מ.ל. כתב:ר' אהרן סורסקי כתב בהמודיע לפני עשר שנים (טבת תשס"ד), על רבי אברהמ'טשי מינצברג זצ"ל, לציון מאה שנה להסתלקותו.
הוגה ומעיין כתב:1. אינך נכד של ר' ישראל זאב מינצברג ראב"ד קהילות החסידים בירושלים ומחבר הספרים שנזכרו למעלה, אלא של אחיין שלו.
גיס כתב:אני עסוק מידי,
ולא יכול לבדוק זאת,
אשמח אם משהו יעשה זאת וגם ראית את מגילת היוחסין שעשיתי למשפחת מינצברג?הוגה ומעיין כתב:למיטב ידיעתי, כמי שאף הוא נכדם
גיס כתב:מישהו יוכל לכתוב לי בפידיאף אובוורד את דבריו של הרב אנגלרד, תודה.
ישבב הסופר כתב:יש בידי עוד ראיה נגד ייחוס זה של משפחת מהר"ל, וטרם מצאתי מי שירגיש בזה.
והגע בעצמך, אם איתא דהיתה משפחה זו ידועה להיות כל כך מיוחסת, בודאי היה מהרש"ל מזכיר את עובדת היותם מיוחסים לדוד המלך בן אחר בן ולרב האי ורב שרירא, כעוד ראיה לדחות הלעז ההיא.
ישבב הסופר כתב:גיס
המקורות שלך אמינים מאוד. אבל רבינו מהרש"ל לא ידע הכל, על בן דורו, שהוא מעיד בו שהוא מכיר אותם ומדבר בשבח משפחתם.
כל טוב.
ישבב הסופר כתב:גיס, אני מתפלא שישנם עוד אנשים שלא יודעים על הערעורים הענקיים שיש בכל הייחוס הזה. ולא משנה כמה פעמים יכתבו את זה, זה עדין נשאר רעוע מאוד.
'המקור שלך אמין מאוד'. אין לך מקור שלא ניזון מהמקורות המפוקפקות, כי הם המה המקור לכל הייחוס הזה. [חוץ מהבעיה של הזיקה הבעייתית בין רבי לייווא הזקן והמהר"ל]
יש בידי עוד ראיה נגד ייחוס זה של משפחת מהר"ל, וטרם מצאתי מי שירגיש בזה. יעויין היטב היטב בשו"ת מהרש"ל סימן י"ב, בו הוא דן בפירוט בשבח משפחת המהר"ל ואחיו, מפני לעז שקר אכזרי שהוציאו נגדם. [אגב, לא ראיתי עדיין מי שהעיר שהם המושאים בתשובה זו, אבל זה ברור, הוא מזכיר את ארבעת האחים בשמותם, "רבי חיים רבי ליב רבי שמשון ורבי סיני", ומשבחם מאוד. יתכן אם היו יודעים המהדירים שהאנשים ידועים, אולי היו חוששים לפרסם את התשובה ההיא כמתכונתה.] והמהרש"ל מעיד שם שהכיר את אביהם רבי בצלאל ברבי חיים, וזקנו של מהרש"ל רבי יצחק קלויבר השתדך איתם וכו'' עיי"ש.
והגע בעצמך, אם איתא דהיתה משפחה זו ידועה להיות כל כך מיוחסת, בודאי היה מהרש"ל מזכיר את עובדת היותם מיוחסים לדוד המלך בן אחר בן ולרב האי ורב שרירא, כעוד ראיה לדחות הלעז ההיא.
הסרפד כתב:ישבב הסופר כתב:יש בידי עוד ראיה נגד ייחוס זה של משפחת מהר"ל, וטרם מצאתי מי שירגיש בזה.
כבר הוער במהדורה הרגילה של מגילת היוחסין למהר"ל, בהערת שוליים. (כאן למשל)והגע בעצמך, אם איתא דהיתה משפחה זו ידועה להיות כל כך מיוחסת, בודאי היה מהרש"ל מזכיר את עובדת היותם מיוחסים לדוד המלך בן אחר בן ולרב האי ורב שרירא, כעוד ראיה לדחות הלעז ההיא.
(לכב' חודש אדר:) אם על דוד המלך עצמו הוציאו לעז, על צאצאיו לא כל שכן?
ירון כתב:ואולי כדי להחזיר את הדיון לעניין ולמהות.
ישנו מקור אחד שאני מתלבט לגביו, לעניין יחוס משפחת המהר"ל, והוא סדר היחוס בהקדמת ספר 'עבודת היום', משנת תרכ"ח:
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=34340&st=&pgnum=5
עד כמה שאני יודע, זה המקור הראשון "המתרגם" את היחוס לגאונים של משפחת המהר"ל (בין אם נכון ובין אם לא) למסורת יחוס לרב האי גאון ולמעב"ק.
מה דעתכם על המקור, אמינותו, ועל תוכן היחוס עצמו ?
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: Majestic-12 [Bot] ו־ 83 אורחים