גילוי כתב:שמעתי שהגרח"ק מורה שלא לעשות, האם נכון הדבר? ומה טעמו?
עשוי לנחת כתב:גילוי כתב:שמעתי שהגרח"ק מורה שלא לעשות, האם נכון הדבר? ומה טעמו?
קיבל כך מהחזו"א,
ועד כמה שידוע לי כל גדולי הפוסקים היום נוקטים כן לעשות, כמובן בתנאים ואופנים מסויימים.
ברזילי כתב:טיפולי פוריות הוא שם כולל למגוון רחב של טיפולים. רובם של הטיפולים הנ"ל כלל לא היו בעולם בימי החזו"א. לדוגמא, למעלה מארבעה אחוזים מכלל היילודים בישראל כיום נולדים בעקבות IVF. הטיפול בוצע לראשונה בעולם לפני 35 שנה. כמובן, ייתכן שהחזו"א מסר לגר"ח שיקול כללי שממנו ניתן ללמוד גם על הנוהג בזמננו, ובכל זאת יש לזכור כי התחום שינה את פניו לחלוטין מאז.
רחמים כתב:הרי כבר בתורה כתוב שרחל היתה מוכנה לוותר על יעקוב פעם אחת כדי לקבל דודאים שסגולתם פקידת עקרות !
יאיר כתב:השקפת הגר"ח כפי הנראה היא, לא להתערב בחשבונות שמים ו"תמים תהיה עם ה' אלקיך" לכן דעתו גם לא לעשות בדיקת "דור ישרים".
יאיר כתב:השקפת הגר"ח כפי הנראה היא, לא להתערב בחשבונות שמים ו"תמים תהיה עם ה' אלקיך" לכן דעתו גם לא לעשות בדיקת "דור ישרים".
גילוי כתב:זה בדיוק השאלה שצריך לברר האם הגרח"ק צודק?
עשוי לנחת כתב:גילוי כתב:זה בדיוק השאלה שצריך לברר האם הגרח"ק צודק?
ניסוח השאלה מגוחך ואף גובל בעזות. אתה בא לבחון כאן אם הגרח"ק 'צודק' או לא??
[מזכיר אשכולות נוספים שבאו 'לחשוף' טעויות או אי דיוקים של גדולי ישראל, ללא כל אחריות מינימלית, חוסר אחריות שמתבטא גם בקריאת תגר על תרומות לארגוני עזרה באופן נחרץ ומתריס ללא בדיקה אמיתית ואחריות שמא הדבר יקלקל ויזיק להם.]
אוצר החכמה כתב:רק להדגיש את הברור, הנימוק שהבאת, שהדבר מכוער וטבע האב, אינו קיים במקרה של הפרייה חוץ גופית מהבעל והאשה עצמם.
ברזילי כתב:כמדומני שאחת הנקודות המרכזיות ב"מעלת היוחסין" היתה שלדעתו של הגר"ח אין הנולד מהפריה חוץ גופית מתייחס לאביו (ואם אכן כך הוא, זה לא נוגע לשאר טיפולים). נחלקו עליו בזה כמה וכמה מגדולי הדור, כידוע.
גם אם נניח שאכן אין הולד מיוחס אחרי האב, לא ברור מה האיסור מדינא בזה.
יתר10 כתב:הרי יש כאן נידון מצד איסור הוז"ל, ואאל"ט כמה מהמתירים נזקקו להתיר את הדבר רק משום שיש כאן חובת מצות פ"ו, ואם מניחים שאין הולד מתייחס אחר האב, הרי אין כאן מצוה
בנושא הוז"ל לצורך, האריכו רבים. סיכום שיטות יש באנציקלופדיה של שטיינברג (כרך ג, עמ' 382 והלאה). בנושא קיום פו"ר, מי שסובר שאין הולד מתייחס אחר האב, מסתבר שלא קיים פו"ר (אך אולי שבת מקיים גם בלא יחס).יאיר כתב:מנין שיש איסור הוז"ל אף בכהאי גונא? הרי סוף סוף נעשית כאן פעולה לצורך עיבור. (אשמח לביאור ומקור).
ומדוע לומר שאין כאן מצות פו"ר?
אוצר החכמה כתב:א. לא צריך לצעוק.
ב. השאלה אם חשש זה הוא חשש סביר או רחוק, כי כבר מבואר בגמרא יומא לגבי האיסור של אח נושא את אחותו שאם יש סיבה שלא לחשוש כמו רבנן דפקיע שמייהו לא אסרו.
ג. זה אינו דומה להפרייה מלאכותית מישראל שדנו הפוסקים בעניין זה כי שם כיוון שמראש אין ידוע בן מי הוא נכנס כאן הדין של שתוקי, אבל כאן הרי הוא בחזקת בן להוריו. רק החשש הוא שמא נתחלף, והשאלה מה מידת החשש משנה את העניין. כבר היו דברים מעולם שהוחלפו ילדים (וגם מבוגרים וכמעשה הנפלא שהובא בנוב"י) רק כיוון שזה חשש רחוק לא חיישינן.
ג. אפשר להציג את השאלה באופן אחר, שכיוון שתלוי בנאמנות האם בכלל הרופא נאמן לומר מה שלקחתי זה מה שנתתי ואם אינו שומר מצוות אולי נוגע ללא מרע אומנותיה ושאר פרטים בזה, ואם דומה לחיה ותלוי שם בטעם.
עשוי לנחת כתב:רחמים כתב:הרי כבר בתורה כתוב שרחל היתה מוכנה לוותר על יעקוב פעם אחת כדי לקבל דודאים שסגולתם פקידת עקרות !
לא הבנתי מה קשור סגולות לאשכול שעוסק בבעיות הלכתיות והתערבות יתר בדרכי הטבע?!
רחמים כתב:הרי כבר בתורה כתוב שרחל היתה מוכנה לוותר על יעקוב פעם אחת כדי לקבל דודאים שסגולתם פקידת עקרות !
דניאל כתב:רחמים כתב:הרי כבר בתורה כתוב שרחל היתה מוכנה לוותר על יעקוב פעם אחת כדי לקבל דודאים שסגולתם פקידת עקרות !
דוקא זו לא דוגמא הכי טובה כי בזוהר מוזכר שיש בזה טענה על רחל שלא בטחה בה'.
רחמים כתב:דניאל כתב:רחמים כתב:הרי כבר בתורה כתוב שרחל היתה מוכנה לוותר על יעקוב פעם אחת כדי לקבל דודאים שסגולתם פקידת עקרות !
דוקא זו לא דוגמא הכי טובה כי בזוהר מוזכר שיש בזה טענה על רחל שלא בטחה בה'.
לדעתי מה שנחשב בדרגת רחל חשש חוסר ביטחון אצלנו הוא מצווה וחובה! ואם אנו נשלה עצמנו שאנו לא עושים השתדלות מתוך בטחון הרי שתהיה עלינו טענה של רשלנות.
בכל מקרה התוכל להביא ציטוט מזוהר או מראה מקום מדוייק.
תוכן כתב:חלק ניכר מטיפולי הפוריות הן מסיבות אנוכיות דוגמת הנשים הרווקות שיולדות מתרומה. גם הרבנים שהתירו, זה בעיקר מפני שהבעל או האשה נשברים מזה שאין להם ילדים וזה מסכן את ביתם ובריאות נפשם. אבל בודאי מי שרוצה ללכת בדרך התורה ללא שום הנחות וללא שום קיצורי דרך יתרחק כמטחוי קשת מטיפולי פוריות אלו, שברובם המוחלט יש בהם שאלות הלכתיות חמורות, ואצל כמעט כולם יש הוז"ל וכיוצא.
תוכן כתב:חלק ניכר מטיפולי הפוריות הן מסיבות אנוכיות דוגמת הנשים הרווקות שיולדות מתרומה. גם הרבנים שהתירו, זה בעיקר מפני שהבעל או האשה נשברים מזה שאין להם ילדים וזה מסכן את ביתם ובריאות נפשם. אבל בודאי מי שרוצה ללכת בדרך התורה ללא שום הנחות וללא שום קיצורי דרך יתרחק כמטחוי קשת מטיפולי פוריות אלו, שברובם המוחלט יש בהם שאלות הלכתיות חמורות, ואצל כמעט כולם יש הוז"ל וכיוצא.
בברכה המשולשת כתב:תוכן כתב:חלק ניכר מטיפולי הפוריות הן מסיבות אנוכיות דוגמת הנשים הרווקות שיולדות מתרומה. גם הרבנים שהתירו, זה בעיקר מפני שהבעל או האשה נשברים מזה שאין להם ילדים וזה מסכן את ביתם ובריאות נפשם. אבל בודאי מי שרוצה ללכת בדרך התורה ללא שום הנחות וללא שום קיצורי דרך יתרחק כמטחוי קשת מטיפולי פוריות אלו, שברובם המוחלט יש בהם שאלות הלכתיות חמורות, ואצל כמעט כולם יש הוז"ל וכיוצא.
ונמצא כתר"ה חולק על מרנן האגר"מ, הגרשז"א (לגבי מי שאין לו ילדים) הגר"מ אליהו וכו'
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 119 אורחים