נשאלה שאלה בדרך של חידוד, אדם שיש לו שתי נשים, ונתעברה לאה לפני רחל. אלא שרחל ילדה לשבעה לפני לאה, ולאה ילדה לאחריה לאחר תשעה. מי נקרא הבכור?
האם בתר לידה אזלינן, ומי שיצא ראשונה הוא הבכור (על דרך: "וַתִּקְשֹׁר עַל יָדוֹ שָׁנִי לֵאמֹר זֶה יָצָא רִאשֹׁנָה" [בראשית לח,כח]) ולפי זה הבכור לרחל, שהיא ילדה ראשונה, אע"פ שנתעברה לאחר לאה.
או דאזלינן בתר העיבור, ומי שנתעברה בו אימו לראשונה הוא הבכור (על דרך: "כִּי הוּא רֵאשִׁית אֹנוֹ לוֹ מִשְׁפַּט הַבְּכֹרָה" [דברים כא,יז]) ולפי זה הבכור ללאה שהיא נתעברה ראשונה, אע"פ שילדה לאחר רחל.
ושמענו בזה וורט (שהאומרו ציין שכן גם ההלכה) בשם הגר"א, שנשאל לגבי ראובן שהתגרש מאשתו ראשונה, ונשא אחרת, ונמצאה אשתו הראשונה מעוברת ממנו, ועתה אשתו החדשה אף היא מעוברת, וילדה אשתו החדשה לפני אשתו הגרושה. ונשאל בזה הגאון וענה כי הבכורה לבן הגרושה אף על פי שנולד שני לבן מהאשה החדשה, ופשט הדבר כי על פי הנאמר בפרשת השבוע (כי תצא): שנאמר "כִּי תִהְיֶיןָ לְאִישׁ שְׁתֵּי נָשִׁים הָאַחַת אֲהוּבָה וְהָאַחַת שְׂנוּאָה וְיָלְדוּ לוֹ בָנִים הָאֲהוּבָה וְהַשְּׂנוּאָה וְהָיָה הַבֵּן הַבְּכֹר לַשְּׂנִיאָה", דהנה פירש הכתוב שהבכור לשנואה, שהיא המגורשת. עד כאן שמענו והיה לנו לחידוש.
ורצינו לשאול את התלמידי חכמים שבכאן, האם ידוע לכם מקור לדברים אלה שיצאו מפי הגר"א? האם הדין דין אמת וכן ההלכה? וכמובן, האם יש מקורות נוספים לדין זה?
בברכת התורה ולחיים טובים ולשלום תכתבו.