מ.ל. כתב:לפי דבריך, נצטרך לפטור את תושבי גוש דן והדרום מללמוד 'דף היומי' ביום שישי...
ברזילי כתב:לענ"ד אין הנידון דומה לראיה. התשלום בכניסה לבית המדרש לא היה על השיעור עצמו (שעליו אסור ליטול שכר, מה אני בחינם וכו') אלא על השירותים הנלוים - ספסלים, חימום וכו'.
הוא היה אומר כתב:ברזילי כתב:לענ"ד אין הנידון דומה לראיה. התשלום בכניסה לבית המדרש לא היה על השיעור עצמו (שעליו אסור ליטול שכר, מה אני בחינם וכו') אלא על השירותים הנלוים - ספסלים, חימום וכו'.
תלוי בב' פירושים של המהרש"א על הגמ', לחד פירושא התשלום היה עבור שכר שמירה ומשום שבתי כנסת שלהם היו בשדה, הוצרכו לשמירה. אמנם לפירוש ב' במהרש"א רצו למנוע מהאנשים שאינם תוכו כברו מהלהיכנס ולפיכך היה שומר, ולפי זה באמת רצו למנוע את הדברי תורה עצמם ממי שאינו תוכו כברו.
בברכה המשולשת כתב:ואגב, אעיר על השאלה המפורסמת איך יכול השומר לדעת מי אין תוכו כברו?
חכם באשי כתב:השלג עדיין לא ירד, והנסיון הוכיח שבחצי מהפעמים שהחזאים הבטיחו שלג ירד בקושי גשם.
איש רגיל כתב:הוא היה אומר כתב:ברזילי כתב:לענ"ד אין הנידון דומה לראיה. התשלום בכניסה לבית המדרש לא היה על השיעור עצמו (שעליו אסור ליטול שכר, מה אני בחינם וכו') אלא על השירותים הנלוים - ספסלים, חימום וכו'.
תלוי בב' פירושים של המהרש"א על הגמ', לחד פירושא התשלום היה עבור שכר שמירה ומשום שבתי כנסת שלהם היו בשדה, הוצרכו לשמירה. אמנם לפירוש ב' במהרש"א רצו למנוע מהאנשים שאינם תוכו כברו מהלהיכנס ולפיכך היה שומר, ולפי זה באמת רצו למנוע את הדברי תורה עצמם ממי שאינו תוכו כברו.
גם אם סיבת השמירה היא כדי למנוע ממי שאין תוכו כברו להכנס, עדיין התשלום הוא על השומר ולא על הלימוד. וגם אם לא, אם הלל יודע בעצמו שתוכו כברו, א"כ אין סיבה שלא ישמע מהגג את השיעור.
איש רגיל כתב:בברכה המשולשת כתב:ואגב, אעיר על השאלה המפורסמת איך יכול השומר לדעת מי אין תוכו כברו?
אני הבנתי שמי שאין תוכו כברו לא ישלם כסף עבור הלימוד כיון שאין לימוד התורה חשוב לו עד כדי כך.
קולמוס הסופר כתב:איש רגיל כתב:בברכה המשולשת כתב:ואגב, אעיר על השאלה המפורסמת איך יכול השומר לדעת מי אין תוכו כברו?
אני הבנתי שמי שאין תוכו כברו לא ישלם כסף עבור הלימוד כיון שאין לימוד התורה חשוב לו עד כדי כך.
בחידושי הרי"מ על הסוגיא בברכות.
והסבר מהבית ישראל ז"ל. בספר בן פורת יוסף מבעל המעשה.
ופרי צדיק מצורע ז'.
בברכה המשולשת כתב:ואגב, אעיר על השאלה המפורסמת איך יכול השומר לדעת מי אין תוכו כברו?
קולמוס הסופר כתב:בברכה המשולשת כתב:ואגב, אעיר על השאלה המפורסמת איך יכול השומר לדעת מי אין תוכו כברו?
ראיתי במשנה הלכות ז' רי"ז בהאי לישנא: ואמרו שהיה אליהו שומר הפתח.
הוא היה אומר כתב:אם הלל הרויח חצי דינר, וחצי מזה הוא נתן לשומר, וחצי היה לפרנסת אנשי ביתו, וכל אחד נתן אותו סכום א"כ השומר הרויח הון עצום?
הוא היה אומר כתב:בדף היומי של יום שישי יש הסיפור של הלל והשלג, אמנם מבואר שם שהיה רום שלש אמות שלג עליו!
מעניין שיש כל כך הרבה פעמים שייכות בין האירועים והדף.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 41 אורחים