זקן ששכח כתב:והדברים, לכאורה, מתמיהים בעד עצמם.
דרדקי כתב:זקן ששכח כתב:והדברים, לכאורה, מתמיהים בעד עצמם.
מתמיהים את מי?
יש חלקים בתורה ויש לכל אחד את חלקו, וכי מהיסוד ושורש העבודה שמעת חידו"ת או מר"י לווינשטיין?
משא"כ מהרב דסלר יצא כרך שלם של חידו"ת בש"ס, אז מה בדיוק מתמיה,?
מה כתב הרמח"ל בענינים אלו הרי ידוע. וכן רבים סברו כן אלא שהם נשארו תמיד כבית מדרש בפני עצמו שלא השפיעו על מהלך לימודם של כולם, אבל אין כאן כל תימה.
ועכשיו לפולמוס..., למה?
מרחביה כתב:זכורני ששמעתי כזאת על רא"א דסלר.
סענדער כתב:מרחביה כתב:זכורני ששמעתי כזאת על רא"א דסלר.
המעיין בספריו של הרב דסלר יראה שהרבה מרעיונותיו דברי חסידות הם אלא שלא צוטטו בשם אומרם כדי שיתקבלו הדברים גם על המתנגדים .
ויש שאמרו שמכאן מקור יניקת ה'מתנגדים' וחיותם .
סענדער כתב:מרחביה כתב:זכורני ששמעתי כזאת על רא"א דסלר.
המעיין בספריו של הרב דסלר יראה שהרבה מרעיונותיו דברי חסידות הם אלא שלא צוטטו בשם אומרם כדי שיתקבלו הדברים גם על המתנגדים .
ויש שאמרו שמכאן מקור יניקת ה'מתנגדים' וחיותם .
עיי' מאמר 'דרך חכמה' לרמח"ל נמצא באוצר במהדורת שריקי, ועיי"ש עוד גם בהקדמת הרב שריקי.זקן ששכח כתב:דרדקי כתב:זקן ששכח כתב:והדברים, לכאורה, מתמיהים בעד עצמם.
מתמיהים את מי?
יש חלקים בתורה ויש לכל אחד את חלקו, וכי מהיסוד ושורש העבודה שמעת חידו"ת או מר"י לווינשטיין?
משא"כ מהרב דסלר יצא כרך שלם של חידו"ת בש"ס, אז מה בדיוק מתמיה,?
מה כתב הרמח"ל בענינים אלו הרי ידוע. וכן רבים סברו כן אלא שהם נשארו תמיד כבית מדרש בפני עצמו שלא השפיעו על מהלך לימודם של כולם, אבל אין כאן כל תימה.
ועכשיו לפולמוס..., למה?
הדברים מתמימים אותי, הקטן.
אחד הדברים המוזרים, בעיני כמובן, הם הדברים שכתב חתנו, שבאותה תקופה לא למד בש"ס ופוסקים אלא קבלה וחסידות. הלא כך כתב 'כל עסקו'.
לא אני האיש לתת ציונים, אבל כיון שהיה נראה בעיני מוזר הייתי שמח לבירור הענין.
ולא, אני לא לומד אפילו אפס קצהו ממה שהספיק.
זקן ששכח כתב:על מי מן הגדולים אשר בארץ המה אמרו:
נתן לי מתנה בעין יפה... כל ספרים שלו על נגלות התורה, דהיינו ש"ס בבלי וירושלמי, רמב"ם וטור ושו"ע... ולא השאיר לעצמו רק ספרי קבלה וחסידות, דזה היה כל עסקו בימים ההם.
"גם הנני מזהיר אתכם ומחלה ומבקש מכם לבל תלמדו ח"ו חכמת הקבלה, כי תדעו בניי, כי לימוד קבלה אינו כלימוד נגלה. שנגלה יוכל אדם ללמוד אפילו ממי שאינו קדוש כל כך, רק אסור ללמוד מרשע ח"ו... אבל ללמוד קבלה אסור ללמוד רק ממי שהוא צדיק וקדוש. ותדעו שאני כל ימי חיי היה לי חשק גדול ללמוד קבלה וקניתי לי הרבה ספרי קבלה, אמנם כתוב בספרים הקדושים שקבלה אסור ללמוד רק מרב. ובאמריקה אם כי הכרתי איזה אנשים מופלגים בחכמת הקבלה, אך כאשר ראיתי מעשיהם, אמרתי אחכה עד שאבוא לאה"ק ת"ו ושם בודאי אמצא ממי ללמוד, ולדאבוני וצערי הגדול כאשר באתי לכאן מצאתי מופלגים גדולים בקבלה, אבל לא מצאתי מה שחפשתי וגם מהם לא רציתי ללמוד, ועד היום לא התחלתי ללמוד קבלה, וד' יודע האמת. ועל כן אני מזהיר אתכם באזהרה גדולה וחמורה, למען השם לא ללמוד קבלה בשום אופן שבעולם".
תוך כדי דיבור כתב:מקופיא חשבתי שהתיאור מתאים היטב לר' יהושע אלתר ווילדמאן בעמח"ס דא גזירת אורייתא ושאר ספרים כעין זה, אבל הלה היה רב בקינסקיוואליע ובעל החידה דנן לפי התיאור היה רב הרבה שנים בארה"ב. אז אני צריך לפשפש קצת בזכרוני, ובפרט שאיני יודע מהי "מועצת השבעים של העדה החרדית".
איש_ספר כתב:קשור לספרים קודש ישראל משמרת הברית ועוד?
תוך כדי דיבור כתב:האמת היא שבשלב מסויים חשבתי עליו כאפשרות, וידעתי שעלה בתרצ"ו וכו' (והר"מ גלינסקי שליט"א הינו נכדו), אבל א' לא ידעתי שכיהן לפני כן ברבנות וגם לא שהיה באמריקה עשרות שנים (האמנם?), ב' לא הכרתי את ספרו.
מרחביה כתב:האם יש מקור לשמועה דומה לזה, על לימודו של הגר"א מגיל ארבעים שנה?
חיים כתב:מצאנו בשומר אמונים (אירגאס) שיש לו לאדם בתקופה מסויימת לעזוב את לימודי הנגלה שלו ולהתרכז בתורת הנסתר.
זקן ששכח כתב:אגב קריאה נזכרתי במסופר אודות הר"ר צבי הירש הורוויץ אב"ד טשורטקוב שהיה לומד שבע שנים נגלה ואחריהם שבע שנים 'נסתר' וחוזר חלילה. בשנות ה'נגלה' נולד לו בנו ר' פינחס בעל ה'הפלאה' ובשבע של 'נסתר' נולד בנו ר' שמעלקא.
יאיר כתב:מרחביה כתב:האם יש מקור לשמועה דומה לזה, על לימודו של הגר"א מגיל ארבעים שנה?
מה כוונתך?
[הגר"א כתב עד גיל 40 ומאז רק תלמידיו כתבו].
'...סיפר לי הרב אפרים זלמן הלפערן, שהוא היה אברך מחסידי טשורטקוב, ומוצאו היה מגליציה המזרחית, פעם שהה בשבת אצל האדמור מטשורטקוב (אינני זוכר אם היה זה הראשון או השני, אבל כנראה זה היה כבר ר' ישראל זצ"ל), כשרצה ביום א' לקבל ברכת פרדה, נאדמו"ר הפתיע אותו באמרו, שקבל מכתב מהעיר דענווער בארה"ב, והם מבקשים שהרבי ישלח להם רב, והאדמו"ר מציע לו לקבל את התפקיד הזה על עצמו. יתכן שלהרב האלפערן לא היתה אז פרנסה אחרת, עכ"פ הוא מילא את פקודת רבו ונסע לדענווער. שם הוא נשאר רק כמה שבועות, יען והיה יותר מידי קיצוני בעיני ראש הקהילה דשם. אבל הוא כבר נשאר לגור בארה"ב. ורק לעת זקנותו נסע לגור בירושלים, איפה שנהיה קרוב להרב מבריסק והרב מטשעבין והם גייסו אותו לעמוד בראש ועד המקואות דא"י...'
מרחביה כתב:יאיר כתב:מרחביה כתב:האם יש מקור לשמועה דומה לזה, על לימודו של הגר"א מגיל ארבעים שנה?
מה כוונתך?
[הגר"א כתב עד גיל 40 ומאז רק תלמידיו כתבו].
התכוונתי לשמועה שהגר"א מגיל ארבעים עסק באגדה ובקבלה, ובינתים כבר התערער לי תוקפה. כפי הנראה היא מבוססת על האמור
איש_ספר כתב:מכתב ר' יחזקאל בעסער לר' בערל שווארץ מח"ס ארצות החיים, לתולדות רבני ארה"ב. (גלילי, תרגע, המחבר לא נותן רשות).
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 706 אורחים