מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

המיתה כיקיצה והתעוררות

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
אברהם
הודעות: 1493
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 3:12 pm

המיתה כיקיצה והתעוררות

הודעהעל ידי אברהם » ש' ינואר 04, 2014 11:52 pm

היחס למוות בחז"ל הוא כאל שינה וחידלון מסויים, ואילו החיים [הגשמיים] משולים לעירנות וקיום, וכלשון הכתוב 'ורבים מישיני אדמת עפר יקיצו וכו', הרי שהמיתה כשינה והתחיה כיקיצה.

והנה, בתהלים יז על לשון הכתוב 'אשבעה בהקיץ תמונתך' פרש"י ושאר מפרשים דהיינו כשאקיץ בתחיית המתים, והיינו כנ"ל כהיקיצה היא בזמן התחייה.

אמנם המלבי"ם דרך אחרת עמו, וכתב להיפך, 'אשבעה בעת יקיץ תמונתך, ימליץ כי תמונת ה' נמצאת באדם שהיא נפשו האלקית שהיא צלם אלקים ותמונתו כי היא חלק אלוק, רק שתמונת ה' הנמצא באדם היא ישינה כל זה שהגוף חי, כי נרדמת בחיק הגויה כמי שישן שהגם שהוא חי אין כוחותיו ופועלים ומתראים אז, כן כחותיה ופעולותיה נעלמים אז ונרדמים ואחר שתפשט את הגויה אז תקיץ התמונה האלקית משינתה והצלם האלקי שהיא הנפש יתעורר ויקוץ ואז אשבעה מעדן הנצחי ומפרי הצדק שעשיתי בעודי בחיים'.

[ונזכרתי, שהמלבי"ם הלך בדרך זו, [שיש שיקראו לה 'האידיאליזציה של המוות' או משהו כזה, ראיית המוות כשחרור ממוקשי הגוף הכובלים את הנשמה], גם בפירושו המופלא על שיר השירים, (ראה גם http://www.otzar.org/forums/viewtopic.php?f=19&t=15796&p=148412&hilit=%D7%9E%D7%9C%D7%91%D7%99+%D7%9D#p148412)
שם פירש את המשל על הבתולה אהובתו של הרועה, אשר נשבתה בידי המלך שלמה ומדי פעם הצליחה לברוח ממנו להפגש עם אהובה הרועה, ובכל פעם רדפו אחריה בנות ירושלים השומרות והשיבוה אל חדרי שלמה, עד אשר לבסוף פתחה האזיקים נתקה המוסרות ותצא ביד רמה אל דודה הצבי על הרי בשמים.
ופירש הנמשל, על הנפש אשר נשבתה אצל הגוף, והיא מגעגעת לאלוקיה, וכמה פעמים ברחה מן הגוף להדבק בו יתברך, וזה היה בזמני הנבואה, שהתפשטה אז מן הגוף, אבל בכל פעם חזרה שוב לתוך חדרי הגוף וכו', 'ואשר אמר המשל כי באחרית הימים יצאה ביד רמה מבית שלמה ולא יספה שוב אליו עוד רק דבקה בדודה ויארשה לו לעולם ר"ל כי בעת נאסף שלמה אל עמיו וישכב עם אבותיו או נפרדו הקשורים ונמסו האסורים הפח נשבר ונפשו נמלטה אל אלקיה אל בעל נעוריה וישב העפר על הארץ והרוח שב אל האלקים אשר נתנה ותדבק בצרור החיים בחיי עד ועדן נצח'.
הנה כי כן, גם שם רואה המלבי"ם את המוות כהצלה מן השבי וממוקשי הגוף, והתעוררות הנשמה להדבק בצרור החיים].

האם נמצא מקורות מחז"ל יחס זה אל חיי הגוף כאל שינה ואל המוות כתחיה והתעוררות?

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: המיתה כיקיצה והתעוררות

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ש' ינואר 04, 2014 11:59 pm

בגמ' בברכות יש ששינה אחד משישים במיתה.

יאיר
הודעות: 10739
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: המיתה כיקיצה והתעוררות

הודעהעל ידי יאיר » א' ינואר 05, 2014 12:05 am

יש המפרשים המשנה באבות 'הילודים למות והמתים לחיות' שכל מי שנולד סופו למות וכל מי שמת מתחיל לחיות.

אברהם
הודעות: 1493
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 3:12 pm

Re: המיתה כיקיצה והתעוררות

הודעהעל ידי אברהם » א' ינואר 05, 2014 12:08 am

עשוי לנחת כתב:בגמ' בברכות יש ששינה אחד משישים במיתה.


ראיה לסתור?

אני מחפש מקורות - אם ישנם - ליחס הפוך מזה אל המיתה, כאל התעוררות משינה ויציאה לחופשי וכו'.

שכחתי להוסיף שהתעוררתי לכל זה ממש"כ רבינו יהונתן זי"ע באגרת התנחומים שהביאו כאן http://www.otzar.org/forums/viewtopic.php?f=7&t=16455

ושם כתב בתוך דבריו:

האם יש להצטער על חלום. יש ישנים זמן רב בחלום יפה מאד, ויש שמעוררים אותם באמצע החלום. בודאי מצטער האדם על שעוררוהו באמצע חלומו אבל סוף דבר אין זה צער אמיתי והחלום הוא מהבלי העולם. כן הוא העולם כחלום. יש מתעוררים באמצע החלום, ויש ישנים כל זמן החלום, ויש – רוב החלום. סוף דבר הכל חדא. חלום הוא חלום.

למה נצטער בתוך הגלות על מות אדם בעת שממש אין רואים אלא צער יגון ואנה אצל אומתנו הקדושה ישראל, הנידחה מאמה האהובה היא השכינה הקדושה. אנו תועים כצאן הנידחים מקצה אל קצה. החיות שלנו היא בפרפורים כמו אדם המובל למיתה. כמתים נחשבנו בתוך הגוף כי אין לנו בזה העולם אלא פחדים צרות ובהלות. גם אם מתים אנחנו גאולה תהיה לנו לצאת מקברנו וזה נקרא תחיית המתים שניגאל מקברנו ונבוא ונגיע חיים לעולם האמיתי שכולו אמת וישר. שם הוא עולם של שמחה ונס יגון ואנחה. שם אין חלשות ואין עייפות, כי אם הכל באור פני מלך חיים.
כבר היו מימים קדומים הרבה גוים שאיבדו עצמם לדעת בחשבם לצאת מהעולם החשוך ולהגיע אל עולם שכולו אור. אבל לנו אסר זאת הקב"ה ככתוב ונשמרתם מאד לנפשותיכם [דברים ד']. הוא יודע מתי הזמן לחיים או למות. ועל כן חיים אנחנו או מתים הכל ברצון ה'.


וזה הזכיר לי מאד את סגנונו של המלבי"ם, שרואה את המוות כיקיצה מן החלום כיציאה אל האור.

יאיר כתב:יש המפרשים המשנה באבות 'הילודים למות והמתים לחיות' שכל מי שנולד סופו למות וכל מי שמת מתחיל לחיות.


מי הם?

יאיר
הודעות: 10739
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: המיתה כיקיצה והתעוררות

הודעהעל ידי יאיר » א' ינואר 05, 2014 12:16 am

משיבת נפש, עטרת צבי, מעשה אבות, מדרש שמואל.
[כמו"כ תוכל לשאול את יוסי שריד..והמבין יבין]...


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 261 אורחים