יגאל10 כתב:ג. האם המשיח ייתקל בספיקות ופקפוקים?
יגאל10 כתב:כתב הרמב"ם באגרת תימן: "דע, שלא תדע עמידתו קודם היותה, עד שיאמר עליו שהוא בן פלוני וממשפחה פלונית, אבל יעמוד איש שלא נודע קודם הראותו".
וצ"ע, כי מצינו בכ"מ שתלמידים אמרו על רבם שהוא המשיח, או שרבם רמז ע"ע [הערה: עיי' לדוג': סנהדרין צ"ח: מכות ו. בתוס' ד"ה אמר רבא, תשובות הריב"ש סתע"ח, הגהות 'שי למורא' על ב"ש שמות גיטין, שד"ח פאת השדה מערכת הא' כלל ע', שבחי רח"ו דף ב', מרגליות הים (ר"ר מרגליות) סנהדרין שם, בעש"ט עה"ת בהקדמה, 'קול ארי' (שו"ת) מכתב ט', 'אוצר ישראל' ערך צדי"ק, ועוד. – אבל ראה 'ישועות משיחו' (לאברבנאל) דף מ"ז, וצ"ע.], ולא מסתבר שכל אלו הגדולים זי"ע יטעו בכך אם המשיח לא יהי' אדם מוכר וכו'.
יגאל10 כתב:ג. האם המשיח ייתקל בספיקות ופקפוקים?
...ומה שהקשו כמה מדברי הרמב"ם באגרת תימן: "בשעה שיגלה יבהלו כל מלכי ארץ... מן המופתים שיראו על ידו וישימו ידם לפיהם, שבן אמר ישעיה בעת שסיפר שישמעו המלכים לו, אמר: עליו יקפצו מלכים פיהם כי אשר לא ספר להם ראו ואשר לא שמעו התבוננו, ואמר שימית כל מי שירצה להמיתו בדברו, ולא יוכל להמלט ולהנצל ממנו, שכן אמר והכה ארץ בשבט פיו וברוח שפתיו ימית רשע", וכן מתיאורים שונים במדרשים וכו' אינו קושיא כלל וכלל, דלעיל מדובר על הזמן דמשיח מתחיל לפעול בעולם: "הוגה בתורה ועוסק במצוות וכופה כל ישראל לילך בה ולחזק בדקה ונלחם במלחמות ה'", ואילו אח"ז מדובר על התגלותו השלימה, כאשר ,עשה והצליח ובנה המקדש במקומו וקיבץ נדחי ישראל". וכו'. דהיינו אחרי התגלותו, שאז וודאי כולם יקבלוהו בלי פקפוק כי מלאה הארץ דעה את ה'. וכל האריכות בזה אך למותר.
למאי_נמ? כתב:יגאל10 כתב:כתב הרמב"ם באגרת תימן: "דע, שלא תדע עמידתו קודם היותה, עד שיאמר עליו שהוא בן פלוני וממשפחה פלונית, אבל יעמוד איש שלא נודע קודם הראותו".
וצ"ע, כי מצינו בכ"מ שתלמידים אמרו על רבם שהוא המשיח, או שרבם רמז ע"ע [הערה: עיי' לדוג': סנהדרין צ"ח: מכות ו. בתוס' ד"ה אמר רבא, תשובות הריב"ש סתע"ח, הגהות 'שי למורא' על ב"ש שמות גיטין, שד"ח פאת השדה מערכת הא' כלל ע', שבחי רח"ו דף ב', מרגליות הים (ר"ר מרגליות) סנהדרין שם, בעש"ט עה"ת בהקדמה, 'קול ארי' (שו"ת) מכתב ט', 'אוצר ישראל' ערך צדי"ק, ועוד. – אבל ראה 'ישועות משיחו' (לאברבנאל) דף מ"ז, וצ"ע.], ולא מסתבר שכל אלו הגדולים זי"ע יטעו בכך אם המשיח לא יהי' אדם מוכר וכו'.
ראשית, כבר כתבו רבים שהכוונה בגמ' ובמקורות הנ"ל שיש ברבם ניצוץ משיח, ולא שהוא המלך המשיח בעצמו, דא"כ הוברר שטעו ח"ו.
שנית, גם אם לא נקבל את ההסבר האמיתי הנ"ל, אין סתירה בין הדברים, שבאופן עקרוני איננו יודעים את זהות המשיח, וזה בדיוק מה שנותן את הפתח: אולי זה פלוני ואולי אלמוני.
אדג כתב:האם טעה ר"ע כשאמר על בר-כוזיבא שהוא מלך המשיח? לכאו' משמע מכך שלמד הרמב"ם דין מהנהגת בר-כוזיבא ופסק ר"ע עליו, שהלכה כר"ע נגד חבירו בדין זה.
למאי_נמ? כתב: (לעצם דברי מר, שיתכן לבאר שהכוונה שרבם ראוי להיות משיח, רק שתלוי בזכויות הדור, זה אכן תירוץ, אלא שלפ"ז צ"ל שכולם היו מזרע בית דוד).
בית שביעי כתב:יש מצוה ואולי חיוב לגשם ביאתו והיינו לתארו בכלים מוחשים, ולתת למוח להבין שאפשר הדבר בדרך הטבע להתקיים במצב בו אנו שוהין,
בית שביעי כתב:אם לדון וללמוד מה טוב ומה נעים, אבל למעשה רואים שמאז ת"ר השתלשלות פעמי גאולה באים ממקומות ופעולות שלא חשבו עליהם איך ישתלשלו, ואפי' נניח כר"א ווסרמן שאינו אתחלתא דגאולה אלא התקרבות הגאולה, מ"מ מדי 'גאולה' לא נפקי....
יגאל10 כתב:ועדיין אין לזוז מהסדר הננקב ברמב"ם להלכה.
יגאל10 כתב:הרי הרמב"ם באגרת תימן כתב מפורשות ש"תחזור הנבואה לישראל קודם ביאת המשיח". ומצינו לאורך הדורות כמה וכמה מגדולי ישראל שאמרו עליהם שנביאים המה.
יגאל10 כתב:בנוגע לסנהדרין הדברים מורכבים יותר, כי אף שהרמב"ם כתב מפורש (הל' סנהדרין פ"ד הי"א) שאם הסכימו כל החכמים שבארץ ישראל למנות דיינים ולסמוך אותן הרי אלו סמוכין ויש להן לדון דיני קנסות ויש להן לסמוך אחרים, עיי"ש. ובפיהמ"ש סנהדרין פ"א מ"ג כתב בתוך דבריו: "שאני סבור שהסנהדרין תשוב לפני התגלות המשיח וזה יה' מסימניו, שנאמר ואשיבה שופטיך כבראשונה ויועציך כבתחילה ואח"כ יקרא לך עיר הצדק" הרי ידוע המעשה בעניין הסמיכה בימי מרן הב"י, פולמוס מהר"י בירב והרלב"ח זיע"א. [עיין באריכות בס' 'חידוש הסנהדרין לפי דעת הרמב"ם' מאת 'הרב אברהם מיימון' (תשי"ז. ראיתיו באתר 'היברו בוקס') שדן באריכות בסוגייא זה ומבארה יפה יפה]. ובדורנו זה יצאו מרנן מנהיגי הדור זי"ע נגד חידוש הסנהדרין. אבל תיאורטית שייך שה'מלך' העומד מבית דוד יהי' לו דין מלך ע"פ הלכה, מצד הנביא (א)ו הסנהדרין.
יגאל10 כתב:ובכללות הסימנים יל"ע מה מקורם היינו מהיכן למדם הרמב"ם, וגם מדוע דווקא הם סימני המה"מ
יגאל10 כתב:נלקטו מפי ספרים ומפי סופרים והריני להציגם כאן, אשמח לתגובות והערות להעמיד האמת על תילה.
ב. הנדע זהות ומוצא המלך המשיח?
כתב הרמב"ם באגרת תימן: "דע, שלא תדע עמידתו קודם היותה, עד שיאמר עליו שהוא בן פלוני וממשפחה פלונית, אבל יעמוד איש שלא נודע קודם הראותו".
וצ"ע, כי מצינו בכ"מ שתלמידים אמרו על רבם שהוא המשיח, או שרבם רמז ע"ע [הערה: עיי' לדוג': סנהדרין צ"ח: מכות ו. בתוס' ד"ה אמר רבא, תשובות הריב"ש סתע"ח, הגהות 'שי למורא' על ב"ש שמות גיטין, שד"ח פאת השדה מערכת הא' כלל ע', שבחי רח"ו דף ב', מרגליות הים (ר"ר מרגליות) סנהדרין שם, בעש"ט עה"ת בהקדמה, 'קול ארי' (שו"ת) מכתב ט', 'אוצר ישראל' ערך צדי"ק, ועוד. – אבל ראה 'ישועות משיחו' (לאברבנאל) דף מ"ז, וצ"ע.], ולא מסתבר שכל אלו הגדולים זי"ע יטעו בכך אם המשיח לא יהי' אדם מוכר וכו'.
הרמב"ם ר"ל שזה יהיה חידוש בשבילנו ואכן גם מה שהגדולים אמרו היה חידוש אלא שהם טעו בסברא
גם ממ"ש ברמב"ם הל' מלכים פי"א ה"ד סימנים למשיח וכו', אדם שפועל בעם ישראל 'מלך' וכיו"ב, משמע שצ"ל אדם מוכר. ושמא י"ל דמ"ש באגרת תימן הוא אינו להלכה, אלא נכתב בקשר למעמד ומצב שהם בתימן היו שרויים בו וכו'.
עד"ז: שמעתי מח"א בקשר לאיגרת תימן, שכיוון שהיא נכתבה לאנשים מסויימים על מקרה מסויים (משיח השקר שהי' שם), הרי אין ללמוד ממנה ראי' ע"ד כלל התגלות המשיח (ע"ד הכלל ד'אין למידין מתשובות המינים', שנאמרו לאנשים מסויימים ובמצב מסויים, ראה באר שבע כריתות ב., מנ"ח מצווה ר"ח ועוד) בייחוד אם הדברים סותרים למבואר במ"א. אלא שצריך זהירות לומר כן, ונסתפקתי.
באיגרת הרמבם מדבר על אדם מפורסם אבל לא הכי מפורסם וזה ההבדל ואכן יש בזה גם ענין לפי החסידות בבחינה של והאדם יראה לעיניים כו' ואכמ"ל
חייב לנסוע להורים לשבת בע"ה אמשיך אחר כך.
ג. האם המשיח ייתקל בספיקות ופקפוקים?
הנה אדוננו הרשב"א ז"ל הניח כלל (שו"ת שלו, ח"א סי' תקמ"ח) : "ישראל נוחלי דת האמת, בן יעקב איש אמת, כולו זרע אמת, נוח להם לסבול עול גלות ומה שיגיעם, מהאמין בדבר, עד שיחקרו חקירה אחר חקירה להסיר סיג מהדברים הנאמרים להם, ואפילו במה שיראה להם שהוא אות ומופת...וזה אות אמת על עמנו, עם ה', שלא להתפתות בדבר, עד עמדם בחקירה רבה, חקירה גמורה". ע"ד משה רבינו גואל ראשון, שאמר "והם לא ייאמינו לי" ונצרך לאות ומופת [הערה: וראיתי בס' אוצרות אחרית הימים הביא מס' 'יבין שמועה' לפ' שמות: "מה שאמר משה והן לא יאמינו לי, אמר כן לפי הנהוג וטבע, וא"כ לא סיפר משה לשון הרע על ישראל, כי באמת אינו ראוי להאמין למי שיבוא ויאמר שהוא הגואל, זולת אם יתברר הדבר שיהיה ברור כשמלה, וכאשר ידענו את אשר קרה לנו בגלות הזה בחטאים אשר קלקלו להאמין בש"צ יימח שמו וזכרו"].
וזהו יסוד גדול בהשקפה הנכונה דבנ"י שנוח להם לסבול עול גלות, ובלבד שיבדקו בשורת הישועה בשבע בדיקות חקירה אחר חקירה, וע"כ מרע"ה נדרש ממנו אות ומופת. וכן הם הדברים גם במשיח צדקנו. (כפי שרואים במוחש מדברי הרמב"ם שמצירך למשיח 'סימנים' (שכותבם לכלל ישראל שיכירו מיהו המשיח) או הוכחה על אמיתתו כאותות ומופתים (כדכתב באגרת תימן, אבל בי"ד אינו כן כדלקמן). היינו שזקוק המשיח לאותות וסימנים שיכירו בו.
ועיי' מ"ש רבי יעקב ששפורטש (ב'ציצית נובל צבי', אל מול מאמיני הש"צ ימ"ש): "האם ראיתם בשום ספר שמחויב להאמין למשיח מי שאומר על עצמו משיחא אנא, או שאומרים עליו שזה מלך הכבוד, קודם עשותו מעשה משיח - כדברי הרמב"ם בהלכות מלכים, ואעפ"י שיתן כמה אותות ומופתים אחרים, האם כדאים הם להחזיקו למשיח... שאם לא כן, כל הרוצה ליטול שם משיח, יבא ויטול".
למדת א"כ שגואל ישראל קודם היגלותו לא יתקבל מיד ע"י כל העם, ואדרבא זה שב ישראל שיבדקוהו חקירה אחר חקירה, לחזות אם הוא משיח האמת, ואחרי כן מיד יקבלוהו עליהם וכו' כמובן [הערה:ואוי"ל שהוא ע"ד המובאר במדרש (מדרש תהילים פי"ח) "אין אומרים שירה עד שיתחרף המשיח". ועי' באוצר המדרשים (אייזנשטיין) בכ"מ. וראה דברי הרה"ק מוהר"נ מברסלב זי"ע ב'מגילת סתרים' שלו: "בתחילה יהי' על משיח מחלוקת גדול" וכו' עיי"ש.].
ומה שהקשו כמה מדברי הרמב"ם באגרת תימן: "בשעה שיגלה יבהלו כל מלכי ארץ... מן המופתים שיראו על ידו וישימו ידם לפיהם, שבן אמר ישעיה בעת שסיפר שישמעו המלכים לו, אמר: עליו יקפצו מלכים פיהם כי אשר לא ספר להם ראו ואשר לא שמעו התבוננו, ואמר שימית כל מי שירצה להמיתו בדברו, ולא יוכל להמלט ולהנצל ממנו, שכן אמר והכה ארץ בשבט פיו וברוח שפתיו ימית רשע", וכן מתיאורים שונים במדרשים וכו' אינו קושיא כלל וכלל, דלעיל מדובר על הזמן דמשיח מתחיל לפעול בעולם: "הוגה בתורה ועוסק במצוות וכופה כל ישראל לילך בה ולחזק בדקה ונלחם במלחמות ה'", ואילו אח"ז מדובר על התגלותו השלימה, כאשר ,עשה והצליח ובנה המקדש במקומו וקיבץ נדחי ישראל". וכו'. דהיינו אחרי התגלותו, שאז וודאי כולם יקבלוהו בלי פקפוק כי מלאה הארץ דעה את ה'. וכל האריכות בזה אך למותר.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 185 אורחים