מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בדין מוסר

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שלח
הודעות: 1536
הצטרף: ד' אפריל 03, 2013 11:16 am

בדין מוסר

הודעהעל ידי שלח » א' דצמבר 08, 2013 11:24 am

אם יש יהודי שמאמין בשלום והוא הולך למדינה שכנה או לאמריקה ואירופה ואומר לה שתלחץ על מדינת ישראל לוותר על חלקי ארץ תמורת שלום האם יש לאדם זה דין מוסר? כמו כן אירגון שמדווח לגויים היכן בונים ביהודה ושומרון, האם גם לו יהיה דין מוסר

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: בדין מוסר

הודעהעל ידי איש-אחד » א' דצמבר 08, 2013 11:42 am

יש לו דין של שלמה המלך שנתן משטחי אר"י לחירם מלך צור לשם הברית ביניהם..

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17372
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: בדין מוסר

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' דצמבר 08, 2013 12:19 pm

ולמי שהורג את הרמטכ"ל יש דין של בניהו בן יהוידע שהרג את יואב בן צרויה?

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: בדין מוסר

הודעהעל ידי איש-אחד » א' דצמבר 08, 2013 12:41 pm

אוצר החכמה כתב:ולמי שהורג את הרמטכ"ל יש דין של בניהו בן יהוידע שהרג את יואב בן צרויה?

השואל הניח בשאלתו שמסירת השטחים מאר"י באה תמורת שלום (ולא תמורת טרור), דהיינו ששאלתו האם מותר למסור שטחים תמורת שלום. הזכרתי משום כך את שלמה המלך שמסר שטחים מאר"י לחירם מלך צור.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17372
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: בדין מוסר

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' דצמבר 08, 2013 12:58 pm

החילוק שלך בין שלום לטרור צודק וברור.
אבל אפילו לעניין שלום הראייה משלמה המלך יכולה להיות רק על המלכות, (כמובן שכאן צריך לדון מי יש לו דין מלכות לעניין זה) אבל לא על אדם פרטי כמו בשאלתו, ועל זה הבאתי את הראייה מיואב בן צרויה.

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: בדין מוסר

הודעהעל ידי עשוי לנחת » א' דצמבר 08, 2013 1:52 pm

שלח כתב:אם יש יהודי שמאמין בשלום והוא הולך למדינה שכנה או לאמריקה ואירופה ואומר לה שתלחץ על מדינת ישראל לוותר על חלקי ארץ תמורת שלום האם יש לאדם זה דין מוסר? כמו כן אירגון שמדווח לגויים היכן בונים ביהודה ושומרון, האם גם לו יהיה דין מוסר

כדאי שהרב הרמטכ"ל ישאל באורים ותומים של מרן ראש הממשלה.

בברכה המשולשת
הודעות: 14418
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: בדין מוסר

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' דצמבר 08, 2013 4:26 pm

איש-אחד כתב:יש לו דין של שלמה המלך שנתן משטחי אר"י לחירם מלך צור לשם הברית ביניהם..


יעויין בדברי המפרשים שלא נתן לו.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: בדין מוסר

הודעהעל ידי איש-אחד » א' דצמבר 08, 2013 4:44 pm

בברכה המשולשת כתב:
איש-אחד כתב:יש לו דין של שלמה המלך שנתן משטחי אר"י לחירם מלך צור לשם הברית ביניהם..


יעויין בדברי המפרשים שלא נתן לו.

במלכים כתוב ששלמה נתן לחירם, ובדבה"י כתוב להיפך שחירם נתן לשלמה.
דבריי הם כמובן ע"פ הכתוב במלכים.

בברכה המשולשת
הודעות: 14418
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: בדין מוסר

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' דצמבר 08, 2013 6:26 pm

אני התכוונתי לדברי המפרשים במלכים שלא נתן לו את העיירות ממש, אלא רק את כפי גביית המיסים.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: בדין מוסר

הודעהעל ידי איש-אחד » א' דצמבר 08, 2013 8:16 pm

הרד"ק לדוגמה כדי ליישב הסתירה בין מלכים לדבה"י כ' שלמעשה שלמה וחירם עשו 'חילופי שטחים תמורת שלום':
ובדברי הימים אומר: כי חירם נתן לשלמה עשרים עיר בארצו והושיב שם בני ישראל וכן היה כי חירם נתן לשלמה עשרים עיר בארצו ושלמה גם כן נתן לחירם עשרים עיר בארץ הגליל, וזה עשו לחזק הברית ביניהם, וזכר בזה הספר מה שנתן שלמה לחירם וזכר בדברי הימים מה שנתן חירם לשלמה" (רד,ק מלכים א' ט, י)

בברכה המשולשת
הודעות: 14418
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: בדין מוסר

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' דצמבר 08, 2013 8:54 pm

נכון, והאברבנאל מסביר מה שכתבתי אני (וזכורני שיש מלבי"ם)


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 138 אורחים