הודעהעל ידי רחמים » א' ינואר 13, 2013 6:51 pm
ליקוטי מהרי"ל שמות פרשת שמות ד"ה למה הרעותה
למה הרעותה לעם הזה וכו' ומאז באתי אל פרעה לדבר בשמך וכו', ויאמר ה' אל משה עתה תראה וכו' כי ביד חזקה ישלחם וכו' [ה, כב - ו, א]. כבר נתקשו כל מפרשי התורה, היתכן אשר משה עבד ד' ידבר כן להשי"ת. ועוד, מה זה דיקדק בשמך, והלא היה די באמרו ומאז באתי לדבר אל פרעה. גם מה זה כפל הלשון ביד חזקה ישלחם וביד חזקה יגרשם. אך נראה כוונת הכתוב באמרו ומאז באתי לדבר בשמך, דיקדק בשמך, אשר כל הכעס של הרשע הזה בעבור הזכרת שמך הרע לעם הזה, ועל זה השיב השי"ת למשה עתה תראה כי ביד חזקה ישלחם מארצו, הכוונה כי דרך הסיטרא אחרא והקליפה קודם שבירתה היא מתגברת עד למאוד, כמאמר הכתוב (משלי טז, יח) לפני שבר גאון. וזהו כוונת שמירת הכהן גדול למאוד בליל יום כיפור (משנה יומא פ"א מ"ז), מחמת כי ביום זה הכהן גדול במדרגה גדולה מאוד, והרשעה כלה כעשן תכלה, ואזי היא מתגברת מאוד, ולזה צריך שמירה יתירה. וזהו כוונת הכתוב עתה תראה כי ביד חזקה ישלחם, רצ"ל כאשר יהיה פרעה ביד חזקה ויעז פנים מאוד, זה הסימן כי ישלחם ויגרשם מארצו, ככתוב לפני שבר גאון, ודו"ק:
(3) ספר תורת חיים על סנהדרין דף צח/א
אף ת"ח שכתוב בהן שלום לאוהבי תורתך אין שלום מפני צר. פירש"י ז"ל מן היצה"ר טעמא דמלתא נראה משום דשני הפכים כשפוגעין זה בזה והאחד צריך להסתלק עצמו מפני חברו אז בשעת סילוקו מתגבר עצמו דלהכי קודם שיאיר היום חשכת לילה מתגברת וכן קודם יציאת הנשמה יום או פחות נראה החולה כבריא משום דאז הבריאות מתגברת לכך גם לעתיד כיון שיתבטל היצה"ר ויסתלק מן העולם מפני יצה"ט יתגבר עצמו קודם סילוקו וילחם אף בתלמידי חכמים שכתוב בהם שלום רב לאוהבי תורתך ואין למו מכשול שאין היצה"ר הנקרא מכשול שולט בהן לפי שהתורה תבלין ליצה"ר ודרכו להסתלק בשעוסקין בתורה כמ"ש אי אזיל מוטב ואי לא יעסוק בתורה אפילו הכי קודם סילוקו מן העולם יתגבר עצמו ולא ישגיח בהן ומהאי טעמא נראה מה שאמרו בעקבות בן דוד חוצפה ישגא ונערים ילבינו פני זקנים בת קמה באמה וכלה בחמותה ופני הדור כפני כלב וכו' כדאמר לעיל משום דאז יתגבר היצר הרע וישלוט הרבה: