viewtopic.php?f=17&t=6636ולעצם העניין מטבע לשון זו נמצאת באין ספור מקורות*, וודאי שמשמעותה שהשיג בשכלו, "וגם כל מעשינו פעלת לנו" וק"ו שעסק התורה הוא בס"ד מופלאה.
_________
* להלן מקבץ דוגמאות מתוך חיפוש בפרוייקט השו"ת וקונטרס שברשותי:
ראב"ד - תשובות ופסקים (מהד' הר"י קאפח, ירושלים תשכ"ד) ר"ס כ: "...על (כאן)[כן] ראיתי לגלות סודו ולהעמידו על עיקר ההלכה כפי מה שהראוני מן השמים". [וכיו"ב נמצא בראב"ד - תשובות ופסקים סי' ה, כב, כה וקלא; בעלי הנפש סוף שער המים; תמים דעים סי' נ, קיד ועוד; ור' ר"ה כ: בראב"ד ולב"ק קיב. בשטמ"ק, ר' מש"נ ע"ד הראב"ד פ"ז מהל' מטמאי משכב ומושב, אכן אין זו לשון מיוחדת של הראב"ד, וכבר עמד] והעיר ע"ז הגר"י קאפח זצ"ל: "ביטוי רגיל בפי הגאונים בתשובותיהם". [ר' תשובות גאוני מזרח ומערב, הוצאת ר' יואל הכהן מילר ברלין תרמ"ח, סי' יא וקפח; תשובות גאונים קדמונים, הוצאת החכם דוד קאסל ברלין תר"ח (ונדפס מחדש - ד"צ ת"א תשכ"ח), סי' כא, סז וצג; תשובות הגאונים, הוצאת ר' יעקב מוסאפיה, ליק, פרוסיה תרכ"ד, ר"ס כג; תשובות הגאונים - שערי צדק, סלוניקי תקנ"ב, שער ג סי' כה, ועוד; ובתשובות חמדה גנוזה סימן נב; שו"ת רבנו גרשום מאור הגולה סי' ח, כד, נט, ס, סג, עא, עב ועו; ועוד]. [יצויין, שאף במפרשים נוספים נמצא לשונות דומים (ר' שו"ת רש"י, ניו-יורק תש"ג, ר"ס רמב; שו"ת הרשב"א ח"א סי' י, תמ (=תשא), תצד, תשו, תתנד, תתקסא, א'קה, א'רלז, א'קמט וא'רמט, ח"ב סי' ג, ה, ו, לא, קפב, קפה, רכו ורמה, ח"ג סי' ז, מג, נג, סח, עה, רסט, ערב, שנו, שצד, תכו ותכח, ח"ד סי' רפ, ח"ה סי' ט, קלט, קעט, רכ, רעט ורפא, ח"ו סי' סט, החדשות (מכת"י) סי' עז, פא, צב, קט, קלו, רמג ורנג; שו"ת הרשב"א המיוחסות לרמב"ן סי' לא, עג, צ, קכח, קלג וקנא; ספר המכריע (להרי"ד) סי' לב; מרדכי יבמות רמז כג; הגהות מרדכי בפסקי קדושין רמז תקמז; מרדכי ב"ק רמז קכד; ספר האשכול, מהד' אלבק, ירושלים תרצ"ה, הלכות מילה, קו:, הלכות יין נסך, קמג: קמד: קמט: שו"ת מהר"ם מרוטנבורג ח"ד (פראג) סי' קכ, תרעד, תתקלח וא'טו; תשובות מיימוניות (- מהר"ם מרוטנבורג), נשים, סי' ג ול, הפלאה סי' ו; שם קנין סי' כה (ריב"א); שו"ת בעלי התוספות, ניו-יורק תשי"ד, נספח ב; תשובות חכמי פרובנציא, ירושלים תשכ"ז, סי' ל, לד, נד וסג; שו"ת הריטב"א, מהד' הרב קאפח, הוצאת מוסד הרב קוק ירושלים תשי"ט, סי' קפב, קפג ורה; שו"ת הריב"ש ר"ס קעה, רט, תעג, תעה ותצז; תשב"ץ ח"א סי' כב, נד, צג וקמב, ח"ב סי' צו ורלה; ראבי"ה ח"א ריש עירובין (ר"ס שעט), תשובות וביאורי סוגיות ס"ס תתקל; תרומות הדשן ח"ב (פסקים וכתבים) סי' סט, רנב ורנד; שיבולי הלקט, סוכות, סי' שנה; שו"ת יכין ובועז ח"א ר"ס נט וח"ב ר"ס נג; כפתור ופרח בהקדמה; שו"ת מהרי"ק סי' פד, קפב; שו"ת מהר"י בי רב סי' ו; שו"ת אבקת רוכל (למרן הב"י) סי' לז (ס"ק ד), עג, פ (מהמבי"ט), פא, קיב וקנא; שו"ת בית יוסף, דיני כתובות סי' ג ויא, דיני יבום וחליצה ר"ס ג; כסף משנה בהקדמה; שו"ת מהר"י בן לב ח"א סי' קיב; שו"ת מבי"ט ח"א ר"ס מג, ח"ג ס"ס צג קלט; שו"ת מהרשד"ם יו"ד ר"ס צא, קה וקיז, אה"ע ר"ס קלה, קסב, קפז, קצח, חו"מ סי' סא, קעד, רט, שכז ושפ; שו"ת מהרש"ל סי' יא, יז, כ, כד, לג וקא; יש"ש כתובות פ"א סי' טו פ"ד סי' מח, קידושין פ"ג סי' ב, ב"ק פ"ב סי' ה, פ"ה סי' לב (דיני ברירה) ופ"י סי' י, [אכן אפשר שיש לו כוונה אחרת, ר' הקדמותיו ליבמות גיטין, ב"ק וחולין]; שו"ת רבי בצלאל אשכנזי סי' ו, יד וכו; שו"ת הרמ"א סי' יג וסא; שו"ת מהר"י ברונא, מהד' הרב משה הרשלר, ירושלים תשכ, סי' קכח ורכח; שו"ת מהר"ם מינץ, קרקא תרמ"ב, סי' מה וצ; שו"ת הרד"ך סי' יד, יז; שו"ת בנימין זאב סי' טז ועט; שו"ת מהר"ם פדואה ר"ס נו; שו"ת דברי ריבות סי' פ, קפו, של, שמו ושסט; שו"ת מהרש"ך ח"ב סי' קס, קצה וקצו; שו"ת ראנ"ח סי' א, ב, פא וצח; שו"ת מים עמוקים ח"ב סי' ג; שו"ת הרמ"ע מפאנו ר"ס פט; שו"ת תורת אמת (למהרח"ש) ס"ס פא; שו"ת ב"ח החדשות סי' עא ועה; של"ה, כללי התלמוד, כ, כללי הלכה, תמג; שו"ת משאת בנימין ר"ס קה; שו"ת מהרי"ט חלק א ר"ס קלב; שו"ת בעי חיי חו"מ ח"א סי' קא, קה, קלד, קנה ורטו; שו"ת נבחר מכסף אה"ע סי' לח ועד; ספר נחלת שבעה, תשובות, סי' ב, ד; שו"ת דרכי נועם אה"ע ר"ס נט, חו"מ סי' ח ולד; שו"ת עבודת הגרשוני סי' א, לד, לז, מט, סא, עה, עח, צג, צז, קכא וקכד; שו"ת צמח צדק (הקדמון) סי' נג; שו"ת חוות יאיר סי' קנח; שו"ת גינת ורדים או"ח כלל א סי' לג וכלל ב סי' יב; שו"ת שבות יעקב ח"ג סי' עח וקעד; שו"ת פנים מאירות ח"א ר"ס טו; שו"ת עוללות הכרם סי' ו ויב; שו"ת אדמת קודש א יו"ד ר"ס יא; שו"ת שתי הלחם סי' יז; שו"ת שאילת יעבץ ח"א סי' מא ונג; שו"ת זכרון יוסף חו"מ ר"ס ה; שו"ת צדקה ומשפט או"ח סי' א ויו"ד סי' ד; פני יהושע סוכה ז. כט: שבועות ז: שו"ת נודע ביהודה קמא יו"ד סי' מג ד"ה והנה לפי, אה"ע ר"ס לא ועח; שו"ת דברי חיים (מצאנז') אה"ע ח"א סי' סו וק; שו"ת מכתם לדוד או"ח ר"ס יט; שו"ת החיד"א סימן א ד"ה וזאת אשר; שו"ת חת"ס ח"א-או"ח ר"ס צא, ח"ב-יו"ד סי' רכז, רמב, ח"ג-אה"ע א סי' עח, פב וקנא, ח"ד-אה"ע ב סי' יב, ל, נו וקסד, ח"ה-חו"מ סי' קעח וח"ז סי' יח; אליה רבה סי' לב ס"ק סו; שו"ת צמח צדק (לובאוויטש) אה"ע סי' מח; ערוך לנר נדה ל: שו"ת שופריה דיעקב ח"א ר"ס נד; שו"ת חיים ביד (להגר"ח פאלג'י) סי' א ומט; שו"ת ויקרא אברהם חו"מ ר"ס לט; שו"ת נוכח השולחן חו"מ סי' ד וכא; שו"ת ישועות מלכו (להגר"י מקוטנא) אה"ע סי' סד וע; שו"ת שאילת דוד (להקרלינר) אה"ע ר"ס יח; שו"ת רב פעלים (להבן איש חי) ח"ד סוד ישרים סי' יח; שו"ת מהרש"ם ח"ג סי' קמח; ועוד רבים), וכבר עמד ע"ז הרב פוגלמן (מקרית מוצקין) בשו"ת בית מרדכי (ירושלים תשל"א) ח"ב סי' לט (אלא שציין רק למהר"ם פדואה הנ"ל), ופשיטא שכוונתם לעזר ממרום שיסייעם בלימודם ובמסקנותיהם עפ"י השכל האנושי (וכן מוכח בלשון הרבה מהמקורות הנ"ל ואכמ"ל), ומ"מ אצל הראב"ד נמצאו אף לשונות חריפים טפי כסוד ה' וכד' וכמש"נ במקומות המצויינים לעיל].