שלח כתב:האם לפי התורה יש הדרכה בענין?, כמו למשל האם להתפלל שאמריקה תפציץ בסוריה, או שעדיף שלא כי זה אולי יסכן את ישראל, האם להתפלל באופן כללי שיהיה טוב, או לעשות פעולות אחרות, האם זה צריך לענין אותנו שהם הורגים אחד את השני, האם צריך להצטער או לשמוח על כך שהם עסוקים בעצמם ולא מאיימים עלינו, האם יש מקורות בענין, והאם רבנים דברו בענין, האם זה קשור לשולחן ערוך החמישי, ולכן אין בזה כללים ברורים, או שאמנם אין התיחסות מפורשת, אבל אפשר בעזרת ספרי מהר"ל רמח"ל הגר"א וכדומה לנסות לגלות מה דעת התורה בענין, בגלל שליכא מידי דלא רמיזי באורייתא, מה דעת רבני הפורום בענין?
חכם באשי כתב:את זה אמר הקב"ה אחרי שישראל יצאו ממצרים ונגאלו משיעבודם, אך בשעה שישראל היו משועבדין תחת ידם הקב"ה היכה אותם מכות גדולות ועצומות ולא אמר 'מעשה ידי טובעין בים' (או: 'במכת ערוב' או ברד).
ודון מיניה ואוקי באתרין.
חכם באשי כתב:את זה אמר הקב"ה אחרי שישראל יצאו ממצרים ונגאלו משיעבודם, אך בשעה שישראל היו משועבדין תחת ידם הקב"ה היכה אותם מכות גדולות ועצומות ולא אמר 'מעשה ידי טובעין בים' (או: 'במכת ערוב' או ברד).
ודון מיניה ואוקי באתרין.
איש.dot כתב:לשכלי הדל לא כן הוא, וההפרש הוא שבשעה שהיו בני ישראל משועבדים תחת ידם לא חפצו בני ישראל לומר שירה, אך מי יימר לן שאילו היו אומרים שירה לא היה משיבם הקב"ה "מעשי ידי מתגרדים בשחין ואתם אומרים שירה"?
איש.dot כתב:אבל יש כאן דיון קצת אחר - האם לא נדרשת מאיתנו רחמנות טבעית על כל ברוא ואדם באשר הוא? האם אנו אמורים לשמוח עם מותה האכזרי של אם ותינוקה בחבל ארץ נידח ומרוחק? יתירה מזו - האם אנו אמורים לשמוח על תאונת דרכים אכזרית שקטלה פעוט או על קצר חשמלי שהרג קשיש בייסורים, רק מחמת שהם ערבים? האם מילות הפסוק "אשרי שיאחז וניפץ את עולליך אל הסלע" הם חידוש בעבורנו, בניגוד להרגשתנו הטבעית, או שאנו ששים ושמחים לנפץ את ראשו של אחמד הקטן על סלעי קלקיליה?
גם אם הם לא "חפים מפשע", כהגדרתך, האם אין בלבך רגש אנושי של רחמים על נשים, ילדים וזקנים?
כתבת: "תשיבו להם, אפוא, באותו מטבע".
ולמה לא תכתוב: "במידה שאדם מודד - בה מודדים לו"?
חכם באשי כתב:הראשונים איחלו כאלו 'איחולים' גם על ראשי שונאי ישראל שלא נשתתפו בחורבן המקדש.
ראה מה שהבאתי כאן: viewtopic.php?f=7&t=10626&p=99814&hilit
מ.ל. כתב:מאידך, יש גם עניין ושיקול של "מעשי ידי טובעים בים וכו', ורחמיו על כל מעשיו. ובהחלט העניין מורכב.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 400 אורחים