מאן מלכי כתב:האם למישהו ידוע ממתי התחילו ללכת עם פיאות יותר ארוכות משאר שערות הראש, האם תמיד היה כך? אולי מזמן הגמ' אולי מזמן הראשונים ?
חכם באשי כתב:התחילו רק בתקופה האחרונה.
יעויין בספרו של פרופ' זימר, עולם כמנהגו נוהג, שם הוקדש לכך פרק יפה.
אולי בהמשך אעלה לכאן כמה עמודים ממחקרו.
חכם באשי כתב:התחילו רק בתקופה האחרונה.
חכם באשי כתב:התחילו רק בתקופה האחרונה.
יעויין בספרו של פרופ' זימר, עולם כמנהגו נוהג, שם הוקדש לכך פרק יפה.
תוכן כתב:דומה שבשם האר"י אומרים
דניאל כתב:עיין מ"ש בבית לחם יהודה בסימן הרלוונטי בשם האר"י
תוכן כתב:דומה שבשם האר"י אומרים שאין הפאות צריכות להיות יותר ארוך מסוף הסנטר, משמע שעד הסנטר כן היו.
אוהב אוצר כתב:הוא אשר פותח האשכול רוצה: מקור, לא שמועות, במיוחד בשמועה [מקור ראשון???] מהאר"י זצ"ל.
תוכן כתב:מובא אם אני זוכר נכון באחד המפרשים שבגליון השו"ע.
גם זה יעבור כתב:הבן איש חי כותב באיזה מקום, 0אולי בדרשה לפרשת זכור), שמה שהרגיז את המן בראותו את מרדכי, היה הפיאות הגדולות שלו.
חיס כתב:גם זה יעבור כתב:הבן איש חי כותב באיזה מקום, 0אולי בדרשה לפרשת זכור), שמה שהרגיז את המן בראותו את מרדכי, היה הפיאות הגדולות שלו.
אני מצאתי בספרו "בן איש חיל" [דרשות חלק א' דרוש ב' לפרשת זכור עמוד כז] ונהנתי מאד.
יאיר כתב:סברא היא, משום דהמן, ספר היה...
(וכבר נודע על אותו אחד שבא לספר וביקשו "בלי פאות", אמר הספר: בטוח? ענהו: כן. החל לספרו והוריד פיאתו)...
בין גברא לגברא כתב:יש לעיין בכל המקורות שנהגו לעשות פאות גדולות אם הכוונה שלא קצרו אותו כלל או שהיה ארוך מהשיעור כגון עד הסנטר. ואולי הכוונה לגודל ברוחב.
הגהמ כתב:בזכרוני שיש מאמר מעניין מאד בא' מכרכי 'סיני' בענין מהר' יוסף קאפח בה הביא הוכחה מהגמ' שדרכם אז היה לגדל פיאות, וכן הוזכר בה דברי הרמב"ם השוללים המנהג.
סתם כתב:בין גברא לגברא כתב:יש לעיין בכל המקורות שנהגו לעשות פאות גדולות אם הכוונה שלא קצרו אותו כלל או שהיה ארוך מהשיעור כגון עד הסנטר. ואולי הכוונה לגודל ברוחב.
לא לקצר כלל אמור לבא מהקבלה.
{ע"ע לא לגעת בזקן}
סכינא חריפא כתב:הפשטונים? יש המצאה שהם מעשרת השבטים, לא שהתאסלמו מזמן קרוב.
סתם כתב:יש שתי דברים:
א. מקור שיש ענין כזה.
ב. מקור שכך עשו.
אגב, בברסלב מטפחים מאד את הפיאות,
ושמעתי שזה בגלל שרבינו אמר שמי שיבוא לקברו ויאמר את התיקון הכללי,
בפיאותיו אמשכנו מהגהינום.
כמו כן זכור לי מהספר משיחי השקר ומתנגדיהם
שאחת התנועות המשיחיות הצטיינה בפיאות ארוכות.
אם יהיו עוד חידושים אעלה אי"ה
בין הזמנים כתב:ידוע שמרן מהר''א היה נהנה עד מאוד בראותו ילד יהודי עם פיאות ארוכות, וידועה תמונה בהם נהרה שפוכה על פניו הקדושות בהחוותו בידו על ילד [שלא נראה בתמונה] שיש לו פיאות ארוכות.
בין הזמנים כתב:מי יכול לחפש בהקדמת 'תכלת מרדכי' להמהרש''ם מבערז'אן? כמדומני שם יש סיפור מעת שהלך עם אביו להגה''ק מאפטא זי''ע, ואז אמר לו האפטא'ר רב משהו על פיאות ארוכות [שהוא סגולה לאריכות ימים].
אדמורי בעלזא היו אומרים שפיאות ארוכות הם סגולה ליראת שמים.
ידוע שמרן מהר''א היה נהנה עד מאוד בראותו ילד יהודי עם פיאות ארוכות, וידועה תמונה בהם נהרה שפוכה על פניו הקדושות בהחוותו בידו על ילד [שלא נראה בתמונה] שיש לו פיאות ארוכות.
מחולת המחנים כתב: כמו"כ זכור לי שראיתי בספרו של רבי מנשה קליין שהביא ראיה ממדרש איכה (אינני זוכר כרגע בדיוק את הראיה), שמנהג היהודים היה ללכת בפאות ארוכות וגדולות.
איש גלילי כתב: בדורות קדמונים לא היה נהוג בברסלב להאריך את הפאות יותר מדי, ויש מקורות הטוענים שמוהר"ן בעצמו הלך עם פאות קצרות. הביטוי "מיט די פאות וועל איך איהם ארויס שלעפן" הוא ביטוי מליצי בעלמא, ומעולם לא היתה הוראה כזאת מפי מוהר"ן או תלמידיו.
איש גלילי כתב: בדורות קדמונים לא היה נהוג בברסלב להאריך את הפאות יותר מדי, ויש מקורות הטוענים שמוהר"ן בעצמו הלך עם פאות קצרות. הביטוי "מיט די פאות וועל איך איהם ארויס שלעפן" הוא ביטוי מליצי בעלמא, ומעולם לא היתה הוראה כזאת מפי מוהר"ן או תלמידיו.
גם זה יעבור כתב:איש גלילי כתב: בדורות קדמונים לא היה נהוג בברסלב להאריך את הפאות יותר מדי, ויש מקורות הטוענים שמוהר"ן בעצמו הלך עם פאות קצרות. הביטוי "מיט די פאות וועל איך איהם ארויס שלעפן" הוא ביטוי מליצי בעלמא, ומעולם לא היתה הוראה כזאת מפי מוהר"ן או תלמידיו.
שבחי הר"ן - אות טו
ומאת ה' היתה סבה, ולא הניחוהו הישמעאלים שיכנס אליהם, כי הסתכלו על מלבושיו ועל תאר פניו שיש לו פאות ארוכים כנהוג במדינתנו, ושאינו יודע לשונם וכיוצא בזה, ואמרו שהוא בודאי אחד מהמרגלים של הצרפת. ולא הועילו שום פיוס ובקשות. ונשאר רבנו, זכרונו לברכה, על הספינה:
איך היה נהוג ללכת אז באיזור הוא של אירופה?
הרי הבעל התניא לפי התמונה הידועה, לא הלך עם פאות ארוכות.
ולפי"ז הכוונה שהיה למוהר"ן פאות ארוכות לעומת (הספרדים) מה שהישמעאלים הכירו.
ואולי אין ראיה, כי גם היום חב"ד הולכים עם פאות יותר קצרות משאר החסידים.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 399 אורחים