הודעהעל ידי מ.ל. » ה' דצמבר 26, 2013 10:09 pm
ויקיפדיה:
לפי ראיות מסוימות, כתב יד של הירושלמי על סדר קדשים עמד לנגד עיני הרמב"ם, שכתב בהקדמתו למשנה על הימצאותו של תלמוד ירושלמי על חמישה מששת הסדרים חוץ מסדר טהרות "וכן עשו חכמי ארץ ישראל מה שעשה רב אשי וחיברו התלמוד הירושלמי ומחברו הוא רבי יוחנן, ונמצא מן הירושלמי חמשה סדרים שלמים, אבל סדר טהרות לא נמצא לו תלמוד בשום עניין לא בבלי ולא ירושלמי אלא מסכת נדה כמו שזכרנו". החיד"א סבר שהספר היה קיים ונעלם, וכך כתבו גם רבנים וחוקרים אחרים, ובהם שלמה בובר (בספרו ירושלים הבנויה), והראב"ד, ב"ספר הקבלה". הראיות העיקריות לקיומו של הירושלמי על קדשים הן ציטוטים מספרי הראשונים, בשם הירושלמי על סדר קדשים. לעומתם, טען הרב משה מרגלית (בפירוש "פני משה" על הירושלמי) שהסדר לא השתמר כלל.