עזרה כתב:ידוע לי שאסור לעשות קטורת מחוץ לבית המקדש על המנורה לא שמענו.
גם איני בטוח שהוא זהב טהור, מה גם שאנו אין אנו יודעים איך עושים זהב טהור ללא נחושת כלל.
אוצר החכמה כתב:לגבי מה שכתבת כשאין זהב, כוונתך כמובן לגבי הכשרות של המנורה ולא לגבי האיסור. ואולי כשלא יודעים לעשות בזהב הווה כאין זהב.
בברכה המשולשת כתב:למיטב ידיעתי בספר המקיף של מכון המקדש על המנורה הם כתבו שזה בשביל בית המקדש ואז אין איסור
אוצר החכמה כתב:בברכה המשולשת כתב:למיטב ידיעתי בספר המקיף של מכון המקדש על המנורה הם כתבו שזה בשביל בית המקדש ואז אין איסור
נכון שאם מקדישים את זה ועושים לצורך המקדש מסתבר שאין איסור. אע"פ שיש לדון אם כל כמיניה של כל אחד לבא ולהקדיש ולעשות לצורך בית המקדש, ואולי מותר דווקא מתרומת הלשכה. אבל הרי להקדיש אסור שמא יבא לידי תקלה, ומה הראייה שאע"פ שלא הוקדש ואינו מתרומת הלשכה מותר לעשות משום כשיבנה ביהמ"ק כונתו לתיתו לצורך המקדש.
בברכה המשולשת כתב:למיטב ידיעתי בספר המקיף של מכון המקדש על המנורה הם כתבו שזה בשביל בית המקדש ואז אין איסור
דניאל כתב:בברכה המשולשת כתב:למיטב ידיעתי בספר המקיף של מכון המקדש על המנורה הם כתבו שזה בשביל בית המקדש ואז אין איסור
מה זאת אומרת? הרי כשיבנה בית שלישי בב"א ודאי יעשו של זהב!
חכם באשי כתב:בהרבה בתי כנסיות קדומים נמצאו מנורות (בעלות שבעה קנים) תלת מיימדיות, שכנראה שימשו ממש להדלקת נרות, זכר למקדש.
וגם ב'מערת המנורות' שבבית שערים ישנן כמה מנורות כאלו. אמנם שם, אחת מהן היא של חמשת קנים.
בברכה המשולשת כתב:אוצר החכמה כתב:בברכה המשולשת כתב:למיטב ידיעתי בספר המקיף של מכון המקדש על המנורה הם כתבו שזה בשביל בית המקדש ואז אין איסור
נכון שאם מקדישים את זה ועושים לצורך המקדש מסתבר שאין איסור. אע"פ שיש לדון אם כל כמיניה של כל אחד לבא ולהקדיש ולעשות לצורך בית המקדש, ואולי מותר דווקא מתרומת הלשכה. אבל הרי להקדיש אסור שמא יבא לידי תקלה, ומה הראייה שאע"פ שלא הוקדש ואינו מתרומת הלשכה מותר לעשות משום כשיבנה ביהמ"ק כונתו לתיתו לצורך המקדש.
א. לא מצאנו שיהיה אסור לעשות כן, שהרי בברייתא נאמר דווקא כשעושה כן לשם שימוש הדיוט.
ב. וכמדומני שעסק בזה הרה"ג דוד אברהם ספקטור, ירפאהו ה' במהרה, בספרו שו"ת אמנות.
בברכה המשולשת כתב:אסור לאדם שיעשה בית, משמע ביתו שלו, ואכסדרא, זה ודאי לצורך הדיוט,
יאיר כתב:דניאל כתב:בברכה המשולשת כתב:למיטב ידיעתי בספר המקיף של מכון המקדש על המנורה הם כתבו שזה בשביל בית המקדש ואז אין איסור
מה זאת אומרת? הרי כשיבנה בית שלישי בב"א ודאי יעשו של זהב!
מי ערב לכך ב-100%? הרי לא יודעים לעשות זאת היום.
דניאל כתב:בברכה המשולשת כתב:אסור לאדם שיעשה בית, משמע ביתו שלו, ואכסדרא, זה ודאי לצורך הדיוט,
אוי לאזנים שכך שומעות! להקל באיסור דאורייתא בדיוק כזה קלוש ?!
בברכה המשולשת כתב:זה פשט הברייתא- ולא דיוק קלוש
יאיר כתב:מי ערב לכך ב-100%? הרי לא יודעים לעשות זאת היום.
דניאל כתב:בברכה המשולשת כתב:זה פשט הברייתא- ולא דיוק קלוש
כנראה אתה יודע עברית יותר טוב ממני...
היום ראיתי שהמשך חכמה בפרשת יתרו מסתפק כשעושה שלא לשימוש (וראייתו מהמזבח שעשו ב"ג וב"ר), למותר לציין שהוא לא מביא את הברייתא..
אוצר החכמה כתב:לא הבנתי מה הסתירה הכרובים שהיו על הכפורת שעל ארון העדות צריכים להיות מזהב טהור. הכרובים שעשה שלמה ועמדו על רצפת הבית היו מעץ מצופה. (שלמה לא עשה כרובים על הכפורת כי עדיין היו מעשיית משה ובצלאל).
חכם באשי כתב:גילוי,
אינני זוכר פרטים מדוייקים,
אך זכור לי שבבית הכנסת שבמעון נתגלתה מנורה תלת מימדית
ושוב, אינני זוכר באיזה מחקרים דיברו על המנורה הזו, ויש לעיין ב'האנציקלופדיה החדשה לחפירות ארכיאולוגיות בא"י', סביבות עמ' 968.
אך בעיקר בבתי הכנסיות הגליליים ואלו שבגולן נמצאו מנורות כאלו, תבדוק בספרים האלו:
צבי מעוז, אדריכלות ואמנות בתי כנסת עתיקים בגולן, ע"ד, ירושלים 1993;
הנ"ל, הישוב היהודי ובתי הכנסת בגולן, קצרין תשמא,
ותעיין גם במאמרים אלו:
אילן צ, מנורות יהודיות מן הגולן, קדמוניות, יג, תשמ
ראוטמן מ, שתי מנורות מבית הכנסת בסרדיס, קדמוניות, 139, תשע
אביגד נ, משרידי האמנות היהודית בגליל, ארץ ישראל, ז, תשכד.
ואם תוכל תעיין בספרה האנגלי של רחל חכלילי על מנורת שבעת הקנים בממצאי האמנות העתיקה.
בברכה המשולשת כתב:דניאל כתב:בברכה המשולשת כתב:זה פשט הברייתא- ולא דיוק קלוש
כנראה אתה יודע עברית יותר טוב ממני...
היום ראיתי שהמשך חכמה בפרשת יתרו מסתפק כשעושה שלא לשימוש (וראייתו מהמזבח שעשו ב"ג וב"ר), למותר לציין שהוא לא מביא את הברייתא..
א. כפי שכתבתי לעיל, החילוק שכתבתי אינו שלי- אלא זו הסברא של הרה"ג ישראל אריאל, ראש מכון המקדש- והצעתי כבר לעיין בספרו המקיף על המנורה.
ב. אני רק תמכתי עם דיוק מפשט הברייתא, כך שגם אם הדיוק אינו נדחה- זה לא מעלה ולא מוריד.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 507 אורחים