רחמים כתב:וי''ל שאם היה נותן לו את שרה תחילה היה אברהם הולך לו ולא לוקח המתנות, אבל כיון שאבימלך רצה שאברהם יקח המתנות עכ''פ, עשה בחכמה ונתן קודם המתנות ואח''כ את שרה.
ארי שבחבורה כתב:רחמים כתב:וי''ל שאם היה נותן לו את שרה תחילה היה אברהם הולך לו ולא לוקח המתנות, אבל כיון שאבימלך רצה שאברהם יקח המתנות עכ''פ, עשה בחכמה ונתן קודם המתנות ואח''כ את שרה.
וכי למלך כמו אבימלך לא היתה יכולת לעכב את אברהם גם בלי זה?
עיקר הבעיה שלי היא שהקב"ה ציוה עליו להדיא להשיב את שרה ולכן קשה לי מדוע אבימלך עיכב זאת.
לייטנר כתב:[הנצי"ב מדייק שכדי שפגיעה הגופנית שהיתה בבית אבימלך תיפסק היה צורך בשני דברים:
השבת שרה ותפילה של אברהם.
ונראה שהמתנות היו כדי לקדם את עניין התפילה, וממילא הא בהא תליא, שהרי לאבימלך לא היה עניין בהשבת שרה, כמו בכך שאותה פגיעה גופנית תיפסק.
רחמים כתב:עוד י''ל מדוע הקדים אבימלך את המתנות להשבת שרה על פי דברי הרש"י בראשית פרק כ פסוק ז וז''ל:
(ז) השב אשת האיש - ואל תהא סבור שמא תתגנה בעיניו ולא יקבלנה או ישנאך ולא יתפלל עליך:
כי נביא הוא - ויודע שלא נגעת בה, לפיכך ויתפלל בעדך:
חזינן שהיה בדעת אבימלך שאברהם לא ירצה עוד בשרה כלל, וא''כ י''ל שלכן הקדים את המתנות כדי שלא תתגנה בעיניו, שהרי בזכותה הוא מקבל את המתנות, וגם לא יהיה בעצבות ע''י המתנות אלא בשמחה, וכך תשרה עליו הנבואה שהרי אין נבואה שורה אלא מתוך שמחה, אבל אם היה משיב את שרה תחילה - חשב אבימלך - שאברהם כלל לא ירצה בה ורק ע''י המתנות יתרומם לבבו ויהיה מוכן לנבואה, ואז כשתבוא אליו שרה יקבלה בשמחה.
בקיצור ע''י המתנות הוא מרויח שני דברים 1. שאברהם יוכל לקבל נבואה, 2. שיקבל את שרה בשמחה ולא תהיה מגונה בעיניו.
ארי שבחבורה כתב:1. לא הבנתי מדוע יש ענין לאבימלך שאברהם יוכל לקבל נבואה?
2. גם את זה לא הבנתי, שהרי הקב"ה אומר לו להדיא ששרה לא תתגנה על אברהם מכיון שהוא "יודע שלא נגעת בה", וכי אבימלך לא סמך על דברי הקב"ה?
ואפילו לשיטתך הדברים תמוהים, שכן אם שרה כן היתה מתגנה בעיני אברהם - והיינו ודאי בשל חששו שאבימלך פגם בה - כיצד עלה על דעת אבימלך שכמה מתנות כאלו ואחרות יכולות לשנות את זה? וכי אברהם הוא אדם שיסתנוור מקצת כסף וזהב עד כדי כך שישנה את דעתו בנושא עקרוני שכזה?
רחמים כתב:תשובות:
1. אבימלך מעונין שאברהם יקבל נבואה כי כל רפואתו תלויה בזה כמבואר בפסוק כי נביא הוא ואומר רש''י ויתפלל בעדך והיינו שיתרפה הוא וכל ביתו מכל העצירות שעצרם הקב''ה.
2. אבימלך סמך מאה אחוז על דברי הקב''ה אך סבר אבימלך שאברהם נמצא בעצבות עמוקה בגלל שסבור ששרה נטמאה ולא תשרה עליו הנבואה שתגלה לו שבעצם שרה טהורה, ולכן חיפוש אבימלך דרכים להביא לאברהם את הנבואה גם כדי שידע ששרה לא נטמאה וגם כדי שיתפלל עליו. ועוד שברגע שאברהם ידע שלא נטמאה יתפלל עליו יותר חזק.
3. אבימלך לא מבין מי הוא אברהם באמת ומה הערכים שלו, ולכן הוא בבחינת חמור שמסתכל על מלאך וחושב על המלאך באותה צורה שחושב על עצמו, וכמו שמלך סדום אמר לאברהם תן הנפש ורכוש קח לך, וכלל לא הבין שאברהם רחוק מזה לגמרי. ועוד שאפי' אברהם עצמו אמר למען יטב לי בעבורך ופי' רש''י שיתנו לי מתנות כך שגם לאברהם יש סיבות לרצות לקחת מתנות, והסיבות האלו הם כמובן רוחניות, כמו למשל להראות שהבטחת הקב''ה מתקיימת וכדומה.
ארי שבחבורה כתב:2. מלשון רש"י משמע שהקב"ה אמר לאבימלך שאברהם כבר "יודע" בנבואה ששרה לא נטמאה, ואין זה משהו עתידי שיתכן ולא יקרה.
ארי שבחבורה כתב:כתיב "ויקח אבימלך צאן ובקר ועבדים ושפחות ויתן לאברהם וישב לו את שרה אשתו" (בראשית כ,יד).
וקשה לי מדוע הקדים אבימלך את נתינת המתנות להשבת שרה? ואף אי נימא שאבימלך עשה את שני הדברים בו זמנית עדיין קשה לי מדוע התורה הקדימה זאת? וצ"ע.
היימישער כתב:לא נראה לך שגם ראש של גוי מעדיף קודם לקבל את אשתו ורק אח"כ הוא מתפנה להתעסק עם מתנות?
היימישער כתב:התכוונתי לומר שגם אם הוא פירש את אברהם בראשו הגויי היה לו להבין שאברהם מעדיף קודם לקבל את אשתו ורק אח"כ מתנות כמו שכל גוי היה מעדיף כן.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 701 אורחים