טעיתי בהבנת דבריכם.אוצר החכמה כתב:למה?
ידידיה טען שמדובר ברמה מסויימת של החשכה, שבא"י היא אחרי 36 דקות ובאירופה היא אחרי 72 דקות.
כל מה שאני הצעתי זה להסביר את כוונת הגמרא שאין הכוונה לד' מילין בא"י אלא למכסימום שזה מתאים לאירופה ובא"י עדיין יהיה לילה אחרי 36 דקות כדבריו.
אכן תשובה טובה. אלא שדומני שלא אחדש דבר לאוצה"ח אם אומר שחידוש זה שכל הסוגיא בפסחים צד, א עוסקת בצפון אירופה, הוא דחוק עד מאוד.אוצר החכמה כתב:ע"ז ענה ידידיה תשובה טובה, כי רמת ההחשכה שלדעת ר"ת אליה כוונת הגמרא, כלומר 72 דקות בצפון אירופה, אינה מקבילה להחשכה של 13 דקות אלא של 36 דקות ולכן ר"ת התקשה איך יתאים זה לג' רבעי מיל וע"ז השיב שמיירי בשקיעה שנייה
עלינו להניח כי כוונת קושייתם היתה שהרי אפשר לשלוח אדם לצפון אירופה שילך שם מתחילת שקיעת החמה ד' מילין, והוא יבוא להעיד בפנינו על כמות החשיכה בסוף ד' מילין. וכשתירצו "דמספקא להו מהו אדם בינוני", יכלו הם גם לתרץ דמספקא להו עד היכן נמשך הגבול של ארצות צפון אירופה המיושבות, [אלא דעדיפא מיניה מתרץ, שכן צריך לומר שגדר אדם בינוני פחות ברור מאשר גבולות צפון אירופה.]וע"ק דניחזי אנן באדם בינוני שילך מתחילת שקיעת החמה ד' מילין כדאמר בפסחים י"ל דמספקא להו מהו אדם בינוני
ידידיה כתב: ויוצא שצאת השבת לפי הגאונים, היא יותר מאוחרת מצאת שבת לר"ת.
חיים כתב:תודה רבה!
אם הולכים לפי מצב השמש מתי הוא עלות השחר שם, בנקודת חצות?
אני גם רואה שאין שם סוף זמן קרי"ש לדעת המג"א אלא לפי שעות שוות.
והדבר מובן שהרי לא קיים שם מצב של "צאת כל הכוכבים", כפי שהגדיר הגר"א את זמן ר"ת.
יש לי טעות?
ידידיה כתב:אורח לרגע: במאמר (הארוך) מוסבר הכל.
מכל מקום, אם יש איזה ג' כוכבים שקשה לדקדק מיהם, שוב קשה למה השו"ע עזב את הסימן הברור של ד' מילין שנתן בערב שבת, ועבר להשתמש בסימן בלתי ברור של ג' כוכבים?
ועל כורחך (כך תירץ המ"ב) שהג' כוכבים הם זמן שונה מן הד' מילין, ואתה הלומד תוכל לבדך לידע על פיהם מתי יצאה שבת.
הגיון אמתי כתב:ידידיה כתב:אורח לרגע: במאמר (הארוך) מוסבר הכל.
מכל מקום, אם יש איזה ג' כוכבים שקשה לדקדק מיהם, שוב קשה למה השו"ע עזב את הסימן הברור של ד' מילין שנתן בערב שבת, ועבר להשתמש בסימן בלתי ברור של ג' כוכבים?
ועל כורחך (כך תירץ המ"ב) שהג' כוכבים הם זמן שונה מן הד' מילין, ואתה הלומד תוכל לבדך לידע על פיהם מתי יצאה שבת.
כתב "ידידיה" שוב קשה למה השו"ע עזב את הסימן הברור של ד' מילין שנתן בערב שבת, ועבר להשתמש בסימן בלתי ברור של ג' כוכבים? תירצו הרבה מהאחרונים: כי כוכבים זה מאוחר יותר מד' מילין, לכן יש להעדיף סימן המרחיק אותך מהאיסור של שבת, כי יש חזקת קמא - חזקת היום היוצא, ולכן יש להרחיק הרבה יותר מד' וזה סימן הכוכבים. כי עד שתצליח להבחין ולהבדיל בין הכוכבים הרבים (על מי ניתן לסמוך מבין כולם) בודאי יעבור ד' מילין.
ידידיה כתב:הגיון אמתי כתב:ידידיה כתב:אורח לרגע: במאמר (הארוך) מוסבר הכל.
מכל מקום, אם יש איזה ג' כוכבים שקשה לדקדק מיהם, שוב קשה למה השו"ע עזב את הסימן הברור של ד' מילין שנתן בערב שבת, ועבר להשתמש בסימן בלתי ברור של ג' כוכבים?
ועל כורחך (כך תירץ המ"ב) שהג' כוכבים הם זמן שונה מן הד' מילין, ואתה הלומד תוכל לבדך לידע על פיהם מתי יצאה שבת.
כתב "ידידיה" שוב קשה למה השו"ע עזב את הסימן הברור של ד' מילין שנתן בערב שבת, ועבר להשתמש בסימן בלתי ברור של ג' כוכבים? תירצו הרבה מהאחרונים: כי כוכבים זה מאוחר יותר מד' מילין, לכן יש להעדיף סימן המרחיק אותך מהאיסור של שבת, כי יש חזקת קמא - חזקת היום היוצא, ולכן יש להרחיק הרבה יותר מד' וזה סימן הכוכבים. כי עד שתצליח להבחין ולהבדיל בין הכוכבים הרבים (על מי ניתן לסמוך מבין כולם) בודאי יעבור ד' מילין.
האם הדרת כבוד תורתו מכיר אדם ברחבי תבל שממתין יותר מד' מילין, ואם כן, למתי הוא ממתין?
מ"מ, לדבריך כל הנוהגים להמתין 72 דק' "בלבד" ולא בודקים אחר אותו סימן שלך, עוברים על דין השו"ע, ונכנסים לספק דאורייתא ר"ל.
ידידיה כתב:תודה רבה לך על דבריך.
אם הבינותי, כוונתך שהזמן הוא ד' מילין ולא יותר, אלא שהשו"ע בא ללמדנו סימן מתי הוא זמן זה, וכתב ג' כוכבים.
האם לא חשש שמישהו יחליט שיש ג' כוכבים לפני שיעור 72 דק'?
כיון שהשו"ע כאן (לדבריך) לא העתיק שום הלכה מהראשונים, אלא מעצמו בא לתת לנו עצה וסימן מעשי, כלום לא היה עליו לציין איזשהו אזהרה (שכוונתו להמוני כוכבים, או לג' בסוף מערב וכו')
הרי במקומו של השו"ע, יש ימים בשנה שהשמיים שחורים אחרי 50-60 דק', ויש חשש גדול שהקורא את דברי השו"ע (לפי פירוש מר) יחלל שבת ר"ל???!!!
צ. למדן כתב:וכמו"כ ידוע דהמהר"א מבעלזא שמבית אבותיו נובע המנהג להמתין 72 דקות בכל מקום ובכל זמן מכל מקום כשבא לא"י הורה שאין צריך להמתין יותר מחמישים דקות והיינו דשיעור ע"ב דקות רק לאירופה נאמרה שנמצאת יותר לצפון שזמן צאה"כ מאחרת שם לבוא
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 470 אורחים