וגם זו טעות ועיין כאןהוה אמינא כתב:מי שאמר לך את זה נתחלף לו הדמות ברמח"ל.
שיף כתב:מה אומרים צאצאיו החיים עימנו [החרדים, כמשפ' הרב חיים יצחק ליפקין זצ"ל], האם יש להם מסורות בענין?
כלבאשבוע כתב:נדמה לי שבמקור ברוך עפשטיין יש תיאור ממנו כשראה אותו ולא ידע שזה הוא [לבש חליפה לבנה וכדומה]
וזכור אזכור מאורע אחת שראיתי ושמעתי בבית זה בהתפעלות רבה, התפעלות אין ערוך לה... ואספרה כמו:
אני יושב בבית המדרש ההוא (של הגר"א) כדרכי יום יום, ואתרועע עם אחד מחברי אשר קניתי לי שם, נער כגילי, ונלמוד ונשוחח; והנה לעינינו בא, בתוך יתר מבקרי הבית, איש זקן ונשוא פנים, הדר בלבושו, לבוש רבנים ואנשים חרדים, והבגדים רבים, נקיים וטהורים, ומתוחים על הגוף בסדר ובמשטר, בלא כל נפתח ועקש, ובלא כל קמטים ומרוטים, הכפתורים מרוכסים על הסדר לתחנותיהם ונוצצים בזהרתם, וכל מה שעליו, מן נעלי הרגלים עד מגבעת הראש כולו אומר נקי, טהור, צח ומצוחצח, עד שעונג לעין לראותם כמו שהם על לובשם, וחזות פני האיש זכה וברה וצחה, ונראה כמו חכמת אדם תאיר פניו; שערות ראשו וזקנו ערוכים ועשוים כסדרם; ובכלל נראה מכל מהלכיו ונטיותיו וסבוביו, כי לפנינו אדם גדול ומצוין, נקי הדעת, שוע ואציל, בעל נפש גבוהה ויקר רוח מאוד נעלה, וכולו אומר כבוד... והאורח, אשר סיר לעצמו על מקום מושבו, וגם בדק נקיון הספסל מפיח ואבק, הוציא מכיס הבגד אשר ממול לבו מבפנים כפה מן שער משי (סאמיט) נקיה ובהירה, ויסר מגבעתו וישם תחתה את הכפה... ונודעתי, כי הוא הגאון רבי ישראל סלאנטער.
מתפעל כתב:"פעם אמר רבי ישראל סלנטער לתלמידו רבי נפתלי אמסטרדם: נפתלי, אתה יודע כי לחבר ספר כזה, והצביע על הנודע ביהודה שהיה על שולחנו, אני יכול לחבר עשרה, אבל ספר כזה, והצביע על מסילת ישרים, לא אוכל לחבר אפילו דף אחד! "
[ב. ראם, מוסף שבת קדש]
לא מביא הכותב הנ"ל מקור מנין שאב סיפור זה. מימרא מופלאה זו ידועה?
האם באמת ספר מוסר קשה יותר לכתוב מאשר שו"ת?
מה שנכון נכון כתב:כמדומני שהמסורת היא שהיה דומה לבנו ר' יצחק.
אפשר כתב:ר' ליפמין נפטר בלא זש"ק.
אפשר כתב:בענין משפחת הגרי"ס
... רבי ישראל סלנטר
א. רבי יצחק ליפקין [חתן דודו אחי הגר"י סלנטר], ב. רבי אריה לייב הורוביץ המכונה רבי לייב צדיק [חתן בעל העונג יום טוב], ג. ר' ליפמן, ד. אשת רבי אליהו אליעזר גראדנענסקי, ה. אשת הרב אהרן סידערסקי, ו. מלכה הינדא פאדווא, ז. רבי שמואל נגיד, ...
לרבי אליהו אליעזר גראדנענסקי בן רבי יצחק שירווינטער שתי בנות, אשת הגרח"ע גראדזענסקי, ואשת רבי ראובן דוב דסלר. ...
הבת מלכה הינדא פאדווא מופיע בספר 'עיר ווילנא' אך כנראה שהוא טועה שהרי אשת הגרא"א גראדנענסקי היתה נקראת מלכה הינדא, וגם מש"כ שם שהאשה פאדווא הנ"ל נפטרה ביום ח"י תמוז תרמ"ז הלא זהו יום פטירת אשת הגרא"א גראדנענסקי,
וונדרבר כתב:מה שכתוב ששם חותנו של הגרח"ע היה הג"ר אליהו אליעזר גראדנענסקי,
ראה באשכול אחר, שכתבו ששם משפחתו היה "גרודנסקי".
viewtopic.php?f=19&t=2819&hilit=%3D40&start=40#p63671
מתפעל כתב:אולי כוונת מהר"י סלנטר זצ"ל שצריך להיות המחבר בדרגה המוסרית הגבוהה של דברי הספר שהוא כותב ,
היינו שאפשר להגיע בשכל לדברים, אבל אם אתה עושה כן, זה כבר סיפור אחר.
מען דארף האלטן דער ביי.
מה שנכון נכון כתב:וונדרבר כתב:מה שכתוב ששם חותנו של הגרח"ע היה הג"ר אליהו אליעזר גראדנענסקי,
ראה באשכול אחר, שכתבו ששם משפחתו היה "גרודנסקי".
viewtopic.php?f=19&t=2819&hilit=%3D40&start=40#p63671
ראה בחקוק על מצבת ר' ראובן דב דסלר חתן הרא"א.
וכאן, ובעמוד שלאחריו חתימת הרא"א בעצמו.
מחולת המחנים כתב:אפשר כתב:ר' ליפמין נפטר בלא זש"ק.
כמדומני שבנו ליפמן הותיר אחריו בת אחת.
שמעתי שיש ממנו צאצאים היום בקהל החרדים לדבר ה'.
מתפעל כתב:לעומקו,
'אחר שתדע התבטאות הגר"א על מס"י'.
מה היתה ההתבטאות והיכן זה כתוב?
מתפעל כתב:יישר כח
עוד יש לעיין בדברי הגר"י סלנטער זצ"ל שאמר שיכול היה לחבר עשרה ספרים כמו הנו"ב שנשמע כהיפך הענווה,
וגם הדברים קשים מצד עצמם דהגם שהיה גאון עולם כנודע, בכל זאת, עשרה ספרים כהנודע ביהודה נשמע כהפלגה גדולה.
מתפעל כתב:מה הכוונה מרה שחורה? הכוונה מה שקוראים היום דיכאון?
הציטוט הוא מספרו של יעקב מרק.
האם ניתן לסמוך על דבריו?
מתפעל כתב:יישר כח
עוד יש לעיין בדברי הגר"י סלנטער זצ"ל שאמר שיכול היה לחבר עשרה ספרים כמו הנו"ב שנשמע כהיפך הענווה,
וגם הדברים קשים מצד עצמם דהגם שהיה גאון עולם כנודע, בכל זאת, עשרה ספרים כהנודע ביהודה נשמע כהפלגה גדולה.
וונדרבר כתב:וראה בספר תנועת המוסר חלק א' עמ' 336-337, שהגרי"ס ראה בכוחותיו מתנת אלוקים, אשר אין לו זכות ורשות להתגאות בה.
וע"ע שם הערה 9, שמובא בשם חבר המאמרים לרבי ירוחם הלוי מאמר ק"ד, שהגרי"ס אמר על עצמו "יודע אני שראשי שקול כנגד אלף איש, אבל לעומת זה, הרי חובת עבודתי שקולה כנגד אלף איש". וכן שמוסרים בשם ר' נפתלי אמסטרדם, שפעם התעלף רבי ישראל אחרי שתירץ רמב"ם קשה, כשהתעורר מהתעלפותו, אמר: "אם יש לי כשרונות כאלה, הרי מוטלת עלי אחריות גדולה ויתבעו ממני, למה איני מחזיר את העולם למוטב".
תוך כדי דיבור כתב:עם אשתו השניה התחתן הרי"ב בשנת תרמ"ו. האשה, האלמנה חיה רשא, היתה נשואה לפני כן לר' אברהם אהרן [שצקס], ממנו נולדו לה שלושה בנים ובת, כשהמפורסם ביניהם הוא ר' משה שצקס (הבת נישאה לר' אברהם אבא גולדברג שהיה רב בבוסטון). אביה, כלומר חותן הרי"ב בזיוו"ש, היה ר' אברהם אבא (בן ר' חיים אב"ד זלאווה), חתנו של ר' יצחק שירווינט, הלא הוא מחותנו של ר' ישראל סלנטר, דרך בנו שלו ר' אליהו אליעזר (תקצ"א-תרמ"ז), חותנו של ר' חיים עוזר גרודזינסקי (נמצא שאשתו [השניה] של ר' יצחק בלאזר היה 'בת דודה שניה' של אשת הגרח"ע. ומכל זה לא כתוב כלום אצל כץ, וממילא גם לא בכוכבי אור). אשתו זו היתה צעירה ממנו ביותר מעשרים שנה, נולדה בסביבות תר"כ, והאריכה ימים אחריו עשרות שנים עד פטירתה בסוף שנת תש"ד.
בור הגולה כתב:תודה הרב תוכ"ד על רשימתך המעניינת.
הערה קטנה, לא הבנתי למה כתבת שאשתו השניה של הגרי"ב היתה בת דודה שניה של אשת הגרח"ע. הלא היו בני דודות ראשונות. חותנו של הגרח"ע - ר' אליה לייזר, וחותנו של הגרי"ב ר' אברהם אדלסון (כך שם משפחתו) היו גיסים, בנו וחתנו של ר' יצחק שירווינטר.
תוך כדי דיבור כתב:אתה צודק שבטעות כתבתי בת דודה "שניה"
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 131 אורחים