חכם הרזים כתב:נתתי אל ליבי לחקור ולידע מי הם התנאים הכי שכיחים ומופיעים הכי הרבה.
וכן באמוראים מי הם האמוראים היותר שכיחים ומצויים.
האם ידוע לבאי המקום ידיעות נכבדות בזה,
או שמא בקיאות יש להם בכל מרחבי התלמוד?
חכם באשי כתב:ר' יהודה - ראש המדברים בכל מקום (שבת לג ע"ב)
עשוי לנחת כתב:חכם הרזים כתב:נתתי אל ליבי לחקור ולידע מי הם התנאים הכי שכיחים ומופיעים הכי הרבה.
וכן באמוראים מי הם האמוראים היותר שכיחים ומצויים.
האם ידוע לבאי המקום ידיעות נכבדות בזה,
או שמא בקיאות יש להם בכל מרחבי התלמוד?
תיתי ספר ותיחזי. תעשה חיפוש בכל מאגר תורני.
תתחיל בר' יהודה, ר' מאיר, ר' שמעון, ר' יוסי וכו' וכו'. ואח"כ בגמ', אביי, רבא, רבה, רב נחמן, רב זירא, עולא, רב, לוי, שמואל, רב הונא וכו' וכו'
[כמובן לא לפי שום סדר, מה שיצא לי]
אח"כ תעשה טבלה ותשווה. הנך מתכוון למשהו יותר רציני מזה?
מחולת המחנים כתב:התנאים שהוזכרו הכי פחות - הינו אלו שנזכרו במשנה רק פעם אחת - נזכרו בהקדמת הרמב"ם לפירוש המשניות בזרעים.
השיטה של חיפוש סתמי של שמות התנאים באחד המאגרים, איננה יעילה כ"כ לדעתי, וזאת לדוגמא כשמחפש רבי ישמעאל יכול למצוא רבי ישמעאל רבי ישמעאל בן אלישע ורבי ישמעאל בנו של רבי יוחנן בן ברוקה, וכן רבי יוסי ורבי יוסי ברבי יהודה, וכן רבי יהודה ורבי יהודה הנשיא, ועוד על זה הדרך.
והנה לפני כמה שנים סח לי אחד שעשה חיפוש באחד המאגרים כמה פעמים מופיע שמם של רבא ואביי בש"ס, ומצא ששמו של רבא מופיע יותר מכפול מאביי, אך אחרי זמן התבוננתי שאין זה חיפוש מדויק כל, ראשית כל ששמו של רבא עדיין נמצא גם אצל קצת אמוראים אחרים, ואילו שמו של אביי לא נמצא כמדומני אצל שום אמורא אחר, זאת ועוד שהמילה רבא בארמית משמשת גם לתיאור ריבוי, ועל כן מופיעה פעמים רבות יותר, משא"כ שמו של אביי שלא נמצא בהקשר אחר.
אבןטובה כתב:עיין ערוך ערך אביי ותמצא נחת
מנצפך כתב:מחולת המחנים כתב:התנאים שהוזכרו הכי פחות - הינו אלו שנזכרו במשנה רק פעם אחת - נזכרו בהקדמת הרמב"ם לפירוש המשניות בזרעים.
השיטה של חיפוש סתמי של שמות התנאים באחד המאגרים, איננה יעילה כ"כ לדעתי, וזאת לדוגמא כשמחפש רבי ישמעאל יכול למצוא רבי ישמעאל רבי ישמעאל בן אלישע ורבי ישמעאל בנו של רבי יוחנן בן ברוקה, וכן רבי יוסי ורבי יוסי ברבי יהודה, וכן רבי יהודה ורבי יהודה הנשיא, ועוד על זה הדרך.
והנה לפני כמה שנים סח לי אחד שעשה חיפוש באחד המאגרים כמה פעמים מופיע שמם של רבא ואביי בש"ס, ומצא ששמו של רבא מופיע יותר מכפול מאביי, אך אחרי זמן התבוננתי שאין זה חיפוש מדויק כל, ראשית כל ששמו של רבא עדיין נמצא גם אצל קצת אמוראים אחרים, ואילו שמו של אביי לא נמצא כמדומני אצל שום אמורא אחר, זאת ועוד שהמילה רבא בארמית משמשת גם לתיאור ריבוי, ועל כן מופיעה פעמים רבות יותר, משא"כ שמו של אביי שלא נמצא בהקשר אחר.
זאת מצאנו הכר נא!
1. רב ביבי בר אביי
2. רב אחא בר אביי
3. רב חיננא בר אביי
4. אביי בר אבא
5. רב חנין בר אביי
6. אביי בר אבין/רבין
7. רב יהודה בר אביי
8. רב שימי בר אביי
9. רב נתן בר אביי
10. אביי בר הונא
ואם תשאלו, מה נזכרתי מהאשכול הזה פתאום?
אענה שנתעוררה בי תמיה,
איך יתכן שישנם שמות מסוימים אצל האמוראים שכמעט תמיד מוזכרים בתוספת ר' או רב, ולמשל, אין בנמצא כמעט יהודה בר פלוני ללא רב או ר', ועוד.
ולעומתם שמות אחרים, אשר כמעט או לגמרי אף פעם לא מוזכרים בתוספת זו, והדוגמא כי שכיחה לכך, היא שהנה הבאתי לפניכם רשימה של 10 'אביי' ואף לא פעם אחת מוזכר ר' אביי או רב אביי, וה"ה לעולא, שמצאנו: עולא בר מנשיא, עולא בר חנינא, עולא בר ישמעאל, עולא בר רב, עולא בריה דרב עילאי [הן אמת שהנ"ל הוזכר לפעמים בתוספת רב].
והדבר תמוה!
האם אי מי יודע משהו בנידון?
מאת הלוי כתב:מנצפך כתב:מחולת המחנים כתב:התנאים שהוזכרו הכי פחות - הינו אלו שנזכרו במשנה רק פעם אחת - נזכרו בהקדמת הרמב"ם לפירוש המשניות בזרעים.
השיטה של חיפוש סתמי של שמות התנאים באחד המאגרים, איננה יעילה כ"כ לדעתי, וזאת לדוגמא כשמחפש רבי ישמעאל יכול למצוא רבי ישמעאל רבי ישמעאל בן אלישע ורבי ישמעאל בנו של רבי יוחנן בן ברוקה, וכן רבי יוסי ורבי יוסי ברבי יהודה, וכן רבי יהודה ורבי יהודה הנשיא, ועוד על זה הדרך.
והנה לפני כמה שנים סח לי אחד שעשה חיפוש באחד המאגרים כמה פעמים מופיע שמם של רבא ואביי בש"ס, ומצא ששמו של רבא מופיע יותר מכפול מאביי, אך אחרי זמן התבוננתי שאין זה חיפוש מדויק כל, ראשית כל ששמו של רבא עדיין נמצא גם אצל קצת אמוראים אחרים, ואילו שמו של אביי לא נמצא כמדומני אצל שום אמורא אחר, זאת ועוד שהמילה רבא בארמית משמשת גם לתיאור ריבוי, ועל כן מופיעה פעמים רבות יותר, משא"כ שמו של אביי שלא נמצא בהקשר אחר.
זאת מצאנו הכר נא!
1. רב ביבי בר אביי
2. רב אחא בר אביי
3. רב חיננא בר אביי
4. אביי בר אבא
5. רב חנין בר אביי
6. אביי בר אבין/רבין
7. רב יהודה בר אביי
8. רב שימי בר אביי
9. רב נתן בר אביי
10. אביי בר הונא
ואם תשאלו, מה נזכרתי מהאשכול הזה פתאום?
אענה שנתעוררה בי תמיה,
איך יתכן שישנם שמות מסוימים אצל האמוראים שכמעט תמיד מוזכרים בתוספת ר' או רב, ולמשל, אין בנמצא כמעט יהודה בר פלוני ללא רב או ר', ועוד.
ולעומתם שמות אחרים, אשר כמעט או לגמרי אף פעם לא מוזכרים בתוספת זו, והדוגמא כי שכיחה לכך, היא שהנה הבאתי לפניכם רשימה של 10 'אביי' ואף לא פעם אחת מוזכר ר' אביי או רב אביי, וה"ה לעולא, שמצאנו: עולא בר מנשיא, עולא בר חנינא, עולא בר ישמעאל, עולא בר רב, עולא בריה דרב עילאי [הן אמת שהנ"ל הוזכר לפעמים בתוספת רב].
והדבר תמוה!
האם אי מי יודע משהו בנידון?
ייתכן כך - כשהשם הוא שם שמשמעותו טומנת בחובה את מעלותיו או גדלותו של האדם אין צורך להזכיר תואר קודם לשם זה, אך במקום שהשם הוא "קלאסי" ללא משמעות מיוחדת מקדימים תואר לשם. ולדוגמא: אביי זה נוטריוקון של אב ה'. ועולא ייתכן שמשמעותו אף היא מלשון עלייה או כנסיה וכד' רבא משמעותו גדול רבין ג"כ משמעותו סוג של גדול או משהו דומה. אבל בשמות קלאסיים -יהודה, יוסי, יצחק כאן מקדימים להם תואר.
באופן אחר (אך ייתכן שאינו סותר לאופן הראשון ואולי אף משלימו) - ייתכן ששמות כגון אלו אביי עולא רבין וכד' היו כינויים ולא שמם האמיתי. ולכן כפי הנ"ל.
מנצפך כתב:מאת הלוי כתב:התנאים שהוזכרו הכי פחות - הינו אלו שנזכרו במשנה רק פעם אחת - נזכרו בהקדמת הרמב"ם לפירוש המשניות בזרעים.
זאת מצאנו הכר נא!
1. רב ביבי בר אביי
2. רב אחא בר אביי
3. רב חיננא בר אביי
4. אביי בר אבא
5. רב חנין בר אביי
6. אביי בר אבין/רבין
7. רב יהודה בר אביי
8. רב שימי בר אביי
9. רב נתן בר אביי
10. אביי בר הונא
ואם תשאלו, מה נזכרתי מהאשכול הזה פתאום?
אענה שנתעוררה בי תמיה,
איך יתכן שישנם שמות מסוימים אצל האמוראים שכמעט תמיד מוזכרים בתוספת ר' או רב, ולמשל, אין בנמצא כמעט יהודה בר פלוני ללא רב או ר', ועוד.
ולעומתם שמות אחרים, אשר כמעט או לגמרי אף פעם לא מוזכרים בתוספת זו, והדוגמא כי שכיחה לכך, היא שהנה הבאתי לפניכם רשימה של 10 'אביי' ואף לא פעם אחת מוזכר ר' אביי או רב אביי, וה"ה לעולא, שמצאנו: עולא בר מנשיא, עולא בר חנינא, עולא בר ישמעאל, עולא בר רב, עולא בריה דרב עילאי [הן אמת שהנ"ל הוזכר לפעמים בתוספת רב].
והדבר תמוה!
האם אי מי יודע משהו בנידון?
ייתכן כך - כשהשם הוא שם שמשמעותו טומנת בחובה את מעלותיו או גדלותו של האדם אין צורך להזכיר תואר קודם לשם זה, אך במקום שהשם הוא "קלאסי" ללא משמעות מיוחדת מקדימים תואר לשם. ולדוגמא: אביי זה נוטריוקון של אב ה'. ועולא ייתכן שמשמעותו אף היא מלשון עלייה או כנסיה וכד' רבא משמעותו גדול רבין ג"כ משמעותו סוג של גדול או משהו דומה. אבל בשמות קלאסיים -יהודה, יוסי, יצחק כאן מקדימים להם תואר.
באופן אחר (אך ייתכן שאינו סותר לאופן הראשון ואולי אף משלימו) - ייתכן ששמות כגון אלו אביי עולא רבין וכד' היו כינויים ולא שמם האמיתי. ולכן כפי הנ"ל.
מאת הלוי כתב:מסתמא אילפא ג"כ מלשון אילוף לימוד.
נדמה לי שהיסוד הנ"ל אכן יסוד נאמן הוא.
מאת הלוי כתב:על אף תגובתך הצינית, אבחר לקרוא אותה ללא הטעמים והניגון.
מנצפך כתב:מאת הלוי כתב:על אף תגובתך הצינית, אבחר לקרוא אותה ללא הטעמים והניגון.
חלילה וחס!
אני התכוונתי ממש ברצינות, נהניתי מהרעיון של אילפא, ומעניין אותי מאוד אם יש לזה מקור.
סליחה על אי ההבנה!
מאת הלוי כתב:ייתכן כך - כשהשם הוא שם שמשמעותו טומנת בחובה את מעלותיו או גדלותו של האדם אין צורך להזכיר תואר קודם לשם זה, אך במקום שהשם הוא "קלאסי" ללא משמעות מיוחדת מקדימים תואר לשם. ולדוגמא: אביי זה נוטריוקון של אב ה'. ועולא ייתכן שמשמעותו אף היא מלשון עלייה או כנסיה וכד' רבא משמעותו גדול רבין ג"כ משמעותו סוג של גדול או משהו דומה. אבל בשמות קלאסיים -יהודה, יוסי, יצחק כאן מקדימים להם תואר.
באופן אחר (אך ייתכן שאינו סותר לאופן הראשון ואולי אף משלימו) - ייתכן ששמות כגון אלו אביי עולא רבין וכד' היו כינויים ולא שמם האמיתי. ולכן כפי הנ"ל.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 543 אורחים