האם שמעתם על ענין זה שחיבורו של הט"ז נכתב על הטור ולא על השו"ע?
- רבי יהודה מילר.PNG (20.78 KiB) נצפה 2338 פעמים
דברים אלו כותב רבי יהודה מילר, תלמידו של בעל השבות יעקב. בשלהי תשובתו הוא חוזר על כך 'דט"ז חיבר ספרו מגן דוד על טא"ח, והם [ר"ל המעתיקים ספרו] העמידו דבריו על שלחן הערוך'.
[תשובתו מודפסת בקובץ עץ חיים האחרון - ל"ג. כאן המקום להזכיר לטובה את המו"ל שבעינם היפה והטובה העניקו מתנה זו ללומדים, חנם אין כסף, בעקבות המצב ה"י. ירחיב ה' גבולם אמן].
הייתי שמח מאד להבין כוונתו של הרי"מ. הוא ז"ל נוקט כי עיקר דבריו של הט"ז נכתבו סביב הטור ולא על השו"ע. אשמח מאד לשמוע מפי הלומדים שליט"א האם ידועים להם מקומות שמוכח בט"ז שחיבורו הוא על הטור ולא בשו"ע? ובפרט שגם בהקדמתו של הט"ז מפורש שהעיקר הוא להכריע הלכה בדברים שנפלה בהם מח' בין השו"ע לאחרונים [האליה רבה אכן כתב תחילה על הטור, ולאחר מכן שינה דבריו להיות על סדר השו"ע, והיינו אליה זוטא ורבה].
אחר החיפוש מצאתי שבספר קול דודי (או"ח, ר"ד פראנד, לונדון תשע"ב) כתב כן על דברי הט"ז (בסי' ש"ח ס"ק ו'), ולענ"ד יראה הרואה שעדיין רחוקים הדברים. היינו, שם הט"ז כותב על השו"ע שמקורו הוא בטור, ועל כן מפלפל ומקשה הוא סתירה בדברי הטור, אך עדיין אין להוכיח מכך (שמקשה על הטור ולא על השו"ע) 'דעיקרו של ספר הט"ז נכתב על הטור', וצ"ע.
אשמח לכל ידיעה בענין