6:23 pm

Re: כלל ישראל תהיה ידם ג"כ בהריגת הס"מ לעת"ל-מקור

הודעהעל ידי הבינני » א' אוגוסט 26, 2012 12:19 pm

איני יודע המקור, אך זכור לי תיאור - אולי מהאוה"ח עצמו במקו"א - שהקב"ה יחזיק הסכין בצד א' והצדיקים בצד א'.


באור החיים הוצאת מכון עוז והדר כבר ציינו לזה.
אגב, בפרשת בא יא ה כתב האוה"ח ובזה תשכיל להבין מאמרם ז"ל כי לעתיד לבא יביא הקב"ה לס"מ וישחטנו במעמד הצדיקים וכו'. ע"כ.


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 76 אורחים