ראה גם בפירוש המיוחס לראב"ד הנ"ל הערה 2, שפירש את הספרי באופן אחר, אלא שלאמיתו של
דבר קרוב לוודאי שגם פירוש זה אינו לראב"ד כלל. החיד"א,, שם הגדולים, ערך ספרי, ציין שראה
פירוש של הראב"ד על הספרי, ומציטוטיו ממנו במקומות שונים (כגון בברכי יוסף או"ח סי' תפט
ושו"ת חיים שאל ח"א סי' סט, עט, פ ומקורות נוספים, הובאו במבוא למיוחס לראב"ד במהדו' מכון
סופרים) מתברר שכוונתו לפירוש זה.
יש להעיר, שבניגוד לכתוב במבוא הנ"ל שהחיד"א כתב זאת 'בברירות', בשלושת המקומות הנ"ל
בשו"ת חיים שאל כתב רק: 'מיוחס להראב"ד', ברם דברי החיד"א
מוקשים, כפי שכתב מנחם כהנא (ספר הזכרון לרב יצחק נסים זצ"", ח"ב עמ' צט), מאחר שיש
בפירוש זה דיון על השגת הראב"ד וכן על הסמ"ג שמאוחר לראב"ד (ספרי כי תצא, פיסקא רכט.
במהדו' מכון סופרים עמ' תקכד הוכנס הקטע המוקשה בסוגריים והעירו בפשטות: 'קטע זה היה
בגליון ובהעתקות נכנס להכת"י', בסגנון שיוצר את הרושם שכביכול ראו זאת בעיניהם בכתב היד, אך
במבוא כתבו רק ש'לפי הבנת החיד"א צריך לומר פשוט שדבר זה היה רשום מקודם בגליון' וכו').
אציין עוד כמה אי התאמות בין פירוש זה לבין שיטות הראב"ד בעניינים שונים:
א. בעניין 'חרב הרי
הוא כחלל' לראב"ד שיטה עקבית (בהלכות טו"מ פ"ה ה"ג ונזירות פ"ז ה"ח וחידושיו לבבא קמא ב ע"א
וע"ז לז ע"ב), לפיה מדרשי ההלכה בעניין זה נאמרו על טומאה בחיבורין דווקא (הרחבנו על כך
במאמר על 'חרב כחלל', מעלין בקודש טו, עמ' 152-154). זאת בניגוד לכתוב בפירוש זה על הספרי
חוקת, עמ' רכד, שהולך בדרך שאר הראשונים.
ב. בפירוש הראב"ד בעדויות פ"ה מ"ו, פירש את
הספרי נשא פיסקא ז, והדברים סותרים לפירוש זה, עמ' יז-יח.
ג. בעניין מספר חוטי התכלת בציצית,
בפירוש זה (ספרי שלח פיסקא קטו, עמ' קעא) נוקט כתוס', ארבעה של תכלת וארבעה לבן, בניגוד
לראב"ד בהל' ציצית פ"א ה"ו.
עוד יש לציין ללשונו של רבי דוד ב"ר שמואל כוכבי, שחי בפרובנס בתחילת האלף השישי, בהקדמתו
לספר הבתים (מהדו' הרשלר עמ' 72): 'ובימים ההם הופיע בעיר לוניל אור בהיר, הוא הרב הגדול
רבנו אברהם ב"ר דוד מפושקיירש, היה חכם גדול בקי בשני התלמודים ובתוספתא ובספרא וספרי,
ופרש רוב התלמוד וחבר ג"כ פירוש תורת כהנים וכתב עניינים רבים על דברי המפרשים והגאונים
לבאר ולצרף דבריהם". ברור מלשונו שלא הכיר פירוש של הראב"ד לספרי. הדברים עולים בקנה אחד
עם דברי כהנא (שם, עמ' קטז) שאין כל ראיה מבוססת שהראב"ד חיבר פירוש על הספרי.
תוך כדי דיבור כתב: . . מה נאמר לאזכורי הר"ש משאנץ (שהיה צעיר בהרבה מהראב"ד, ובלתי סביר לחלוטין שהראב"ד יזכירו) . .
לבי במערב כתב:תוך כדי דיבור כתב: . . מה נאמר לאזכורי הר"ש משאנץ (שהיה צעיר בהרבה מהראב"ד, ובלתי סביר לחלוטין שהראב"ד יזכירו) . .
והרמב"ם לא הי' צעיר מהראב"ד? ובכ"ז הגי' את ספרו!
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 719 אורחים