מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בבואה דבבואה - מה זה?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
יעקב כהן
הודעות: 551
הצטרף: ו' מרץ 22, 2013 4:31 pm

בבואה דבבואה - מה זה?

הודעהעל ידי יעקב כהן » ש' אפריל 27, 2013 10:29 pm

הגמרא בגיטין דף סו ע"א אומרת שלאדם יש בבואה דבבואה משא"כ לשד. ולכאורה אין במציאות צל לצל וא"כ מה זה?

תוכן
הודעות: 6358
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: בבואה דבבואה - מה זה?

הודעהעל ידי תוכן » ש' אפריל 27, 2013 11:34 pm


דניאל
הודעות: 933
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 10:14 pm

Re: בבואה דבבואה - מה זה?

הודעהעל ידי דניאל » א' אפריל 28, 2013 1:32 am

הקישור של תוכן הוא למקרה של 2 נקודות אור ולא ברור אם כוונת הגמרא לזה או לתופעה שמכונה עקיפה ששולי הצל מטושטשים.
הטור בסי' י"ז כותב בשם גאון שאין אנו בקיאים מה זה בבואה דבבואה וכן בשו"ע לא נפסק.

יעקב כהן
הודעות: 551
הצטרף: ו' מרץ 22, 2013 4:31 pm

Re: בבואה דבבואה - מה זה?

הודעהעל ידי יעקב כהן » א' אפריל 28, 2013 10:20 am

דניאל כתב:הקישור של תוכן הוא למקרה של 2 נקודות אור ולא ברור אם כוונת הגמרא לזה או לתופעה שמכונה עקיפה ששולי הצל מטושטשים.
הטור בסי' י"ז כותב בשם גאון שאין אנו בקיאים מה זה בבואה דבבואה וכן בשו"ע לא נפסק.

אז יש כמה אפשרויות לפרש את הגמרא ואנו לא בקיאים להכריע איזה מהם נכון.
מה הם האפשרויות (הקישור של תוכן חסום לי ואת רמיזותיו של דניאל לא הבנתי)

דניאל
הודעות: 933
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 10:14 pm

Re: בבואה דבבואה - מה זה?

הודעהעל ידי דניאל » א' אפריל 28, 2013 2:54 pm

א. כאשר ישנם שתי נקודות אור על משהו ניתן לראות שני צללים חלשים ובמקום שבהם הצללים חופפים ישנו צל יותר חזק. כל אחד יכול לראות את זה כשהוא הולך בין מנורות רחוב.
ב. לכל צל יש שוליים מטושטשים מעט כיוון שהאור חוזר לתוך האיזור המוצל (רמת הטשטוש תלויה במרחק בין האור לדבר המיצל ולמקום שעליו הצל נופל) כמבואר בגמרא סוכה דאם הסכך שווה למעלה חמתה מרובה מצילתה למטה.
למיטב זכרוני יש בראשונים עוד פירושים לבבואה דבבואה.

יעקב כהן
הודעות: 551
הצטרף: ו' מרץ 22, 2013 4:31 pm

Re: בבואה דבבואה - מה זה?

הודעהעל ידי יעקב כהן » א' אפריל 28, 2013 4:54 pm

תודה רבה!

תוכן
הודעות: 6358
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: בבואה דבבואה - מה זה?

הודעהעל ידי תוכן » א' אפריל 28, 2013 5:51 pm

דניאל כתב:א. כאשר ישנם שתי נקודות אור על משהו ניתן לראות שני צללים חלשים ...


לא רק שתי נקודות אור, אלא אפילו מקור אחד של אור שמתפרסת על יותר מנקודה, כמו למשל כדור השמש, שיש לכדור רוחב כל שהוא.

סמל אישי של המשתמש
רחמים
הודעות: 1633
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2011 12:28 pm
מיקום: http://yakobov-dev.co.il/
יצירת קשר:

Re: בבואה דבבואה - מה זה?

הודעהעל ידי רחמים » א' אפריל 28, 2013 9:11 pm

למיטב הבנתי בבואה דבבואה הכוונה לבחינות רוחניות שיש לאדם ולא למשהו גשמי כמו צל שא''כ הרי לשד אין צל כלל שהרי האור עובר דרכו ולכן אינו נראה לעין אדם.
ולגבי הקישור לויקיפדיה שם לפי ההסבר של דניאל מדובר על שתי מנורות שכל אחת מיצרת צל חדש וזה לא שהצל השני נוצר מהצל הראשון אלא שניהם נוצרים מאדם שמסתיר את האור.

דניאל
הודעות: 933
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 10:14 pm

Re: בבואה דבבואה - מה זה?

הודעהעל ידי דניאל » א' אפריל 28, 2013 11:50 pm

רחמים כתב:למיטב הבנתי בבואה דבבואה הכוונה לבחינות רוחניות שיש לאדם ולא למשהו גשמי כמו צל שא''כ הרי לשד אין צל כלל שהרי האור עובר דרכו ולכן אינו נראה לעין אדם.

הראשונים מבארים ביאורים גשמיים, אם כי מסתבר שיש לתופעה הגשמית הסבר רוחני.

יעקב כהן
הודעות: 551
הצטרף: ו' מרץ 22, 2013 4:31 pm

Re: בבואה דבבואה - מה זה?

הודעהעל ידי יעקב כהן » ב' אפריל 29, 2013 12:15 am

רחמים כתב:למיטב הבנתי בבואה דבבואה הכוונה לבחינות רוחניות שיש לאדם ולא למשהו גשמי כמו צל שא''כ הרי לשד אין צל כלל שהרי האור עובר דרכו ולכן אינו נראה לעין אדם

הגמרא מדברת שם איך להכיר שהצועק מתוך הבור "כל השומע את קולו יכתוב גט לאשתו" הוא אדם ולא שד וא"כ מירי בגוונא שאפשר להכיר ולא במשהו רוחני.
(אלא אם כן מדובר במשהו רוחני שאפשר להכיר ואז הדרא קושיה לדוכתא)

סמל אישי של המשתמש
רחמים
הודעות: 1633
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2011 12:28 pm
מיקום: http://yakobov-dev.co.il/
יצירת קשר:

Re: בבואה דבבואה - מה זה?

הודעהעל ידי רחמים » ב' אפריל 29, 2013 9:06 am

יש ביאור על צל צלו יעויין בנימוקי יוסף (בשיטת הקדמונים) מסכת עבודה זרה דף מח עמוד ב
לא ישב בצלה. לאו תחת ענפיו קאמר, מדקתני ואם ישב טהור, והדר תני ואם עבד טמא, אלא בצל צלה, שהרי כשהחמה במזרח או במערב עושה צל ארוך, צל האילן ממש הוא חשוך ועב, ומכאן ואילך הצל דק וקלוש, והוא צל צלו.

אולם יעויין בערוך לנר מסכת כריתות דף ו עמוד א
בגמרא בבואה לבבואה דבבואה. מזה משמע ג' צלות אבל ע"פ הגרסא בהוריות נראה דהך תיבת דבבואה מיותר וט"ס הוא והענין הוא ע"פ מה דאמרינן ביבמות (קכב א) דשדים בבואה אית להו בבואה דבבואה לית להו והיינו דבבואה דבבואה בא ע"י צלם אלקים שיש לאדם דוקא וע"פ הזוהר פ' ויחי סר הצלם מהאדם זמן מה קודם שנפטר מן העולם ולכן אם יחזור לביתו יראה לו צל לצלו וזה ראי' שד' ישמר צאתו ובואו:

וא''כ לא שייך בבואה אלא למי שיש צלם אלקים.

דניאל
הודעות: 933
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 10:14 pm

Re: בבואה דבבואה - מה זה?

הודעהעל ידי דניאל » ב' אפריל 29, 2013 2:52 pm

רחמים כתב:יש ביאור על צל צלו יעויין בנימוקי יוסף (בשיטת הקדמונים) מסכת עבודה זרה דף מח עמוד ב
לא ישב בצלה. לאו תחת ענפיו קאמר, מדקתני ואם ישב טהור, והדר תני ואם עבד טמא, אלא בצל צלה, שהרי כשהחמה במזרח או במערב עושה צל ארוך, צל האילן ממש הוא חשוך ועב, ומכאן ואילך הצל דק וקלוש, והוא צל צלו.

אם אינני טועה זה נגרם מתופעת ה'עקיפה' שהוזכרה לעיל.

סמל אישי של המשתמש
רחמים
הודעות: 1633
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2011 12:28 pm
מיקום: http://yakobov-dev.co.il/
יצירת קשר:

Re: בבואה דבבואה - מה זה?

הודעהעל ידי רחמים » ב' אפריל 29, 2013 4:50 pm

דניאל כתב:אם אינני טועה זה נגרם מתופעת ה'עקיפה' שהוזכרה לעיל.


זה יכול לקרות בגלל התופעה שתיארת אבל בעץ זה יכול לקרות גם בגלל שבמרכז העץ יש הרבה עלים וממילא אין חדירה של האור כמעט בכלל, אבל בקצוות של נוף העץ יש עלים לא צפופים וממילא הצל שלהם קלוש יותר.

דניאל
הודעות: 933
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 10:14 pm

Re: בבואה דבבואה - מה זה?

הודעהעל ידי דניאל » ב' אפריל 29, 2013 10:31 pm

רחמים כתב:זה יכול לקרות בגלל התופעה שתיארת אבל בעץ זה יכול לקרות גם בגלל שבמרכז העץ יש הרבה עלים וממילא אין חדירה של האור כמעט בכלל, אבל בקצוות של נוף העץ יש עלים לא צפופים וממילא הצל שלהם קלוש יותר.

ההסבר שלך לא שייך בדמות אדם, וגם למה הוא שייך כשהשמש עושה צל ארוך דוקא? אבל התופעה שהזכרתי אכן תלויה במרחק מהעצם שחוסם את האור למקום שעליו מוטל הצל וממילא כשהצל ארוך היא יותר בולטת.

סמל אישי של המשתמש
רחמים
הודעות: 1633
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2011 12:28 pm
מיקום: http://yakobov-dev.co.il/
יצירת קשר:

Re: בבואה דבבואה - מה זה?

הודעהעל ידי רחמים » ג' אפריל 30, 2013 12:47 am

דניאל כתב:ההסבר שלך לא שייך בדמות אדם


באמת הנמוקי יוסף דיבר רק על צל אילן ולא על צל אדם.

דניאל כתב:וגם למה הוא שייך כשהשמש עושה צל ארוך דוקא? אבל התופעה שהזכרתי אכן תלויה במרחק מהעצם שחוסם את האור למקום שעליו מוטל הצל וממילא כשהצל ארוך היא יותר בולטת.


אתה צודק הדקדוק שלך נראה אמיתי. ובכל מקרה יוצא שצל הצל אין הכוונה שצל ראשון יוצר את הצל השני אלא ששניהם נוצרים מאותו המקור אלא שהאחד חלש יותר מהשני ובדרך השאלה נקרא צל הצל.

תלמוד_ישן
הודעות: 505
הצטרף: ו' אוקטובר 02, 2020 7:49 pm
מיקום: talyashan@gmail.com

Re: בבואה דבבואה - מה זה?

הודעהעל ידי תלמוד_ישן » ש' אוקטובר 15, 2022 12:39 am

בריטב"א על מסכת גיטין מהדורת מוה"ק יש שני חלקים, חידושים מכתב"י וחידושי רבינו קרשקש. בחידושים מכתב"י על גיטין דף סו ע"א (ד"ה ומקשי' אינהו) מובאים דברי היד רמה:
ריטבא גיטין סו ע''א 2.jpg
ריטבא גיטין סו ע''א 2.jpg (116.99 KiB) נצפה 1696 פעמים

גם אני חושב זה כמה שנים כמו שפירש הרב תוכן. שאם תסתכל בצל אדם לקראת תחילת היום או סופו (כאשר צלו ארוך קצת), תראה בצל רגליו שיש גבול מוחלט בין הארץ שאין בו צל לארץ שיש בו צל. ואילו בצל ראשו תראה שיש מקום עם צל חזק, ובין אותו מקום למקום שאין צל כלל - יש מקום שיש בו צל חלש. והיינו "צל צלו".
והגורם לתופעה זו הוא, שבמקום הצל החלש רק חלק מכדור השמש מוסתר, ולכן הוא יותר "חשוך" מהמקום שאין השמש מוסתר כלל, אבל לא כמו המקום שהשמש מוסתר לגמרי.
Capture.JPG
Capture.JPG (35.13 KiB) נצפה 1696 פעמים

אבל לא מובן לי דברי היד רמה "אינו ניכר אלא במקום שאין נוגה החמה שולט בו"
ואחר כל זה צריכים להבין מדוע אין צל הצל לשדים. ואין לי עסק בנסתרות


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 158 אורחים