תעבור על פשע ותמחה אשם כיום ויתייצב עמו שם
והענין לומר שהזהיר הכתוב את ישראל במצרים שלא יצאו מפתח ביתם בלילה ההוא, לפי שהקב''ה עובר במצרים כמלך שעובר ממקום למקום וספקלטורים לפניו שלא יפגע בו אדם ולא יסתכל בו, כענין ובא ה' אלהי כל קדושים עמך (זכריה יד ה), וכן והיה בעבור כבודי ושמתיך בנקרת הצור (להלן לג כב), להגין עליו משרפים ופמליא של מעלה.
עשיתי חיפוש בדברי רש"י על התנ"ך והש"ס כל מקום בו מוזכרים המילים 'פתחון פה' (צירפתי את תוצאות החיפוש) ונראה לי שמהתוצאות עולה בבירור שהפירוש של פתחון פה הוא 'אפשרות דיבור' ולא 'עילה וסיבה', ראה במיוחד בתוצאה מס' 35 שם רש"י מפרש את המילים פתחון פה המוזכרים בדברי הגמ'.מי שאמר כתב:הרב היימישער.
מדוע שלא לפרש פתחון פה כפי שהוא מופיע בכל הש"ס המדרשים וכו'. גם אין לי כל מושג איך ניתן לפרש שלא כרש"י שהרי לא יתכן שדוד המלך עליו השלום באמצע תפילתו בפרק נ"א נזכר לומר השם שפתי תפתח ואלמלא פירושו של רש"י וכפי שאני הסברתי לא מצאתי ידינו ורגלינו בפירוש הפסוק.
מי שאמר כתב:הרב אורחות חיים.
היימישער כתב:דומני שברש"י נשוא הויכוח הפשט הוא שהמחילה תתן את האפשרות לפתוח את הפה להגיד תהלתך, ולא שהמחילה תתן טענה טובה לפתוח את הפה,
ז"א שלפני המחילה א"א לפתוח את הפה כלל.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 388 אורחים