מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם חיישינן שמא ימשך אחר שולחנו

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

האם חיישינן שמא ימשך אחר שולחנו

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ב' פברואר 10, 2014 1:16 pm

כידוע המ"ב פוסק שלא אמרינן יימשך אחר שולחנו כאשר שולחנו נמצאת ממש בתוך הבית ובמצב כזה אנו אומרים שהוא ימשוך שולחנו אל תוך הסוכה.
האם זה מוסכם על כולם.

תיקונים
הודעות: 136
הצטרף: ד' ינואר 08, 2014 11:47 am

Re: האם חיישינן שמא ימשך אחר שולחנו

הודעהעל ידי תיקונים » ב' פברואר 10, 2014 3:24 pm

בעקבות מה שכתבת אעלה ממה עמי בכתובים.
תימה על כל הפוסקים ובפרט על המועדים וזמנים שצווחו על דברי המ"ב בסימן תר"מ שכתב שיש להקפיד שלא להוציא את השולחן מן הסוכה בלילה, ועיין במו"ז שכתב להביא שכך העיד ח"א שישן אצל החפץ חיים הקדוש זי"ע בסוכה וראה שהחפץ חיים מקפיד בלילה להשאיר שם את השולחן. ומשום שחשש החפץ חיים שמא ימשך אחר שולחנו בלילה במידה וירצה לאכול בלילה.
ואני בער ולא אדע
שהרי המ"ב בשערי ציון סימן תרל"ד ס"ק ו' כתב לדון להדיא אם גם באופן שהשולחן נמצאת מחוץ לסוכה אם אמרינן בה שמא יימשך אחר שולחנו ושפיר יש לומר שהחפץ חיים ז"ל בסימן תר"מ תפס שאמרינן שמא יימשך אחר שולחנו אשר בבית ולא שימשוך את שולחנו לתוך הסוכה.
וידועים דברי המלחמות וגם הרמב"ן מודה לו בזה (דוק היטב) שסוכה שאינה ראיה לאכילה אינה ראוי גם לשינה. - ואין להפריך ולומר שלא חשש השער הציון לשמא ימשך אלא כאשר אין לו מקום בסוכה להכניס את השולחן שהרי גם האיש הזה שמוציא את השולחן לפני השינה מראה בזה שאין לו מקום להכניס שולחנו לתוך הסוכה. ושפיר יש לפרש כנ"ל שאם בלילה אינה ראויה לאכילה ומחשש שמא יימשך הסוכה נפסלת גם לאכילה.
ומובן ביותר מודע לא נתן החפץ חיים להוציא את השולחן בלילה מן הסוכה.
אני תוהה לדעת האם אני טעיתי כאן במשהו או שמא נשמט להגאון רבי משה שטרנבוך שליט"א דברי השערי ציון שכתב להדיא לדון בזה אם אמרינו שמא יימשך אחר שולחנו אשר בבית. – בזמנו אמרתי את בשיעור וישבו שם תלמידי חכמים גדולים מה הפשט במועדים וזמנים ולית נגר וכו'.
מי שיצליח לומר פשט במועדים וזמנים הקרן לעולם הבא

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: האם חיישינן שמא ימשך אחר שולחנו

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ב' פברואר 10, 2014 9:38 pm

אסכם בקצרה עד כמה שאוכל: הציור הקלאסי שעליה אנו אומרים שמא ימשך אחר שולחנו זהו באופן שאין לו מקום בסוכה לשולחנו ויושב ואכל על פתח הסוכה והשולחן נכנס קצת לסוכה על זה אנו חוששים שמא יימשך אחר שולחנו אמנם לא נתבאר האם כשאוכל פתו בידו כדרך העניים ללא שולחן האם חיישינן שמא יימשך אחר שולחנו הנמצא מחוץ לסוכה או אפשר שבמצב כזה לא חיישינן שמא יימשך. ואדרבא אם ירצה לאכול את פתו אצל השולחן יכניס את השולחן לביתו.
והיטיב להבהיר אותו בשער הציון תרל"א ס"ק ו' בזה"ל ונראה דכל זה דוקא ביושב על פתח הסוכה מבפנים ולוקח מן המאכל שערוכים לפניו על השולחן מבחוץ, וכמו שצייר הגמרא דיתיב על פמא דמטללתא, דאז גזרינן שמא ימשך אחר שלחנו, אבל שלא בכהאי גוונא, שיושב בסוכה ואוכל ואינו לוקח מן השולחן כלל, רק שנוהג כמו עני שפתו בידו ואוכל, אז לא גזרו חכמים כלל שמא ימשך, כנ"ל.
והנה בסימן תר"מ כתב המ"ב משנה ברורה ואך שצריך ליזהר שיהיה השולחן ג"כ בתוך הסוכה דאל"ה חיישינן שמא ימשך אחר שולחנו וכדלעיל בסימן תרל"ד:
וצווחו כולם ובראשם הגאון רבי משה שטרנבוך שליט"א מנין לקח המ"ב לומר שאסור להוציא את השולחן בלילה שמא יימשך אחר שולחנו. כלומר, שמא ירצה לאכול בלילה ואז יכנס לביתו לאכול וימשך אחר שולחנו.
וכל אלו שהקשו על מקורו של החפץ חיים אישתמיטתיה להו שהחפץ חיים כבר כתב להספק בזה בשער הציון הנ"ל תרל"א ס"ק ו' וכנ"ל ובסימן תר"מ כפי הנראה הכריע דחיישינן שמא יימשך אחר שולחנו העומד בחוץ.
והנה גם לדעת הרמב"ן וגם לדעת הבעל המאור כאשר אינו יכול לאכול בסוכה משום גזירה שמא יימשך הרי הסוכה נפסלת מדאורייתא גם לשינה והסוכה צריכה להיות ראוייה גם לאכילה וגם לשינה ועל כן שפיר חשש החפץ חיים שאם אינו יכול לאכול בסוכה בלילה הסוכה נפסלת גם לשינה ואשר על כן אסר להוציא את השולחן בלילה כדי שתהא ראויה לאכילה גם כשהוא ישן.
והדברים ברורים.
בס"ד

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: האם חיישינן שמא ימשך אחר שולחנו

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ב' פברואר 10, 2014 10:50 pm

אני לא נמצא במקוון אך בדקתי עשרות תוצאות בעניין זה.
והעליתי שתיים מאלו.
קבצים מצורפים
חפץ חיים עדות.pdf
(76.39 KiB) הורד 279 פעמים
החפץ חיים.pdf
(82.1 KiB) הורד 306 פעמים

עקביה
הודעות: 5628
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: האם חיישינן שמא ימשך אחר שולחנו

הודעהעל ידי עקביה » א' אוקטובר 16, 2016 12:33 am

נ"ל שכדאי להעביר אשכול זה לפורום סוכות ושמנ"ע.

ז"ל המשנ"ב עליו דנים כאן:
משנה ברורה סימן תרמ ס"ק כז
אף על גב דצריך לכפוף ידיו ורגליו - היינו אף אם אין לו עצה האיך לפשוט רגליו חוץ לסוכה [מב] דבפושט רגליו חוץ לסוכה לכו"ע לא מקרי מצטער בכך וחייב לישן שם ואך שצריך ליזהר שיהיה השולחן ג"כ בתוך הסוכה דאל"ה חיישינן שמא ימשך אחר שולחנו וכדלעיל בסימן תרל"ד:

ולעיל בסי' תרל"ד, בשעה"צ אות ז כתב:
מגן אברהם, ובאליה רבה כתב שצריך עיון בזה. ונראה דכל זה דוקא ביושב על פתח הסוכה מבפנים ולוקח מן המאכל שערוכים לפניו על השולחן מבחוץ, וכמו שצייר הגמרא דיתיב על פמא דמטללתא, דאז גזרינן שמא ימשך אחר שלחנו, אבל שלא בכהאי גוונא, שיושב בסוכה ואוכל ואינו לוקח מן השולחן כלל, רק שנוהג כמו עני שפתו בידו ואוכל, אז לא גזרו חכמים כלל שמא ימשך, כנ"ל. אחר כך מצאתי ברמב"ן במלחמות לענין סוכה שמחזקת ראשו ורובו, דאפילו אם ירצה לאכול בפנים ופתו בידו גם כן אינו יוצא בזה, אלא דבאמת התם שאני, כמו שכתב בעצמו הטעם, שכל שאינה ראויה לאכילה כדרכה [היינו, שאין לו שם מקום להעמיד שולחן ולאכול] אינה סוכה, מה שאין כן בעניננו שיכול להעמיד שם שולחן אלא שמתעצל, בזה בודאי יוצא באכילתו. ועיין בירושלמי פרק ב הלכה ח', לא סוף דבר וכו', ובקרבן עדה שם משמע לכאורה דלא כדברי, אמנם בפני משה שם באר באופן אחר, וכן בפרי מגדים, והוא הפריז על המדה. ודע, דמשמע מלשון המלחמות הנ"ל דמדאורייתא אינו יוצא בסוכה שמחזקת רק ראשו ורובו, ובזה היה מיישב כל המקומות שהזכר בגמרא דשיעור סוכה הוא שבעה טפחים, ולא אשתמיט בשום מקום לומר דהוא רק מדרבנן (ובמאור רמז על זה, עיין שם), אבל אם כן יקשה לשון הרי"ף שכתב בפרק קמא, ולאו טעמיהו דבית שמאי וכו' אלא טעמיהו משום דגזרינן שמא ימשך, והאי ענינא דאביי הלא על סוכה קטנה קאי, וגם מה שכתב בפרק ב, והלכה כבית שמאי בתרויהו דחד טעמא נינהו, ואולי כוונתו לומר, דאף דבסוכה קטנה שמחזקת רק ראשו ורובו אית להו לבית שמאי דמדאורייתא גם כן אינו יוצא בה, מכל מקום כיון דהטעם שמא ימשך שייך בתרויהו ובחד משנה נשנית שתי הסוגים ואפסוק בחדא כבית שמאי, אין לנו לחלק חדא מחברתה. אכן פשטיות הלשון דר"ן וריטב"א הוא דלהרי"ף אינו אסור רק משום גזרה, וצריך עיון:


ובעניותי לא זכיתי להבין מה שכתבו החברים הנכבדים לעיל, שבסי' תר"מ הכריע המשנ"ב את הספק מסי' תרל"ד.
וכי סוכה שאין בה שלחן אינה ראויה לאכילה? הלא כל הנושא של סוכה המחזקת ראשו ורובו ולא שלחנו אינו אלא לעניין שיעור הסוכה, שמדיני ישיבתה הוא גם שתהא ראויה לשלחן, אבל הכי יעלה על הדעת לומר שכל הראויה לשלחן שלחן מעכב בה??


חזור אל “סוכות ושמנ"ע”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 23 אורחים