מי שאמר כתב:מה הפשט כי בא אורך בלכה דודי האם זה אור ישועתך כפי שכותב פלוני או שמא הכוונה למשיח וכפי שפירש רש"י בתהלים שלח אורך ואמיתך. אורך זה המשיח.
מי שאמר כתב:ובכל אופן בלי נדר אמשיך להביא עוד ועוד מקומות כאלו שאני תקוע ואיני בטוח בזה.
מה עלי לעשות כאשר אין לנו פירוש רש"י על הסידור הסליחות והיוצרות.
אדרבא אולי ייצא איזה תועלת מן האשכול הזה לדעת מה לעשות האמנם כולנו עדרים - ומדוע לא היה מי שיעורר על זה.
מי שאמר כתב:לא הבנתי מה בדיוק הבעיה בכותרת.
בכל אופן לאחר שכבר הגיבו אין לי אפשרות לשנות את הכותרת וכל אחד יכול לשנות בתגובה שלו הוא כפי שעשיתי זה עתה.
איש רגיל כתב:מי שאמר כתב:מה הפשט כי בא אורך בלכה דודי האם זה אור ישועתך כפי שכותב פלוני או שמא הכוונה למשיח וכפי שפירש רש"י בתהלים שלח אורך ואמיתך. אורך זה המשיח.
אין מה להקשות מהפסוק 'שלח אורך ואמיתך', כיון שלשון הפיוט 'כי בא אורך קומי אורי' מבוסס על הפסוק בישעיה (ס א) "קומי אורי כי בא אורך".
עיי"ש במפרשים, שהרד"ק והמלב"ים אכן פירשו כי בא אורך - ישועתך. והמצודות פירש שהכוונה על רוב שמחה וטובה. והאלשיך פירש שהכוונה אליו ית', ובא הפסוק לומר קומי אורי - עשי תשובה, כי בא אורך - כי הוא ית' יעזרך, ע"ד הבא ליטהר מסייעים בידו.
אך אני מסכים לעצם טענתך שהרבה מחברי פירושי תפילה בני זמננו המציאו פירושים שהם בגדר דברים בטלים. במקום שיסתכלו באבודרהם וכד' על איזה פסוק מתבסס הלשון, ולפי זה יפרשו. ובפיוטים מאוחרים יותר, יעשו לבד את העבודה ויחפשו.
וזה חלק מהטענה הרווחת על ירידה ברמת העריכה התורנית.
ולצערי אין אתנו היודע פירוש המלות כפשוטם גם לא בתפלת י"ח
מי שאמר כתב:השם שפתי תפתח מפרש רש"י בתהלים עזור לי כדי שיהא לי פתחון פה להלל אותך האם כבודו טוען שמותר לפרש כפי שכל אחד עולה לו בראש בניגוד למה שכותב רש"י.
ותיכף נגיע להמשך עד למען שמו באהבה. מי ביקש זאת מידם. ומדוע שלא נפרש כפי שפירשו הראשונים. – דיברתי עם תלמיד חכם מופלג שעשה את השחרית במחזור כל שהוא ושאלתי אותו מדוע לא פירוש קוה אל השם וכו' כפי שפירש רש"י חזור וקווה וכו'. והשיב לי לא נראה לי שרש"י כיוון לפשוטו של מקרא.
לא ירדתי לעומק ההבדל...מי שאמר כתב:נפשי חולת אהבתך ראיתי במפרשים האחרונים נפשי חולה מרוב אהבה אליך. שלא כפי שפירש רש"י בשיר השירים שהיא חולה ומבקשת תפוחים וכו' כי בעלה עזב אותה ואין לה כרגע אהבה וידידות כלומר, חולה מרוב געגועים ולא מרוב אהבה.
מי שאמר כתב:שים לב שאני משתדל להתנסח מאוד בעדינות. המטרה שלי היא להתקדם ולא להתנצח.
לעיל התחלתי להביא דוגמאות מתחילת הסידור כמו ידיד נפש וראה מה שכתבתי שם.
לבקשתו של הרב אוצר החכמה קפצתי לשמונה עשרה והתחלתי מן ההתחלה.
השם שפתי תפתח רש"י מפרש תן לי פתחון פה, כלומר, עילה וסיבה, מדוע להללך. מדוע לא מצאתי כן במפרשים השונים שפירשו כמו רש"י.
אגב, טרם השבת לי על מה שכתבתי לצטט מאחד מפירושי האחרונים את מה שכתב אצל לכה דודי קומי אורי כי בא אורך וכו'.
איני בטוח שיש לי את הזמן לעבור כאן על מלה מלה אך לעת עתה אולי ללמד על הכלל כולו יצא. מה גם שאני שם לב שיש כאן ניקים שונים שלוקחים את זה אישית.
אז אנא מכם ממש לא. לא התכוונתי למחבר כל שהוא. ואל לכם ניקים שונים לדאוג. הדיון כאן הוא לגופו של עניין.
אגב, פתחתי את האשכול לאחר שדיברתי עם רוב רובם של מחברי הסידורים הסליחות וכו' והם ב"ה כולם מכירים אותי ומתחשבים במה שאני אומר.
מי שאמר כתב:השם שפתי תפתח רש"י מפרש תן לי פתחון פה, כלומר, עילה וסיבה, מדוע להללך.
מי שאמר כתב:אף אחד לא אמר שיש רק פירוש אחד, הנידון הוא, אם יש לנו להמציא לבד פירושים שונים ומשונים בשעה שהראשונים פירושו באופן אחר. – והראשונים פירושו את תפילת י"ח ראה מחזור ויטרי סידור רש"י ועוד הרבה.
ומה שכתבת שרש"י בנ"ך הלך אחר המדרש איני בטוח שכך הוא פני הדברים. וראה למשל ברש"י תהלים סוף פרק ס"ח ואין זה לשון המקרא.
ראה גם רש"י שיר השירים פרק א א' וסוף דבר אין לך מקרא יוצא מידי פשוטו.
היימישער כתב:מי שאמר כתב:השם שפתי תפתח רש"י מפרש תן לי פתחון פה, כלומר, עילה וסיבה, מדוע להללך.
אתה בטוח שבדקת ברש"י לפני שצטטת?
ז"ל רש"י בתהילים פרק נא פסוק יז:
אדני שפתי תפתח - מחול לי ויהי לי פתחון פה להגיד תהלתך:
לכאו' כוונת רש"י שכל עוד ועוונותי אינם מחולים איני יכול לפתוח את פי להגיד תהלתך (מחמת הטינוף או הבושה), ע"כ אני מבקש שתמחול לי כדאי שאוכל לפתוח את פי להגיד תהלתך.
אוצר החכמה כתב:למעלה מזאת. לכאורה רש"י פירש כך בגלל עניין המזמור שמדבר על המחילה על חטאו בבא אליו נתן הנביא כאשר בא אל בת שבע. כך שאני מסופק אם כשאנחנו אומרים את זה בלא אותו הקשר זה פשט הכוונה (וודאי שנכלל גם עניין זה) אבל איני יודע אם זה עיקר הפשט.
אוצר החכמה כתב:וכשם שבתנ"ך יכולים לפרש את הדברים בדרכים שונות ובפנים שונות כך בלשון התפילה אפשר לפרש בשבעים פנים וכמו שביאר בזה רבינו הגר"ח בנפש החיים שאנשי כנה"ג הכניסו עומק כוונות רבות בתפילה.
כבר עמדתי במקום אחר בעניין זה וכתבתי להביא משמו של הגר"א ז"ל שאין עניין באמירת תרגום ולא התרגום ולא רש"י אינם מטרה כשלעצמם ולדעתו של הגר"א כל מה שאמרו ואחד תרגום או רש"י כוונתם כדי להבין את כוונת המקרא אך אין אמירת התרגום מטרה כשלעצמה.
מי שאמר כתב:חלילה איני מזלזל כלל בעבודה של ר' גדליה סגל אך מה לעשות שהרבה דברים לא הצליח להבין. שלא לדבר על דברים כמו השם שפתי תפתח, שכוונת רש"י לומר תן לי פתחון פה, הוא גם לא ירד לעומק מהו כי גז חיש ונעופה.
ועוד הרבה דברים כאלה.
אך האמת חייב להיאמר שהוא אכן עשה עבודה הכי טובה על התהלים מכל התהלים האחרונים שמצאתי. ובדקתי את כל סוגי הסידורים וכל סוגי התהלים והסליחות ואני מכיר את העבודה של כל אחד מהם.
מי שאמר כתב:אני אישית ישבתי הרבה אצל הרב שיינברג ז"ל ושאלתי אותו פעם מדוע הוא נותן הסכמות מבלי לבדוק כמו על סליחות מחזורים וסידורים ועוד הרבה ספרים שהזכרתי לו וענה לי בזה הלשון. - מעולם כל ההסכמות שנתתי הם כדי לעודד את המחבר ושאינו יכול לצאת מהם כל מכשול. אך על ספרים רציניים איני נותן הסכמות.
והיה עד לכך ר' גואלמן.
אבוי לנו אם נתחיל להביא ראיות מן ההסכמות וכידוע שהרב מטשובין ז"ל היה נותן לכולם הסכמות ועוד הרבה.
להסתתר מאחורי הסכמות זה לא חוכמה גדולה. דנים כאן לגופו של עניין והבאנו דוגמאות לרוב ויש לי עוד המון דוגמאות שאין טעם להרחיב.
אם אין לי טעות כך עולה מתוכן האשכול כל הפירושים שכתבו על התפילות והפיוטים אינם משנים כל כך הבעיה היא בעיקר על תפלת י"ח ובאמת בזה איני יודע אם צריך לכוון דווקא כפי שפירשו הראשונים או ניתן להמציא פירושים ולכוון בהם פירוש המלות.
על שיר הכבוד כל אחד יכול לקשקש כמה שהוא רוצה וזה לא מעניין את אף אחד. ואתן לך דוגמה
רק מהימים האחרונים - דיברתי עם אחד מן המחברים בנוגע למה שנאמר קוצותיו רסיסי לילה. מתברר שהמחבר פשוט לא ידע שהוא מופיע בשיר השירים גם בפרק ה' פסוק ב קווצותי רסיסי לילה וטעה לחשוב שהוא מיוסד על מה שנאמר שם בפסוק י"א קוצותיו תלתלים.
אין מי שיודע לפרש את הסליחות שאומרים אחרי אשרי שהוא אוסף של פסוקים מתהלים וכמה שניסתי להבין את הקשר וחקרתי ושאלתי ואין פותר אותם. כולם ללא יוצא מן הכלל מעתיקים מרש"י בתהלים כאשר הדברים יוצאים מהקשרם.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 366 אורחים