ערבי פסחים כתב:אני פעם הזדמנתי למקום כזה רח"ל, ולא האמנתי למראה עיני, נכנס יהודי חובש כיפה וציצית, שם מפתח נדלקו אורות, ונסע, הזדעזתי אבל מה לעשות ששוגג הוא עפ"י כמה אנשים...
ברזילי כתב:ערבי פסחים כתב:אני פעם הזדמנתי למקום כזה רח"ל, ולא האמנתי למראה עיני, נכנס יהודי חובש כיפה וציצית, שם מפתח נדלקו אורות, ונסע, הזדעזתי אבל מה לעשות ששוגג הוא עפ"י כמה אנשים...
אינני רוצה לדון לגופו של ענין כאן, אבל אולי יש מי מהקוראים שיכול לחשוב שיש מי שהתיר בכה״ג, יש לומר את הברור שאין מדובר בשום הדלקת אור, כמבואר בדברי אותם המתירים להדיא. אם כן או שהעדות לעיל אינה נכונה, או שאותו יהודי נהג שלא על פי פסק המתירים
מאיר סובל כתב:ברזילי כתב:ערבי פסחים כתב:אני פעם הזדמנתי למקום כזה רח"ל, ולא האמנתי למראה עיני, נכנס יהודי חובש כיפה וציצית, שם מפתח נדלקו אורות, ונסע, הזדעזתי אבל מה לעשות ששוגג הוא עפ"י כמה אנשים...
אינני רוצה לדון לגופו של ענין כאן, אבל אולי יש מי מהקוראים שיכול לחשוב שיש מי שהתיר בכה״ג, יש לומר את הברור שאין מדובר בשום הדלקת אור, כמבואר בדברי אותם המתירים להדיא. אם כן או שהעדות לעיל אינה נכונה, או שאותו יהודי נהג שלא על פי פסק המתירים
דברי המתירים אינם בכלל "פסק".
אין בכלל הגדרה של "לא הגיע להוראה ומורה" יותר מהם.
וגם אם הם בטובם הואילו לאסור הדלקת נורות של קלנועית, עצם ההיתר שלהם להשתמש בקלנועית הוא הגורם הישיר לכל חילולי השבת של המשתמשים שבוודאי חלק מהם גם ידליקו אורות.
למען האמת, כמי שעומד בראש מכון צומת, הממציא "פטנטים" לעקיפת איסורי שבת, בעיקר בנושאי חשמל ואלקטרוניקה, בתחומי רפואה וביטחון ודומיהם, אני שואל את עצמי לא פעם האם איננו מעניקים בכך לגיטימציה לזלזול בהלכות שבת, במיוחד בשדה הטכנולוגי. האם איננו נושאים באחריות להיסחפות למדרון חלקלק של מסורתיות ה"מעגלת פינות" [...].
תשובתי היא כי ההפך הוא הנכון. הפטנטים של מכון צומת, המוגבלים אך ורק למצבי דחק, מעידים כמאה עדים על חיוניותה של ההלכה, המכילה פתחי התחשבות בנסיבות חיוניות, גם ללא פיקוח נפש. פתרונות "צומת" אינם מבטלים את ההלכה, אלא מצביעים על אפשרויות אימננטיות הגלומות בה, לאמור: עד כאן אסור, מכאן ואילך מותר. פתחים כאלו הם מאושיות ההלכה היהודית הבלתי–קפואה, ונר לרגלי פוסקיה הלגיטימים. ברם, גבולות אלו אינם מסורים ביד כל אחד ואחת אלא לרבנן ותלמידהון השזורים ומעורים בשלשלת הדורות ההלכתית, שהרי השתלשלות ההלכה היא מעיקרי אמונתנו.
אוצר החכמה כתב:אותי דווקא היה מעניין לדון כן לגופו של עניין (ולא לגופם של אנשים)
האם ההיתר שם מתבסס על עקרון הגרמא של אות פטר?
כי היתר זה איני מבינו, לפי מה שהבנתי באופן מעשי תמיד תוך זמן קצר מאוד שבעיני בני אדם נראה כתגובה מיידית התוצאה הרצויה תקרה. כלומר מבחינת מבט של בני אדם בעצם הלחיצה יוצרת תמיד תגובה, אבל מבחינה חשמלית בעצם לא היה וודאי שזה יקרה בפעם הראשונה או בפעם השנייה או באחד הנסינות האחרים בגלל הרכיב האקראי.
ולכאורה כאן השכל מחייב שהטענה שטוען החזו"א במקומת אחרים, כאן וודאי צריך לקבלה, שבסופו של דבר מה שקובע מבחינה הלכתית הוא מראית בני אדם, וכיוון שלמראה עינינו אין כאן שום גרמא כי למעשה תמיד הלחיצה תתן תוצאה לא מיקרי גרמא אלא מעשה גמור.
לייטנר כתב:ואף אם תאמר שאליבא דהחזו"א לא מדובר על מראית עין הלכתית כי אם בעיה הלכתית ממש, האם לדעתך מותר לחלוק על בסיס חדש זה של החזו"א?
מאיר סובל כתב:"אתה רוצה לאסור עליו לצאת מהבית כל השבתות"
אוצר החכמה כתב:גם לי לא היה נראה הסגנון, אבל עדיין צריך לקחת בחשבון, שכשדנים על עצם העניין, העובדה שאדם יהיה אנוס להמנע מלצאת מביתו היא שיקול, אני מסופק אם מיקרי אפילו חולה שיש בו סכנה, אבל אולי נחשב כמו הפסד, וממילא צריך לשקול את חומר האיסור לעומת הצורך כמו שעושים הפוסקים בכל סוגיה וסוגיה.
ערבי פסחים כתב:קבלתי במייל:
.
מאיר סובל כתב:אם זה מותר על פי דין, אז מותר לכל אדם... אם זו תורה - זו לא התורה שאנחנו קיבלנו.
ערבי פסחים כתב:קבלתי במייל:
.
משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 273 אורחים