ערער בערבה כתב:לגבי שאלתך הב', מפורש בגמ' שיצתה ב"ק ואמרה לשאול 'אם גדולים חטאו קטנים מה חטאו'.
ושאלתך הא', צריך לזכור שמיתת שאול ובניו בעון הריגת נוב אינה מפורשת בכתוב אלא הוא מדברי חז"ל, ואדרבה בפסוק משמע לכאורה שהוא ובניו ימותו בעון שלא הרג עמלק, ושם אין כ"כ קושיא, כי גם כל ישראל נהרגו במלחמה עם פלשתים בעון זה.
ערער בערבה כתב:א. טעיתי, לא ע"ז נאמר אם גדולים חטאו וכו', אלא להיפך, כשבא שאול להרוג את עמלק אמר 'אם גדולים חטאו וכו', אבל בגמ' מבואר לכאו' שזו היתה הטענה על שאול למה לא אמר כך גם בהריגת נוב
יומא דף כב: 'וירב בנחל', אמר רבי מני, על עסקי נחל. בשעה שאמר לו הקדוש ברוך הוא לשאול 'לך והכית את עמלק', אמר, ומה נפש אחת אמרה תורה הָבֵא עגלה ערופה, כל הנפשות הללו על אחת כמה וכמה, ואם אדם חטא בהמה מה חטאה, ואם גדולים חטאו קטנים מה חטאו, יצאה בת קול ואמרה לו 'אל תהי צדיק הרבה' (קהלת ז טז). ובשעה שאמר לו שאול לדואג (שמואל א' כב יח) 'סֹב אַתָּה וּפְגַע בַּכֹּהֲנִים', יצאה בת קול ואמרה לו 'אל תִּרְשַׁע הרבה'.
ב. זו לא תשובה, אבל לכאו' אפשר להבין מזה שהריגת נוב אינה סיבה לבדה,
איש_ספר כתב:אני מחפש באוצר ולא מוצא
לענין מורדים במלכות נחלקו ראשונים אחרונים אם מותר למלך להרוג את בניהם, אצל אמציה כתוב שלא הרג ככתוב בתורת משה לא יומתו אבות וגו', אבל י"א שמותר ואמציה התחסד.
והנה שאול הרג את נוב עיר הכהנים מעולל ועד יונק, אחרי שדן אותם כמורדים במלכות, והרי זו ראיה גדולה.
חיפשתי וחיפשתי בסוף מצאתי באוצר מאמר של ר"ש קרסנר בעל הספרים היפים נחלת שמעון (שאין באוצר) שעומד בזה. ומלבדו לא מצאתי כלום.
איש_ספר כתב:יש"כ לכל העונים. (פלתי, מה שהבאת מיוסף לקח אינו ממין הענין, שהוא מדבר על מסירת ז בני ונכדי שאול לגבעונים וע"ז דנו בגמ' בפרטות)ערער בערבה כתב:א. טעיתי, לא ע"ז נאמר אם גדולים חטאו וכו', אלא להיפך, כשבא שאול להרוג את עמלק אמר 'אם גדולים חטאו וכו', אבל בגמ' מבואר לכאו' שזו היתה הטענה על שאול למה לא אמר כך גם בהריגת נוב
יומא דף כב: 'וירב בנחל', אמר רבי מני, על עסקי נחל. בשעה שאמר לו הקדוש ברוך הוא לשאול 'לך והכית את עמלק', אמר, ומה נפש אחת אמרה תורה הָבֵא עגלה ערופה, כל הנפשות הללו על אחת כמה וכמה, ואם אדם חטא בהמה מה חטאה, ואם גדולים חטאו קטנים מה חטאו, יצאה בת קול ואמרה לו 'אל תהי צדיק הרבה' (קהלת ז טז). ובשעה שאמר לו שאול לדואג (שמואל א' כב יח) 'סֹב אַתָּה וּפְגַע בַּכֹּהֲנִים', יצאה בת קול ואמרה לו 'אל תִּרְשַׁע הרבה'.
ב. זו לא תשובה, אבל לכאו' אפשר להבין מזה שהריגת נוב אינה סיבה לבדה,
ב. תשובה מעניינת. וז"ל מהרש"א בסנהדרין שם: ולא נהרג שאול וג' בניו כו'. אף על גב דכששאל שאול ע"י אוב את שמואל והגיד לו שיהרג הוא ובניו לא הזכיר לו רק חטא שהשאיר את עמלק מ"מ משמע ליה דלא היה ראוי בשביל חטא זה אלא נטילת המלכות אבל הריגה לא היו ראוים אי לאו חטא נוב עיר הכהנים שהרגם וכן מוכח בפרק שני דיומא עיין שם:
איש_ספר כתב:שמעתי מעושה תפילין אחד שר' אברהם גנחובסקי מסר לו תפילין לתיקון והלה הוסיף משהו שלא דובר ע"ז, ור' אברהם אמר לו שכיון שעשה בלי רשות יש בעיה עם הלשמה. מישהו שמע נידון כזה? או אולי נדפסו דבריו באיזה מקום?
איש_ספר כתב:בספר היקר מלאכת שמים כותב משהו בשם הרד"ך, וחשוב לי מאד מאד למצוא היכן מופיעים הדברים ברד"ך (במיוחד שדומה לי שבעבר הבנתי את רמיזתו), יגעתי ולא מצאתי.
אולי יש מישהו שמכיר את הנושא, וגם מי שלא, זה נקודה פשוטה מאד ועומדת לעצמה.
http://www.otzar.org/aspcrops/101094_55 ... 222014.asp
אשמח מאד מאד בפתרון התעלומה.
מתי יואיל מישהו מנכדיו הרבים להוציא מהדורה חדשה מהספר הכ"כ שימושי הזה?
אוצר החכמה כתב:לאיזה חלק מדברי השערי אפרים התכוון המלאכת שמים להוכיח מהרד"ך.
אם התכוון לזה שהראב"ד לא התיר בתפילין מילים כפולות (דלא כנוב"י) , א"כ הראייה פשוטה, שהרי הרד"ך פתח בתיבות יתירות וחסירות ודימה את זה בפשטות לקוצו של יו"ד שפסול בתפילין ולא עלה על דעתו לחלק וכל מה שדן הוא אם יש לדמות ס"ת לזה.
אבל אם הראייה היא לצד השני שאין פסול של שלא כסדרן כשתיקן זה צריך באמת ביאור איך הראייה
קולמוס הסופר כתב:בס"ד
כאן מדויק שמדייק כנ"ל.
וכאן דן בפשט דברי הרש"י לפי הדיוק.
איש_ספר כתב:אמנם ודאי שיש לחלק בין מליקה בחוץ לבין שחוטי חוץ, אבל איך לא רמיזא בשום מקום שיזכירו דברי התוספתא הלזו. והוא פלא
נצחנות בעלמא? כתב:איש ספר האם יש שדנים בענין נדב ואביהוא שמבואר שמתו בעוון אהרן כמפורש בקרא ובאהרן התאנף ד' להשמידו - זה כילוי בנים. והיינו בחטא העגל וקשיא והלא לא אחזו מעשה אבותיהם בידיהם, ואף דבקרא נזכר גם חטאם הפרטי, שהקריבו אש זרה, למר כדאית ליה ולמר כדאית ליה, מ"מ מהפסוק הנ"ל נראה שלא היו נענשים אם לא שהיה גם חטא לאהרן אביהם.
והאם יש כאן דבר חדש שע"י צירוף חטאי בנים אכן נענשים בחטאי אבות?
וע"ד פלפול יש לדון דבשעת מעשה העגל היו קטנים וכבר נגזרה עליהם אז הגזירה, אלא שכגון זו צריך רב, אם מצינו עונש לגדולים על חטא שעשה אביהם בקטנותם?
ועכ"פ מענין האם עמדו כבר בזה.
נצחנות בעלמא? כתב:במחילה ר' איש ספר, אבל אי שמעינן מהאי תוספתא מידי שמעינן להיפוך, דהלא משנה שלימה שנינו זבחים קי"א א' מלק בחוץ פטור, וע"כ דוקיא דתוספתא דדוקא בעוף אם מלק בחוץ פטור אבל בשחיטת הקרבן חייב, מדהזכיר רק בעוף דמליקה הוא דוקא בפנים.
נצחנות בעלמא? כתב:לגבי לא יומתו נתכוונתי האם רמיזא באנצ.
נצחנות בעלמא? כתב:פלתי.
לגבי לא יומתו נתכוונתי האם רמיזא באנצ.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 618 אורחים