שלח כתב:מפורסם שלימוד התורה מקרב את הגאולה,אבל ראיתי שהגר"א מובא באבן שלמה יא, ג,שעיקר הגאולה תלויה בלימוד הקבלה,וגם ראיתי בספר הברית מאמר יב דרך הקודש פרק ה שכתוב"ובזכות הלימוד הקדוש הזה נצא מן הגלות לא בזולת זה הלימוד,כאשר אמרו ברעיא מהימנא ובגין דעתידי ישראל למטעם מאילני דחיי דאיהו האי ספר הזוהר יפקון ביה מגלותא ברחמי"ושאלוי הם
1מדוע לא מספיק לימוד הנגלה להביא הגאולה ,יש הרי ש"ס שלם בבלי וירושלמי ראשונים ואחרונים
2האם לפי זה רק בודדים שראויים ללמוד קבלה הם מביאים את הגאולה
3האם כל חכמי ישראל מסכימים שרק לימוד הקבלה יביא הגאולה
4האם כל לימוד קבלה אפילו שורה מקרב יותר הגאולה מדף שלם במסכת ש"ס בבלי
סתם כתב:שלח כתב:מפורסם שלימוד התורה מקרב את הגאולה,אבל ראיתי שהגר"א מובא באבן שלמה יא, ג,שעיקר הגאולה תלויה בלימוד הקבלה,וגם ראיתי בספר הברית מאמר יב דרך הקודש פרק ה שכתוב"ובזכות הלימוד הקדוש הזה נצא מן הגלות לא בזולת זה הלימוד,כאשר אמרו ברעיא מהימנא ובגין דעתידי ישראל למטעם מאילני דחיי דאיהו האי ספר הזוהר יפקון ביה מגלותא ברחמי"ושאלוי הם
1מדוע לא מספיק לימוד הנגלה להביא הגאולה ,יש הרי ש"ס שלם בבלי וירושלמי ראשונים ואחרונים
2האם לפי זה רק בודדים שראויים ללמוד קבלה הם מביאים את הגאולה
3האם כל חכמי ישראל מסכימים שרק לימוד הקבלה יביא הגאולה
4האם כל לימוד קבלה אפילו שורה מקרב יותר הגאולה מדף שלם במסכת ש"ס בבלי
נראה מגדולי ישראל הליטאיים שאינם מורים ללמוד קבלה
{ומפורסם בשם החזו"א שמפטירת הלשם אין רב ללמוד ממנו קבלה}
ש"מ דלא סבירא להו הכי.
(כוונתי למורי הדרך של עולם הישיבות,
לכן אל תפריכני מהרה"ג פלוני אלמוני פלמוני וכו'.)
יגאל10 כתב:הגרש"ז אויערבאך זצ"ל אישר למעוניינים מתלמידי ישיבתו ללמוד חסידות.
סתם כתב:ידידי עשוי לנחת.
על השאלה אם לימוד הקבלה מביא את הגאולה עניתי שנראה שדעת גדולי התורה הליטאים שאין ללמוד זאת,
ודאי שהם לא השמיטו את החלק הזה בתורה, אבל לא נראה שזה בדווקא אמור להביא את הגאולה,
דאל"כ היחס מצידם ללימוד זה היה אמור להיות שונה,
וכמו אצל החסידים והספרדים.
ומה לי לסיפור על הלשם שאיני יודע מקורו, ולא ידוע לנו דבר כזה מהגרי"ס, אלא להיפך,
ששאלו אחד מרואי הכסא מדוע אינך לומד קבלה,
ויען לו הגרי"ס:
מה לי אם כסא הכבוד עומד ברקיע זה או אחר,
בזמן שיש כ"כ הרבה יהודים שעוברים על התורה.
{וגם אם תמצא לי ציטוט אחד, עדיין זה לא ידוע לנו משום מקום אחר מתלמידיו בעלי המוסר או ממכתביו וספריו.}
וידוע שהרב שך זצ"ל נלחם ב... שדברו בגלוי בענייני קבלה,
והגריש"א לא השיב לשאלות בעניינים אלו למרות שהיה גדול אף בהם.
עשוי לנחת כתב:סתם כתב:ידידי עשוי לנחת.
על השאלה אם לימוד הקבלה מביא את הגאולה עניתי שנראה שדעת גדולי התורה הליטאים שאין ללמוד זאת,
ודאי שהם לא השמיטו את החלק הזה בתורה, אבל לא נראה שזה בדווקא אמור להביא את הגאולה,
דאל"כ היחס מצידם ללימוד זה היה אמור להיות שונה,
וכמו אצל החסידים והספרדים.
ומה לי לסיפור על הלשם שאיני יודע מקורו, ולא ידוע לנו דבר כזה מהגרי"ס, אלא להיפך,
ששאלו אחד מרואי הכסא מדוע אינך לומד קבלה,
ויען לו הגרי"ס:
מה לי אם כסא הכבוד עומד ברקיע זה או אחר,
בזמן שיש כ"כ הרבה יהודים שעוברים על התורה.
{וגם אם תמצא לי ציטוט אחד, עדיין זה לא ידוע לנו משום מקום אחר מתלמידיו בעלי המוסר או ממכתביו וספריו.}
וידוע שהרב שך זצ"ל נלחם ב... שדברו בגלוי בענייני קבלה,
והגריש"א לא השיב לשאלות בעניינים אלו למרות שהיה גדול אף בהם.
א. אף אחד לא יחלוק על הזוהר שמפורש שם שלימודו מסוגל להביא את הגאולה וכדלהלן.
ב. שום סיפור משום לשם. ציטוט מפורש מדבריו, שיתכן ואולי ואולי יש צדק בדבריך שאין להקיש מציטוט אחד, אך מה לעשות שגם בבתי מדרשות ליטאיים שעוסקים בזה מצטטים ומדגישים ציטוט זה, כמובן למי שהגיע זמנו. וכדוגמא תברר אצל תלמידי הגרי"א וינטרויב. מספיק ליטאי בשבילך...?
ג. הרב שך נלחם בצדק במי שדיבר בגלוי, כי זהו אכן דבר שהוקיעו אותו תמיד - הדיבור בגלוי בעניינים אלו אשר אמורים להימסר בדרך רב ותלמיד ובהצנע גדול. אין ספק כי הזלזול בדבר היום פרוץ, אבל מכאן ועד להסיק מכך שלא שמעת מרה"י שלך בשיעו"כ משהו קבלי שרה"י ליטאיים לא לומדים קבלה, הדרך רחוקה!
[ואגב, לכן גם ר"י סלנטר אמר כך למי שאמר, ואת מה שהלשם מביא משמו, בוודאי לא הפיץ ברחוב לכל אחד]
עכ"פ להלן הציטוט (לשם, ספר הדע"ה ח"א, דרוש ה סי' ג): ובפרט משנת ת"ר ואילך וכמ"ש בזוה"ק וירא קי"ז ע"א ובשית מאה שנין לשתיתאה יתפתחון תרעי דחכמתא לעילא. ומבועי דחכמתא לתתא. ויתתקן עלמא לאעלא בשביעאה. כבר נש דמתתקן ביומא שתיתאה מכי ערב שמשא לאעלא בשבתא. וסימנך בשנת שש מאות שנה לחיי נח וגו' נבקעו כל מעיינות תהום רבה וארובות השמים נפתחו. ומ"ש יתפתחון כו' ר"ל שניתן רשות לכל המשתוקקים להדבק באלהים חיים ולהתעסק בחכמת האמת לכנוס וליטול את השם כהראוי [וכל מי שיעמיק בזה ישכיל וימצא ולא היה כ"ז קודם שנת ת"ר. כי אז היה עדיין סתום וחתום. אלא רק ליחידי סגולה לבד. כן שמעתי בשם הגאון החסיד ר' ישראל סלאנטער ז"ל]
אולי תמשיך להתווכח, אבל אולי באמת זה חלק מרצון המקובלים הנ"ל, שתמשיך לחשוב כך...
אמסטרדם כתב:האם אמת מה שאומרים שהגרשז"א ז"ל למד בספריו של זקינו הק' בעל ה"תולדות"?
שמעתי שהוא ז"ל נתן הסכמה לאיזה מכון גוראי או וויזניצאי שמו"ל ספרי חסידות וההסכמה הוא "חם" מאוד...
עתניאל בן קנז כתב:ההסכמה הוא למכון חסידים הראשונים (מכון נחלת צבי), של הרמ"מ ויז'ניצער מבני ברק. שעבדו על ההדרת ה'תולדות יעקב יוסף' מחדש ...
(עובדים על כך יותר מעשרים שנה, ויצא בנתיים רק כרך אחד, וחבל)
מצפה לרחמי שמים כתב:גם הגראי"ל שטיינמן שליט"א מורה גם היום לשואלים ללמוד קבלה, ויש לו כמה הדרכות בנושא זה.
עשוי לנחת כתב:וידועים דברי הלשם בשם רבי ישראל סלנטר[!] שמשנת ת"ר ניתנה רשות לכל אחד ללמוד ולעסוק בכך.
נשאר רעב כתב:עשוי לנחת כתב:וידועים דברי הלשם בשם רבי ישראל סלנטר[!] שמשנת ת"ר ניתנה רשות לכל אחד ללמוד ולעסוק בכך.
כנראה מקורו הוא מאגה"ק שכתב בשם האריז"ל שבדורותנו מצוה לגלות זאת החכמה.
נשאר רעב כתב:עשוי לנחת כתב:וידועים דברי הלשם בשם רבי ישראל סלנטר[!] שמשנת ת"ר ניתנה רשות לכל אחד ללמוד ולעסוק בכך.
כנראה מקורו הוא מאגה"ק שכתב בשם האריז"ל שבדורותנו מצוה לגלות זאת החכמה.
ישמח משה כתב:אין ללמוד קבלה לפני גיל ארבעים האם אתה מעל גיל ארבעים
כ"כ הרה"ג יעקב הלל בספריו ועוד
ישמח משה כתב:על-פי הוראת רבים מגדול"י
איזה גדולי ישראל?
יום טוב!
ישמח משה כתב:"על-פי הוראת רבים מגדול"י"
התכוונתי הרה"ג בן ציון אבא שאול (אין לי מקור אבל כן שמעתי בשמו)
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 679 אורחים