לייטנר כתב:לא הצלחתי להבין כיצד החשבון שאלדד ומידד היו בני שנה כשנתנבאו.
ע"פ המכונה 'תרגום יונתן' אלדד ומידד היו מבוגרים בשנה-שנתיים ממרע"ה. לא נכתב שם שיוכבד נישאה לאליצפן בן פרנך אחרי שעמרם נפטר, אלא אחרי ש"עמרם פטרה", היינו אחרי שעמרם גירש אותה.
רחמים כתב:לייטנר כתב:לא הצלחתי להבין כיצד החשבון שאלדד ומידד היו בני שנה כשנתנבאו.
ע"פ המכונה 'תרגום יונתן' אלדד ומידד היו מבוגרים בשנה-שנתיים ממרע"ה. לא נכתב שם שיוכבד נישאה לאליצפן בן פרנך אחרי שעמרם נפטר, אלא אחרי ש"עמרם פטרה", היינו אחרי שעמרם גירש אותה.
רק אחר מתן תורה עמרם גירש את יוכבד כיון שנאסרה לו בהיותה דודתו ורק אז נולדו אלדד ומידד נמצא שהיו בני שנה שנתיים.
וְאִשְׁתְּיָירוּ תְּרֵין גוּבְרִין בְּמַשְׁרִיתָא שְׁמֵיהּ דְחָד אֶלְדָד וּשְׁמֵיהּ דְתִנְיַין מֵידָד בְּנוֹי דְאֶלְצָפָן בַּר פַּרְנָךְ דִילֵידַת לֵיהּ יוֹכֶבֶד בְּרַת לֵוִי בִּזְמַן דְפַּטְרָהּ עַמְרָם גַבְרָהּ וְאִתְנְסִיבַת לֵיהּ עַד דְלָא יְלֵידַת יַת משֶׁה
לייטנר כתב:מאוד מעניין, אבל זה לא מה ש'תרגום יונתן' אומר.
וְאִשְׁתְּיָירוּ תְּרֵין גוּבְרִין בְּמַשְׁרִיתָא שְׁמֵיהּ דְחָד אֶלְדָד וּשְׁמֵיהּ דְתִנְיַין מֵידָד בְּנוֹי דְאֶלְצָפָן בַּר פַּרְנָךְ דִילֵידַת לֵיהּ יוֹכֶבֶד בְּרַת לֵוִי בִּזְמַן דְפַּטְרָהּ עַמְרָם גַבְרָהּ וְאִתְנְסִיבַת לֵיהּ עַד דְלָא יְלֵידַת יַת משֶׁה
האם אתה צריך תרגום לתרגום?
לייטנר כתב:נראה שזה חוזר לאותו דיון שכבר היה לנו.
אם קיים מדרש שאפשר להסבירו בפשטות (קודם מתן תורה לא היתה בעיה שעמרם יישא את דודתו, כמו שלא היתה בעיה לשאת אשה שהיתה נשואה לך בעבר ונישאה למישהו אחר), למה יש צורך לעקמו (ילד בן שנה או שנתיים עדיין לא יכול לדבר כמו שצריך, בוודאי שאינו יכול להיקרא 'זקן' ובוודאי שלא היו כוללים שני תינוקות בנציגי השבט הזקנים)?
כמובן שהשאלה היא על דברי דעת זקנים, שיכלו לבחור בתירוץ הקל (שהיה לפניהם). כמובן שאם קיימת בידם מסורת בנושא, אין מה לדון בכך.
רחמים כתב:לייטנר כתב:נראה שזה חוזר לאותו דיון שכבר היה לנו.
אם קיים מדרש שאפשר להסבירו בפשטות (קודם מתן תורה לא היתה בעיה שעמרם יישא את דודתו, כמו שלא היתה בעיה לשאת אשה שהיתה נשואה לך בעבר ונישאה למישהו אחר), למה יש צורך לעקמו (ילד בן שנה או שנתיים עדיין לא יכול לדבר כמו שצריך, בוודאי שאינו יכול להיקרא 'זקן' ובוודאי שלא היו כוללים שני תינוקות בנציגי השבט הזקנים)?
כמובן שהשאלה היא על דברי דעת זקנים, שיכלו לבחור בתירוץ הקל (שהיה לפניהם). כמובן שאם קיימת בידם מסורת בנושא, אין מה לדון בכך.
בוודאי שתמיד יש לבחור את הדרך הפשוטה ביותר בביאור המדרשים בהתחשב שעדיף דוחק קטן בפשט ולא הדוחק הגדול יחסית של מחלוקת המדרשים, בכל מקרה מלשון דעת זקנים המובא לעיל משמע שזו אכן קבלה, וזה גופא שבחרו להסביר את הפשט הזה מוכיח שזו קבלה ובפרט שהרי גם הביאו י''א שחולק ובכ''ז לא דחו בשתי ידיים את הדעה הראשונה אלא הקדימו ואף ביארו יותר את הדעה הראשונה, ובכלליות הרי ידוע שגם אם יאמרו על ימין שהוא שמאל יש לשמוע להם רק שצריך לדעת ללמוד את דבריהם על פי הכללים שהם עצמם שמסרו לנו מדור דור איך לומדים אותם.
דתני יכול אם יאמרו לך על ימין שהיא שמאל ועל שמאל שהיא ימין תשמע להם תלמוד לומר ללכת ימין ושמאל שיאמרו לך על ימין שהוא ימין ועל שמאל שהיא שמאל
על פי התורה אשר יורוך, על דברי תורה חייבים מיתה ואין חייבים מיתה על דברי סופרים. ועל המשפט אשר יאמרו לך תעשה, מצות עשה. לא תסור מן התורה אשר יגידו לך, מצות לא תעשה, ימין ושמאל, אפילו מראים בעיניך על ימין שהוא שמאל ועל שמאל שהוא ימין שמע להם
לייטנר כתב:הנה דבריך עצמם הם מחלוקת מדרשים:
רחמים כתב:ובכלליות הרי ידוע שגם אם יאמרו על ימין שהוא שמאל יש לשמוע להם רק שצריך לדעת ללמוד את דבריהם על פי הכללים שהם עצמם שמסרו לנו מדור דור איך לומדים אותם.
רחמים כתב:בוודאי שתמיד יש לבחור את הדרך הפשוטה ביותר בביאור המדרשים.
רחמים כתב:לייטנר כתב:לא הצלחתי להבין כיצד החשבון שאלדד ומידד היו בני שנה כשנתנבאו.
ע"פ המכונה 'תרגום יונתן' אלדד ומידד היו מבוגרים בשנה-שנתיים ממרע"ה. לא נכתב שם שיוכבד נישאה לאליצפן בן פרנך אחרי שעמרם נפטר, אלא אחרי ש"עמרם פטרה", היינו אחרי שעמרם גירש אותה.
רק אחר מתן תורה עמרם גירש את יוכבד כיון שנאסרה לו בהיותה דודתו ורק אז נולדו אלדד ומידד נמצא שהיו בני שנה שנתיים.
וכ"ה בדרשות ר"י אבן שועיב, ז"ל:קבלה ביד הנביאים הראשונים כי אלדד ומידד היו אחי משה מן האב, שידע עמרם ממשה איסור עריות שעתידה תורה לאסרתם, ופירש מיוכבד דודתו ולקח אשה אחרת והוליד אלו
וקבלה ביד הראשונים ז"ל כי אלו אלדד ומידד היו אחי משה מן האב, כי ידע עמרם איסור עריות מן משה שעתידה תורה לאסרם, ופירש עמרם מיוכבד דודתו ולקח אשה אחרת והוליד את אלו, כמו שאמ' בוכה למשפחותיו על איסור עריות, וזהו אלדד אל דוד שאין בו איסור וכן מידד. ואמרו ששלח ר' הלל שהיה מארץ ישראל כתב לרב עמרם שראה את קברם, והיה כתוב עליהם אלדד ומידד אחי אהרן מן האב ולא מן האם
עושה חדשות כתב:ולפ"ז מדובר על אשה שנשא עמרם עוד לפני מ"ת, משום שמשה רבינו גילה לו את העתיד להיאסר.
ויש בזה חידוש, שלמשה רבינו עוד לפני מ"ת היתה ידיעה מהתורה יותר מאחרים.
ומ"מ יש להניח שהסיבה לשינוי הנוסח בשני מקורות הנ"ל, היא כדי ליישב את הקושי הנ"ל על הנבואה לזקנים שלא מלאה להם עדיין שנה...
...............ובמצרים נצטוה עמרם במצות יתירות עד שבא משה רבינו ונשלמה תורה על ידו.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 283 אורחים