היימישער כתב:על השאלה - למה יש לכם כל כך הרבה ילדים? - הוא עונה שמדובר בבחירה מתוך ראיית קדושת החיים כערך עליון.
דומני שמדובר בחובה הנובעת ממצוות עונה ואיסור הוצאת ז"ל, ולא כפי שכתב שמהתורה אין צורך בהולדה יותר מקיום המין, ודבריו נכונים לענין פריה ורביה אם כבר הוליד זכר ונקבה, אך כל עוד והוא נשוי חייב הוא כנ"ל.
יעקב כהן כתב:לדעתי זה לא מספיק.
והסיבה העיקרית שאלו שלא לומדים תורה לא הולכים ולא צריכים ללכת כיון שצריך לזכור שהעולם הזה זה רק פרוזדור מעבר לעולם הבא וכל שיש חשש הכי קטן שעל ידי דבר מסוים האדם ירד ביראת שמים צריך להתרחק מזה, ק"ו בן בנו של ק"ו ההליכה לצבא שהיא... וזה לא משנה איזה מסלול ושאף אחד לא יספר סיפורים, לדעתי זה דבר שלא ניתן לפתרון אא"כ יעשו לנו צבא נפרד מהרמטכ"ל עד החיל הזוטר ביותר, מה שכמובן לא יעשה...
יעקב כהן כתב:זה דבר שלא ניתן לפתרון אא"כ יעשו לנו צבא נפרד מהרמטכ"ל עד החיל הזוטר ביותר
שמח כתב:יעקב כהן כתב:זה דבר שלא ניתן לפתרון אא"כ יעשו לנו צבא נפרד מהרמטכ"ל עד החיל הזוטר ביותר
ואם יקרה הלא יאומן ויעשו דבר כזה, האם גדולי ישראל יתנו לזה יד?
שמח כתב:ואני לא אומר את זה כשיטת סאטמר וכו', אלא אף לשיטת גדולי ישראל שחייבו להשתתף בבחירות וכו', אבל אף אחד מהם לא ראה את עצם קיום המדינה כדבר חיובי.
יעקב כהן כתב:היימישער כתב:על השאלה - למה יש לכם כל כך הרבה ילדים? - הוא עונה שמדובר בבחירה מתוך ראיית קדושת החיים כערך עליון.
דומני שמדובר בחובה הנובעת ממצוות עונה ואיסור הוצאת ז"ל, ולא כפי שכתב שמהתורה אין צורך בהולדה יותר מקיום המין, ודבריו נכונים לענין פריה ורביה אם כבר הוליד זכר ונקבה, אך כל עוד והוא נשוי חייב הוא כנ"ל.
יש סוגי מניעה שאין בהם את הבעיות הנ"ל, ומ"מ הגם שדבריו נכונים אין הם מדויקים, הגמרא ביבמות סב ע"ב אומרת תניא רבי יהושע אומר נשא אדם אשה בילדותו ישא אשה בזקנותו היו לו בנים בילדותו יהיו לו בנים בזקנותו שנא' {קהלת יא-ו} בבקר זרע את זרעך ולערב אל תנח ידך כי אינך יודע אי זה יכשר הזה או זה ואם שניהם כאחד טובים. ולדעת רוב האחרונים זה חובה מדרבנן ואכמ"ל ועין עוד באגרת קודש של הסטיפלר אגרת ג
איש רגיל כתב:אך איך שלא יהיה, אינני מבין מה תעשה ביום שנהיה פה רוב של 80%, מי ילך לצבא לשמור על המדינה שהוקמה נגד דעתך, אך היא עובדה קיימת? תסגור את המדינה ותקרא לארדואן שיחזיר את ימי השלטון הטורקי? אם אינך מעוניין באפשרות זו, עליך להסכים לשירות חרדים בצבא, אלא שאכן יהיה באופן היותר מהודר, וכמאמר חז"ל 'אלף למטה אלף למטה' וכו'.
וגם לתת את השליטה בארץ ישראל לערבים או לכל מי שלא יהיה, אם התחזית האוביקטיבית תהיה שזה ימנע שפיכות דמים, הרי שיהיו חייבים לעשות זאת.
אוצר החכמה כתב:וגם לתת את השליטה בארץ ישראל לערבים או לכל מי שלא יהיה, אם התחזית האוביקטיבית תהיה שזה ימנע שפיכות דמים, הרי שיהיו חייבים לעשות זאת.
הגעת אתמול מהמאדים?
יאיר כתב:לאפוקי מהמזרחי שהוסיפו עוד מצוה (א"י) לג' עבירות חמורות של יהרג ולא יעבור.
בברכה המשולשת כתב:א. רמב"ן במצוות עשה ד.
איש רגיל כתב:והאם יש חולקים בדבר?
ברזילי כתב:דל מהכא מצוות יישוב א"י, נניח שיש קיבוץ של יהודים באוגנדה ובאו עליהם אויביהם ודרשו באיום מלחמה לסגת משטח פלוני. בדרך הטבע גם אם יצליחו היהודים להתגונן, קרוב לודאי שיפלו הרוגים במלחמה. האם הם מחוייבים להענות לכל דרישה של האויבים משיקול של פיקו"נ? לעניות דעתי פשוט וברור מסברא שאין עליהם חובה כזו, דאל"כ לא שבקת להו חיי (כפשוטו וכמשמעו).
מדוע באמת אין כאן טענה של פיקו"נ? להבנתי, זה לא רק משום שיש כאן פיקו"נ לגבי העתיד, אלא משום שבשיקולים ציבוריים כל המשקל של הצלת נפשות נידון אחרת, ופיקו"נ של יחידים אינו דוחה צורך ציבורי. אין חובה על הציבור לאסור בחוק נסיעה בכלי רכב, למרות שודאי לחלוטין שזה יציל כמה מאות נפשות בשנה. אין חובה להפנות את כל כספי המיסים לשיפור בתי החולים, למרות שגם זה יציל חיי אדם כמעט בודאות. כך אין חובה להכנע לצרים, גם במחיר של איבוד נפשות (רמז לדבר כל מלכותא דקטלא חד משיתא לא מענשא, ואף שיש לחלק האמת היא שאין חילוק).
איש רגיל כתב:יאיר כתב:לאפוקי מהמזרחי שהוסיפו עוד מצוה (א"י) לג' עבירות חמורות של יהרג ולא יעבור.
ראיתי במאמר של הרב ליאור שדעת הרמב"ן שמצוות ישוב א"י אינה נדחית מפני פיקוח נפש, ומשום כן תוקף את החרדים שתמכו בהסכמי אוסלו משום פיקוח נפש.
מישהו יודע היכן הרמב"ן הזה? והאם יש חולקים בדבר?
יאיר כתב:ברזילי כתב:דל מהכא מצוות יישוב א"י, נניח שיש קיבוץ של יהודים באוגנדה ובאו עליהם אויביהם ודרשו באיום מלחמה לסגת משטח פלוני. בדרך הטבע גם אם יצליחו היהודים להתגונן, קרוב לודאי שיפלו הרוגים במלחמה. האם הם מחוייבים להענות לכל דרישה של האויבים משיקול של פיקו"נ? לעניות דעתי פשוט וברור מסברא שאין עליהם חובה כזו, דאל"כ לא שבקת להו חיי (כפשוטו וכמשמעו).
מדוע באמת אין כאן טענה של פיקו"נ? להבנתי, זה לא רק משום שיש כאן פיקו"נ לגבי העתיד, אלא משום שבשיקולים ציבוריים כל המשקל של הצלת נפשות נידון אחרת, ופיקו"נ של יחידים אינו דוחה צורך ציבורי. אין חובה על הציבור לאסור בחוק נסיעה בכלי רכב, למרות שודאי לחלוטין שזה יציל כמה מאות נפשות בשנה. אין חובה להפנות את כל כספי המיסים לשיפור בתי החולים, למרות שגם זה יציל חיי אדם כמעט בודאות. כך אין חובה להכנע לצרים, גם במחיר של איבוד נפשות (רמז לדבר כל מלכותא דקטלא חד משיתא לא מענשא, ואף שיש לחלק האמת היא שאין חילוק).
viewtopic.php?f=17&t=6556&hilit=%D7%92%D7%9C%D7%A2%D7%93&start=40#p58318
http://www.otzar.org/aspcrops/141816_10 ... 192013.asp
יאיר כתב:ברזילי כתב:דל מהכא מצוות יישוב א"י, נניח שיש קיבוץ של יהודים באוגנדה ובאו עליהם אויביהם ודרשו באיום מלחמה לסגת משטח פלוני. בדרך הטבע גם אם יצליחו היהודים להתגונן, קרוב לודאי שיפלו הרוגים במלחמה. האם הם מחוייבים להענות לכל דרישה של האויבים משיקול של פיקו"נ? לעניות דעתי פשוט וברור מסברא שאין עליהם חובה כזו, דאל"כ לא שבקת להו חיי (כפשוטו וכמשמעו).
מדוע באמת אין כאן טענה של פיקו"נ? להבנתי, זה לא רק משום שיש כאן פיקו"נ לגבי העתיד, אלא משום שבשיקולים ציבוריים כל המשקל של הצלת נפשות נידון אחרת, ופיקו"נ של יחידים אינו דוחה צורך ציבורי. אין חובה על הציבור לאסור בחוק נסיעה בכלי רכב, למרות שודאי לחלוטין שזה יציל כמה מאות נפשות בשנה. אין חובה להפנות את כל כספי המיסים לשיפור בתי החולים, למרות שגם זה יציל חיי אדם כמעט בודאות. כך אין חובה להכנע לצרים, גם במחיר של איבוד נפשות (רמז לדבר כל מלכותא דקטלא חד משיתא לא מענשא, ואף שיש לחלק האמת היא שאין חילוק).
viewtopic.php?f=17&t=6556&hilit=%D7%92%D7%9C%D7%A2%D7%93&start=40#p58318
http://www.otzar.org/aspcrops/141816_10 ... 192013.asp
אוצר החכמה כתב:איש רגיל כתב:יאיר כתב:לאפוקי מהמזרחי שהוסיפו עוד מצוה (א"י) לג' עבירות חמורות של יהרג ולא יעבור.
ראיתי במאמר של הרב ליאור שדעת הרמב"ן שמצוות ישוב א"י אינה נדחית מפני פיקוח נפש, ומשום כן תוקף את החרדים שתמכו בהסכמי אוסלו משום פיקוח נפש.
מישהו יודע היכן הרמב"ן הזה? והאם יש חולקים בדבר?
לא ברור מה הכוונה כאן פיקוח נפש. אם תהיה שאלה על חולה שמסוכן לו לגור בא"י וצריך לעבור לארץ אחרת מחמת מחלתו, ואם יעזוב ישתלטו על הקרקע גויים כי אין יהודים שיגורו שם, אז תהיה זו שאלה של פקוח נפש, ומסתבר שאז זה נידון ככל המצוות ופיקוח נפש דוחה את זה. אבל להלחם על הקרקע או לגור אפילו במקום שיש קצת סכנה אין לזה שייכות לפיקוח נפש, ומותר גם לצאת למלחמת הרשות (אע"פ שלזה יש תנאים אבל אין זה נוגע לסברת הפיקוח נפש שבעניין) ומתר לאדם להסתכן אפילו בשביל ממון כמבואר בנוב"י המפורסם.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 118 אורחים