מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מחקרים על אכילת מאכלות אסורות.

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
בנימין עורך
הודעות: 136
הצטרף: ב' ספטמבר 02, 2013 10:49 am

מחקרים על אכילת מאכלות אסורות.

הודעהעל ידי בנימין עורך » ב' אוקטובר 07, 2013 1:18 pm

שלום חברים ותודה על העזרה.
אני מחפש מחקרים עבור הנזק הרפואי בדבר מאכלות אסורות,
מי שיודע על מחקר כזה מוצלח ועדכני, אשמח מאוד לקבל אותו.
תודה מראש.
בנימין

דברים על דיוקם
הודעות: 26
הצטרף: ג' אוקטובר 01, 2013 11:40 pm

Re: מחקרים על אכילת מאכלות אסורות.

הודעהעל ידי דברים על דיוקם » ב' אוקטובר 07, 2013 1:41 pm

לפני שנכנסים למחקרים, מעניין להביא את דבריו הקדושים של המהר"ל בענין זה וז"ל:

המהר"ל בתפארת ישראל: "אבל מדברי חכמים נראה שאין לומר כי המצות שנתן השם יתברך בשביל המקבל שהוא האדם, רק הם גזירות מצד השם יתברך הגוזר על עמו גזירות כמו מלך הגוזר גזירה על עמו. אף כי האמת ימשך מזה מצד שהוא מקיים הגזירה שגזר עליו הטוב וההצלחה שאין אחריה הצלחה. מכל מקום אין התחלת הגזירה שנתנה לטוב אל המקבל… לפיכך כל מי שנותן במצות טעם על פי הטבע לומר כי לכך אסרה תורה חזיר מפני שהוא מוליד בגוף מזג רע וכן הוא בודאי האמת, וכן נתנו טעם באיסור חלב שהוא מוליד מזג רע וכן בדם ומכל שכן בשקמים ובעופות הטמאות בכולם נתנו טעם על פי הטבע וכאלו היתה התורה ספר מספרי הרפואות או ספר הטבע, חס ושלום לומר כך. ואם היה הדבר כמו שאמרו הם הרי אמרו בפרק קמא דחולין (י"ז ע"א) ובתים מלאים כל טוב אמר רבי ירמיה אמר רב כתלי דחזירי התיר להם, ואם שורש האסור בשביל מזג רע האסור להיכן הלך… ואף אמנם כי האמת הוא כי כל אלו יש בהם מזג רע ודבר זה ימשך בודאי במה שיש בהם שנוי רע גם כן, אבל אין זה עיקר טעם המצוה רק שאינם ראוים אל האדם כפי הסדר אשר סדר השם יתברך לכך הרחיקה אותם ולפעמים לא הרחיקתם התורה". (תפארת ישראל עמ' כב)

בנימין עורך
הודעות: 136
הצטרף: ב' ספטמבר 02, 2013 10:49 am

Re: מחקרים על אכילת מאכלות אסורות.

הודעהעל ידי בנימין עורך » ב' אוקטובר 07, 2013 1:55 pm

ראשית כל תודה על התגובה.

אם נכנסת כבר לענין זה, זאת מחלוקת גדולה בראשונים, הרמב"ם במורא נבוכים ח"ג פרק מ"ח כותב על ענין מאכלות אסורות שהוא משום שהם מזיקים מאוד לבריאות וכו' עיי"ש באורך, וכן כתב הרמב"ן ועוד ראשונים,
ומאידך יש את הדעה החולקת על גישה זו וכפי שהבאת מדברי המהר"ל, אם כי כבר בנוסח כזה כתב האברבנאל בזה וכן כתב הרשב"א בתשובות.

אני לא רוצה להיכנס למחלוקת זו, וגם לא לדון בה, ובפרט שהנידון הוא רק האם זה טעם המצווה והחיוב או לא, אבל על המציאות בשטח אין חולק מצד העובדות בשטח מבחינה מחקרית.
בכל אופן תודה על העזרה.
בנימין

דברים על דיוקם
הודעות: 26
הצטרף: ג' אוקטובר 01, 2013 11:40 pm

Re: מחקרים על אכילת מאכלות אסורות.

הודעהעל ידי דברים על דיוקם » ב' אוקטובר 07, 2013 2:04 pm

אין ספק שזה גם פן שצריך להתייחס אליו.

סמל אישי של המשתמש
רחמים
הודעות: 1633
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2011 12:28 pm
מיקום: http://yakobov-dev.co.il/
יצירת קשר:

Re: מחקרים על אכילת מאכלות אסורות.

הודעהעל ידי רחמים » ב' אוקטובר 07, 2013 4:32 pm

בעינין השפעת מאכלות אסורות על גוף האדם:

חביל גופייהו - גדרו ובמה שייך
שבת דף פו:
בעי רב פפא: שכבת זרע של ישראל במעי נכרית מהו? ישראל דדאיגי במצות - חביל גופייהו, נכרים דלא דאיגי במצות - לא, או דילמא: כיון דאכלין שקצים ורמשים - חביל גופייהו? ואם תמצי לומר כיון דאכלי שקצים ורמשים - חביל גופייהו, במעי בהמה מהו? אשה (היא) דאית לה פרוזדור - מסרחת, אבל בהמה דלית לה פרוזדור - לא, או דילמא: לא שנא? - תיקו.


קושיה מגמ' בע"ז

וז"ל לשון הגמ' בעבודה זרה לא ע"ב
אמר שמואל: כל השרצים יש להן ארס, של נחש ממית, של שרצים אינו ממית. אמר ליה שמואל לחייא בר רב: בר אריא, תא ואימא לך מילתא מעלייתא דהוה אמר רב אבוך, הכי אמר אבוך: הני ארמאי זוקאני דהוו שתו גילויא ולא מתו, איידי דאכלי שקצים ורמשים חביל גופייהו.

והקשה התוספות וז"ל:
דאכלי שקצים ורמשים חביל גופייהו - תימה דאמר פרק רבי עקיבא (שבת דף פו:) גבי שכבת זרע של ישראל במעי עובדת כוכבים ישראל דדייגי במצות חביל גופייהו טפי מעובדי כוכבים וי"ל דלענין להנצל מארס אין מועיל חבל דדייגי במצות כמו חבל דאכילת שקצים ורמשים שיש להם בתוך הגוף ומבטל ארס של נחש.

וכ"כ בתוספות הרא"ש מסכת עבודה זרה דף לא עמוד ב
איידי דאכלי שקצים ורמשים חביל גופייהו. הקשה ה"ר אלחנן דבפרק ר"ע מוכיח דישראל דדייגי במצות חביל טפי גופייהו מגויים גבי שכבת זרע במעי גויה, וי"ל דלענין להסריח שכבת זרע חמימות הגוף מדאגי המצוות ממהר להסריח, אבל לבטל הארס של נחש הנכנס לגוף על ידי אכילה ושתייה חמימות הגוף מאכילת שקצים מבטלן.

וז"ל החתם סופר (מסכת עבודה זרה דף לא עמוד ב ):
איידי דאכלי שקצים ורמשים חביל גופי' מימי תמהתי אחר שבעו"ה אין לנו מדרש חכמות הרפואות וכל רופאי ישראל לומדי' בבית מדרש לאומים וחכמיהם וכל חכמתם בנוי על טבעי גופי' דאכלי שקצים ורמשים ולא דאיגי במצות ואיך ישפוט מזה על גופי ישראל דלא אכלי שקצים ודאיגי במצות הרי קמן אלו מסתכנים בגילוי ואלו שתו וחיו ושכבת זרע של אלו מסריח משא"כ אלו והוא איבעי' דלא איפשטא פר"ע ובודאי לענין רפואות הגוף מה נעשו נסמך על רופא חנם ית"ש ויתן בפי הרופא ומחשבתו לרפאות נפש עד דכא ושומר פתאים ה' ולענין פ"נ שבת ויה"כ לא יהא אלא ספק נמי מותר אבל לענין איסור נדה צ"ע ואם חז"ל סמכו על הרופאים שהעלה מטבעין ליבנה וכדומה בזמניהם הי' חכמי רופאי ישראל אשר שקלו זה בדעתם אבל רופאי זמנינו אינם עוסקים אלא בטבעי או"ה צל"ע מאוד:

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: מחקרים על אכילת מאכלות אסורות.

הודעהעל ידי איש-אחד » ג' אוקטובר 08, 2013 10:05 am

דומני שאין מחקרים שכאלו, ועד כמה שידוע לי לא ידועים כיום הבדלים בין יהודים ללא יהודים מבחינה פיזיולוגית המתבטאת ברפואות הפועלות על יהודים ולא על לא יהודים ולהיפך (שלא כדברי החת"ס), אבל שמא נשתנו הטבעים.

אוהב אוצר
הודעות: 3005
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: מחקרים על אכילת מאכלות אסורות.

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ד' אוקטובר 09, 2013 3:55 am

זה שנשתנו הטבעים אינו סוד ומוסכם מלפני הרבה זמן ובעוד ענינים.
צא וראה בני האדם מחבר העמים שטמאו את ארצנו הקדושה שנראים בריאים וחסונים אחרי שפטמו את עצמם בדבר אחר ב"מ וידוע שהדבר הזה מפטם.
וכן כל בעלי העיניים המלוכסנות שבארצותם שקצים ורמשים הם דברים שבשגרה ומכניסים אותם ללחמם בעודם חצי מפרפרים ה' יצילנו ממיאוס זה.
אפשר לומר שדברי המחקר כולם נסובים על עם ישראל בלבד שגופם לא יכול לסבול מאכלים אלו כשאר הגויים ויש שינוי בגופות.
[כמו הדיון המפורסם אם יש הבדל בזה שלבני אשכנז אין איסור אכילת דג וחלב ולבני ספרד הרבה אסרו מחשש סכנה כיצד יש הבדל בנושא הסכנה]

בנימין עורך
הודעות: 136
הצטרף: ב' ספטמבר 02, 2013 10:49 am

Re: מחקרים על אכילת מאכלות אסורות.

הודעהעל ידי בנימין עורך » ד' אוקטובר 09, 2013 11:23 am

תודה לך אוהב אוצר.
אני צריך את החומר שאתה מביא ונראה שיש לך ידע בזה.
אשמח אם תוכל להפנות אותי למחקר כזה, אני רוצה לראות את המחקר מקרוב, על פרטיו.
תודה מראש
בנימין


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 108 אורחים