אוצר החכמה כתב:הזכרת את התכלת בדבריך וזו אכן אחת הבעיות הגדולות, שכן בהבדל מציצית כאן בלא בגדים חייב מיתה, ולכן כל הבירורים, שיש הרבה מה לדון עליהם גם לגבי ציצית כמו שהאריכו בזה וגם כאן בפורום באשכולות הנוגעים, קשה לסמוך עליהם לגבי חיוב דאורייתא.
היה מאמר של הגרא"י זלזניק זצ"ל במוריה וכמדומני שמסקנתו היתה שזו הבעייה המרכזית.
ואכן זה הבעיה הכי קטנטן שהיה בעולם
יש ראיות ברורות וחותכות שאפשר היה גם להתיר עגונה בהם' שהתכלת של הרצוג היא היא התכלת, וגם העדה החרדית תומך בזה [הרב אופמן].
התשובות של גאוני הדור נגדיות, ממש לא כתוב שמה עניני הלכה, אלא הוורט מבריסק על תכלת רדזין שאין הטענה רלוונטית על הרצוג, ועוד כאלה.
וע"ז יש מענה אמיתית שנוגע לענינינו:
"הרב ברנד, תלמיד חכם עצום ואיש מחשבה, קובל על הרוח שנושבת בחשיבה ההלכתית של ימינו. הוא רואה אותה עומדת במקום, ניזונה מדעות קדומות, ואינה מסוגלת לחזור אל המקורות ולשאוב מהם פסיקות הלכתיות משמעותיות. בעיניו, דברים אינם "חדשניים" חלילה, אלא כל כולם מבוססים על המקורות הקדומים ביותר שלנו. ביטויים לגישה הרווחת הזו הוא מוצא גם בעוד תחומים. המציאות שבה פתיל התכלת לא נתקבל בקרב כלל הציבור, למרות שהוא התגלה בזמן האחרון, היא תוצאת נוספת מחשיבה הלכתית שקופאת על השמרים.
בענין זה הוא מספר סיפור מפתיע מהגאון ר' שמואל אויערבך שליט"א: "וידוע שבמצוות תכלת שנתגלה בזמן האחרון, היינו ארגמון קהה קוצים, חלזון הפורפורא, (ולא הדיונון שהוא תכלת של האדמו"ר מרדזין) גדולי ישראל ע"פ רוב לא מקבלים זה, אף שיש ראיות ברורות לזה. ושמעתי שהרב אליהו טבגר שהוא בעל התכלת של דורנו, שהקים את המפעל אגודת פתיל תכלת, שהוא תלמיד רב שמואל אויערבך שליט"א, הלך אצל הרב שמואל אויערבך לבקש ממנו שימליץ בעדו שהוא ירא שמים כדי שיוכל להביא את הראיות שלו לפני גדולי ישראל שזה התכלת האמיתי, וענה לו הרב שמואל שליט"א, "אין לך כלל ללכת אצל גדולי ישראל, כי הם לא ירצו כלל לדבר אתך על זה כי כולם שמרנים ולא ירצו לשמוע דבר חדש, אתה צריך לעבוד מלמטה (היינו אנשים או ת"ח פשוטים שהם לא בגדר גדולי ישראל )".
לדבריו, הוא אינו היחיד. ישנם רבים שחושבים כמותו, אך מפחדים. הלחץ החברתי גדול מדי, והם מעדיפים להמנע מהתבטאויות מרעישות. "צריך להוסיף כאן, שמי שחושב אחרת וסובר שצריך לעשות פעולות טבעיות, הוא נרדף גם מגדולי ישראל אחרים, על כן אף שיש בודאי גדולי ישראל שחושבים שצריך לעשות פעולות טבעיות לקידום הגאולה, אבל מפחדים שיפסלו אותם, ועל כן כדאי להם לשים היד על הפה ולשתוק. וממילא בענין זה קשה לדעת מי חושב כך ומי אחרת מכיון שיש פחד של להיות נרדף. ואם אחד כן מדבר, אז כבר יש כבר מספיק אנשים ועיתונים שיורידו אותו מלהיות גדול בישראל, וממילא מי שרוצה שהציבור יחשוב אותו כגדול בישראל, כדאי לו לשתוק בענינים אלו".