מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לשוב בתשובה - האין זו כפילות?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
משכיל אל דל
הודעות: 221
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2011 6:56 pm

לשוב בתשובה - האין זו כפילות?

הודעהעל ידי משכיל אל דל » ה' אוגוסט 23, 2012 7:36 pm

או לשוב,
או לעשות תשובה,
לשוב בתשובה זה כמו ללכת הליכה, או לאכול אכילה וכו'.
מה העומק בזה?

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: לשוב בתשובה - האין זו כפילות?

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' אוגוסט 23, 2012 7:47 pm

איזה עומק אתה מחפש?
אם זה כ"כ מפריע לך, תוכל לנקוט: "לשוב לבוראו"; "לשוב לדרך הישר" וכיוצא בכך.

סמל אישי של המשתמש
רחמים
הודעות: 1633
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2011 12:28 pm
מיקום: http://yakobov-dev.co.il/
יצירת קשר:

Re: לשוב בתשובה - האין זו כפילות?

הודעהעל ידי רחמים » ה' אוגוסט 23, 2012 7:52 pm

הפשט הוא לשוב לתשובה שכבר שב
כלומר שאע''פ שהאדם כבר חטא וחזר בתשובה ושוב חטא
אל יחשוש לשוב עוד הפעם בתשובה
ולא יאמר שהקב''ה לא יקבל את תשובתו השניה כי כבר ראה שלתשובה שלו ''אין כיסוי''
אלא ידע נאמנה שימיני פשוטה לקבל את השבים
כי שבע יפול צדיק וקם!

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: לשוב בתשובה - האין זו כפילות?

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' אוגוסט 23, 2012 8:04 pm

רחמים,
הדרוש יידרש והאמת תאמר.

יאיר
הודעות: 10739
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: לשוב בתשובה - האין זו כפילות?

הודעהעל ידי יאיר » ה' אוגוסט 23, 2012 8:09 pm

מה האמת?

מה ה'פשט' בביטוי 'לשוב בתשובה'? מדוע הכפילות?

[גם אנכי הק' התקשיתי בזה. ואולי יש ביטויים שרגילים לומר בכפילות כמו להבדיל 'להתעמל התעמלות' וכו' אבל אה"נ שזו כפילות מיותרת ולא ברור שיש בזה עומק. - באוצר לא מצאתי כעת מי שמדבר בזה].

חיס
הודעות: 1484
הצטרף: ב' יולי 18, 2011 2:03 pm

Re: לשוב בתשובה - האין זו כפילות?

הודעהעל ידי חיס » ה' אוגוסט 23, 2012 8:14 pm

אולי הכוונה יש הרי שני סוגי תשובה, יש תשובה על עבירות ח"ו,
ויש תשובה על המצוות שלא נעשו כהוגן וכו',
הפירוש לשוב בתשובה כולל שניהם.

סמל אישי של המשתמש
רחמים
הודעות: 1633
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2011 12:28 pm
מיקום: http://yakobov-dev.co.il/
יצירת קשר:

Re: לשוב בתשובה - האין זו כפילות?

הודעהעל ידי רחמים » ה' אוגוסט 23, 2012 8:24 pm

כפילות מסוג זה ישנה גם בלשון התורה
והיא מורה על ריבוי הפעמים:

מדרש אגדה (בובר) דברים פרשת כי תצא פרק כב סימן א
השב תשיבם לאחיך. אפילו מאה פעמים

משך חכמה במדבר פרק יח פסוק טו
אך פדה תפדה את בכור האדם ואת בכור הבהמה הטמאה תפדה. הנה, כפי מה שדרשו חכמים בפרק אלו מציאות (בבא מציעא לא, ב) "השב תשיב" וכו' - אפילו מאה פעמים. כן הכא פירושו "פדה תפדה" - אפילו מאה פעמים - "את בכור האדם", שאם נאבד מעות הפדיון קודם שהגיעו ליד כהן, חייב לפדות שנית, שחייב באחריותן עד שיבואו ליד כהן.

משך חכמה דברים פרק כא פסוק כג
כי קבור תקברנו. בסנהדרין (מו, ב): אזהרה לקובר מתו - "כי קבור תקברנו", עיין שם. נראה דכפילות מורה 'אפילו מאה פעמים', כמו דדריש הנך כפילות בפרק אלו מציאות. ופעם הראשונה כשהוא תלוי, הקוברים אותו הוא מסור לבית דין שהם הרגוהו וכו'. אבל כשחטטוהו ואח"כ לקבור אותו פעם שניה, הוי ככל אדם. ומשמע מזה דבכל מת חייבים לקבור:

סמל אישי של המשתמש
רחמים
הודעות: 1633
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2011 12:28 pm
מיקום: http://yakobov-dev.co.il/
יצירת קשר:

Re: לשוב בתשובה - האין זו כפילות?

הודעהעל ידי רחמים » ה' אוגוסט 23, 2012 10:36 pm

עוד תרוץ:
אם אדם יאמר: לעלות למעלה" -זו באמת כפילות, משום שעולים רק למעלה ואין אפשרות לעלות למטה או לצדדים.
אבל אדם שאומר: "לאכול אוכל" אין זו כפילות כי אפשר לאכול כל מיני דברים....

וכן פה "לשוב" אפשר לכל מני מקומות או דברים אבל "לשוב בתשובה" זה דבר מסויים וספיציפי.

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: לשוב בתשובה - האין זו כפילות?

הודעהעל ידי צביב » ו' אוגוסט 24, 2012 3:11 pm

מציאות התשובה נבראה קודם בריאת העולם
ולשוב בתשובה היינו לעסוק ענין זה שנקרא תשובה
[אומנם לכאורה אלו דברי חכם באשי לעיל,]


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 388 אורחים